Навръх Стефановден през 1860 г., в тревненското село Кисийците се ражда майсторът – дюлгерин Станю Метев Пенчев. Още същия ден кръстили бебето и понеже кръстникът му бил Станю, не го именували Стефан. Баща му Метю Пенчев Пометков бил дюлгерин, майстор. При него Станю изучил занаята. Баща му работил мостове и къщи в с. Върбица, къщи в с. Тушовица /по време на въстанието в Дряновския манастир от 1876 г./, джамията и къщи „на турци“ в с. Бяла река /с. Нова бяла река/, джамията в с. Вардун, дюкяни и къщи в с. Мокрен. След Освобождението, някъде около 1882 г., строи къщи в Сунгурла̀ре. Майстор Метю гради къщи и дюкяни в Елхово, Г. Оряховица, Ст. Загора. Водил работници, които после станали майстори, като брат му - Петър Пенчев Пометков, Деньо Иванов Касяра /?/ от с. Кисийците, Иван Бойчев от Войнежа, Цаню Бельов от с. Сухата река, синът му Станю Метев, Георги Колев от Димановци. Майстор Метю не знаел да пише и си служел с „рабош“ /парче дъска, разцепена, върху която бележели надниците и парите/.
Станю станал майстор през 1886 г., когато бил в Шумен на
работа при дядо Маню Драгошинов от с. Веленци и уста Никола Иванов от с.
Джуровци /Престой/. Майсторите му казали, че може да работи сам, да не е „под
рука“. През 1887 г. е градил моста в с. Струпец, работил е по реконструкцията и
възобновяването на църквата в селото, която била изгоряла, строил и къщи.
Построил три къщи и в с. Карсънлии /Панаретовци/. От 1895 до 1936 г. работил в
с. Драганово, Горнооряховско и околните села. Строил къщи и в Царски извор,
Стражица, Сушица, Върбица, Долна и Горна Оряховица. 
Когато работил по направата на къщата на поп Михаил в
някогашното горнооряховско село Обчилари /Стрелец/, свещеникът раздал кърпи от
такията /дар/ на всички работници, надписани с конци. По това време майстор Станю
бил на друга постройка. Тогава именно била открадната кърпата на калфата
Ниделчо Ковачев от Русиновци. Момчето много плакало. Когато майстор Станю се
върнал и разбрал за случая, наредил на помощниците си да не излизат от одаята,
в която спели и започнали претърсването. Тогава дядо Миню Колев – Кюсето от
Матешовци казал, че му се ходи по „голяма нужда“. Дядо Станю пратил с него
майстор Бойчо Манев от Свирците. Дядо Миню се опитал да изхвърли кърпата, която
била опасана на кръста му, но майсторът го видял. Когато двамата се върнали в
одаята и дядо Станю научил каква е работата, платил на дядо Миню, каквото му
дължал и го изпъдил с думите: „На колко си години? Не те ли е срам!“…
Интересно звучат и спомените на майстор С. Метев за
строителните ритуали и обичаи от онова време. Така например, когато се чатиса
къщата /когато се наковат мартаците/, тогава се прави кръст от дърво, който се
заковава, на най-високата част на къщата, обърнат на изток. Най-напред
стопанина дарява майстора с риза, пешкир и др., а след това дава по една кърпа и
на неговите калфи. Комшиите на новодомците също носят дарове за майстора. По
думите на майстор Станю, в Котленско заедно с даровете, селяните носят и по
една пита, кана с вино. На този ден, вай-веселият за майстора, стопанина не
готви, прехраната на дюлгерската тайфа се осигурява от селото. През есента, от
8 до 12 къщи, се събират ризи и пешкири /50-60 бр./, сбира се дюлгерската тайфа
и на по-първите работници се даряват по-хубавите пешкири, за майстора остават
ризата и доновете…
Благодарение на записките на резбаря Цаньо Антонов, който
през 1944 г. записва спомените на майстор Станю, до нас са достигнали и още
интересни сведения и факти за дюлгерските ритуали, като например наричанията по
време на т.н. „Обявяване“ /на строежа на нов дом/:
„Благодаря ти се, майсторе, а Вие комшии, които сте тук,
слушайте:
Излезе едно цвете гюл-трендафил от нашия
господар - стопанин /името му/ и си накити къщата от правата страна /от изток/,
който дар струва /примерно 50 наполеона, като цената се увеличава нарочно/ и
възрадва майстори, калфи развесели. Колкото струва този дом, Бог да му принесе
от Луното хиляда. Да му помогне Господ да отиде на Ерусалим – Божи гроб и да
пише там баща и майка, и всички роднини. Да се върне насам жив и здрав, да
предава на синове и унуци каквото е видял. Да го посрещнат неговите верни
комшии със златни каруци. Да му помогне Бог в неговия дом имот и берекет,
колкото е на полето тревата, и в морето пясъка /изрича се и за присъстващите/.
