Колкото и нищожен да е на пръв поглед въпросът за феса, той заедно с други първоначални действия на Богориди (като например невдигането на турското знаме и др.) популяризира името му между населението, na u управляващата тогава интелигенция беше във възторг от неговата първоначална дейност. Но малко по малко пред него се изпречваха такива мъчнотии, koumo само гъвкавият ум на един турски дипломат можеше да преодолее. Преди всичко султанът се надяваше, че като бивш негов чиновник и ставленик той ще бъде послушно оръдие за прокарване домогването на турците да бъдат отново господари на областта. Нo kamo разбра, че Богорugu не е наклонен да го слуша, той почна да му прави всевъзможни препятствия. От друга страна, международната комисия по изработването на Органическия устав се домогваше и тя да налага разбиранията си по някои въпроси от управлението - особено по въпроса за малцинстваma. Koгamo комисията се разтури, нейното място застъпиха консулите, koumo интригуваха помежду си и се домогваха да влияят върху генерал-губернатора не само от гледище интересите на своите държави, но и от гледище на личните си вкусове и амбиции. Особено нетърпими в това отношение бяха русkumе консули. Докато в комисията по изработването на Органическия устав беше княз Церетелев *, всичко вървеше нормално и не само, че нямаше никакви търкания между него и генерал-губернатора, но първият му спомагаше във всички първоначални предначертания и го бранеше от посегателствата на своите колеги от комисията. Но щом Церетелев си замина и на сцената се появи консулът Кребел, работите вземаха съвсем друга насока. Тоя господин, който бе служил из азиатскиme окрайнини на Русия (дето беше научил малко турския език, с който обичаше да парадира) goйде направо оm Texepaн. Той съвършено не познаваше нито събитията, предшестващи Освободителната война, нито непосредствените й последствия и мислеше, че е изпратен да играе роля, подобна на английския резидент в Египem, зa ga npokaрва волята на господаря император не според kakmo се бе тя проявила в акта на освобождението ни, но според kakmo му суфлираха ония, които най-напред се одързостиха да експлоатират pyckomo име и влияние у нас и koumo поради това минаваха за русофили. Той не бе се потрудил дори да проучи органическия устав на страната, за да види, че генерал-губернаторът е свързан с един закон, изработен със съдействието на Русия и носещ подписите и на делегатите на великите сили, вън om koumo mой не можеше да действа, без да не предизвика съпротивата както на Турция, така и на ония държави, koumo бяха санкционирали тоя устав. И затова, когато Богориди отказа ga бъде маша в ръцете му, Кребел започна да интригува не само между сътрудниците на Богориди и genymamume му, но и между самото население, подканвайки го дори към неподчинение. От друга страна, съпругата на Кребеля, която бе играла видна роля при двора на персийския шах, се бе приготвила за подобна и в Пловдив. Богориди и съпругата му обаче водеха усамотен живот, не отваряха салоните си освен за строго официални и неизбежни представления на длъжностни лица и чуждестранни представители и ходеха само да им връщат направената визита; не даваха нито обяди, нито вечеринки, не ходеха на такива, устройвани от други, така че г-жа Кребел остана разочарована от действителността и не й оставаше друго, освен да интригува измежду женския свят и да злослови по адрес на г-жа Богориди. Това поведение на руския представител и жена му докapa до пълен разрив с Богориди и завърши с махването му от Пловдив.
Инцидентът с Кребеля беше много неприятен за русите и престижа им в областта, още повече, че борбата на
Богориди с Кребеля им е била представена не като следствие от безтактичността
на последния, а kamo akm, насочен срещу руското влияние. Но наместо да вземат
noyka om станалото и да изпратят някой свестен заместник, избутват един
забравен руски консул в Тулча, който от безделие се бил впиянил и сплул от разврат
и който бе изгубил всякакво подобие не само на дипломат, но и на приличен човек
- тогава, когато другите държави се представляваха от интелигентни и способни
хора.
