Връзките на Трявна с манастирските обители през Възраждането са обусловени от нейното изключително място като културен и художествен център. Още през първата половина на XVIII в. в Трявна е имало Хилендарски и Рилски метох, където светогорци и рилци поддържали литургия на славянски език и обучавали деца. За контактите на Трявна със светогорските манастири се споменава и в летописа на известния книжовник поп Йовчо. През 1803 г. в Трявна идва светогорския таксидиот поп Леонтий „родом русин“. За авторитета на Трявна в Света гора говори и фактът, че същата година светогорската управа изпраща в Молдова като екзарх за възстановяване на манастира „Три светители“ (Стоян поп Йовчов) от Трявна. В Хилендарския манастир има книги от Трявна, между които един препис на Номоканона, направен през 1734 година от поп Димо от Трявна. От приписка върху едно тълковно евангелие в библиотеката на Хилендарския манастир се вижда, че то е купено „… из село Трявна… от иконома кир папа Николая в лето 1808“.
В манастирите по българските земи и до
днес има много следи от художническата дейност на тревненци. По икони,
стенописи, иконостаси, владишки тронове и други, са оставили незаличимия печат
на своя стил едни от най-изтъкнатите представители на Тревненската художествена
школа: в Мулдавския манастир – Кръстю Захариев и Петре Минюв, в Батошевския –
Цаню Захариев, в Капиновския – папа Витан Млади, в Раковишкия и Килифаревския –
Досю Коев, Кръстю Захариев, Йонко Поп Витанов, в Арбанашкия – Захариевци, в
Преображенския – Витан Коюв и Петре Минюв, в Черепишкия – Йонко поп Витанов, в
Троянския – Кою Цанюв, Досю Коюв и т.н.
Значително по-оскъдни са сведенията за
връзките на Трявна с Рилския манастир. Известно е, че живописната украса там е
работа на майстори от Самоковската и Банската школа. Трявна и особено Габрово
участват повечето като ктитори. И все пак, не може да се каже, че Трявна и
Рилският манастир не са имали контакт в художествено отношение. Рилският художник
Гаврил Рилец, в периода между 1820 и 1832 г. рисува икони в Габрово, в
Преображенския манастир и в някои търновски села и следователно има преки
впечатления, а може би и взаимни влияния с творците на тревненската
художествена школа. Трявна е свързала неразривно своето име с Рилския манастир
и чрез известния духовник, просветител и революционен деец архимандрит Кесарий (* за
неговия живот и дело ще ви разкажа в отделна публикация), който при
първото си пребиваване там е бил „преподобний канонарх, свещенодякон и
кандиложигател“, а после и игумен на манастира.
Книжовните връзки на Трявна с Рилския
манастир се потвърждават от редица документи. След въвеждането на новата
Хурмузиева система на църковно песнопение, рилските монаси се заели усърдно с
нейното разпространение. В Тревненския музей има няколко псалтики, от около
средата на XIX век, донесени именно от там. На псалтикиен сборник от 1850
г., който се намира в тревненската църква, са отбелязани имената на няколко
рилци. Във фонда на Специализирания музей за резбарско и зографско изкуство в
Трявна има и няколко риломанастирски щампи.
Рилският манастир ни дава и други
интересни сведения за Трявна. В голямото книжовно старопечатно богатство на
библиотеката, в много от книгите, печатани в Белград, Цариград, Букурещ,
Петроград, Виена, Русчук и другаде, има „разписание на родолюбивите
спомоществуватели“. Само в осемнайсет от множеството книги, в чийто
„разписания“ Трявна присъства, има 351 имена на тревненци. Тези книги са
издадени в периода между 1833 и 1874 година. Някои от тях ги има и в
тревненския музей. Списъците са изключително ценни в много отношения. Преди
всичко те говорят за големия стремеж на тревненци към книжовност, към поддържане
на една вече съществуваща просветна традиция, защото в 1854 г. Петко Славейков
пише: „От 80 години насам същи тревненец рядко се намерва да не знае колко-годе
да прочита и да записва“. Изследователят на художествения живот през
Възраждането ще намери сведения за множество занаяти - те са споменати в
повечето случаи като неразделна част от личните имена на смомоществователите.
Така от Трявна са отбелязани: зограф, казас, куюмджи, дюлгер, гайтанджи,
тюфекчи, кюркчи, мутаф, бабукчи, бояджии, терзи, учител и др. Внимателно
вглеждане в броя на спомоществователите към отделните заглавия довежда до
извода, че тревненци с най-голяма готовност са помагали за издаването на ония
книги, които имат общокултурна, просветна, житейска и практическа насоченост.
Така например, само за „Писменица“ на славянски език от Ив. Момчилов, излязла
през 1847 г. има 61 спомоществователи от Трявна. По-голям е техният брой и за
такива заглавия, като „Общое землеописание“ (1843 г.),
„Месецослов“ (1840 г.), „Критически издиряния за историята
българска“ от Ю. Венелин (1853 г.), „Игиономия,
сиреч правило как да си вардим здравето“ (1846 г.) и мн. др.
Разписванията на спомоществователите съдържат и имената на няколко монаси от
Хилендарския метох в Трявна, непубликувани до сега в научната литература. В тях
откриваме имената на ония родолюбци, които в момента не са били в Трявна и са
се причислили към списъка на други селища, като са отбелязали родното си място.
Така например, в Търново се е записал Иванчо Тодоров Тревнали и Цаню терзи от
Трявна, от Котел – Георгий Кръстювич зограф, тревненец, в Букурещ Никола Цанков
от Трявна, в Шумен - учител Христо Лазаров от Трявна, в Плаковския манастир –
Димитър Серги, Костадин Витанов и много други.
Любопитен е и фактът на повтарящите се
имена в отделните списъци, между които са най-изтъкнатите книжовници, художници
и занаятчии на Трявна: Иванчо Стоев гайтанджи, поп Йовчо, Витан Коюв зограф и
др.
По-нататъшни проучвания ще открият нови
данни за трайните и логични връзки на Трявна с Рилския манастир – този голям
духовен и книжовен център по българските земи през Възраждането.
Вера Христова
в. „Тревненски зов“, бр. 28/1981 г.
* Снимки: Псалтири от библиотеката на летописеца поп Йовчо,
част от документалната експозиция „Учебно дело“, подредена в музей „Старото
школо“ в Трявна
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.