Малко села биха могли да се похвалят с толкова стара църква с богата история. Храмът в с. Конаре е построен с много усилия на местната българска общност още в далечната 1850 г. Изписан бил от тревненски майстори иконописци, но имената им не са ни известни. За съжаление, по време на Руско-турската освободителна война /1877-1878 г./ църквата е опожарена и художествената украса – също. Масивната каменна зидария обаче издържала и веднага след Освобождението, храмът е възстановен.
Иконостасът е семпъл, стругован в бароков стил, с много
изящни линии и хармонира с вътрешнохрамовото пространство. Иконите са отделени
с квадратни колонки, завършващи с малки капители. Над царските икони е оформен
полукръг с допълнителна декорация. Апостолският ред е оформен в 17 правоъгълни
профилирани рамки, в които са вградени малките икони, Над този ред, с
полуколонки, капителчета и профилирани дъги, са оформени три медальона с
религиозни сцени. В най-високата част е разположен традиционният кръст –
Разпятие с дърворезбени орнаменти и живопис. Традиционната храмова украса включва
и владишки трон, и проскинитарий, които са струговани, таблени.
Специално внимание заслужава живописната украса на храма, която
е много богата и е резултат на няколко иконописци, чиито творби са различни по стил
и са създадени в различно време, но в крайна сметка, са постигнали едно доста
хармонично и интересно за изследователите художествено наследство.
Във възстановения храм първи започват работа тревненските
зографи Иванчо Кънчов (1840 – 1921) и Йонко Попдимитров (1840 – 1919). Те
изписват царските икони „Иисус Христос Вседържител“, „Св. Богородица
Одигитрия“, „Св. Троица“ и „Св. Йоан Кръстител“. Тяхно дело е и иконата „Св.
Богородица Умиление (Елеуса)“ от проскинитария. Подписът на двамата зографи е
върху иконата на Иисус Христос: „рука Иванчо Кънчувъ, Йонко попъ Димитровъ от
Трявна 1878: декемврий: 15:".
Иванчо Кънчов е последно поколение зограф от прочутата
Захариевска фамилия, а Йонко поп Димитров е син на поп Димитър Кънчов от
едноименната фамилия. В едни по-ранни времена би било почти немислимо зографи
от различни родове да работят заедно, но в тези години конкуренцията е голяма и
всеки търси начин да намери добра поръчка, загърбвайки излишните скрупули и
ограничения.
И двамата зографи са от едно поколение, имат чудесна
подготовка, за тях, най-общо казано, няма тайни в иконописното изкуство. Може да
се каже, че изписаните тук царски икони са едни от най-хубавите им творби.
Светците са в традиционния за тревненци стил с допоясни издължени изображения,
с отличен похват по отношение на колорита и композицията. В горния край иконите
са обрамчени с барокови триъгълници, като в листата е вплетена по една
прекрасна роза. Златото е в изобилие, особено подчертавайки движението на
дрехата. С подчертано внимание е изписана патронната икона на Света Троица Новозаветна.
Бог Отец и Бог Син са в традиционни тържествени пози, на златен фон. Тук движението
на дрехата и пробастърът на кантовете, обточващи дрехите, са особено пищни. Лицата са умело моделирани, спокойни и
мъдри. Светият Дух, изписан като гълъб в центъра на композицията, е своеобразен акцент в иконографското изпълнение. Отдолу е
изписано и името на ктитора: „приложи Георги Стояновъ“. Въпреки че са
рисувани от една ръка, доста различни са Богородичните икони. Тази, която е в
иконостаса, е хубава, класическа тревненска Одигитрия, каквито срещаме в много
църкви. Много повече характерноси „Св. Богородица Елеуса“ от проскинитария.
Старателно изписаните лица, майчината прегръдка, богатството на злато,
пробастър и орнаментика в дрехата на Младенеца привличат окото и създават една непосредствена
емоция, която по-трудно откриваме в другите икони.
Следващата група икони, на която искам да се спра,
най-вероятно е изписана няколко години по-късно. За съжаление, липсват подписи и
датировки. Тя включва иконите на дяконските врати „Св. архангел Михаил" и
„Св. архидякон Стефан“, до него иконите на Св. Николай и Св. Димитър, на
проскинитария – „Св. Троица Новозаветна“, на владишкия трон – „Иисус Христос
Пантократор на трон“, царските двери, медальоните от горния ред с изображения
на: Възкресение Христово, Тайната вечеря и Възнесение Христово. Към тази група
икони бих включила и „Иисус Христос Вседържител“ в цял ръст. Въпреки че тук липсват
подписите на зографите, стиловите особености и художествените похвати ни
насочват към една група дебърски майстори, които след 1870 г. се насочват към
българските земи и оставят много творби в района на Пловдив, Пазарджик, Стара
Загора, Сливен и стигат чак до Лом и Влашко. Става дума за Нестор Трайков
(Траянов) от Галичник, син на резбаря Траян Негриев. Заедно с него по
българските земи работят Христо, Исай и Макрий Макриеви. Живописните творби,
които въпросните майстори оставят в тази църква, са в подобен на тревненците
стил, с допоясни изображения на светците, с умело моделиране на лицата, с много
злато и пробастър в декорацията на дрехите. Светците имат характерни
двустепенни златни ореоли, които имитират сияние. Особено добре като живописна
задача са изпълнени образите на Св. Николай и Иисус Христос на трон. Св.
