До момента съществуват няколко хипотези за произхода на Уста Димитър Софиялията, майсторът ръководил строежа на главната църква на Преображенския манастир край Търново през 1834 г., останал в историята с героичния си подвиг във Велчовата завера 1834-1835 г. Според някои от изследователите, неговите корени трябва да се търсят в Трънско, според други – в Софийско. Преселил се в Трявна, заедно със семейството си през 1820 г. Наскоро прочетох още една интересна хипотеза за неговия род и предшественици, която ни отвежда в… Брацигово. И понеже останалите две версии отдавна битуват в научните среди, днес ще ви разкажа за брациговската следа в неговото родословие. Останалото е въпрос на по-нататъшни задълбочени проучвания, които биха могли да хвърлят повече светлина по въпроса. А може би и да разрешат една интересна загадка около трагичната гибел на майстора, който, според официалните сведения, е бил обесен през 1835 г. във Велчовата завера, но името му се появява четиринадесет години по-късно (?!?) сред имената на майсторите – строители на църквата „Св. Теодор Тирон“ в Брестовица /1849-1850 г./…
Въпросната хипотеза, за брациговския корен на Уста Димитър
Софиялията /Софияли, Софиянлията/, е публикувана във фототипното издание на
книгата „Брациговските майстори строители през XVIII и XIX в. и тяхното архитектурно творчество“ на
арх. Пею Бербенлиев и Вл. Х. Партъчев /1963 г./., която излиза в допълнение с
притурка през 2015 г. Нейн съставител и редактор е Владимир П. Батаклиев. В нея
са публикувани редица сведения и богат снимков материал за още редица градежи
на брациговските майстори, които липсват в първото издание. Но може би
най-ценното е, че публично достояние стават редица факти от краеведческият труд
„Край мой любими и роде незабравими“ на Ек. Попова – Мерджанова, В. Мерджанов и
инж. Соня Дойчева, 2014 г. Става дума за едно дългогодишно и задълбочено
проучване на Кънчевия /Попов, Чорбаджийски/ род от Брацигово /от който, според
В. Батаклиев произлиза и Уста Димитър Софиялията/, в което авторите са събрали
сведения от семейните хроники, данни от църковни, общински архиви, еснафски
кондики, материали от НБКМ, от исторически и други специализирани издания.
Изследването проследява и родословието на дюлгерите от този род, както и
сродяването им с други два известни дюлгерски рода.
В книгата „Из миналото на Брацигово“ /1940 г./,
проследяваща историята и на Мървашката махала и превръщането й чрез естествен
прираст, както и с единични и групови заселвания на бежанци в село Брачково
/Брацигово/, Хр. Гюлеметов – Чибис пише: „… Големият род Кънчевци (Поповци) дошли от търновско: дори някои от техните
потомци правеха намек, че били от болярски род. Мърдовци (съществува в брациговското землище под
наименование „Мърдова нива“) дошли
от неизвестно място…“ и по-нататък: „… Братята Ангел и Димитър се преселили в
Брацигово… под прякор Чорбаджийски. Навярно това презиме те са придобили
по-късно поради заеманото от тях високо обществено положение…“. (Когато Ангел Ст. Кънчев става чорбаджия на
селото, т.е. кмет).
Семейството е от Търново, но живяло и в Арбанаси (турското наименование – Арнауткьой,
гръцкото – Арванито хори).
Константин Иричек го описал, като „голямо и великолепно село на гърци и албанци…,
имало е и видни румънски фамилии… Мъжете носели обшити с кожи облекла и скъпи
носии – жените“.
В селото се говорило на гръцки и български, но Иричек не
споменава албанският език. Това води до мисълта, че и тези „арнаути“, както и
брациговските, са българи – преселници от Дебърско.
Системни набези от турци – кърджалии съсипват селото и
много негови жители го напускат. Едно насилие в семейството на Кънчо Мърдов и
смъртта на две от децата му, става причина бащата да стане хайдутин, а синовете
му Ангел и Димитър да си търсят късмета надалеч. Така се озовават в Бачково,
строят си дом на края на селцето – до гората, защото не били желани от местното
население /мърваците/ - и полагат началото на Кънчовия род /на името на баща
им/. Според Чибис това е станало около 1760-1770 г., а според писаното от
Мерджанови – 1750-1760 г. И в единия и в другия случай това е времето на
първите преселения от Костур и Корчан в Пазарджишката околия /кааза/. Ангел си
„краде“ мома от мърваците, отглежда животни, започва търговия, закупува мадани
за преработка на желязна руда и забогатява. Брат му Димитър е увлечен от
дюлгерството – занаят, който учи в Арбанаси. След преселението си отива в с.
