Преди време писах нещо по темата за усталъка без диплома на
старите ни майстори – дюлгери. Съграденото от тях, или онова, което е
достигнало до наши дни, е ярък пример за висотата на техните умения, познания,
визия и най-вече – сърцатост. Затова и не приемам да ги наричаме „самоуци“. Макар,
че някой от тях едвам подписвали името си и макар, че така ги наричали техните
съвременници и изследователи, особено след Освобождението, когато старите ни майстори
били длъжни да представят собствен проект и свидетелство за правоспособност,
издадено от дипломиран инженер или архитект, за да упражняват занаята си. И
колкото и абсурдно да ни звучи това днес, новото време дошло с нови, по-сложни
и мащабни архитектурни предизвикателства, които изисквали по-високи познания и
умения…
В този дух на мисли, отдавна се каня да ви разкажа две
истории, достигнали до нас чрез записките на Дабко Устагенчов, синът на
Първомайстор Генчо Кънев /1829 /?/-1890/, родом от тревненските колиби Генчовци.
Самият той нарича баща си „самоукият архитект“, което обаче, звучи по-правдиво
и достоверно, предвид факта, че до края на живота си уста Генчо пишел „лошо“, с
църковно-славянски букви и често търсел съдействие от сродника си, зографа
Цаньо Захариев, при съставянето на договорите, но проектите на градежите си,
чертаел сам. А богатото му и достолепно архитектурно наследство, е още по-ярко
доказателство за усталъка му, без академична титла. Генчо Кънев бил известен
майстор, творил на границата между две епохи – Възраждането и Новото време. Той
бил търсен и ценен, не само от своите сънародници, но и от чуждите специалисти
– инженери и архитекти, които след Освобождението, пристигнали у нас да строят
нова България. Работил и по техни проекти, но в повечето случаи „оставял“ в
градежите и по нещо от себе си. Такъв е случаят със строителството на Варненската
катедрала „Успение на Пресвета Богородица“ /1884 – 1886/, чийто проектант е
арх. Ф. М. Маас; на Варненската мъжка гимназия /1884-1886/, строена вероятно по
проект на арх. Фридрих Грюнангер; на Старозагорската мъжка гимназия /1880-1882/
по проект на арх. Лубор Байер /любопитното в случая е, че уста Генчо строил
сградата по проект, изработен по подобие на този на Априловската гимназия в
Габрово, проектирана и строена от самия него/…
В своеобразните житеописания на именития си баща *, Дабко Устагенчов разказва за знаковите
му срещи с двама италиански архитекти, впечатлени от усталъка и уменията на
старите ни майстори, и в частност от изкусните градежи на уста Генчо Кънев. От
своя страна Първомайсторът също бил заинтригуван от усталъка на италианските
„каменоделци“ и приканвал своите колеги – дюлгери да „пипат като италианците“…
По думите на Д. Устагенчов, в годините след злополучния
Берлински конгрес от юли 1878 г., за уста Генчо и неговата тайфа дюлгери се „отворила“
доста работа, „макар и да наводнили чужденци по строителното дело“. Когато в
Търново започнал строежа на шосета, мостове и разни други здания, в старата
столица пристигнали много майстори-зидари от Италия. Знайно е, че били изкусни
каменоделци и ваятели. Веднъж, когато Уста Генчо Кънев минавал край Арбанаси,
западно от шосето за Г. Оряховица, видял множество италианци, които работели и
„пеяли“. Първомайсторът слязъл от коня си, разгледал внимателно изкусно издяланите
каменни колони, капители, пиедестали, корнизи, стълбове, бордюри и т.н. и със
съжаление, заключил, че нашите майстори са „доста надире“ от италианските си
колеги. Още тогава започнал да „проповядва“ сред тях, че трябва да чиракуват
при италианците в строителното дело. В първите години след Освобождението, той дори
„молел“ възприемчивите „по тоя занаят тревненци“, да се заловят на работа при чужденците.
„Гледайте в ръцете - думал той, - внимавайте хубаво, ако искате да научите
нещо, да усвоите както трябва каменоделството, зидария и др.“. И се карал на
подчинените си майстори-зидари, че не умеели нито да забъркат, нито да работят
добре цимента. „Не ща аз само да прахосвате цимента - викал им той, а да го
пипате като италианците“. Нещо повече, според Д. Устагенчов, именно баща му бил
причината нашите дюлгери да усвоят изкуството на „тия чужденци“.