Николай е много добре портретуван, с изразителен, доста реалистичен похват и
пищна декорация. Иисус Христос е седнал върху богато орнаментиран бароков трон,
със съвършено изпипан и богат пробастър на дрехата.
Дебърските зографи се показват като много добри декоратори
при изписването на царските двери, които са решени в изцяло живописен стил. В
богато орнаментирани барокови медальони са поставени в долната част сцената с
Благовещението, а в горната – старозаветните пророци Давид и Соломон. Колоритът
е умело балансиран, лицата старателно моделирани. На тези зографи най-вероятно
принадлежат и декорациите върху четири от цокълните пана.
Следващият етап от художествената украса на църквата е през
1895 година, когато станимашкият иконописец Георги Ксаф изписва стенописите. С
красив калиграфски подпис той оставя името си върху една от творбите си: „Г
Ксаф 1895 г.". В стила на добре обучен художник с академични похвати,
зографът изписва почти цялото пространство на църквата. В дъното на олтарната
ниша виждаме Благовещението. Над олтара са медальоните със Св. Богородица
Ширшая небес и Бог Саваот. Отстрани са Господските празници и множество светци.
Сред светците особено изпъква изображението на Св. Мина на кон като една изразителна
кавалетна живопис. В малка ниша в притвора е изобразена патронната сцена на Св.
Троица, доста увредена. Декоративните рамки между отделните пояси и сцени
допълват декорацията на иконостаса.
Последните живописни творби в църквата са отново на
тревненския иконописец Иванчо Кънчов. Повече от 30 години са минали от първите
му икони тук. Годината е 1910-та и въпреки че този път името му липсва върху
иконите, стилът му е разпознаваем, както и ръкописният почерк на ктиторските
надписи. Той е поканен да изпише иконите вляво от дяконската врата а именно:
„Св. Атанасий“ и „Св. великомъченик Георги на кон". Най-вероятно е рисувал
и целия апостолски ред икони, но за съжаление от тях днес е оцеляла единствено
тази на Св. Трифон.
Любопитно е да се наблюдава развитието в стила на един от
последните добри зографи на Тревненската иконописна школа. Въпреки школовката и
традиционните си похвати той вече рисува образите в съобразен с новите
изисквания живописен стил. Макар, че по това време в религиозното ни изкуство
са модерни академичните похвати, той не прави такава крайна крачка. Стилът му е
баланс между традиционната възрожденска живопис и елементи на академичната, умело
вплетени и ненатрапчиви. Това най-ясно се вижда от изображението на Св. Атанасий.
Светецът е в цял ръст, с изразително реалистично лице, на втори план се виждат
ангели с небесен венец, които обаче са като безплътен силует. За да се
подчертае дълбочината на иконата, светецът е стъпил върху подредени керамични
плочи по пода, чиято линия завършва с правилно перспективно съкращение. Особено
старателно в този период Иванчо Кънчов изписва очите, с подчертан очен контур и
извити мигли. В иконата на Св. Георги се преплитат и романтичния силует на
старите тревненски майстори, и новото светоусещане като обем, композиция и
перспектива. В горните ъгли иконите завършват не с традиционните барокови
растителни орнаменти, а с херувимчета с подчертано скулптирани главички, отново
резултат от проникналите западни влияния. Все по-ясно се наблюдава как
тревненци скъсват с традиционния си наивистичен и романтичен стил и се
приспособяват към новите изисквания на църковната ни живопис.
Огромно богатство, бих казала, на стилове, похвати,
изображения, жива илюстрация на развитието в българското църковно изкуство след
Освобождението. Хубаво ще бъде тази църква да стане обект на един още
по-задълбочен анализ. За съжаление, много от творбите не са в добро състояние.
Видими са люпежи, подкожушвания, нарушена връзка между основа, грунд и
живописен слой. Наложителна е реставрация и консервация, за да бъдат съхранени
тези великолепни образци на църковното ни изкуство.
Люба Цанева
Из „Известия на Специализирания музей за
резбарско и зографско изкуство – Трявна“, т. 6, 2021 г.
*
Снимки: Люба Цанева

Иконостасът в църквата "Св. Троица" в село Конаре 
Икона на Исус Христос от
църквата "Св. Троица",
зографисана от Иванчо Кънчов и
Йонко Поп Димитров, 1878 г.
Фрагмент от иконата на Исус Христос с подписа на двамата зографи
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.