Препрочитайки ръкописа с работното заглавие „Имена от българската дърворезба“ на Христина Милчева, реших да потърся повече сведения за тревненските майстори, оставили своята достолепна и светла следа, не къде да е, а в живописната Жеравна. Оказа се, че сведенията за техните градежи и ваяния са твърде оскъдни и все пак – тревненци не само строили тежките и богати жеравненски къщи, но изрязали с много обич и усталък резбената украса на повечето от тях, че и на едничката църква на името на Свети Николай Летни… Макар, че повечето от тези първи образци на прочутата Тревненска художествена школа в някогашната Жеруна, с онази, наглед простичка, но тъй мила и свидна „пастирска резба“, не преминали през горнилото на времето и само сведенията за тях, препредадени с толкова обич и богоговение от неповторимата Христина Милчева, спомнят за онези далечни времена, когато майстори от Трявна градили и ваяли от дърво богатите жеравненски домове… Като този на Сава Филаретов, в който „влязъл барокът, претворен от майсторите тревненци“ с „малкото иконостасче“ в „долната интимна одая“, и в къщата на Руси чорбаджи, което било украсено с „нежно изрязани кокичета, увити в бодлива клонка“… Красиви образци на онази първа, пастирска резба. „Чак от Даевци, Ошаните, от Станчев хан слизат майстори, приятели на чорбаджиите от старата Жеравна и вдигат техните домове, китят ружи около иконостасите, ружи по таблетата, ружи на сайванта по башлъците. Всички те знаят марангоз и режат кабартма – цяла педя широка резба…“ – пише Христина Милчева в художествения си очерк „Празник в Жеруна“ /“ За майсторите, цветорезците и зографите“ /1967 г.//. И още: „Най-добрите майстори от четата правят резбата. Ако са тройно китени листенцата, китил ги е майстор от Даевци, ако е шарил пилета с „петички“, тоз дом е правил с марангоз късовски майстор“. И колкото и да ни се иска да узнаем имената и съдбите на тези незнайни ваятели, то прекрасните резбени цветя – ружи, лаленца, кокичета, розички, клонки, оживели изпод майсторските им ръце, крият не само дълбока символика, но са и своеобразен „печат“ на безименния майстор и неговия усталък. Той едва ли е имал потребност да се знае и помни името му, та нали малката разцъфтяла ружичка, любимият образ на майсторите, е достатъчно свидетелство за идентичност и принадлежност. Та нали, във всички възрожденски домове, правени от тревненски майстори, споделя Христина Милчева - „всякога над кръшно извития горен праг има по една ружичка“. Така е и над вратата на Йовковия дом в Жеравна.
По сведения на арх. Николай Тулешков още един личен дом в
Жеравна, този на Димо кехайя *, бил строен през първата половина на XIX век от някой си уста Ранку Дончев –
строител и резбар от „колиби Радените“, Тревненско /* вероятно Раданци (?)/. Същият
майстор вдигнал и къщата на Руско Тунчев в някогашната Жеруна през 1844 г. Още
по-рано, през 1785 г., Уста Райно „от Тревненско“ строил къщата на Стоян
Ченексиза. За съжаление, арх. Тулешков не посочва никакви други данни за този
майстор и градежите му.
В показалците на сборника „Тревненска художествена школа“
/1985 г./ откриваме сведения за дюлгерите - Буян, Уста Ранку Дончув и Уста
Иван, които построили къщата на Димо кехайя. Уста Белчулу Николов, които строил
дюкян на хаджи Драган Никола /14 май 1851 г./, Йовчо Томчев - църква и училище ** около 1834 г., Слав и Петър Цаневи
Христовски, които с тайфата си градили къщи, както и майсторите Илия Недялков
Раевски и Рали Цанев Кънев, който градил, че и красил с резба къщи. В Жеравна
работили и други „неуточнени“ тревненски дюлгери, които „правили двукатните
домове с пространни, разлети като сенници покриви – да пазят хлад, да приберат
под крилата си всичкото тъкмило от резба, от топлина и хубост“ /„Празник в Жеруна“/.
Вероятно те са строили и богатите на хубост и резба къщи на Руси чорбаджи *** и Никула чорбаджи **** в селото, но липсват сведения за майсторите
на тези градежи.
Красивата трикорабна църква „Св. Николай“ /1833-1840 г./ в
Жеравна също била градена от тревненци – майсторите Георги и Ганчо. В притвора
на храма, на библиотечния шкаф, има възпоменателен надпис, в прослава на
ктиторите и строителите на храма:
„… зачел да я прави майстор Георгий на 1833 на май шестаго,
села Трявна и така свършил майстор Ганчо на 1840 г. на декемврия
двайсетаго“. Църквата е осветена през
1834 г. от преславския гръцки митрополит Герасим. „Несигурно е, майстор Георги
да се уеднаквява“ с Георги Денюв от Куманите, строителят на църквата „Св.