Кричим и с други майстори строи Кричимските манастири, после работи и в с.
Дебърщица /Пазарджишко/, където, според Д. Яранов, също били отседнали
семейства на костурчани – каменоделци. Оттам си довежда булка. И животът му се
свързва с дюлгерските тайфи, които ежегодно се множат с идването на нови вълни
преселници. Синът му Петър също става дюлгерин, но внукът Димитър П. Кънчов, по
прякор Казоолу, израства най-много в занаята и се утвърждава като известен
първомайстор /Устабаши/ в Пазарджишката кааза. След него петте му сина
/първородният, от които е Никола Томчов – Устабашийски /Никола Д. Кънчов//,
петима от внуците, трима от правнуците и 14 племенници (деца и внуци на неговия втори братовчед
Ангел Ст. Кънчов – Чорбаджи)
влизат в занаята и така се създава най-големия дюлгерски род в Брацигово, който
сформира тайфите си от родственици. Зетьове на Кънчови стават първомайсторите
Н. Троянов и Петко Хр. Мечкарин (Гърнето,
Меше) и с
техните поколения строителите се увеличават с още 14 и достигат бройката 44.
Между голямото множество дюлгери има устабашии (башмайстори), майстори с и без тестир (изпит), башкалии (заместник-майстори) и много калфи. Сред „най-чутите прочути“
са: Димитър Устабаши, Никола Томчев – Устабашийски, Никола Троянов, Христо
Троянов и Иван Боянин, а като майстор и революционер – Димитър Софияли /Димитър
Ангелов Кънчев - Софиалията/, когото едни пишат, че е от Трън * /Ст. Станчев/, други – от Трявна /Горан
Благоев/, трети, заради прякора му – от София, а той – брациговец /Мерджанова и
др./. …
Петър Казоолу /Петър Анг. Кънчов/, наричан в Пещера още
Караюзюн /черно грозде/ и Караюзюк /черен пръстен/, а в Брацигово е известен
като Чернаев /по майка/, е син на чорбаджи Ангел Ст. Кънчев /кметувал в
Брацигово от 1819 до 1844 г./, племенник на Димитър Устабаши /по братова линия/
и братовчед на Никола Томчев – Устабашийски. Дълги години преди да се изсели
Петър живее в Коч махала в Брацигово, но с чичо си строи най-много в Пещера –
църква, джамия, къщи, стопански и битови сгради, а по-късно и в Разлог,
Пазарджик, Брестовица и Пловдив. Петър Казоолу имал трима братя, също дюлгери –
Никола и Димитър /известни с прякор Софияли, защото строят все в София/, и
Андон /Казаоолу/. След Освобождението Казоолу стават Казови.
КОЙ Е ДИМИТЪР СОФИЯЛИ?
Димитър Кънчов – Софиялията е син на Ангел Кънчов –
Чорбаджи. Роден е около 1795 г., починал през 1850 г. (* А не през 1835 г., когато по официални
сведения, е бил обесен в Търново ?!?)
Напълно
отдаден на строителния занаят… Правителството го признава за отличен практик и
му възлага да изгради разрушената Варненска крепост. По това време той
изпълнява строежи в Трявна, Търново и последно в Преображенския манастир. Тук
той става съпричастен към подготвяния заговор срещу турската власт. Участва във
Велчовата завера /1835 г./ *,
организирана от търновския търговец Велчо Атанасов – Джамджията и капитан
Георги Мамарчев. На него поставят отговорната задача да привлича здрави
работници за Варненската крепост, които да са основен двигател в революцията. В
крепостта имало много оръжие, пазено от малко заптии. Трябвало е да изземат
част от оръжието и да се оттеглят в планината. Поради предателство заговорът е
разкрит и организаторите заловени. Велчо обесили на вратата на дюкяна му,
Димитър Софиялията – на Дервентските врата в Търново, а капитан Мамарчев, като
руски гражданин, заточили в Мала Азия. Други участници също са избити и
заточени. И до ден днешен историята на този достоен българин е противоречива. На
много места се споменава, че е обесено друго лице вместо Димитър /дали не е
брат му Никола, който изчезва?/, защото по-късно се среща името му при
построяването на църквата „Св. Теодор Тирон“ в Брестовица /1849-1850 г./.