Паметна за Първомайстора на новото време, останала и
срещата му с италианския архитект Джовани Мосути ****, който в края на XIX и началото на XX в., работил като Главен архитект на
Търново. Двамата се запознали при една обиколка на „каменоломница“ в Търновско и
помежду им се завързало искрено приятелство. Не веднъж арх. Мосути, споделял
пред уста Генчо, че българите така „напредвали“ в строителното дело, че
полека-лека щели да изместят италианците. „Така наистина и станало, но като се
изминали ред години“, пише Д. Устагенчов. И все пак, чужденците били
незаменими, поради което получавали и по-добро заплащане, особено при
строителството на железопътните линии през Софийско поле до Цариброд и от Ямбол
до Бургас… Те били и „инструктори“ на колегите си българи в строителното дело…
В годините след Освобождението, Областният архитект на
Източна Румелия Пиетро Монтани **, обикаляйки
„по инспекция“, изучавал работата на местните майстори. През 1881 г. дори
написал статия във френската част на вестниците „Марица“ и „Филипополис“ - за
„вродените дарби на нашите работници по архитектурата“. Запознал се с уста
Генчо Кънев по времето, когато той „ръководил“ възобновяването на опожарената
църква „Св. Въведение Богородично“ /осветена на 1 септември 1881 г./ в Стара
Загора. Арх. Монтани с интерес наблюдавал направата на сводовете й. С
любопитство следял работата на майсторите-зидари от Тревненско и Габровско, които
правили тухлен свод между четири арки, без да се крепи и „направява“ отдолу с
„някаква форма (калпак)“
– нещо,
което било за него „съвсем ново“. Уста Генчо му разяснил как тухлите се лепят с
хоросан полегато, във вид на елипса, която постепенно се намалява към
„средището“, където най-накрая се „втиквал“ заострен камък. След като си
заминал от Стара Загора, арх. П. Монтани написал въпросната статия за
изкуството на българските майстори – зидари и се „отзовал“ похвално за уста
Генчо Кънев, който „му се показал напълно оригинален в строежа на сводове“ и
работел „изкусно и добросъвестно“. Статията „обърнала вниманието“ на пловдивския
градски инженер А. Пашалери ***,
който писал, че уста Генчо Кънев трябва да е
македонец по произход или да е учил архитектура „нейде в странство“. П. Монтани
побързал да възрази „чрез печата“ и поканил Пашалери да отиде в Стара Загора и
да види с очите си Първомайстора, че той е „в местно облекло, с „български
калпак“ и едвам може да си записва името“… Всъщност, инж. Пашалери не е съвсем далеч
от истината, защото, макар и да нямал академично образование, от дете уста
Генчо придружавал баща си, Къню Драганов, по строежите из Турция и Румъния, и
попивал не само красотата и достолепието на тамошната архитектура, но трупал
познания и умения, та до някъде може да се каже, че е изучавал занаята в „странство“…
За съжаление, не успях да открия статията на П. Монтани за
усталъка на старите ни майстори, но попаднах на една дописка във в. „Марица“,
която е отзвук от предходните две статии, за които вече стана дума и я
публикувам дословно:
„Стара Загора, 23 юлий 1881 г.
С подписката на А. Пашалери, Филипополский
градски инженер, на верно сте прочели на французски едно членче в 245-й брой от
8-й Юлия на в. „Филипуполис“, в което членче твърде злобно се напада областний
архитект Г. Монтани, затова именно, защото вместил един дълъг член в брой 300
на в. „Марица“ от 7-й Юлий, под заглавие „l’architecture chez les Bulgares“, в
който се беше постарал да представи пред света и Българската архитектура, в
която той намерил нещо, което неможело да не привлече вниманието му, не в изящността
на работата, но в стила, в основата, в системата на сводовете на черквите по
Българските градове.
Г. Пашалери не иска да вярва, че имало и има
Българска архитектура по света, за която пише Г. Монтани, по повод
възобновлението на черквата Св. Богородица в града ни, на която, вследствие на
войната, беше съсипан покрива от Сюлейман-пашовите гюлета. За подновление на
този храм населението беше повикало мастор Генча от Тревненските колиби за
туряне нови каменни стълбове и за направата на покрива на черквата; мастор
Генчо, след като тури каменните стълбове, захвана стронието на сводовете и
арките върху каменните стълпове и както сме виждали до сега при градение
сводове, ние чакахме и в тоя случай да се употребят калъпи от дървета и дъски,
да се закрепят връз яки точки и връз тези калъпи да се градят сводовете и
арките на големите здания. Тук обаче мастор Генчо не работи с калъпи, но съвсем
без калъпи, който е видял този вид работа, се е зачудил и естествено е тази
работа привлекла вниманието на Г. Монтани, който като я видял, както и
стълповете, забележил нещо искусно за Българската архитектура и то у тези
Българи, които са безграмотни.
