None

понеделник, 13 декември 2021 г.

Хипотези и факти за градежите на брациговци в Трявна

Интересна, макар и все още непроучена в дълбочина е връзката между двете известни строителни средища в Трявна и Брацигово. Може би най-задълбоченото проучване по въпроса, откриваме в книгата „Брациговските майстори строители през XVIII-XIX в. и тяхното архитектурно творчество“ /1963 г./ на арх. Пею Н. Бербенлиев и Владимир Х. Партъчев. Всичко, което съм изчела до момента за  прочутата Тревненска строителна школа, със сигурност - една съвсем скромна част от написаното по темата, ни най-малко не загатва дори за дейността и ролята на брациговските дюлгери в Трявна. Вярно, срещала съм откъслечни сведения за майстори-арнаути, „преминали през Трявна“, за това, че вероятно са участвали в градежа на емблематичната ни Часовникова кула, но не съм попадала на сериозно научно изследване по темата. Попадала съм и на хипотези, че брациговци учили нашите дюлгери на каменоделство и строителство в противовес на официалната теза, че в Трявна и Тревненско не са идентифицирани градежи на чужди майстори… Затова без да се опитвам да накланям везните в полза на една или друга хипотеза, ще ви разкажа накратко за Брациговския строителен еснаф, както и някои интересни сведения, които открих във въпросната книга, отнасящи се именно за връзката между Трявна и Брацигово. А в следваща публикация, ще допълня темата с кратки бележки за един почти неизвестен тревненски майстор Димитър Софияли /Софиалията/, чийто корени, според авторите на въпросната книга, също са свързани с Брацигово /според арх. Николай Тулешков, той е родом от София или Софийско, преселил се в Трявна/.

Според досегашните изследвания преселването на македонските българи в Брацигово станало през 1760-1770 г., пишат арх. Пею Н. Бербенлиев и Владимир Х. Партъчев. На основание на събраните сведения авторите приемат, че това преселване се е случило на етапи в периода 1760-1791 г. В полза на това свидетелствал и един надпис върху плочата на чешмата в оброчището „Св. Тодор“, записан от Маргарит Ат. Мечев: „Во время избавления, соградисе сей източника за споменъ на преселването лето 1791, 7 юлия“. И устните сведения потвърждават това. Според стари майстори преселването станало главно през 1791 г. През ранната пролет на същата година многобройна група от мъже, жени, старци и деца – над 150 семейства, заставени да напуснат родните си огнища, натоварили покъщнината си на коне и мулета и тръгнали да търсят по-спокоен кът, преминавайки стотици километри, преди да се установят в Брацигово. Жителите на десетки села от Костурско и Корчанско потеглили по маршрута Костур-Воден-Тиквеш-Петрич-Неврокоп /Гоце Делчев/, през селата Гърмен, Скребатно, Ковачевица. Тук останали десет рода, пишат Бербенлиев и Партъчев, които образували т.н. „арнаутска махала“. Останалите продължили пътя си към Пещера и стигнали до ливадата над с. Батак. Там останали десет семейства, а останалите продължили към Пещера. Там останали по-дълго време и изпратили свои представители да търсят подходящи места за окончателното си установяване. Те посетили Брацигово, Кричим, Перущица и други селища. Първоначално преселниците се спрели в с. Кричим, но там имало много турци. Последното им решение било да останат в Брацигово, където имало преселили се по-рано македонски българи. От всички преселници около 150 рода отишли в Брацигово, 12 се заселили в Пещера, 10 в Перущица, 6 в с. Козарско и 12 в селата: Дебращица, Паталяница и Црънча, Пазарджишко. Голяма част от тях по-късно се прибрали окончателно в Брацигово при своите близки. На първо време преселниците се заселили в землището на с. Преврен, където останали няколко години, докато било постигнато споразумение с местния чорбаджия – кмет на Брацигово Скерлат – Кьосеилия и с бея в Татар Пазарджик - Хасан бей Гаванозоолу да се заселят в селото.

