В сбирката на НЦИАМ се съхраняват три икони, които представят творчеството на двама зографи от Венковската фамилия в Трявна (№3069, 3259 и 3260). Две от тях – „Св. 40 мъченици“ (Обр. 1) и „Рождество Христово“ (Обр. 2) са прибрани от църквата „Св. Архангел Михаил“ в Трявна през октомври 1938 г. заедно с още три произведения (№3257, 3258 и 3261). Иконите са с профилирани рамки, близки размери и вероятно са от един комплект. Те не са част от иконостаса на църквата „Св. Архангел Михаил“, който е изработен в периода между 1820 и 1821 г. Според непотвърдени източници около 1935 г. в църквата е имало 365 подвижни икони, за всеки ден от годината, а към 1985 г. техният брой е 204. На този етап не може да се установи дали двете икони са принадлежали на тревненската църква или са част от съхраняваните в своеобразния музей в притвора голямо количество икони, прибрани от църквите на няколко от тревненските села – Станчов хан, Белица, Фъревци, Нейковци, Плачковци, Енчовци и Скорците. Иконите са без подпис и датировка. В публикациите се срещат различни мнения относно датирането им, които варират от края на XVIII – началото на XIX в. и XIX в.
В експозицията на иконната сбирка на СМРЗИ – Трявна е
изложена икона „Успение Богородично“ (Обр.
3), която е подписана
от Кънчо Венкувич и произхожда от същата църква. Надписът в долната част на
иконата е трудно четлив, но името на зографа Кънчо е добре запазено. Необходимо
е да бъде коригирана годината, разчетена като 1823 в по-ранните публикации.
Всъщност последните две букви в означението са Д и Е, което дава основание да
приемем, че годината е 1845 и иконата е една от последните творби на зографа.
Тя е с близки стилови белези и идентична профилирана рамка, но не е от един
комплект с иконите в НЦИАМ.
Иконите „Рождество Христово“ и „Св. 40 мъченици“ не
могат да се препишат на Кънчо Венков, но са работени от друг представител на
фамилията през 20-те години на XIX
в. Той запазва характерния типаж и маниер в рисуването на фигурите, но борави с
по-богат колорит и орнаментика, като проявява и повече усърдие в разработването
на детайлите.
Сведенията за зографите от Венковската фамилия са много
оскъдни. От публикациите до момента е известно, че родоначалникът дядо Венко е
роден около 1770-1780 г. и през 1814 г. заедно с Цаню Захариев, Генко Минюв и
Бончо Димитров е работил в църквата „Св. Троица“ в с. Красен, Русенско. Второто
поколение е представено от синовете на дядо Венко – Кънчо, Иван, Калчо и
Димитър, за които се знае, че са рисували предимно триптиси, а единствените
биографични данни се отнасят до Иван Венков, за когото е известно, че през 1852
г. е спомоществовател за „Смесна китка“ на П. Р. Славейков. От данъчните
вписвания в няколко харачки тефтера от 1828-1830 (Обр. 4), 1845 (Обр. 5) и 1847 Г. (Обр. 6) откриваме неизвестни данни за
фамилията. Обобщено изводите са следните – към 1828-1829 г. дядо Венко вероятно
вече не е сред живите, а неговите синове, подредени по старшинство – Кънчо,
Иван, Калчо и Димитър, живеят в Горната махала на Трявна, в непосредствена
близост със семействата на Кънчо (Кръстю) и Цаню Захариеви. Към 1845 вероятно
вече е починал и най-големият му син Кънчо Венков. Останалите двама – Иван (45 год.), Калчо (35 год.), вече имат наследници, а най-младият
Димитър (30
год.) до
1847 г. няма вписани синове в данъчните тефтери.
През 1980 г. проф. Васил Пандурски публикува иконата на
Св. Богородица Елеуса (№306,
Обр. 7)
като произведение на Къньо Венков. Иконата постъпва в Музея (НЦИАМ) през октомври 1921 г. от Преображенския
манастир в тежко състояние. Дървената основа е била счупена на две парчета,
които по-късно са съединени. От личното име в подписа на зографа: рука к..
венкув в тревна, е запазена само първата буква /Обр. 8/.
Иконата е с профилирана релефна рамка, която в горните два ъгъла е украсена със
златни барокови орнаменти. Представено е бюстовото изображение на Св.
Богородица от типа Елеуса, която е увенчана с корона. Иконографията е
традиционна. Божията майка е прегърнала Младенеца, а страниците им са опрени
една в друга. Композицията е на фона на синьо небе с нежни облаци, озарени от
розова светлина. Колоритът е в пастелни топли тонове, а ликовете са с фини
черти. Моделирани са с нежни охрово-розови тонове върху светла маслинена
подложка, а страниците са с деликатна руменина. Авторът на иконата не би могъл
да бъде Кънчо Венков, чиято подписана икона е много по-близо до примитива. Може
да приемем, че иконата в НЦИАМ е дело на неговия брат Калчо Венков и е изписана
през 30-те години на XIX
в. Вероятно е била поставена на проскинетарий, а създаването й е свързано с
времето, по което отец Зотик е игумен на Преображенския манастир и активно
работи по неговото обновяване.
За творчеството на Калчо Венков липсват данни. Неговото
име като зограф се споменава единствено в писмо от 14 септември 1848 г. (Обр. 9), изпратено от наследниците на
починалия зограф Досю до епитропите на църквата в село Пелишат, в което молят
дължимата сума от 150 гроша за икона, изписана от Досю, да бъде изпратена по
„зографина“ Калчо Венкув. Едва ли отиването на Калчо до плевенското село е било
само по този повод. Вероятно той също е работил икони за църквата „Св. Арх.
Михаил“, която днес не съществува.
