Посвещавам го на всеобщото добро, което все още не сме направили...
Трябваше да го издигна. Не че имам чак такива големи
грехове (то кой ли няма?), но по- скоро като знак от Бога, като поличба, като моя
лична мисия. Мястото е малко над самото село, на бърдото. Там някога е имало
кокаланска черква. За първи път тук, в наше село, научих за този обичай, който
съчетава кокал и черква. Навремето бърденци са правели празничните курбани на
нивата. Излизало е цялото село, разпъвали са месалите с хляб, слагали са
казаните с месо и около тях са се извивали кръшни хора. Не са строили черкви, а
там на земята са извършвали необяснимото тайнство – връзката между езичеството
и християнството. Тази връзка, която и до ден днешен преследва и определя
нашето общество. Мистерията на миналото, дошла с дедите ни и вярата в новото
начало на плодородието и берекета. Какво странно словосъчетание: „Кокаланска
черква“ до ден днешен е останало в спомените на местните и съчетава в себе си
две понятия: кокал – месо – жертва – живот и черква – вяра – надежда –
упование. Някога простите селски хорица са разбрали и са ги събрали в едно, за
да оцелеят и пребъдат.
Там, където върху скалата пръстта е педя и малко, дървеното
рало играе, подскача, търси пролука и своя път. Хвърленото с широка ръка зърно,
гледа да се залови за трохата пръст, да кълни и да оцелее. Зачатие и рожба и
много мъка, борба за оцеляване и живот. И когато дървеното рало подскочи и се
скърши в скалата, когато градушката удари рехавите пречупени класове, когато
сушата спече и задуши посърналите посеви, тогава идва краят. Първо умират
животните, след тях и хората. Разбрах, затова местните са строили училища и
нито една черква. Там на нивите са търсели божията подкрепа и чудото. Затварям
очи и ги виждам. Празникът е на „Свети дух“, всички поемат към поляната. Там от
сутринта къкрят казаните с курбана. Изведнъж писва гайда. Малко неуверена,
срамежлива, но постепенно тръгва, освобождава се и литва. Гайдарят, свил глава,
пречупил големият мех, притворил очи, потънал в неговия свят. Това е мелодията,
събирана цяла година, чакана и несподелена. В своя унес, дори не забелязва
първите стъпки на хорото. Запристъпват момите, след тях невестите и бабите. От
някъде се появява павур с ракия. Хорото укрепва, набира сила, завърта се
шеметно, разтваря се и събира все нови и нови души. Празникът става. На този
ден, те са забравили недоимъка, орисията и черната мъка. Летят краката им,
телата им, не, душите им. Това е техния ден, сега и завинаги.
Неусетно съм изкачил бърдото и съм сам на голямата поляна.
А къде е черквата? Няма камък, плоча, знак. Човек може да се помоли навсякъде.
Да открие своя Бог във всемира и най-вече в душата си. Това ме накара да се
откажа от грандоманския план да строя параклис. Реших да издигна кръст. Прост,
дървен кръст. И за да продължа традицията на старите тревненски майстори, го
закарах на Уста (майстор) Дарин – най- добрият дърворезбар в Трявна. Да положи
своя марангоз (дърворезба) върху него. Изправихме го, коленичих пред него и го
прегърнах. Аз съм никой тук в този град и това село! Кой ме доведе? И защо?
Челото ми опря в грубо издяланото дърво. Нещо ме задави. Вместо радост ме обзе
тъга. Тъга за разпятието, страданието и болката. Ние, обикновените хора,
разбрахме ли тази саможертва, че тя е направена заради нас. За да изкупи
греховете ни. Станахме ли по–добри, състрадателни, човеколюбиви? Днес
помогнахме ли на бедния, болния, страдащия до нас? Едва ли… Всички чакаме
възкресението, прошката и помощта. Да получим без да дадем, да се пречистим без
да страдаме, да ни обичат без да погалим. Отворих очи и се изправих. Отпуснах
ръце пред кръста. Там където трябваше да бъдат следите от кръвта на Спасителя,
бавно потъваха в дървото дирите на две сълзи.
И днес моите синове, когато им е чоглаво и нещата не вървят
по план, се качват там – на кръста. Палят огнището и преспиват под открито
небе. И без да съзнават, а може би умишлено, продължават традицията и великото
тайнство – сливането на езическия ритуал и Христовия празник.
Петър Манолов
.jpg)
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.