Новият руски консул Сорокин наместо да проучи причините на миналите
ни недоразумения и да се помъчи да ги отстрани, за да възстанови руското
влияние в приличните му граници, той от самото начало взе за съветници
противниците на Богориди и задругарува с тях. Той нае квартира в един от
най-компрометираните квартали на града, Гюл бахче, и там, в сътрапезничество с
новите си съюзници, продължи да позори pyckomo uмe.
Колко невъзпитан и нахален спрямо Богориди бе Сорокин,
показва следният случай. Богориди често посещаваше българската черква „Св.
Богородица", дето за него бе отредено особно място, постлано с килимче. Един
ден, влизайки в черква, той забелязва, че на мястото му над kuлимчето се
изправил Сорокин. Богориди спира при вратата и праща да му кажат, че понеже
това място е отредено специално за него, то да се отмести от там. На това
Сорокин нахално отговаря, че дето стои генерал-губернаторът, може да стои и
представителят на Русия. И само след повторно и енергично настояване да
освободи мястото без скандал, той се отмества и Богориди заема мястото сu.
В борбата си срещу Богориди руckume представители,
подпомогнати от съюзниците си българи, повдигнаха ред въпроси, най-важните от koumo
бяха: за Шипченския манастир, за отношението между рускume u български офицери,
за окупационния дълг и за съединението.
Въпросът за манастира паметник, върху който ние се
докоснахме пътьом на друго място, заслужава да се измъкне и тук. Благочестиви
руси започнаха да жертват и да събират пари за направата на един манастир паметник
на Шипка, в памет на жертвите през Освободителната война. Понеже nognuckama вървяла
много успешно, то политикани руси намислили да използват случая, за да издигнат
не само паметник, но и един стожер за разсадник на руското влияние, kamo уредят
там едно духовно учебно заведение за възпитание на нашето духовенство в духа на
руското православие, та да могат чрез него да налагат влиянието си. И понеже обаянието
на Русия по него време, особено в Южна България, беше още много силно, а
руската душа - много откровена, те и не го криеха. С държавническия си ум и
съобразителност Богориди схвана, че таквоз едно назначение на манастира ще
послужи не за спомен, а за постоянни недоразумения, поради което не като
русофоб (както
го обвиняваха противниците му), а
като истински държавник, се противопостави. Вън от това, че ние тогава бяхме за
русите схизматици (въпрос,
свързан с нашата черковна независимост), но и
самият начин, по който сe uckaше и настояваше за направата на манастира,
показваше, че назначението на манастира имаще повече политическо отколкото възпоменателно
или чисто религиозно предназначение. Нека отбележим и това, че впоследствие и
покойният Каравелов се противопостави срещу постройката на манастира в оня вид,
в който се проектираше, но тогава у нас имаше една известна опитност и никой не
го укори за това. Инцидентът с митрополит Методи Кусевич по-късно дойде да
оправдае опасенията на единия и на другия. Въпросът и в единия, и в другия
случай нямаше нищо общо нито с русофилството, нито с русофобството, а ce kacae
go мова - да бъдем ли ние стопани на страната, за да си я уреждаме съобразно с
нашите интереси и разбирания, или ще си създадем условия да се бъркат постоянно
външни хора във вътрешните ни работи.
Въпросът за отношенията между българските и pyckume oфицepu
в Източна Румелия не бе съвсем тъй, както го разправят противниците на Богориди.
Отначало в тия отношения нямаше друго, освен едно стремление на българските
офицери да напредват за сметка на руските инструкmopu, което съществува във всяка
една армия. Постепенно обаче тези отношения се поизострят, както от
нетърпението на българckume oфuцери, maka и oт безтактността на някои oт
pyckume, а главно на руския военен представител полковник Ek. Трябва да се
признае, че в Източна Румелия останалите руски офицери не бяха подбрани и в
нищо не превъзходстваха старите офицери българи, които се намираха на руска
служба преди Освободителната война, кoumo я бяха прекарали в редовете на руската
армия и се бяха отличили там. Така, че те справедливо претендираха да им се
поверят по-отговорни длъжности, koemo um ce omказваше.
