Заговорим ли за сътвореното от ръцете на тревненските резбари, в съзнанието ни изплуват изящно изрязаните от орехова дървесина акантови листа, цветове от ружа, роза и жасмин, листа от дъб, топола, папрат и круша, подредени в характерната стегната композиция, оформяща табли от цокълния пояс на иконостаса, подиконни пана, колонки, кръжила, монети, венчилки и лозници от църковния иконостас, балдахини, табли и лъвски фигури от архиерейските тронове, композиции разнообразени на места от различни птици и раздвижени от извиващите се тела на дракон или змей в олтарните двери и всичко това, огряно от светлината на двете слънца, грейнали преди повече от 200 години от таваните на Даскаловата къща.
Преобладаването на растителен орнамент в църковната
дърворезба е явление, характерно и за трите оформили се художествени центъра в
България. Той се явява основна съставна част на тази дърворезба, като носи характера
и естетиката на своето време. В голяма степен местната природа и бит оказват
своето влияние върху творческите търсения на възрожденския резбар. Така
стилизираните пищни цветове на ружи се явяват местно явление, специалитет в
набора от форми на тревненския резбар, взети от природата в региона. Подобно явление,
но вече със засилено присъствие на стилизиран плод от нар, наблюдаваме в
работата на самоковските резбари.
Естествено, силно влияние върху трактовката на различните
растителни мотиви и оформените от тях резбени композиции имат индивидуалният
маниер на майстора резбар и принадлежността му към определен художествен
център, формирал в известна степен неговия стил и маниер на работа. Някои
изследователи споменават за фолклорното начало на резбения орнамент, което
засяга само някои декоративни мотиви, намерили място в резбените композиции,
без да повлиява характера на авторската резбена стилизация. Така например
Венета Иванова и Маргарита Коева споменават, че богатството на възрожденските
стенописи е намерило своето пластично превъплъщение в резбените иконостаси. Те
откриват орнаментални мотиви, които преминават от стенописите в дърворезбата.
Присъствието на фолклорното начало е в резултат и на приемствеността на
резбарския занаят, който се предава от баща на син, т.е. липсва академичната школовка
на резбаря. От друга стана, непосредственото общуване на твореца с природата
оказва пряко влияние върху неговото творчество.
Произведенията на тревненските резбари доказват, че липсата
на академична школовка не е недостатък, дори може да се заключи, че родовата
приемственост се оказва една своеобразна школа, в която определени мотиви и
композиции биват доразвивани и усъвършенствани. Дори забелязваме, че някои
композиционни решения, които са допадали на резбарите, са били третирани
многократно и на различни места, като всеки резбар е подхождал към композицията
и нейното пластично решение според своите творчески виждания и пластични възможности.
Такъв е примерът с резбата от страниците на владишкия трон в църквата „Св.
Архангел Михаил” в Трявна, чиято специфична композиция е обект на настоящото
изследване.
Според летописа на поп Йовчо самата църква е издигната
наново през: "(1819) - ноем. 8: тронясахме църквата (Събор на) Светите
Архангели...", а през следващата “1820: направиха темплото церковно (иконостаса)".
Според някои изследователи тронът е изработен от поп Кою
Витанов малко по-късно от иконостаса (сн. 1). Например Никола Мавродинов го
датира към средата на 19-ти в., когато всъщност поп Кою Витанов изработва
иконостас, олтарна врата и владишки трон за църквата "Успение на Пресвета
Богородица” в село Енчовци, Тревненско. По отношение на цялостно композиционно
решение, включващо в себе си архитектониката на двата трона, конструктивното им
решение и стилово единство, може да се заключи, че и двата са дело на един
автор и съпровождащ го екип от резбари изпълнители.
Поради тези факти, както и по-конкретните датировки,
отнасящи се за църквата в село Енчовци - построена през 1847 г., април 6 –
надпис над северния вход на храма, и осветена на 31.07.1849 г., можем да
приемем, че изработването на архиерейския трон в църквата „Св. Архангел
Михаил" в Трявна се отнася към края на първата половина на 19-ти в.
