Интересна, макар и все още непроучена в дълбочина е връзката между двете известни строителни средища в Трявна и Брацигово. Може би най-задълбоченото проучване по въпроса, откриваме в книгата „Брациговските майстори строители през XVIII-XIX в. и тяхното архитектурно творчество“ /1963 г./ на арх. Пею Н. Бербенлиев и Владимир Х. Партъчев. Всичко, което съм изчела до момента за прочутата Тревненска строителна школа, със сигурност - една съвсем скромна част от написаното по темата, ни най-малко не загатва дори за дейността и ролята на брациговските дюлгери в Трявна. Вярно, срещала съм откъслечни сведения за майстори-арнаути, „преминали през Трявна“, за това, че вероятно са участвали в градежа на емблематичната ни Часовникова кула, но не съм попадала на сериозно научно изследване по темата. Попадала съм и на хипотези, че брациговци учили нашите дюлгери на каменоделство и строителство в противовес на официалната теза, че в Трявна и Тревненско не са идентифицирани градежи на чужди майстори… Затова без да се опитвам да накланям везните в полза на една или друга хипотеза, ще ви разкажа накратко за Брациговския строителен еснаф, както и някои интересни сведения, които открих във въпросната книга, отнасящи се именно за връзката между Трявна и Брацигово. А в следваща публикация, ще допълня темата с кратки бележки за един почти неизвестен тревненски майстор Димитър Софияли /Софиалията/, чийто корени, според авторите на въпросната книга, също са свързани с Брацигово /според арх. Николай Тулешков, той е родом от София или Софийско, преселил се в Трявна/.
Според досегашните изследвания преселването на македонските
българи в Брацигово станало през 1760-1770 г., пишат арх. Пею Н. Бербенлиев и
Владимир Х. Партъчев. На основание на събраните сведения авторите приемат, че това
преселване се е случило на етапи в периода 1760-1791 г. В полза на това
свидетелствал и един надпис върху плочата на чешмата в оброчището „Св. Тодор“,
записан от Маргарит Ат. Мечев: „Во время избавления, соградисе сей източника за
споменъ на преселването лето 1791, 7 юлия“. И устните сведения потвърждават
това. Според стари майстори преселването станало главно през 1791 г. През
ранната пролет на същата година многобройна група от мъже, жени, старци и деца
– над 150 семейства, заставени да напуснат родните си огнища, натоварили
покъщнината си на коне и мулета и тръгнали да търсят по-спокоен кът,
преминавайки стотици километри, преди да се установят в Брацигово. Жителите на
десетки села от Костурско и Корчанско потеглили по маршрута Костур-Воден-Тиквеш-Петрич-Неврокоп
/Гоце Делчев/, през селата Гърмен, Скребатно, Ковачевица. Тук останали десет
рода, пишат Бербенлиев и Партъчев, които образували т.н. „арнаутска махала“.
Останалите продължили пътя си към Пещера и стигнали до ливадата над с. Батак.
Там останали десет семейства, а останалите продължили към Пещера. Там останали
по-дълго време и изпратили свои представители да търсят подходящи места за
окончателното си установяване. Те посетили Брацигово, Кричим, Перущица и други
селища. Първоначално преселниците се спрели в с. Кричим, но там имало много
турци. Последното им решение било да останат в Брацигово, където имало
преселили се по-рано македонски българи. От всички преселници около 150 рода
отишли в Брацигово, 12 се заселили в Пещера, 10 в Перущица, 6 в с. Козарско и
12 в селата: Дебращица, Паталяница и Црънча, Пазарджишко. Голяма част от тях
по-късно се прибрали окончателно в Брацигово при своите близки. На първо време
преселниците се заселили в землището на с. Преврен, където останали няколко
години, докато било постигнато споразумение с местния чорбаджия – кмет на
Брацигово Скерлат – Кьосеилия и с бея в Татар Пазарджик - Хасан бей Гаванозоолу
да се заселят в селото. 