Да се наследява в своя дом…“.
На мястото, където ще се строи къщата се „свети вода“ от
свещеника, повикан специално за случая. Тогава се закопават и темелите –
основите на къщата. Когато се поставял основният камък, на мястото се слагала
малка „трапеза“ – пита хляб и ядки. Ядели майсторите и благославяли, а
чорбаджията хвърлял бакшиш. Обикновено майсторът слагал един кюшелия камък и
казвал: „Чорбаджи този камък мърда, трябва да се закъми /заклини/“. Чорбаджията
пита каква „кама“ трябва и подава на майстора едно „камъче“, а той на свой ред
му казва, че за да се заклини камъка, трябва „златна, сребърна или никелова
кама“. Тогава стопанинът дава пари. Майстор Станю е получавал „ками“ по 2
златни наполеона от даскал Нидялко Маринков, на когото градил къща в с.
Драганово през 1896 г.
Що се отнася до „размерването“ на къщата, майсторът си
спомня, че за целта използвали дървен аршин, канап и дървени колчета. Той питал
чорбаджията колко педи да е дължината и широчината на къщата, след което отмервал
желаните размери с канапа, отбелязвал с гвоздейче /на канапа/ мястото, а после поставял
и дървените колчета. След това питал чорбаджията за разпределението на мазата
/обикновено цялата къща била на маза/. Едва тогава майсторът почвал изкопа,
слагал основният камък, а когато дойдело време да се „почва“ етажа/етажите на
къщата, той отново питал чорбаджията за разпределението на стаите. Обикновено
гостната била голяма. Турците пък искали стая за мусафира – малка стая, достатъчна
да събере 3-4 души да се „конущисват“. В турските къщи имало и едно малко „преградие“
от дърво /ниша/, наречено „мусандра“, където се криела кадъната, когато мъжът й
я предупредял, че води гости. А на другия край на юклука /долап за дрехи/ бил
умивалника. 
Предварителните планове на къщата се работели от
майсторите, обикновено на самото място, в присъствието на чорбаджията. Чертаели
ги на обикновена хартия, според желанията на чорбаджията и неговите нужди.
Правени били и планове на хартия -на долапи, врати, прозорци, пак на място и
според волята на стопанина. В частните къщи било приспособявано и малко
скривалище в зида. 
Що се отнася до плащането за дюлгерския труд по градежа, майстор
Станю разказва, че се оставяла известна сума за следващото лято, като „договорни
пари“. Като начинаещ дюлгерин той получавал по 2 гроша, калфите – по 4, а баща
му Метю, който бил майстор - дюлгерин – 5 гроша.
Майсторът пазарял пред чорбаджията „вьондюлука“, напр. 4
гроша. Работниците обаче знаели, че надницата им при майстора е 2 гроша, значи
имали 2 гроша „възземка“, обяснява дядо Станю, които били и печалбата за
майстора. Той давал „„възземка“ + 4 гроша на работници, които са по-работливи,
по-схватливи в занаята“. Майсторът си правел сметка, че „възземката“ трябва да
е по-голяма от „въздавката“.
Всеки помощник си бележел надницата на рабоша, като едната му
част оставала в работника, който си я държал при чувалчето с багажа, а другата била
в майстора. На рабоша се бележела също и „въздавката“, както и колко надници по
колко гроша давали цялата сума.
Майстор Станю си набирал помощници „по познанство“ и
най-вече по събори, пазари. Имал дългогодишни работници, като Пенчо Манев от
Свирците и брат му Бойчо, които били с него по строежите в продължение на 14
години. 
Дядо Станю се женил два пъти. Първата му жена Хуба,
починала твърде скоро. Втората - Яна Джурова била родом от Дупините. Двамата имали
пет деца – Митю Станев /дюлгерин/, Радой, също дюлгерин, починал 20-годишен,
близначките Хуба и Куна, а най-малкото им дете се удавило в дола в Плачковци,
на 7-годишна възраст, през 1913 г.  
Подготви 
Галина Иванова
* Снимките са илюстративни
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.