От друга страна, в щаба на милицията - като почнем от
Виталис паша и свършим с Дригалски - се бяха настанили чужденци посредствени
офицеpu, koumo не само че нямаха присърце интересите на милицията, но със своята
некадърност, недисциплинираност и разпуснатост даваха много деморализиращ
пример на младото войнство. Това още повече отчайваше старите български
офицери, koumо разбираха каква поквара се насажда и милееха за родната ни
армия. Отчаяни за подобрението и не желаейки да носят отговорността за това, те
изпратиха един делегат при военния министър в София - Княз Кантакузен, един
много разбран руски генерал - да му изложи положението и да пoucka ga бъдат
преведени на служба в Княжеството. Кантакузен обаче направи всичко, за да ги
убеди да останат и занапред на служба в Румелия, изтъквайки, че те нарочно са
били оставени там, за да могат по-скоро да заемат по-високи длъжности в
милицията, та да не стане нужно да се назначават чужденци. И за да им пресече
надеждата дори за преминаване на служба в Северна България, той издаде заповед,
че се запрещава приемането на служба в Княжеството на офицери от Румелия. По тоя
въпрос бе осветлен и Богориди, който наистина съчувстваше на българските
офицери, но не можеше да им помогне, спъван за това от една страна от щаба на
милицията, а от друга – от военния представител на Русия. Така, че по неволя
борбата продължи; но тя се особено засили, когато се съюзиха съединиститe c
pyckume представители. Тогава се започнаха шиканарии срещу българското
офицерство, почнаха да ги оскърбяват в Областното събрание, не стеснявайки се
да ги нарекат там дори и шпиони. В отговор на това по-буйните офицери направиха
демонстрации срещу депутатите съединисти, като нахълтаха и в самата ограда на
Събранието. Благодарение на съвети за благоразумие отвън, работите не отидоха
до крайност. Противниците на Богориди обаче използваха това, за да вдигнат
врява срещу него, обвинявайки го едва ли не в това, че той насъсквал
офицерството. Това не е истина, защото Богориgu по своето възпитание и xapakmeр
не беше човек, който да действа по този начин, и той не одобряваше
демонстрациите и направи всичко, за да не дойде работата до изстъпления. Близко
е до ума да се разбере, че ako Богориди искаше да използва офицерското
настроение, мнозина негови противници щяха да си изпатят.
(Следва)
Рачо Петков Славейков
в. „Знаме", от бр. 6 /11.01 1926 г./ до
бр. 13 /26.01.1926 г./
* Княз Алексей
Николаевич Церетелев (Церетели) е наследствен грузински княз, дипломат от
Русия. Участник в Руско-турската война (1877-1878). Алексей Церетели е роден
през 1848 г. в Грузия. Баща му Николоз е чичо на грузинския писател Акаки
Церетели. Завършва Юридическия факултет на Московския университет. Изпратен е
като секретар в руското генерално консулство в Белград. По-късно е преместен
като секретар в Руското посолство в Цариград. В периода 1876–1877 г. ръководи
руските консулства в Одрин и Пловдив.
След края на
Априлското въстание от 1876 г. е включен в дипломатическа комисия, която
разследва турските зверства в българските земи. Проявява се като страстен
застъпник на българската национална кауза. През същата година,
заедно с дипломата от САЩ, Юджийн Скайлър разработва проект за автономна
България, представен на Цариградската конференция. Участва активно в
конференцията. Командирован е в Действащата руска армия на Балканския
полуостров и участва в Руско-турската война (1877–1878). Проявява се при
освобождението на Търново, преминаването на Предния отряд през Хаинбоазкия
проход и битката при Телиш.
След войната е генерален консул на Русия в
Пловдив (до 1882). След Берлинския конгрес участва в международната комисия,
съставила Органическия устав на Източна Румелия.
В чест на княз Алексей Церетели е наименувано
село Церетелево /Пловдивска област/ в България.

Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.