По-голяма част от заселниците дошли от селата Омоцко и
Орешче /Западна Македония/ били дюлгери, а от с. Слимница – предимно чаракчии. Десетки
години наред мърваците /местното население/, което се занимавало с ангарийно
рударство и коларство и преселниците – македонки българи /“арнаути“/, живеели
отделно едни от други. Те населявали отделни махали и нямали допир помежду си,
нито по време на работа, нито в дни на веселие. Не се сродявали помежду си. При
срещи и едните, и другите извръщали главите си. Мърваците се подигравали на
арнаутите, че били голи и горделиви, а арнаутите подхвърляли на мърваците, че
били развлечени и торлаци. 
Арнаутите-дюлгери се ориентирали към Татар Пазарджик,
Пловдив и околните села, където започнали да строят къщи, църкви, джамии,
мостове, кули и др. Скоро те добили известност със своя усталък и разширили
дейността си към Стара Загора, Карлово, Казанлък, Сливен, Котел, Айтос,
Поморие, Одрин, Цариград, прехвърлили Балкана – в Трявна, Търново, Дряново,
Шумен и минали в Румъния. Там строили църкви, джамии, синагоги, кули,
камбанарии, мостове, училища, търговски магазини, къщи и др.
Дюлгерите имали свой таен език, наречен мештровски, т.е.
майсторски. С него си служели по време на работа и, когато не желаели да бъдат
разбирани от околните. 
Предполага се, пишат още Бербенлиев и Партъчев, че още
дубровчани и генуезци, с които македонските българи били в допир и си
сътрудничели в работата, дали образец на тяхната занаятчийска организация у
нас. Различните занаятчии в Брацигово се групирали в еснафски сдружения, като
до 1845 г. били основани 10 еснафа. Най-големият бил този на дюлгерите /1844
г./. Сведения за наличието на рез-дюлгерски еснаф в Трявна има от 1804 г. За
това свидетелства дарителския надпис на една плоча от чешма, на която се чете и
името на нейния майстор - уста Нейко. Тя е част от експозицията в Даскаловата
къща в Трявна. Според арх. Николай Тулешков, съществуват документи, че още в
края на XVII в. в Трявна „работи голям строително-резбарски „руфет““, а работата
на тревненските майстори – строители е „известна далеч извън границите на
околността, много преди на настъпи XIX в.“. Дюлгерският еснаф в Брацигово бил
образуван още в началото на XIX в.,
но първоначално бил разделен на две. По това време от Брациговската строителна
школа излизали годишно по 200 майстори и калфи, и над 100 чираци, които се
пръскали на работа из цялата страна. През 1875 г. дюлгерският еснаф давал
работа на 243 майстори и калфи, и на 150 чираци. Основното ядро майстори били
дошлите от македонските земи. От тях, известни по спомени и предания са имената
на около 120 души. 
Строителната дейност на майсторите дюлгери в Брацигово
започнала още в първите години на тяхното заселване. По думите на Бербенлиев и
Партъчев, тази дейност може да се разглежда в два периода – от 1791 г. до 1830
г. и от 1831 г. до Освобождението. Най-активен в строителната им дейност бил
периодът след Одринският мир от 1829 г., когато на българското население се
разрешава със султански ферман да строи църкви. 
От разказите на стари майстори – строители от Брацигово е
известно, че през 1793 г. беят на Татарпазарджишката кааза Гаванозоолу замислил
да построи солиден мост на р. Марица. По съвета на дядо Аврам, по националност
евреин, и по мнението на първомайсторите на брациговския дюлгерски еснаф –
Драго, Ицо Гърнето, Райчо Дуко, Зога, Йорго, Михо Копаран, Стерьо Арнаут и др. било
определено днешното място на моста, който бил изграден от въпросните майстори
през 1799 г. С построяването на този мост брациговските дюлгери си спечелили
славата на големи и вещи майстори и били предпочитани при големи обществени
строежи. 
След построяването на моста на р. Марица, брациговските
майстори Марко Зисо и Петър Чомпъл построили църквата „Св. Неделя“ в Батак през
1813 г., при това – безплатно според решението на дюлгерския еснаф, в знак на
дълбока признателност за голямата човечност, проявена от батачани при
минаването на преселниците през селището през 1791 г. Същите майстори изградили
и църквата в с. Радилово през 1818 г. 