Г. Монтани като гледаше работата на тоя самоук
архитект, от Тревненските колиби „Генчовци“, е изписал статията в в. „Марица“
от Стара Загора, а не е я крал, както иска да каже Г. Пашалери, или преписал от
някое Французско съчинение „За Македонската Архитектура“, издадено в Париж от
Палмиера, от гдето заместил думата „Македонец“ с думата „Българин“, написал
този член за в полза на Българската архитектура.
Най-насетне, Г-не Редакторе, умолява се Г-нъ
Пашалери да заповяда да дойде в Стара Загора да види мастора Генча как работи
на черквата сводовете и арките, които Македонските мастори зидари, и те
Българи, немогат никога тъй да ги работят, и да се увери, че Генчо е Българин,
с Българский калпак, и че той е направил и следва да прави много черкви из
Северна и Южна България.
Ф.“.
в. „Марица“, бр. 306/28.07.1881 г., НБ „Иван
Вазов“ – Пловдив
Подготви
Галина Иванова
* Устагенчов,
Дабко - „Принос
към живота и дейността на уста Генчо Кънев“ /сп. БАН, кн. XXVI, 1923 г./ и „По-главните
постройки на самоукия архитект Уста Генчо Кънев“ /ръкопис/
**
Прочутият архитект Пиетро Монтани е роден в Триест, Северна
Италия около 1829 г. Завършва архитектура в Париж и работи в столицата на
Османската империя като придворен архитект на султана. Пристига в Пловдив през
1879 г. по предложение на д-р Георги Вълкович – директор на Дирекция на
земеделието, търговията и обществените сгради. Придружен е от съпругата и
едногодишната си дъщеря – Лучия. Назначен е за главен архитект на Източна
Румелия. Автор е на първия Публично-административен правилник за пътеустройство
на градовете и селата в Източна Румелия. По негови проекти са построени
сградите на Мъжката гимназия, Държавната болница и Областното събрание на
Източна Румелия в Пловдив и Девическата гимназия в Стара Загора.
През 1898 г. дъщеря му Лучия се омъжва за българския тенор Атанас Аргиров,
чиято фамилия приема.
*** По
сведения на Д. Устагенчов, А. Пашалери произхождал от бедно българско
семейство в Македония. По препоръка на Д. Цанков, бил приет в училището на
„лазаристите“ в Бебек /Цариград/. След това завършил кондукторска школа /за
строителни техници/ във Франция и с дипломата си оттам, „сполучил“ да стане
инженер в България. През есента на 1885 г., като гръцки поданик, избягал в
Турция. Оттам заминал за Одеса, където станал учител по френски език и издал
„най-добрия“ по онова време учебник по френски, откупен и издаден от руското
министерство на народната просвета.
**** Липсват
сведения за живота на Джовани
Мосути (Мусути) преди да се установи в България.
През 1883 г. в Търново, по
проект на тогавашния Градски архитект Дж. Мосути, е издигнат паметник на загиналите за българската
свобода през 1876 г. Поради това, че паметникът е издигнат на мястото, където
въстаниците са обесени, той е известен също като Паметник на обесените.
През 1892 г. започва строежът на мост на река Янтра,
известен като Стамболовият мост. Горната конструкция на моста от стомана и бетон
е проектирана от Джовани Мосути. Изпълнението е възложено на българския майстор
Стоян Герганов. Мостът е пуснат в експлоатация през 1900 г. с откриване на
железопътната гара.
През 90-те години
на XIX век в чест на загиналите въстаници от четата на поп Харитон в Дряновския
манастир, със средства на областния съвет в Търново, е изграден паметник-мавзолей, композиран от параклис с костохранилище и
пирамидален постамент със статуя, която символизира въстаник. Проектът бил
изработен през 1890 г. от архитект Мосути. Полагането на основния камък става
на 8 май 1895 г., а тържественото му откриване – на 4 май 1897 г. от търновския
митрополит Климент. Скулптурната фигура е изработена в Рим от италианския
скулптор Лука Арджини.
През 1904 г. със средства, осигурени от никополския епископ Хенрих (Анри) Дулсе, в село Гостиля, заселено от завърнали се в България банатски българи, е издигната църквата „Пресвето Сърце Исусово“. Храмът е проектиран от Джовани Мосути.
![]() |
| Първомайстор Генчо Кънев Снимка: ОДА - Габрово |
![]() |
| Арх. Пиетро Монтани Снимка: РИМ - Пловдив |
![]() |
| Мъжката гимназия в Стара Загора Снимка: РБ "Захарий Княжевски" - Ст. Загора |
![]() |
| На заден план - църквата "Св. Въведение Богородично" в Стара Загора Снимка: от колекцията на Николай Гичев |
![]() |
| Катедралната църква "Успение Богородично" във Варна Снимка: РБ "Пенчо Славейков" - Варна |
![]() |
| Варненската мъжка гимназия РБ "Пенчо Славейков" - Варна |






Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.