По-голяма част от заселниците дошли от селата Омоцко и Орешче /Западна Македония/ били дюлгери, а от с. Слимница – предимно чаракчии. Десетки години наред мърваците /местното население/, което се занимавало с ангарийно рударство и коларство и преселниците – македонки българи /“арнаути“/, живеели отделно едни от други. Те населявали отделни махали и нямали допир помежду си, нито по време на работа, нито в дни на веселие. Не се сродявали помежду си. При срещи и едните, и другите извръщали главите си. Мърваците се подигравали на арнаутите, че били голи и горделиви, а арнаутите подхвърляли на мърваците, че били развлечени и торлаци.

Арнаутите-дюлгери се ориентирали към Татар Пазарджик, Пловдив и околните села, където започнали да строят къщи, църкви, джамии, мостове, кули и др. Скоро те добили известност със своя усталък и разширили дейността си към Стара Загора, Карлово, Казанлък, Сливен, Котел, Айтос, Поморие, Одрин, Цариград, прехвърлили Балкана – в Трявна, Търново, Дряново, Шумен и минали в Румъния. Там строили църкви, джамии, синагоги, кули, камбанарии, мостове, училища, търговски магазини, къщи и др.

Дюлгерите имали свой таен език, наречен мештровски, т.е. майсторски. С него си служели по време на работа и, когато не желаели да бъдат разбирани от околните.

Предполага се, пишат още Бербенлиев и Партъчев, че още дубровчани и генуезци, с които македонските българи били в допир и си сътрудничели в работата, дали образец на тяхната занаятчийска организация у нас. Различните занаятчии в Брацигово се групирали в еснафски сдружения, като до 1845 г. били основани 10 еснафа. Най-големият бил този на дюлгерите /1844 г./. Сведения за наличието на рез-дюлгерски еснаф в Трявна има от 1804 г. За това свидетелства дарителския надпис на една плоча от чешма, на която се чете и името на нейния майстор - уста Нейко. Тя е част от експозицията в Даскаловата къща в Трявна. Според арх. Николай Тулешков, съществуват документи, че още в края на XVII в. в Трявна „работи голям строително-резбарски „руфет““, а работата на тревненските майстори – строители е „известна далеч извън границите на околността, много преди на настъпи XIX в.“. Дюлгерският еснаф в Брацигово бил образуван още в началото на XIX в., но първоначално бил разделен на две. По това време от Брациговската строителна школа излизали годишно по 200 майстори и калфи, и над 100 чираци, които се пръскали на работа из цялата страна. През 1875 г. дюлгерският еснаф давал работа на 243 майстори и калфи, и на 150 чираци. Основното ядро майстори били дошлите от македонските земи. От тях, известни по спомени и предания са имената на около 120 души.

Строителната дейност на майсторите дюлгери в Брацигово започнала още в първите години на тяхното заселване. По думите на Бербенлиев и Партъчев, тази дейност може да се разглежда в два периода – от 1791 г. до 1830 г. и от 1831 г. до Освобождението. Най-активен в строителната им дейност бил периодът след Одринският мир от 1829 г., когато на българското население се разрешава със султански ферман да строи църкви.

От разказите на стари майстори – строители от Брацигово е известно, че през 1793 г. беят на Татарпазарджишката кааза Гаванозоолу замислил да построи солиден мост на р. Марица. По съвета на дядо Аврам, по националност евреин, и по мнението на първомайсторите на брациговския дюлгерски еснаф – Драго, Ицо Гърнето, Райчо Дуко, Зога, Йорго, Михо Копаран, Стерьо Арнаут и др. било определено днешното място на моста, който бил изграден от въпросните майстори през 1799 г. С построяването на този мост брациговските дюлгери си спечелили славата на големи и вещи майстори и били предпочитани при големи обществени строежи.

След построяването на моста на р. Марица, брациговските майстори Марко Зисо и Петър Чомпъл построили църквата „Св. Неделя“ в Батак през 1813 г., при това – безплатно според решението на дюлгерския еснаф, в знак на дълбока признателност за голямата човечност, проявена от батачани при минаването на преселниците през селището през 1791 г. Същите майстори изградили и църквата в с. Радилово през 1818 г.