Когато започнало възобновяването на Рилския манастир през
1816 г. чрез дюлгерския еснаф от Брацигово били повикани 7-8 тайфи, заедно с
първомайсторите – Сидор /Исидор/, Никола Гюлмет, Илия Дюнин, Насе Хр. Гърнето,
Петко Боз, Гизда Петко, Младен, Нольо, Славчо Рашайко, Клянчо, Рашайко, Ицо Прекум
и др., които работили там до 1819 г.
Според родовата хроника и семейните предания, един от
майсторите на име Сидор /Исидор/, роден в с. Омоцко, починал в Брацигово през
1830 г., „бил много буен, снажен и красив човек, се проявил като голям майстор
на църкви и манастири“. Той ходил на гурбет в Цариград и Одрин, Зографския
манастир в Атон, Трявна, Търново и др. 
В първия период на строителната си дейност брациговските
майстори имали чираци и калфи от Трявна, Дряново, Пещера, Козарско и др.
Разказва се, че в техните тайфи, в периода 1817-1822 г., се учил и известният
майстор Никола Фичев /Кольо Фичето/. Фичето дошъл в Брацигово като калфа и дори
щял да става зет на един от майсторите, но това „се разминало“. А, когато
замислил да строи моста на р. Осъм в Ловеч, писал писмо до Брациговския еснаф
на дюлгерите да му пратят няколко добри майстори. Еснафът веднага се отзовал и
изпратил една група.
В книгата си Бербенлиев и Партъчев, цитират известният
тревненски майстор – строител Грозю Енчев Цанев – Маврото /1869 – 1961 г./ от
с. Джуровци /дн. Престой/, който споделил, че е срещал майстори от Брацигово,
за които знаел, че са арнаути и, че говорът им бил македонски. „От стари
майстори съм слушал, че брациговци са идвали в Трявна и са работили къщи,
дюкяни и са били големи майстори, ама това е било още в турско време“ – уточнил
още той.
Друг негов съселянин – Боньо Вълчев Бонев, си спомнил, че
навремето ходил с майстор Кою Кънчев от с. Околиите, Тревненско, по строежи на
къщи и маази в Добрич. Там заварили брациговски майстори, които твърдели, че
работили къщи и маази на големи търговци в Сливен и Пловдив. 
По сведения на Петър К. Търпоманов, Янаки В. Търпоманов,
Никола М. Дюлгеров и Грозю Енчев от с. Престой, като калфа в Брациговския
дюлгерски еснаф, Христо В. Търпоманов /1838-1899 г./, заминал за Трявна, заедно
с други дюлгери, за да строят къщата на Генчо Тюфекчията. Тревненският майстор
харесал младия калфа и го помолил да напусне дюлгерството и да изучи неговия
занаят – тюфекчийството /поправка на пушки, пищови, направа на часовникови
механизми и др./ Христо Търпоманов склонил и останал при майстор Генчо да учи
новия занаят. Задомил се в Трявна и останал тук до края на живота си. Старите
хора си спомняли за неговия „арнаутски“ характер.
В църквата „Св. Йоан Предтеча“ в Брацигово се пази икона,
предадена от наследниците на поп Димитър и Дамян Попов – Петковичини, на която
се чете: „Димитър Йерей и Дамян Петковичини, сене 1852 – зограф Петър Йерей от
Трявна, кръстник“. Следователно, съществували са връзки между Брацигово и
Трявна и кумството датира от по-далечни времена, тъй като бащата на Димитър и
Дамян – Петко Хр. Меше – Гърнето, р. 1760 г., дълго време работил заедно със
своите братя Атанас Хр. Гърнето и Михо Меше в Трявна по строеж на къщи.
„Навярно те са участвали и в строежа на часовниковата кула в града през 1813
г., в изграждането на която някои автори посочват участието на арнаути“ – пишат
още Бербенлиев и Партъчев. 
Подобни сведения, за арнаутско „присъствие“ в Трявна, открих
преди време и в архива на резбаря Цаньо Антонов, а именно, че майстори –
арнаути минали през Трявна, по работа, без да се заселват тук и, че те били
строили емблематичната Часовникова кула в града. 
Накратко ще упоменем и някои от по-значимите църковни градежи,
които се приписват на майсторите от Брациговската строителна школа - „Св.