Никола“ в Балчик, пише проф. Асен Василев в епохалния си труд „Български
възрожденски майстори“ /1965 г./. А, че църковният градеж е дело на двамата
тревненски майстори, потвърдиха и от Сливенската митрополия. За съжаление,
трудно бихме могли да ги идентифицираме само по първо име. В архивите на
митрополията липсват данни за имената на майсторите на позлатената, резбена
украса в църквата. Но във фонда на Църковното настоятелство в Държавен архив –
Сливен, откриваме ценни сведения и за майсторите – марангози и зографи. От тях
е видно, че резбованият иконостас и зографисването на цялата църква е дело на
зографите Йордан Михайлович от Елена и майсторите, градили храма - Георги и
Ганчо от Трявна. И никак не е чудно, че те били не само изкусни дюлгери, но и
резбари, че и зографи. В храма има икони на Недко Зограф от Жеравна. Изложени
са и икони, датирани през втората половина на ХVIII и началото на ХIХ век на „автори от
известната Тревненска художествена школа и неизвестни автори, работили в стила
на ранната средновековна традиция“, сочи информационната табела, поставена на
фасадата на църквата. В двора й се намира и т. нар. Хилендарски метох, в който
често са пребивавали монаси от Атон, и където е бил направен и препис на
Паисиевата история…
***
„Всичко е било в тая чудна и тъжна Жеруна, когато всяка
къща е била заградена с дувари. Срещнат калдъръм навсякъде, улиците преметени,
много цветя по дворовете, лозина, приплела протките…“ /„Празник в Жеруна“/.
Всичко е било и ще бъде, докато е жива паметта и обичта към Родното и
традициите…
Галина Иванова
*
Една
от най-известните къщи в Жеравна е къщата на Димо кехайя, един от прототипите
на Йовковите герои („Най-вярната стража“ от сборника „Старопланински легенди“).
Пред нея стои негова статуя, а тази статуя има драматична история. Век след
смъртта му Пенка и Калин Григорови купили къщата, намерили старите й планове и
камък по камък я възстановили в стария й блясък и величие заедно с прочутото
кафене. Като знак на почит и уважение точно до вратата издигнали статуя в
естествен ръст на Димчо Кехая, седнал на столчето си пред малката софричка в
очакване на гостите си.
А Димчо Кехая бил гордостта на Жеравна. Легендата разказва,
че за него работели десетки овчари, а стадата му (8 000 овце) пасели
най-добрата трева от Стара планина чак до Беломорието. Богат и уважаван човек
бил Димчо Кехая, с благ характер и правил много добрини. Който го срещнел, го
поздравявал с уважение и почит. Станал на години и решил да остави синовете си
да се грижат за стоката, а той да се порадва на старините си. И, както често
става в живота, забравили хората за добрината и щедростта на Димчо Кехая.
Спрели да го поздравяват и минавали покрай него все едно не го познавали.
Натъжил се старецът и решил да си върне хорското уважение. Вдигнал хан с
кафене. Най-красивата къща в Жеравна, изградена от най-добрите майстори от
Пловдив и Копривщица. Всяка неделя, след църковната служба, на всички мъже,
които пристъпяли прага му, Димчо давал безплатно кафе. Сайбията седял на столче
точно до вратата и всеки, който влизал се чувствал длъжен да го поздрави. „За
едното „Добър ден“– цял хан построих“, казвал старият човек, но постигнал
своето…
/http://www.catalog.bg/
** В
сградата на училището в Жеравна, строено през 1867 г., днес се помещава
картинна галерия.
*** Руси бил чорбаджия
в Жеравна, по-късно и кмет. Един от най-богатите хора в селото. Търгувал в Турция и Гърция. По
време на кърджалийските набези, когато разбойниците не веднъж отвличали хубавите
жеравненски моми, по съвет на Руси чорбаджи, мъжете решили да ги крият в гората. Когато кърджалиите узнали
за измамата, убили Руси Чорбаджи в къщата му, както и двамата му
сина. Днес, наглед скромната му, но богата на
резбена украса къща, е превърната
в музей.
**** Къщата на Никула
Чорбаджи е една от най-големите и масивни сгради в Жеравна. През 1978 г. тя е обявена за паметник на културата от местно значение.
Според преданието, Никула бил известен местен чорбаджия, живял около
30-ина години преди Освобождението на България. Той бил приближен на богат
турски управник от Делиормана. Един ден богаташът решил да го възнагради щедро
за неговата предана служба и го попитал как да му се отблагодари. Никула
Чорбаджи рекъл, че не иска много и ще бъде благодарен, ако управникът го дари
единствено с баджака, т.е. меката, рехава вълна от корема на всичките му овце. Оказало
се, че цената на баджака била висока, а количеството му толкова голямо, че
чорбаджията го продал скъпо и прескъпо и така с хитрост успял да се замогне.
Съградил своята разкошна,
просторна къща и заживял богато и щастливо заедно с многобройната си челяд.
Никула Чорбаджи и
неговата къща са възпети в редица жеравненски песни, описани в разказите на талантливия майстор на перото
– големия български писател Йордан Йовков, който е роден и израснал в Жеравна. През годините къщата е била килимарница, пионерски
лагер, почивен дом, кметство, а днес – къща за гости.
Къщата на Димо Кехайя в Жеравна, архивна снимка Къщата на Димо Кехайя днес Статуята на Димо Кехайя пред прочутото му кафене Църква "Св. Никола" в Жеравна. Снимката е от група "Жеравна" Църквата "Св. Николай" в Жеравна Иконостасът на църквата "Св. Николай" Къща-музей "Йордан Йовков" в Жеравна Къща-музей на Руси чорбаджи в Жеравна Къща-музей на Сава Филаретов в Жеравна Къщата на Никула чорбаджи в Жеравна Сградата на взаимното училище от 1867 г., днес Художествена галерия в Жеравна
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.