None

понеделник, 13 декември 2021 г.

Тревненски майстори по Южното Черноморие и Странджа през XVIII век

Според съвременните познания Тревненската художествена школа възниква към края на XVII в., като тревненските майстори се занимават с монументална живопис и иконопис, както и с църковна дърворезба. Първите творби, които свързваме с тях, са локализирани в Арбанаси и в някои манастири и църкви около Велико Търново: манастира „Св. Троица“ до града, Присовски манастир „Св. Архангели“, Къпиновски манастир, Килифаревски манастир и др. През XVIII в. тревненското изкуство добива свой облик и стилови особености както на живописта, така и на дърворезбата. Изучаването на историята на школата през този век не е лесна задача, не само заради липсата на база данни за творбите, разпръснати из цялата страна и извън нея. Проблемът е в това, че първите имена на тревненски майстори, които са известни от техни подписани творби от първата половина на XVIII в. не могат да се свържат категорично с известните от по-старите публикации тревненски зографски фамилии Витановци и Захариевци, чието документирано начало е в края на същия век. Не знаем със сигурност също дали самите най-ранни известни по име майстори са били свързани с роднински връзки и какви са били те, въпрос, който се дискутира напоследък в научната литература. За сега има един хиатус /*пропуск/ по отношение на подписаните творби, в които е посочена Трявна като произход на зографа, и този интервал е между 1735 и 1798 г. Разбира се, това не означава, че тревненските майстори са престанали да работят през това време, а само затруднява по-прецизната атрибуция на творбите. Тъй като стилът на тревненската живопис е твърде характерен, а той помага и за идентифициране на резбарски произведения, може да се проследи постепенната експанзия на майсторите от малкия планински градец, които напускат околностите на старата българска столица и още през XVIII в. могат да се открият далеч на запад, изток и юг. Настоящият текст се опитва да събере данни за тревненското творческо присъствие по южното Черноморие и района на Странджа в ранния период от съществуването на школата, т.е. през XVIII в., данни основно събрани от някои публикации, както и от собствени теренни наблюдения.

Първо ще се спра на един донякъде загадъчен зограф на име даскал Христо, който работи икони за арбанашките църкви „Рождество Христово“, „Св. Никола“ и „Св. Георги“, а през 1709 г. изпълнява стенописите в притвора на арбанашката църква „Св. Георги“, в наоса на която по същото време работи тревненецът даскал Стойо. Макар да си сътрудничи с първите тревненци, Христо има свой различен живописен стил, а произходът му все още не е изяснен. Изглежда, че след работата си в Арбанаси той се премества в Несебър и там получава много поръчки: за възстановяване на стари икони, както и за нови. Едно разпятие в Несебърския музей с негова живопис е датирано от 1748 г. То е прибрано от църквата „Св. Теодор“, където в миналото са се съхранявали икони и от други несебърски църкви. Възможно е трайното присъствие на този майстор в Несебър и старите му връзки с Арбанаси и тревненските зографи да е изиграло някаква роля за появата им по южното Черноморие. В новата несебърска църква „Св. Богородица“ са запазени доста стари икони, повечето непубликувани. Сред тях е една голяма икона на св. Георги с 14 сцени от житието му по рамката (Фиг. 1). Оформлението на дъската с леко вдлъбната централна част и изпъкнала външна рамка напомня някои по-стари несебърски икони. Дали тук се имитира един архаичен похват, или е работено върху стара икона би могло да се разбере, ако иконата бъде консервирана. Иконографията на житийния цикъл е интересен обект за изследване, каквото тук не може да бъде направено. Стиловите особености на живописта насочват към ранните тревненски зографи. Морфологията на образите и особено в централното изображение на светеца воин може да се сравни с редица ранни тревненски живописни произведения. Главата на коня на св. Георги е стилизирана по начин, характерен само за тревненските майстори. Някои детайли като короната, която поставят на главата на светеца ангели, както и стилизацията на природните и архитектурни форми във фоновете могат да се срещнат също в произведенията на школата от втората половина на XVIII в. Най-убедително е сходството с образите и детайлите в иконата на зограф Захарий в созополската църква „Св. Георги“, датирана от 1785 г., за която става дума по-долу. В Археологическия музей на гр. Несебър се съхранява икона на св. Никола на трон, произхождаща също от църквата „Св. Теодор“. В каталога на несебърските икони това произведение е датирано от XVIII в., без да са правени опити за атрибуция. Стилът на живописта