Димитър“ в гр. Пещера /1831 г./, „Св. Богородица“ и „Св. Троица“ в Казанлък
/1834 г./ и „Св. Йоан Предтеча“ /1846 г./, „Св. Св. Константин и Елена“ в
Пловдив /1832 г./, „Св. Богородица“ в Пазарджик /1837 г./, „Успение
Богородично“ в Хасково /1837 г./, „Св. Св. Петър и Павел“ Сопот /1846 г./, „Св.
Никола“ в Карлово /1847 г./, „Св. Богородица“ в Калофер /1848 г./, „Св.
Архангел Михаил“ в Перущица /1848-1852 г./, „Св. Марина“ в Пловдив /1851-1853
г./, „Св. Неделя“ в София /1856 г./ и мн. др.  
В своята строителна дейност брациговските майстори
изградили и много кули и камбанарии. Взели участие при строежа на Тревненската
часовникова кула, преустроили часовниковата кула на „Сахат тепе“ в Пловдив.
Тяхно дело е камбанарията в Брацигово, построена от майстор Иван Драгов
/1884-1886 г./. 
Брациговци строили и училищата в Брацигово /“Старото
училище“/ /1833 г./ и училището от 1881 г., „Отец Паисий“ в Карлово /1870 г./,
училищата в селата Мечка, Пазарджишко и Голямо Конаре, Пловдивско. Те били
прочути и в изграждането на масивни търговски помещения – мази, складове,
канцеларии и др., разположени обикновено на градските чаршии и по търговските
улици.
Тяхно дело, макар и неимоверно по-трудно за доказване,
поради липсата на достатъчно сведения и извори, са и редица къщи, като точно
установено е авторството на къщите в Брацигово, няколко сгради в Пазарджик и
една в Карлово и др. През периода 1830-1880 г. брациговци построили много къщи
в Батак, Сливен, Асеновград, Одрин, Цариград, Карлово, Сопот, Казанлък и др. С
„голямо основание“ може да се смята, че къщите в Пловдив са строени предимно от
брациговци, твърдят Бербенлиев и Партъчев. 
Според устните и писмени сведения дюлгерите от Брацигово били
прочути и много търсени майстори за строителството на инженерни съоръжения,
особено на мостове. За съжаление, с категоричност е установено авторството само
на няколко от тях.
Строителната дейност на брациговските майстори обхващала
главно Южна България и по-точно територията на т.н. по онова време Пловдивска
кааза, Пазарджишка кааза и Средногорието. В списъците с имената на майсторите
към книгата са идентифицирани около 600 души – първомайстори, майстори и калфи
за времето от 1760 г. до Освобождението. Всъщност, отбелязват авторите на
книгата, техният брой е бил много по-голям. 
В продължение на повече от 100 години строителна дейност
Брациговският строителен еснаф добил своя физиономия и неговите архитектурни
произведения получили все по-определен характер, пишат Бербенлиев и Партъчев.
Дедите на тези майстори, дошли от Македония със своите похвати, които с времето
били „подчинявани“ на различни нови и местни условия. Предаваният от баща на
синове и внуци опит усъвършенствал архитектурните похвати до такава степен, че
те се отличавали от похватите на други подобни строителни средища /центрове/
или т.н. от някои изследователи „архитектурни школи“, като Тревненската,
например.
Значението на Брациговската архитектурно-строителна школа
се съдържа в огромното дело на целия еснаф, обобщават авторите и посочват, че
„в него изпъкват имената на най-надарените майстори, които обобщават в своите
творби характерните белези на колективното творчество и създават
най-представителните паметници“. Те, отбелязват още Бербенлиев и Партъчев, могат
достойно да се наредят до името на големия майстор-строител Уста Кольо Фичето,
който се учил на занаят от брациговските дюлгери.
На първо място ще споменем името на Никола Устабашийски /1797-1808
г./ – един от първите възрожденски строители. Негово дело са църквите „Св.
Богородица“ в Пазарджик и „Св. Марина“ в Пловдив.
Стойо Иванов /1782-1862 г./ и Петко Боз /Гизда Петко/ (1784-1846 г.) са известни със своите църковни сгради.
Майстор Стойо, наред с Кольо Фичето и Никола Троянов, бил един от първите
творци, отделили повече внимание на външния образ на църковната сграда.
Никола Троянов /1775-1862 г./ – майсторът на църквата „Св.