Когато започнало възобновяването на Рилския манастир през 1816 г. чрез дюлгерския еснаф от Брацигово били повикани 7-8 тайфи, заедно с първомайсторите – Сидор /Исидор/, Никола Гюлмет, Илия Дюнин, Насе Хр. Гърнето, Петко Боз, Гизда Петко, Младен, Нольо, Славчо Рашайко, Клянчо, Рашайко, Ицо Прекум и др., които работили там до 1819 г.

Според родовата хроника и семейните предания, един от майсторите на име Сидор /Исидор/, роден в с. Омоцко, починал в Брацигово през 1830 г., „бил много буен, снажен и красив човек, се проявил като голям майстор на църкви и манастири“. Той ходил на гурбет в Цариград и Одрин, Зографския манастир в Атон, Трявна, Търново и др.

В първия период на строителната си дейност брациговските майстори имали чираци и калфи от Трявна, Дряново, Пещера, Козарско и др. Разказва се, че в техните тайфи, в периода 1817-1822 г., се учил и известният майстор Никола Фичев /Кольо Фичето/. Фичето дошъл в Брацигово като калфа и дори щял да става зет на един от майсторите, но това „се разминало“. А, когато замислил да строи моста на р. Осъм в Ловеч, писал писмо до Брациговския еснаф на дюлгерите да му пратят няколко добри майстори. Еснафът веднага се отзовал и изпратил една група.

В книгата си Бербенлиев и Партъчев, цитират известният тревненски майстор – строител Грозю Енчев Цанев – Маврото /1869 – 1961 г./ от с. Джуровци /дн. Престой/, който споделил, че е срещал майстори от Брацигово, за които знаел, че са арнаути и, че говорът им бил македонски. „От стари майстори съм слушал, че брациговци са идвали в Трявна и са работили къщи, дюкяни и са били големи майстори, ама това е било още в турско време“ – уточнил още той.

Друг негов съселянин – Боньо Вълчев Бонев, си спомнил, че навремето ходил с майстор Кою Кънчев от с. Околиите, Тревненско, по строежи на къщи и маази в Добрич. Там заварили брациговски майстори, които твърдели, че работили къщи и маази на големи търговци в Сливен и Пловдив.

По сведения на Петър К. Търпоманов, Янаки В. Търпоманов, Никола М. Дюлгеров и Грозю Енчев от с. Престой, като калфа в Брациговския дюлгерски еснаф, Христо В. Търпоманов /1838-1899 г./, заминал за Трявна, заедно с други дюлгери, за да строят къщата на Генчо Тюфекчията. Тревненският майстор харесал младия калфа и го помолил да напусне дюлгерството и да изучи неговия занаят – тюфекчийството /поправка на пушки, пищови, направа на часовникови механизми и др./ Христо Търпоманов склонил и останал при майстор Генчо да учи новия занаят. Задомил се в Трявна и останал тук до края на живота си. Старите хора си спомняли за неговия „арнаутски“ характер.

В църквата „Св. Йоан Предтеча“ в Брацигово се пази икона, предадена от наследниците на поп Димитър и Дамян Попов – Петковичини, на която се чете: „Димитър Йерей и Дамян Петковичини, сене 1852 – зограф Петър Йерей от Трявна, кръстник“. Следователно, съществували са връзки между Брацигово и Трявна и кумството датира от по-далечни времена, тъй като бащата на Димитър и Дамян – Петко Хр. Меше – Гърнето, р. 1760 г., дълго време работил заедно със своите братя Атанас Хр. Гърнето и Михо Меше в Трявна по строеж на къщи. „Навярно те са участвали и в строежа на часовниковата кула в града през 1813 г., в изграждането на която някои автори посочват участието на арнаути“ – пишат още Бербенлиев и Партъчев.

Подобни сведения, за арнаутско „присъствие“ в Трявна, открих преди време и в архива на резбаря Цаньо Антонов, а именно, че майстори – арнаути минали през Трявна, по работа, без да се заселват тук и, че те били строили емблематичната Часовникова кула в града.