Като характер, маниер и прецизност на изпълнение балдахините
и на двата споменати трона имат сходен почерк не само помежду си, но и с
резбата от люнетите и подиконните пана от иконостаса в църквата „Св. Архангел
Михаил". Специфичните, прецизно изрязани акантови листа, оформящи
изключително стегнати и подредени композиции, изглежда са изпълнени от един
резбар. Заслужава да се уточнят изпълнителите на иконостаса от църквата „Св.
Архангел Михаил": Според проучването на Люба Цанева направата на въпросния
иконостас е възложена на майстор папа Витан Цонюв. Тя сочи като доказателство
документи, уточняващи папа Витан Цонюв като автор и цитира, че в летописната
книга е записано, че са му платили 1255 гроша и 20 пари. Помощник и изпълнител
е папа Витан Млади (Витан Константинов). В групата участват брат му Симеон Коюв
Цонов и дядо Дончо от с. Божковци.
Известно е, че храмовата дърворезба е изпълнявана не от
един или двама резбари, а от групи, наброяващи няколко души, като всеки се е
заемал с конкретна задача в хода на изпълнението, като явно се е специализирал
в конкретния детайл от цялото. Такива различия в стила на композицията, маниера
и техниката на изпълнение се срещат доста често. Добър пример за това е
иконостасът в тревненската църква „Св. Архангел Михаил”, където резбените табли
от цокълния ред се различават от останалите части със своя композиционен стил, техника
и експресивност на изпълнението, като тези различия са умело композирани в
цялостното “звучене” на иконостасната преграда, внасяйки логично премерено
разнообразие в цялото композиционно решение. Така масивните, експресивно
изрязани табли си тежат на своето място в цокълния ред на иконостаса,
създавайки стабилна основа на цялостната архитектоника.
Подобна е ситуацията и в двата трона, в които страниците от
долната част, състояща се от табли, колонки и ръкохватки, се различават по своя
композиционен стил, маниер и техника на изпълнение от горната част - балдахина
на трона. Именно тук в страничните табли на двата трона е намерила място една
много интересна и специфична резбена композиция, имаща емблематична стойност за
тревненската дърворезба от периода на 19-ти в. (сн. 1.) Композиция, която
започва от една точка в основата си, се развива нагоре симетрично около една вертикална
ос. Самата симетрична композиция предполага баланс в лявата и дясната половина
и поради този факт е прието да се смята, че да се композира около една ос на
симетрия е по-лесно, отколкото с няколко оси или да се създава асиметрична
композиция. Но не е така по отношение на баланса в горната и долната част на
една симетрична композиция. Нужно е развито чувство, за да се балансират
долният и горният край на композицията. В това отношение композицията от трона
на тревненската църква „Св. Архангел Михаил" (сн. 1) е по-балансирана от
тази на трона в енчовската църква “Успение на пресвета Богородица” (сн. 2). Ако
приемем условно, че двете композиции са дело на един майстор и имаме предвид
естественото развитие и доусъвършенстване в хода на творческия процес, бихме
заключили, че заради по-балансираната си композиция, таблата от тревненския трон
е правена след тази от енчовската. От друга страна, вглеждайки се обаче в
отделните детайли и на двете композиции, можем да отчетем развитие в
орнаментите от таблите на енчовския трон. Например, разглеждайки композицията
от тревненския трон, ако зрителят не е запознат за съществуването на мотива
"рог на изобилието”, тук би го възприел като по-масивно стъбло на някакво
китно цвете. Същият този рог на изобилието е по-изразителен, по-развит и
по-усъвършенстван като форма в композицията на енчовския трон. От него прелива изобилие
от растителност и цветя, мотиви, видимо преобладаващи като цяло в тревненската
дърворезба. И като че ли появата на рога на изобилието в композицията на
тревненския трон бележи онова изобилие от прекрасни произведения на
тревненските резбари, което се отчита през 19-ти в., век през който тревненци
сътворяват много произведения на църковните изкуства,
Детайлите в композицията на таблите от енчовския трон са по-развити,
усъвършенствани и обогатени с повърхностна гравировка. Съдейки по тези факти,
може да се заключи, че резбата на таблите от енчовския трон е изпълнявана след
тази от тревненския. Но всъщност, сравнявайки почерка на изпълнение на резбата
от таблите на двата трона, се установява, че той е различен и на двете места,
като в таблите от енчовския трон той е по-уверен, по-пластичен и значително
по-експресивен като изпълнение от прецизната старателно изрязана и почистена
резба на таблите от тревненския трон.