е несъмнено тревненски. Същият анонимен майстор е работил комплект икони за Килифаревския манастир, които са монтирани в параклиса „Рождество Богородично“ на съборния храм. Особено убедително е сравнението с едноименната икона от манастира, където светецът е представен в цял ръст. Иконите са датирани от началото на XIX в. и са приписвани на Кръстьо Захариев. Датировката би могла да се коригира, защото целият иконостас е работен през 80-те–90-те години на XVIII в. Предлаганата от Люба Цанева атрибуция не би могла да се приеме, защото Кръстьо Захариев е роден през 80-те години на XVIII в. Изглежда, че същият зограф е изпълнил иконите за ловешката църква „Св. Богородица“, днес в Националния исторически музей. И така, без да мога да предложа хипотеза за името на автора на иконата в Несебър, принадлежността ѝ към Тревненската школа ми се струва безспорна, а датировката би могла да е също от последните две десетилетия на XVIII в.

В Несебърския музей е изложено едно иконостасно разпятие, датирано от издателите му от XIX в., без атрибуция и без посочени данни за произход (Фиг. 2, 3). В архивна фотография от Вадим Лазаркевич се вижда, че кръстът, заедно с резбовани лами под него, е бил на иконостаса в църквата „Св. Йоан Предтеча“. Очевидно иконостасната венчилка е поставена много по-късно на иконостаса, чиито икони са много по-стари. Допускам, че разпънатият Христос върху разпятието е рисуван от същия анонимен майстор, изпълнил иконата на св. Никола. Стилизираните лалета, обрамчващи кръста, са характерни за тревненската резба от XVIII в. Дъската с ламите под разпятието от иконостаса в параклиса „Рождество Богородично“ в Килифаревския манастир е извънредно сходна, което позволява и разпятието да се датира от последната четвърт на XVIII в. Впрочем, маниерът на изпълнение на ламите – релефни на плътен фон, върху който са моделирани по две розети, самите фантастични животни, пазещи кръста и обърнати към него, със завити опашки, са типични за ранния период на тревненската иконостасна резба и намират близък паралел и във фрагментите от стар иконостас в Чипровския манастир (Фиг. 4), които нямат точна датировка.

Александра Трифонова публикува една икона на Богородица с Младенеца от поморийската църква „Преображение Христово“,

която е датирала от края на XVIII в., а за анонимния майстор смята, че принадлежи „към провинциално художествено ателие от Тракийско-Странджанската област на Черноморското крайбрежие“. Иконата несъмнено принадлежи на Тревненската художествена школа, където постепенно се оформя едно „по-простонародно“ направление, с диспропорции в живописта, липса на интерес към обемните форми, графична геометризация на одеждите. Сравнително близък паралел, макар и едва ли от същия майстор, е икона на Богородица Одигитрия в Историческия музей в гр. Попово, както и една да тирана от 1786 г. икона от същата колекция на Богородица на трон с пророци. Иконата от Поморие е изпълнена може би също през последната четвърт на XVIII в., макар че може да е и от началото на следващия век, тъй като майсторите от това стилово направление са консервативни и не се поддават охотно на модерните влияния, водещи към обемност и мекота на формата.

В същата поморийска църква се съхранява една икона с рядка иконография, състояща се от четири сцени, представени и анализирани подробно от Александра Трифонова, която я е датирала от началото на ХIХ в., а като среда на анонимния зограф предполага централната част на България. Тук също става дума за тревненски зограф, когото разпознаваме в иконата Дейсис от параклиса „Св. Харалампий“ на арбанашката църква „Св. Атанасий“ и в икона от същата църква в музея на Велико Търново. И двете имат същата рамка с характерен флорален орнамент, каквато има и поморийската сборна икона. Босилков смята, че двете икони са изпълнени от тревненските зографи даскал Цойо и Недьо, декорирали параклиса на арбанашката църква „Св. Атанасий“ през 1724 г. Сравнени със стенописите, двете икони Дейсис от църквата „Св. Атанасий“ в Арбанаси изглеждат малко по-суховато изпълнени, а орнаментът, подобен на този, обрамчващ медальоните в стенописите на даскал Цойо и Недьо е по-стилизиран. Логично е след като параклисът е изписан, за него да е бил изработен иконостас и иконите му може да са дело на по-младия в екипа Недьо, тъй като Стойо е починал през септември 1724 г. Но също напълно възможно е иконите да са и по-късно дело на тревненски зограф, чието име не знаем.