Накратко ще упоменем и някои от по-значимите църковни градежи, които се приписват на майсторите от Брациговската строителна школа - „Св. Димитър“ в гр. Пещера /1831 г./, „Св. Богородица“ и „Св. Троица“ в Казанлък /1834 г./ и „Св. Йоан Предтеча“ /1846 г./, „Св. Св. Константин и Елена“ в Пловдив /1832 г./, „Св. Богородица“ в Пазарджик /1837 г./, „Успение Богородично“ в Хасково /1837 г./, „Св. Св. Петър и Павел“ Сопот /1846 г./, „Св. Никола“ в Карлово /1847 г./, „Св. Богородица“ в Калофер /1848 г./, „Св. Архангел Михаил“ в Перущица /1848-1852 г./, „Св. Марина“ в Пловдив /1851-1853 г./, „Св. Неделя“ в София /1856 г./ и мн. др.  

В своята строителна дейност брациговските майстори изградили и много кули и камбанарии. Взели участие при строежа на Тревненската часовникова кула, преустроили часовниковата кула на „Сахат тепе“ в Пловдив. Тяхно дело е камбанарията в Брацигово, построена от майстор Иван Драгов /1884-1886 г./.

Брациговци строили и училищата в Брацигово /“Старото училище“/ /1833 г./ и училището от 1881 г., „Отец Паисий“ в Карлово /1870 г./, училищата в селата Мечка, Пазарджишко и Голямо Конаре, Пловдивско. Те били прочути и в изграждането на масивни търговски помещения – мази, складове, канцеларии и др., разположени обикновено на градските чаршии и по търговските улици.

Тяхно дело, макар и неимоверно по-трудно за доказване, поради липсата на достатъчно сведения и извори, са и редица къщи, като точно установено е авторството на къщите в Брацигово, няколко сгради в Пазарджик и една в Карлово и др. През периода 1830-1880 г. брациговци построили много къщи в Батак, Сливен, Асеновград, Одрин, Цариград, Карлово, Сопот, Казанлък и др. С „голямо основание“ може да се смята, че къщите в Пловдив са строени предимно от брациговци, твърдят Бербенлиев и Партъчев.

Според устните и писмени сведения дюлгерите от Брацигово били прочути и много търсени майстори за строителството на инженерни съоръжения, особено на мостове. За съжаление, с категоричност е установено авторството само на няколко от тях.

Строителната дейност на брациговските майстори обхващала главно Южна България и по-точно територията на т.н. по онова време Пловдивска кааза, Пазарджишка кааза и Средногорието. В списъците с имената на майсторите към книгата са идентифицирани около 600 души – първомайстори, майстори и калфи за времето от 1760 г. до Освобождението. Всъщност, отбелязват авторите на книгата, техният брой е бил много по-голям.

В продължение на повече от 100 години строителна дейност Брациговският строителен еснаф добил своя физиономия и неговите архитектурни произведения получили все по-определен характер, пишат Бербенлиев и Партъчев. Дедите на тези майстори, дошли от Македония със своите похвати, които с времето били „подчинявани“ на различни нови и местни условия. Предаваният от баща на синове и внуци опит усъвършенствал архитектурните похвати до такава степен, че те се отличавали от похватите на други подобни строителни средища /центрове/ или т.н. от някои изследователи „архитектурни школи“, като Тревненската, например.

Значението на Брациговската архитектурно-строителна школа се съдържа в огромното дело на целия еснаф, обобщават авторите и посочват, че „в него изпъкват имената на най-надарените майстори, които обобщават в своите творби характерните белези на колективното творчество и създават най-представителните паметници“. Те, отбелязват още Бербенлиев и Партъчев, могат достойно да се наредят до името на големия майстор-строител Уста Кольо Фичето, който се учил на занаят от брациговските дюлгери.

На първо място ще споменем името на Никола Устабашийски /1797-1808 г./ – един от първите възрожденски строители. Негово дело са църквите „Св. Богородица“ в Пазарджик и „Св. Марина“ в Пловдив.

Стойо Иванов /1782-1862 г./ и Петко Боз /Гизда Петко/ (1784-1846 г.) са известни със своите църковни сгради. Майстор Стойо, наред с Кольо Фичето и Никола Троянов, бил един от първите творци, отделили повече внимание на външния образ на църковната сграда.