Св. Петър и Павел“ в Сопот и на „Св. Никола“ в Карлово, се отличавал с „голяма
творческа надареност, а неговата архитектура е „най-жизнената“ архитектура през
Възраждането. 
Иван Боянин /1818-1877 г./ бил известен „архитект-практик“,
звание, което му било дадено със специална грамота от турските власти. Той
получил няколко ордена и медали в знак на висока оценка за построените от него
сгради. Заедно с известен инженер, построил Боянския водопровод и много
мостове, най-значителният от които е този над р. Струма. Той се славил и с
умението да гради големи и хубави църкви и къщи – „Св. Неделя“ в София,
Католическата църква в Пловдив, Ликомановата къща в Брацигово и др.
Владеейки до съвършенство каменоделското изкуство и
познавайки много добре качествата на камъка като строителен материал,
благодарение на старите им връзки с Италия и италианските майстори, „брациговци
внедрили нашироко употребата на камъка и тухлите в строителството“. Те заменили
дървените колони, паянтовите арки и сводове с масивни, изградени от камък или
тухли, усъвършенствали тяхната конструктивна форма и я подчинили напълно на
архитектурно-художествените изисквания. По такъв начин, пишат Бербенлиев и
Партъчев, брациговци първи възстановили похватите на монументалната църковна
архитектура през епохата на Възраждането и построили истински монументални
сгради: църкви, мостове, кули, камбанарии и търговски магазини.
Дейността на македонските българи, преселени в Брацигово, обобщават
в заключение авторите на книгата, е част от онази голяма културна роля, която
играли архитектурните, художествените и резбарските школи от македонските земи
за развитието на изкуствата по цялата българска земя през възрожденската епоха.
Подготви 
Галина Иванова
Из книгата „Брациговските майстори строители през XVIII-XIX
в. и тяхното архитектурно творчество“, арх. Пею Н. Бербенлиев и Владимир Х.
Партъчев /1963 г./
| Надписът на чешмата на уста Ненко от рез-дюлгерския еснаф в Трявна, 1804 г. Тази плоча е част от експозицията в Даскаловата къща | 
| Пещера. Църквата "Св. Димитър". Южна фасада. Арх. заснемане - арх. П. Бербенлиев, студенти Сл. Марджанов, Г. Саваков и Ф. Ал-Сури | 
| София. "Църквата Св. Неделя". Общ изглед преди реконструкцията от 1897 г., снимка - музей История на София | 
| Църквата "Св. Архангел Михаил" в Перущица, 1848-1852 г. | 
| Църквата "Св. Богородица" в Калофер, 1848 г. | 
| Църквата "Св. Йан Предтеча" в Брацигово, 1833 г. | 
| Църквата "Св. Марина" в Пловдив, 1851-1853 г. | 
| Църквата "Св. Неделя" в Батак, 1813 г. | 
| Църквата "Св. Никола" в Карлово, 1847 г. | 
| Църквата "Св. Св. Петър и Павел" в Сопот, 1846 г. | 
| Църквата "Успение Богородично" в Хасково, 1837 г. | 
| Брациговци преустроили часовниковата кула на „Сахат тепе“ в Пловдив | 
| Камбанарията в Брацигово, построена от майстор Иван Драгов 1884-1886 г. | 
| Учиилще "Отец Паисий" в Карлово, строено през 1870 г. | 
| Фасадата на училището в Брацигово от 1881 г., снимка Етнографски музей - София | 
| Брацигово. Дуковата къща | 
| Брацигово. Къщата на Георги Ликоманов | 
| Брацигово. Къщата на поп Сокол | 
| Брацигово. Паскалевата къща | 
| Пазарджик. Пожаровата къща. Главна фасада, арх. заснемане арх. П. Бербелиев | 
| Пловдив. Ламартиновата къща | 
| Карлово. Магазините на Фурнаджиолу | 
| Карлово. Патева мааза | 
| Сливен. Магазините на Люцкан Симидчиев | 
| Брацигово. Дуковият мост | 
| Карлово. Арапският мост, 1795-1800 г. | 
| Мост над р. Марица в Пловдив | 
| Мостът на Одрин над р. Марица, 1842-1847 г. | 
 
 
 
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.