Навремето К. Паскалева публикува икона на Богородица с пророци от созополската църква „Св. Георги“, подписана през 1785 г. на

гръцки от зограф Захарий. Като съпоставя тази икона с много подобната, подписана от иконописеца Кръстьо през 1803 г. в ЦИАМ, тя заключава, че става дума за произведения на родоначалника на Захариевия род в Трявна Захарий Стари и сина му Кръстьо Захариев. Това мнение е прието и то с основание. Единственото, което мога да добавя в случая е, че зограф Захарий е използвал за модел една гравюра с образите на Богородица и пророци, отпечатана през 1702 г. във Венеция, която е възпроизвел много старателно. Дори Папастратос посочва само два отпечатъка от тази рядка анонимна гравюра – един в манастира „Св. Павел“ на Света гора и един в нейната лична колекция, както и това, че към средата на XVIII в. гравюрата е била възпроизведена в една икона в колекцията Цакироглу. Очевидно тази „хартиена икона“ се е радвала на по-широк интерес, и по-специално в Трявна.

Костадинка Паскалева публикува за пръв път и части от един забележителен иконостас, останал от старата църква в с. Бродилово в Странджа. Ктиторски надпис на гръцки език от венчилката му посочва датата на изпълнение – 1754 г. (Фиг. 5, 6). По времето на нейните изследвания в Бродилово е бил запазен почти целият иконостас – липсвали са само горната част на венчилката и царската икона на Богородица с Младенеца. Паскалева намира стилови сходства на живописта от бродиловския иконостас с иконата на зографа Захарий от Созопол. Все пак, колкото и малки да са познанията ни за този родоначалник на тревненската зографска фамилия, като се има предвид, че синът му Кръстьо започва да се изявява в началото на XIX в. и умира през 1850 г., самият той едва ли би могъл да работи в средата на XVIII в. Но деликатно изразеното от Паскалева мнение, че става дума за тревненски майстор, е несъмнено вярно. Ако сравним, например, бродиловската икона на Арх. Михаил (Фиг. 7) с наскоро откритата едноименна икона от гр. Златарица (Фиг. 8), ще видим почти идентична иконографска схема и съвпадение дори на дребни детайли. Иконата от Златарица не е датирана, но е еднотипна, включително с резбената си украса, с комплект икони в Художествената галерия на гр. Елена, също недатирани, които се свързват с тревненския зограф Стойо, работил в първата четвърт на XVIII в. Иконата Дейсис от Еленската галерия също може да се сравни с бродиловската царска икона. Струва ми се, че иконостасът в Бродилово е изпълнен от някой по-млад представител на първите тревненски зографи, или от наследник на някой от тях.

Дърворезбата в бродиловския иконостас е твърде интересен и рядък пример на ранната тревненска дърворезба. Резбованите мотиви са еднообразни: лалета, карамфили, розети и издължени цветни пъпки, рязани едро, обобщено и категорично (Фиг. 9). Характерни са хоризонталните канелюри на колонките в апостолския фриз. Докато лалетата и карамфилите са повлияни от модата в Османската империя, оформила стила „лале деври“, то хоризонталните канелюри са запазен знак на ранните тревненски резбари, вероятно опростена версия на колонките, оформени като палмови стебла в арбанашките иконостаси от влашки произход. Примерите на колонки с хоризонтални канелюри са: фриз от Чипровския манастир, иконостасът в параклиса на Килифаревския манастир от 80-те–90-те години на XVIII в., иконостасът в наоса на арбанашката църква „Св. Архангели“ от 1813 г. Споменатият комплект икони в галерията на гр. Елена, произхождащи от Къпиновския манастир, има резбовани мотиви над полукръгли арки (Фиг. 10). Елементите на орнаментиката са същите като в бродиловския фриз, но маниерът на изпълнение е много по-изящен, което още веднъж подсказва, че става дума за свързани, но не идентични майстори, вероятно представители на две поколения от една фамилия.

