Във физико-географско отношение Тревненско спада към
Предбалкана на Средна Стара планина. Главният отводнителен източник на района е
Тревненската река. Най-високите върхове са: Бедек /1488 м./, Българка /1445
м./, Големия вис /1255 м./, Карабогдан /1230 м./, Мъхченица /1157 м./, Голям
Кръстец /1007 м./. Районът е със силно набразден релеф и голямо разнообразие на
земни форми, което обяснява наличието на много рекички, като Шурканка /Мръзешка
река/, Криводялка /приток на Беличенската река/, Станчевханска, Осенарска,
Късовска и др.
Историко-поселищните отношения в Тревненско са засегнати
отчасти в статии, в популярни издания и в периодичния печат. Предполага се, че
Трявна съществува като селище от XII век /*статията е публикувана през 1982 г./. По
време на османското владичество то е махала към Килифаревската нахия, а
по-късно се отделя в самостоятелна нахия. През различни периоди в Тревненско се
заселват родове от близки и далечни краища. При завладяването на Търново и
Килифарево от турците, оттам се преселват няколко семейства. В края на XVII в. идват Кроснюви от с. Дрипча, Одринско
и родът на Рачо Чехларя от Якоруда. Придвижванията се извършват по родове, а не
компактно, и в най-различни периоди от време. Успоредно съществува и вътрешно
движение на населението в района от колибарските селища към Трявна или от едни
колиби към други.
Тези историко-географски бележки могат да служат най-общо
като фон за класификацията на топонимите. Материалът, който е подложен на
анализ, е събиран в район с граници: от изток вододела между Тревненска река и
р. Янтра – по линията на селата Бърдари-Николаево-Томчевци и Куманите; на запад
– административната граница между Габровски и Търновски окръг; на север –
границата с Дряновски район – селата Бочуковци-Куманите-Стойчевци-Големи
Станчевци и Владовци и на юг – главното било на Стара планина. В изследвания
топонимичен район влизат два града и 73 колибарски селища. В продължение на три
години са записани около 2000 местностни названия, като селищните наименования
са събирани от почти целия Тревненски край, а водните и на местностите са
проучени само от горепосочените 75 селища. От семантично гледище топонимите
могат да се разделят на три основни групи: хидроними /водни названия/, ороними
/местни названия/, ойконими /селищни названия/.
I.
Водните названия
принадлежат на долове, дерета, извори, вирове, чучури, реки и др. Те се делят
на няколко големи подгрупи.
1. Физико-географски
водни названия, като: Азмакя /с. Новаковци и Рашевите/, Извора /с. Големи
Станчевци/, Изворчето /с. Койчевци/, Кладенеца /с. Милевци/, Локвата /с.
Пещерите /Генчовци//, Локвичката /с. Енчевци/, Чучурчето /с. Могилите/, Чучура
/гр. Трявна и селата – Велчевци, Веленци, Попрайковци, Стражата/, Реката /с.
Бърдени/, До вира /кв. Горни Цоневци – гр. Плачковци/, Гьола /местност Куртовци
– с. Ошаните/.
2. Водни
названия според белезите или свойствата на водата и водните източници: Тесни
дол /с. Радино/, Дълбок дол /с. Стайновци/, Суходол /гр. Плачковци/, Студения
кладенец /с. Ралевци, Власатили/, Въртопа /с. Стойчевци/, Студеното кладенче
/с. Войниците/, Белите извори /над с. Стоевци/.
3. Водни
названия, свързани с растения: Под буката /извор над рудник „Св. Иван“ на
някогашната мина „Принц Борис“/, Горана /с. Стойновци/.
4. Водни
названия във връзка с животни и обиталищата им: Щърковата чешма /с. Фъревци/,
Мечевски дол /Беличанско/, Свинарски дол /с. Ябълковци/.
5. Водни
названия, съпоставени с други обекти: Стойчевската горна чешма и Стойчевската
долна чешма /с. Стойчевци/, Горния кладенец /с. Стайновци/, Горната локва /с.
Веленци/, Долната река /с. Белица/.
6. Названия,
произхождащи от други местностни названия: Стояновското дере /кв. Стояновци/,
Малчовското дере /с. Малчевци/, Ошанското дере /с. Ошани/, Рачовския дол /с.
Рачовци/, Качавунския дол, кладенец и чешма /гр. Трявна/.
7. Водни
названия, които имат връзка с исторически събития: Юнашкия кладенец /с. Станчев
хан/, Хайдушка долчина /кв. Стояновци/, Хайдушкото кладенче /с. Белица/,
Даалиска долчина /с. Нейковци/, Хайдушкото кладенче /с. Пещерите /Генчовци/,
Бахреците, към връх Мъхченица и местност Пряслапа/.
8. Посесивни
водни названия: Димиовата чешма /гр. Трявна/, Бабин Райкин кладенец /с.
Гайдари/, Монюва чучур /с. Радино/, Кайова дол /с. Глутниците/, Цвейов дол /с.
Узуните/, Дядовото Тодорово кладенче /с. Скорците/, Дядовата Костадинова чешма
/с. Черновръх/.
Б. Названията на местностите
представляват основната част на събрания топонимичен материал. В
семантично-структурно отношение на първо място са названията, за които се
предполага, че са с най-старинен произход:
1. Алжелия – местност край с.
Бижевци. Според В. Миков местностни названия с корена arg се срещат често в тракийската опомастика.
Румънският учен В. Парван в студията си върху дакийските реки посочва често
срещани местностни названия като дакийския град Argidava и лично име Arges. За днешната река Аржидава се предполага,
че е наричана в миналото Като се има предвид съвпадението на корена на Аржелия
с корена на горепосочените местностни названия, може да се приеме, че
названието на тази местност е от тракийски произход.
2. Батолов чардак – местност в
землището на с. Престой. Според Константин Багрянородни, един от печенежките
князе към 889 г. се казвал Bata,
неговият син Batul
/900-920 г./. В България се срещат доста названия с корена бат, като м. Батен
до гр. Перущица, с. Батуля, Софийско и др. Ив. Дуриданов приема, че названието
батън е от тюркски произход: вatin, разновидност
на едно вatin за
означаване на блатиста почва, мочурляк. М. Москов е на мнение, че думата ботуня
има значение на бяла, мазна, тръста почва, на която растенията виреят буйно. Н.
Ковачев определя значението на думата батън като дълбоко врязване на речното
корито.
В конкретния случай названието
Батолов чардак е по-вероятно да произлиза от вatul и
да означава лично име от куманско-печенежки произход, защото в Тревненско и в
някои села, които сега в административно отношение се числят към Дряновско, но
в миналото са били тревненски, се среща м. Куманското /с. Бучуковци/, Куманец
/кладенец с. Куманите/.
3. Качаунската /Качавунската/
махала – квартал в града и е разположена по протежето на Качаунското дере
/дол/. Съществува и Качавунски кладенец, имало е колиби Качауните над с.
Рашевите, както и Качаунска чешма. Предполага се, че жителите на гр. Трявна се
криели там по време на опасност /от турската дума качкъ – беглец/. Но тюркската
съставка – чау, - чав насочва към предположение за евентуално езическо
светилище. Като се има предвид, че християнските светилища често са възниквали
на мястото на езическите, и че над Качаунската махала е имало светилище, може
да се предположи, че думата Качаунска е от тюркски произход.
(Следва)
Катя Николова
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.