В доклада си на тема „Габровските строители и Ямболско-карнобатския край на страниците на албум „Строителна България“ /“Народна култура на балканджиите“, т.10, 2014 г./, авторката Румяна Денчева проследява ролята и приноса на майстори от Габровския регион в „изграждането на Ямболско-Карнобатския край“. Албумът излиза през 1927 г. по повод 50-годишния юбилей от Освобождението на България от турско робство. Автор на изданието липсва, а под предговора стои подписа на издателя Хр. Басмаджиев. Според г-жа Денчева, може да се допусне, че издателят е събрал по свои методи и инициатива лицата, които са проявили интерес и желание за включване в тома. Целта на изданието е „да илюстрира характера и развитието на българската промишленост и ни опознае с творческите усилия на безшумните ратници в полето на социалния ни и икономически напредък – индустриалци и занаятчии. … Целта е да посочим и подчертаем способността на българските строители да се справят успешно и с изискуемата техническа опитност с разните строителни предприятия в страната“. Албумът допринася за „изучаване и опознаване разните браншове“ на родното производство, а приложените илюстрации имат историческа стойност. Не маловажно е, че за времето си „този скромен труд“ е „пръв по своя род в България“. Той е добре запазен и съдържа 125 преномерирани листа. Голяма част от населените места са споменати с тогавашните си, главно турски, имена и не навсякъде са посочени областите и общините, в които са селищата, което пък затруднява идентифицирането на някои от тях. /…/
Непосредствено след заглавната страница на раздела, следва
списък по азбучен ред на населените места, в който са представени също азбучно
лица и фирми с дейност от областта, които нямат самостоятелни карета в книгата.
След списъка са вече персонално представените лица и фирми.
Прави впечатление, че в албума са включени по-млади – все
още в началото или в средата на кариерата си, строители-предприемачи, уточнява
Р. Денчева и допълва, че явно „новата строителна генерация“ не чака да я
„хвали“ само добрата работа и име на местно ниво, а разбира значението на
албума като информационно и рекламно издание за цялата страна. В изданието намират
място лица с по-широка квалификация и кръгозор, които имат амбиция за
по-обхватна изява и по-големи и отговорни поръчки.
Стереотипността в представянето, навежда на мисълта, че е
ползван въпросник, включващ данни от къде са лицата, къде и от кого е учен
занаят, професионална квалификация и реализация до момента, изброяват се
регионите, в които са работили и някои по-големи или характерни обекти с
населените места, в които се намират, подчертава Р. Денчева. По думите й, в албума
се споменават видовете сгради (многоетажни, железобетонни и др.) или
приблизителната бройка на построеното до момента; не винаги се посочват
конкретните селища, в които е работено, а често бройката е обобщена („много“).
Като гордост и препоръка за качествата на представеното лице е, че то е ученик
на стар и заслужил майстор, чийто „наследник“ в занаята е представеният; че
учителят им (обикновено бащата) е с дълъг трудов стаж или че фамилията е
строителна. За достойнство, признание, удовлетвореност и зачитане на труда им
предприемачите, приемат заемането на ръководна длъжност в професионалните
строителни сдружения, което се упоменава изрично. При представяне на фирма се
отбелязват адреса, производството, регистрацията на предприятието, акционерите,
ако става дума за Акционерно дружество, снимки на фирмата и др.
Сред имената на шестимата
майстори-балканджии от Габровско, работили в Ямболско-Карнобатския край в
началото на XX в., се
споменават и двама тревненци, за които не успях да открия никакви други сведения.
Единият от тях е строителният предприемач Боню
Колев, родом от с. Веленци – Тревненско. „Стар и заслужил строител“, който от
1908 г. работи като самостоятелен майстор. От същата година е и предприемач-строител.
Седалището на фирмата му се намирало в Бургас. Ползвал се с добро име сред
занаятчийските среди в морския град. Боню Колев бил действителен член на
бургаското строително сдружение и дългогодишен негов касиер. Участвал в
държавни и обществени предприятия по постройки на здания, мостове, шосета и др.
Негово дело е ж.п. гара Стралджа.
Другият майстор – строител, работил в упоменатия регион, е
Боню М. Калчев /р. 1896 г./, родом от с. Джуровци, Тревненско. Той бил
регистриран като предприемач-строител от 1922 г., а седалището на фирмата му се
намирало в родното му село. Изучил строителство в Добрич при стария майстор Ц. Симеонов.
Притежавал майсторско свидетелство от 1926 г. и свидетелство за предприемаческа
правоспособност. По-важните негови градежи са: основно училище в с. Тас тепе /* Бел. Р. Денчева - С това име са посочени две села – Смолник, село в
Община Карнобат, Област Бургас, чието име до 1978 г. е Тас тепе и Чукарка, село
в Община Айтос, Област Бургас, чието име до 1934 г. е Тас тепе. За кое от двете
села става дума, не може да се твърди със сигурност/, бежански
къщи в с. Кадъ-кьой /* Бел.
Р. Денчева - За кое от всичките 10 посочени в справочника села с това име
става дума, не може да се твърди с пълна сигурност, но две от тях са в Ямболско-Карнобатския
регион – Козарево, общ. Тунджа – Ямболско и Мъдрино – общ. Карнобат. Всички
посочени в албума строежи на този майстор са в Бургаска област (Карабунар,
Дюлгерлий, Скеф, Домус орман, Бургас), а и като се знае, че често майсторите са работели в един и същи регион, може да се
предположи, че става дума за едното от точно тези две села/.
Ако се направи една съпоставка между всички представени в
албума предприемачи и фирми от Габровско и тези
от
тях, работили в Ямболско-Карнобатския край, може да се каже, че регионът е много слабо застъпен,
заключава Р. Денчева. Същото касае и построените
обекти, което е учудващото, допълва още тя, предвид бурно развиващата се в края
на ХІХ и началото на ХХ в. индустрия, българска
държавност и преселването на хора от региони,
останали
в териториите на съседни страни. „На база посочените от габровски майстори
точни обекти в този край, може да се
съди, че строежите са били инцидентни, малки и единични в населените места и
изброяването им в едно престижно издание не е представлявало интерес – обобщава
Р. Денчева. - Това пък, за жалост,
не ни позволява да проследим и уточним авторите/строителите на редица сгради в
съответните населени места. Въпреки непълнотите за региона и строителите,
албумът „Строителна България“ има своя принос за
страната като цяло и е първопроходник
на съвременната рекламно-информационна индустрия“.
Подготви
Галина Иванова
![]() |
| Майстор Боню М. Калчев от Джуровци |


Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.