Предполага се, че е избягал от заточение и здравето му не било добро. А
започнатият през 1834 г. от Димитър Софияли строеж на църквата в Преображенския
манастир, изграден до кубето, след „смъртта“ му, е завършен набързо от Кольо
Фичето /с брациговците Никола Игнатов и Иван Бърната/. След този драматичен
случай Кольо Фичето за известно време /1835-1841 г./ строи предимно в сръбско,
за да покрие следите си.
Ще си позволя с по няколко реда да цитирам двама монаси от
Преображенския манастир, какво са отбелязали за видния строител:
„Митю Софияли събираше и пишеше калфи не за калето
/Варненската крепост/, а за въстаници, и с огласили сичкия български народ. Ала
помежду им се намерил един Юрданчо из Елена и той станал предател като Юда“;
„В Зотиково време /отец Зотик/ се направи църквата „Св.
Преображение Господне“. Постройката бе вдигната до кубето. Тогава майстора го
взели и обесили по Великден по причина, че събирал под предлог 10 000
дюлгери – оландак кръстника ми Софиялията, дето никой го не знае откъдей“.
В дюлгерската кондика е отбелязано, че еснафът отпуща помощ
на децата му след неговата смърт. Брациговци са го знаели като Къньов Димитър,
а иначе са го зовели „пъргавия, начетения, водещия“. Съпругата му се казвала
Гинка. В същата година, на Велчовата завера, се ражда синът му Петър, за който
се знае, че наследява дюлгерския занаят, работи като чирак в София на църквата
„Св. Неделя“ и на водопровода в с. Бояна /към тайфата на Иван Боянин/. Явно е
бил покровителстван от дюлгерския еснаф. Известен е с името Петър Дим. Гинкин.
Дълго време строил и с италиански майстор. За него е известна интересна
история. По време на някаква епидемия майсторът – италианец се разболява и,
виждайки своя край, на смъртния си одър, заръчал на Петър, когато се ожени и
има син да го кръсти на него. След време така и става. Година след сватбата
първородният му син е именуван Севилио. С това име израства момъкът. Когато
постъпва в казармата, на офицера въобще не му се нравило /* това име/. Дал му три дни отпуск да се
прибере в родното си място и да се преименува. Така Севилио става Васил, а по
брациговски – Цильо /Из книгата „Край мой любими“…Текстът е със съкращения. А
случаят със Севилио – Васил е описан и от Вл. Партъчев).
Подготви
Галина Иванова
Из притурката на фототипното издание „Брациговските
майстори строители през XVIII и XIX в. и тяхното архитектурно творчество“
/2015 г./, чийто съставител и редактор е Владимир Петров Батаклиев
* Изградени
били „бунтовни комитети“ в градовете около Търново /по Кънчо Пенчев/. В
Тревненския влизали Георги Станчев, Иван Казаса и Райко (Георги) Бояджията, а Димитър Софиялията бил член
на Търновския бунтовен комитет. Съзаклятниците устройвали срещите си в
Плаковския манастир. След заседанието на 4 април 1835 г., един от тях – хаджи
Йордан Кисьов, издал на турците целият план на заверата. На другия ден в
Търново били арестувани главните ръководители, между които и Митьо Софиялията и
обесени същия месец. Георги Станчев бил заловен по-късно и обесен в Трявна. За
други тревненци, участници във Велчовата завера засега липсват данни
** Според Кънчо Пенчев – пръв уредник и директор на Музея в Трявна, Димитър (Митьо) Радев Софиялията бил родом от Трънско. Той бил „главен архитект, първомайстор в турските земи на Балканския полуостров“. През 1820 г. се преселил със семейството си от София в Трявна
Уста Димитър Софиялията Велчо Джамджията Георги Мамарчев Георги Станчев
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.