None

събота, 19 ноември 2022 г.

Кръстът

Посвещавам го на всеобщото добро, което все още не сме направили...

 

Трябваше да го издигна. Не че имам чак такива големи грехове (то кой ли няма?), но по- скоро като знак от Бога, като поличба, като моя лична мисия. Мястото е малко над самото село, на бърдото. Там някога е имало кокаланска черква. За първи път тук, в наше село, научих за този обичай, който съчетава кокал и черква. Навремето бърденци са правели празничните курбани на нивата. Излизало е цялото село, разпъвали са месалите с хляб, слагали са казаните с месо и около тях са се извивали кръшни хора. Не са строили черкви, а там на земята са извършвали необяснимото тайнство – връзката между езичеството и християнството. Тази връзка, която и до ден днешен преследва и определя нашето общество. Мистерията на миналото, дошла с дедите ни и вярата в новото начало на плодородието и берекета. Какво странно словосъчетание: „Кокаланска черква“ до ден днешен е останало в спомените на местните и съчетава в себе си две понятия: кокал – месо – жертва – живот и черква – вяра – надежда – упование. Някога простите селски хорица са разбрали и са ги събрали в едно, за да оцелеят и пребъдат.

Там, където върху скалата пръстта е педя и малко, дървеното рало играе, подскача, търси пролука и своя път. Хвърленото с широка ръка зърно, гледа да се залови за трохата пръст, да кълни и да оцелее. Зачатие и рожба и много мъка, борба за оцеляване и живот. И когато дървеното рало подскочи и се скърши в скалата, когато градушката удари рехавите пречупени класове, когато сушата спече и задуши посърналите посеви, тогава идва краят. Първо умират животните, след тях и хората. Разбрах, затова местните са строили училища и нито една черква. Там на нивите са търсели божията подкрепа и чудото. Затварям очи и ги виждам. Празникът е на „Свети дух“, всички поемат към поляната. Там от сутринта къкрят казаните с курбана. Изведнъж писва гайда. Малко неуверена, срамежлива, но постепенно тръгва, освобождава се и литва. Гайдарят, свил глава, пречупил големият мех, притворил очи, потънал в неговия свят. Това е мелодията, събирана цяла година, чакана и несподелена. В своя унес, дори не забелязва първите стъпки на хорото. Запристъпват момите, след тях невестите и бабите. От някъде се появява павур с ракия. Хорото укрепва, набира сила, завърта се шеметно, разтваря се и събира все нови и нови души. Празникът става. На този ден, те са забравили недоимъка, орисията и черната мъка. Летят краката им, телата им, не, душите им. Това е техния ден, сега и завинаги.

Неусетно съм изкачил бърдото и съм сам на голямата поляна. А къде е черквата? Няма камък, плоча, знак. Човек може да се помоли навсякъде. Да открие своя Бог във всемира и най-вече в душата си. Това ме накара да се откажа от грандоманския план да строя параклис. Реших да издигна кръст. Прост, дървен кръст. И за да продължа традицията на старите тревненски майстори, го закарах на Уста (майстор) Дарин – най- добрият дърворезбар в Трявна. Да положи своя марангоз (дърворезба) върху него. Изправихме го, коленичих пред него и го прегърнах. Аз съм никой тук в този град и това село! Кой ме доведе? И защо? Челото ми опря в грубо издяланото дърво. Нещо ме задави. Вместо радост ме обзе тъга. Тъга за разпятието, страданието и болката. Ние, обикновените хора, разбрахме ли тази саможертва, че тя е направена заради нас. За да изкупи греховете ни. Станахме ли по–добри, състрадателни, човеколюбиви? Днес помогнахме ли на бедния, болния, страдащия до нас? Едва ли… Всички чакаме възкресението, прошката и помощта. Да получим без да дадем, да се пречистим без да страдаме, да ни обичат без да погалим. Отворих очи и се изправих. Отпуснах ръце пред кръста. Там където трябваше да бъдат следите от кръвта на Спасителя, бавно потъваха в дървото дирите на две сълзи.

И днес моите синове, когато им е чоглаво и нещата не вървят по план, се качват там – на кръста. Палят огнището и преспиват под открито небе. И без да съзнават, а може би умишлено, продължават традицията и великото тайнство – сливането на езическия ритуал и Христовия празник.

 

Петър Манолов





Няма коментари:

Публикуване на коментар

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.

Един документ против Раковски (По случай откриването на паметника му в Котел)

В средата на миналото столетие панелизмът бил хвърлил дълбоки корени в Търново. Без преувеличение може да се каже, че тук елинската писменос...