Известно е, че църквата „Св. Арх. Михаил“ в плевенското
село Пелишат е била възстановена около 1840-1841 г. и към нея е имало килийно
училище. За нейната украса към 1848 г. работи и Георги Филипов, на когото е
възложено да изпише патронната икона (Обр.
10).
Единствените сведения за църквата се изчерпват с
описание на нейния външен облик – „вкопана каменна постройка“, която към 1895
г. е почти разрушена. Иконите и църковните книги от нея са преместени в
построения на друго място нов храм и през 1985 г. са прибрани в Окръжния
исторически музей в Плевен. Иконите в НЦИАМ вероятно са постъпили преди или
през 1938 г. заедно с писмото, изпратено до епитропите на църквата в село
Пелишат от наследниците на зографа Досю, за което съдим по датировката на
бележка към неговия препис (23.XI.1938 ), в която се съобщава, че документът
се съхранява в старите архиви на Музея. Работата на зографите в този храм е
обект на допълнително изследване.
От известните до момента данни и стиловите
характеристики на иконите в НЦИАМ стигаме до извода, че Калчо Венков е зограф с
добра професионална подготовка. Вероятно той е учил при своя баща Венко. В
музея на църквата „Св. Арх. Михаил“ в Трявна са запазени четири царски икони –
„Св. Богородица с младенеца на трон“ (Обр.
11), „Иисус
Христос Вседържител“ (Обр.
12), „Архангелски
събор“ (Обр.
13) и „Св. Йоан
Кръстител“ (Обр.
14), които по стилови
белези са много близки до иконата в НЦИАМ.
От този комплект е и иконата на Св. Георги в
експозицията на СМРЗИ – Трявна (Обр.
15). Според сведения
от Л. Цанева иконата е била подарена на църквата „Св. Георги“ от църквата „Св.
Арх. Михаил“, откъдето по-късно постъпва в Музея. Тя е датирана 1819 г. и не
може да бъде свързана с името на Калчо Венков, но е твърде вероятно да е дело
на неговия баща Венко.
Иконите от този комплект са на високо професионално
ниво. В тях, както и в образите на Калчо Венков се вижда влиянието на
Витановската фамилия, но редица детайли в орнаментиката и декорацията на
одеждите са заимствани от по-ранните представители на Захариевци и по-специално
от Цаню Захариев, за когото знаем, че е работил с Венко зограф и в с. Красен и
живеят в една махала. Проблемът с авторството на тези икони ще разреши въпроса,
при кого е усвоил иконописното изкуство Калчо Венков, но независимо от това, кой
е неговият учител, иконата му в НЦИАМ опровергава твърдението, че зографите от
тази фамилия са рисували единствено триптиси. Другите две икони от Музея
вероятно са изписани от Иван Венков, тъй като най-малкият им брат Димитър е
роден около 1815 г. и най-ранните му произведения могат да се търсят едва през
40-те години на XIX
в.
Тези икони обогатяват оскъдните данни за художественото
наследство на Венковската фамилия. Различията в професионалните възможности на
второто поколение зографи и появата на Калчо Венков като иконописец, чиито
творби не отстъпват по качество на тези, създадени от неговите известия
съвременници, поставя редица въпроси и необходимостта от по-задълбочено
изследване и преосмисляне на творчеството им и мястото, което заемат сред
останалите представители на Тревненската художествена школа.
Мариела Стойкова
НГ – София
Из сборника „Известия на Специализиран
музей за резбарско и зографско изкуство – Трявна“, т. 8, 2024 г.
![]() |
| Обр. 1. Св. 40 мъченици, църквата „Св. Арх. Михаил“ в Трявна, 20-те години на XIX в., Иван Венков, Тревненска школа. НЦИАМ. Фотография Иван Ванев |
![]() |
| Обр. 2. Рождество Христово, църквата „Св. Архангел Михаил“ в Трявна, 20-те години на XIX в., Иван Венков, Тревненска школа, НЦИАМ. Фотография Иван Ванев |
![]() |
| Обр. 3. Успение Богородично, църквата „Св. Архангел Михаил“ в Трявна, 1823 г., Кънчо Венков, Тревненска школа, СМРЗИ – Трявна. Фотография Мариела Стойкова |
![]() |
![]() |
| Обр. 9. Писмо от 14 септември 1848 г. изпратено от наследниците на починалия зограф Досю до епитропите на църквата в село Пелишат, ЦДА |
![]() |
| Обр. 10. Св. Архангел Михаил, 40-те години на XIX в., църква „Св. Архангел Михаил“, Пелишат, Плевенско. Георги Филипович от Габрово, НЦИАМ. Фотография Иван Ванев. |
![]() |
| Обр. 11. Св. Богородица с младенеца на трон. Експозиция в църквата „Св. Архангел Михаил“ в Трявна, 1819 г. Зограф Венко ? Фотография Мариела Стойкова |
![]() |
| Обр. 12. Иисус Христос Вседържител на трон. Експозиция в църквата „Св. Архангел Михаил“ в Трявна, 1819 г. Зограф Венко? Фотография Мариела Стойкова. |
![]() |
| Обр. 13. Експозиция в църквата „Св. Архангел Михаил“ в Трявна, 1819 г. Зограф Венко? Фотография Мариела Стойкова |
![]() |
| Обр. 14. Св. Йоан Предтеча. Експозиция в църквата „Св. Архангел Михаил“ в Трявна, 1819 г. Зограф Венко? Фотография Мариела Стойкова |
![]() |
| Обр. 15. Св. Георги. Прибрана от църквата „Св. Архангел Михаил“ в Трявна, 1819 г. Зограф Венко? Експозиция СМРЗИ – Трявна. Фотография Мариела Стойкова |












Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.