Никола Троянов /1775-1862 г./ – майсторът на църквата „Св. Св. Петър и Павел“ в Сопот и на „Св. Никола“ в Карлово, се отличавал с „голяма творческа надареност, а неговата архитектура е „най-жизнената“ архитектура през Възраждането.

Иван Боянин /1818-1877 г./ бил известен „архитект-практик“, звание, което му било дадено със специална грамота от турските власти. Той получил няколко ордена и медали в знак на висока оценка за построените от него сгради. Заедно с известен инженер, построил Боянския водопровод и много мостове, най-значителният от които е този над р. Струма. Той се славил и с умението да гради големи и хубави църкви и къщи – „Св. Неделя“ в София, Католическата църква в Пловдив, Ликомановата къща в Брацигово и др.

Владеейки до съвършенство каменоделското изкуство и познавайки много добре качествата на камъка като строителен материал, благодарение на старите им връзки с Италия и италианските майстори, „брациговци внедрили нашироко употребата на камъка и тухлите в строителството“. Те заменили дървените колони, паянтовите арки и сводове с масивни, изградени от камък или тухли, усъвършенствали тяхната конструктивна форма и я подчинили напълно на архитектурно-художествените изисквания. По такъв начин, пишат Бербенлиев и Партъчев, брациговци първи възстановили похватите на монументалната църковна архитектура през епохата на Възраждането и построили истински монументални сгради: църкви, мостове, кули, камбанарии и търговски магазини.

Дейността на македонските българи, преселени в Брацигово, обобщават в заключение авторите на книгата, е част от онази голяма културна роля, която играли архитектурните, художествените и резбарските школи от македонските земи за развитието на изкуствата по цялата българска земя през възрожденската епоха.

 

 

Подготви

Галина Иванова


Из книгата „Брациговските майстори строители през XVIII-XIX в. и тяхното архитектурно творчество“, арх. Пею Н. Бербенлиев и Владимир Х. Партъчев /1963 г./





Надписът на чешмата на уста Ненко от рез-дюлгерския еснаф в Трявна, 1804 г.
Тази плоча е част от експозицията в Даскаловата къща



Пещера. Църквата "Св. Димитър". Южна фасада.
Арх. заснемане - арх. П. Бербенлиев,
студенти Сл. Марджанов, Г. Саваков и Ф. Ал-Сури




София. "Църквата Св. Неделя". Общ изглед преди реконструкцията от 1897 г.,
снимка - музей История на София



Църквата "Св. Архангел Михаил" в Перущица, 1848-1852 г.



Църквата "Св. Богородица" в Калофер, 1848 г.



Църквата "Св. Йан Предтеча" в Брацигово, 1833 г.



Църквата "Св. Марина" в Пловдив, 1851-1853 г.



Църквата "Св. Неделя" в Батак, 1813 г.



Църквата "Св. Никола" в Карлово, 1847 г.



Църквата "Св. Св. Петър и Павел" в Сопот, 1846 г.



Църквата "Успение Богородично" в Хасково, 1837 г.







Брациговци преустроили часовниковата кула
на „Сахат тепе“ в Пловдив




Камбанарията в Брацигово, построена от
майстор Иван Драгов 1884-1886 г.



Учиилще "Отец Паисий" в Карлово, строено през 1870 г.



Фасадата на училището в Брацигово от 1881 г.,
снимка Етнографски музей - София




Брацигово. Дуковата къща



Брацигово. Къщата на Георги Ликоманов



Брацигово. Къщата на поп Сокол



Брацигово. Паскалевата къща



Пазарджик. Пожаровата къща. Главна фасада,
арх. заснемане арх. П. Бербелиев



Пловдив. Ламартиновата къща



Карлово. Магазините на Фурнаджиолу



Карлово. Патева мааза



Сливен. Магазините на Люцкан Симидчиев



Брацигово. Дуковият мост



Карлово. Арапският мост, 1795-1800 г.



Мост над р. Марица в Пловдив



Мостът на Одрин над р. Марица, 1842-1847 г.




Няма коментари:

Публикуване на коментар

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.

Един документ против Раковски (По случай откриването на паметника му в Котел)

В средата на миналото столетие панелизмът бил хвърлил дълбоки корени в Търново. Без преувеличение може да се каже, че тук елинската писменос...