В иконостаса на църквата „Успение Богородично“ в Малко Търново са монтирани два фриза от по-стар иконостас, наследени от по-стария храм на това място. В горната част на иконостаса от юг е монтиран апостолски фриз с образа на Христос, заобиколен от Богородица, св. Йоан Предтеча, два ангела и апостоли (Фиг. 11). Образите са до пояс, под полукръгли арки, над които има резбовани стилизирани главички на херувими, а извивките на арките са украсени с фестон от кръгчета със заострени листчета между тях. Като пандан от север е разположен фриз с изображения на пророци до пояс, разделени от колонки със спираловидно завита резбована гирлянда (Фиг. 12). Изображенията и в двата фриза са грубо надживописани, а резбата е покрита с бронзова боя. Въпреки това състояние на фрагментите, принадлежността им към творбите на Тревненската художествена школа не буди съмнение. За сега само в нея са регистрирани подобни резбени мотиви. Фестоните по арките се срещат в привличаните вече като сравнение фрагменти от Чипровския манастир, иконостаса в параклиса на Килифаревския манастир (Фиг. 13), иконостаса в църквата „Св. Архангели“ в Арбанаси, фрагмент от апостолски фриз от Великотърновско в Криптата, царски двери от Вакъфския манастир в Сакар вероятно от началото на XIX в., както и в тревненски царски двери от малко по-късно време. Главичките на херувими са заети в тревненския резбарски репертоар от някои арбанашки иконостаси с влашки произход, където лицата са скулптирани, докато тревненци ги рисуват. От тях са заимствани и колонките със спираловидно виещи се гирлянди. Най-близки аналогии в оформянето на малкотърновския апостолски фриз са фризовете от Чипровския манастир и от Килифаревския манастир. Интересно е и наличието на пророчески ред, което се среща сравнително рядко в българските иконостаси, но в ранните тревненски има и други примери, наистина с по-различни пластически решения. Размерите и на двата фриза съответстват само на страничните кораби на днешния храм, което показва много по-малките размери на стария. Откриването на оригиналната живопис на малкотърновските фризове би могло да помогне за тяхната по-прецизна датировка. Надпис от един каменен съд в църквата показва, че на мястото на сегашния храм е имало по-стар от 1750 г. Би могло да се окаже, че това са останки от тогавашния иконостас. Сигурно не е случайно, че и през 1832 г. в. тук е работил тревненски иконописец.

Разгледаните паметници са случайно оцелели примери на тревненско творческо присъствие по черноморското ни крайбрежие на юг от Стара планина и не позволяват да се реконструира някаква логична и напълно приемлива обща картина. Все пак, наличието на два иконостаса във вътрешността на Странджа (Бродилово и Малко Търново) показва, че тревненци са били известни тук и очевидно твърде ценени, още от средата на XVIII в. Това са може би най-ранните прояви на териториалната експанзия на школата. Много ценни са находките в селата Визица, Калово и Бръшлян, за които съобщи Ангел Николов на настоящата конференция. Те показват, че тревненски зографи са били приети охотно от странджанските жители и творчеството им покрива широки територии през втората половина на XVIII и началото на XIX в. Тревненските майстори са успели да намерят поръчки и в крайбрежните градчета, макар това да не е било лесно. Наблюденията върху иконостасите в несебърските църкви показват, че през века, който ни интересува, тук не е имало умели резбари и тревненци са отговорили на нуждите на несебърските енориаши за обогатяване и осъвременяване на един от техните иконостаси. Тревненци са били твърде конкурентноспособни, за да получат поръчки в селищата по крайбрежието, където е имало местни добри зографи и където изискванията са били сравнително високи. Мобилността и приспособимостта са характерни за представителите на школата през цялото дълго време на нейното съществуване.

 

Проф. д. изк. Иванка Гергова

Институт за изследване на изкуствата при БАН


Из сборника „Културното наследство на Странджа. Богатство, рискове, предизвикателства“, издателство „Св. Климент Охридски“, 2019 г.
















Няма коментари:

Публикуване на коментар

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.

Един документ против Раковски (По случай откриването на паметника му в Котел)

В средата на миналото столетие панелизмът бил хвърлил дълбоки корени в Търново. Без преувеличение може да се каже, че тук елинската писменос...