Като цяло възможностите на резбаря, изпълнил таблите на
енчовския трон, са по-големи. Това се усеща от пластичното изпълнение на орнаментите,
прецизното рязане на същите и най-вече от замаха и експресията на изпълнение.
Създава се впечатление, че той или трудно е удържал творческия си порив и замах
по време на работа, или се е наложило таблите и страниците на трона да бъдат
изпълнени в много кратък срок, в резултат на което се е получила деформация в
извивката на едната спирала (сн. 2).
Анализирайки следите, оставени от длетата при засичане на
формите, става ясно, че "пътят” на резбаря е минавал през грубо скициране
на едри обеми, следи от дълбокото засичане на които са останали върху фона (сн.
3). Излишната дървесина между тях е била отнета до нивото на фона, след което
от едро скицираните обеми тя е доизрязвана до получаването на търсената
резбарска форма. Явно тук не са преследвани контурите от копирка. Формите са
постигани чрез търсене с помощта на точно око и уверена здрава ръка,
управлявала майсторски резбарските длета. На много места са останали следи от
творческите търсения и уточнявания на формите в хода на изпълнение на работата.
Вижда се, че първоначално много от изрязаните форми са били с по-големи
размери, като явно в хода на работата художникът резбар е преценил, че те ще
изглеждат по-добре, ако се редуцира техният размер.
Такъв е случаят с орнамента, който тръгва от спиралата на
ръкохватката на трона и се насочва в хоризонтална посока назад, като следите от
корекциите са забележими по цялото негово протежение, особено ясно видими върху
дясната (обърната на изток) страна на трона. По-прикрити са следите от
творческите корекции в симетрично разположения орнамент върху ръкохватката от
лявата (обърната на запад) страница на същия трон. Но разглеждайки
по-внимателно и задълбочено резбата върху двете страници на трона, се отчита,
че те са дело на двама резбари с много близки технически възможности, и то
дотолкова, че на пръв поглед, таблите от страниците изглеждат като работа на
един резбар. Все пак следите от засичания с длетата върху фона на западната
страница са изчистени и почти не се забелязват такива. Тук вече не се
забелязват деформации в извивката на спиралите. Лотосовият цвят от основата на
композицията е само с 5, а не с 9 вертикални форми-листчета, като така той е
намалил обема си.
Плетката в горната част между двата рога на изобилието е
по-малко изразителна от тази в композицията на източната табла.
Забелязва се още една чувствителна разлика в почерка на
двамата резбари изпълнили страниците на трона. Това е различният начин, по
който те полагат повърхностната гравировка, която обогатява резбарските форми.
Така например гравировката по повърхността на акантовите листа около цветовете
в горната част на западната табла, два от които липсват, се вижда че е рязана
по-плитко с козиножка /V-образно
резбарско длето/. Като цяло се чувства плахост и неуверена ръка на резбаря в
гравировката на таблата от западната страница на енчовския трон.
От липсващите два цвята и останалите открити кръгли и
неравни повърхности, към които явно не било възможно залепване, се вижда, че
закрепването е с по един гвоздей, забит през средата на прибавения резбован
цвят. Така се добива ясна представа за един технологичен прийом -
"надлепването", с помощта на който се получава по-голяма пластичност
и дълбочина на резбата. Измерена дълбочината в таблите от енчовския трон от
най-високите (надлепените) участъци до фона е 4 см., а тази на останалите места
без допълнителни надлепвания е 3 см. и от 5 до 6 см. в таблите от трона в
тревненската църква „Св. Архангел Михаил".
Така от направените проучвания и съответни анализи при
двете много сходни композиции от двата трона - в тревненската църква „Св.
Архангел Михаил” и енчовската църква "Успение на Пресвета Богородица"
- се отчитат немалко разлики. Като цяло резбата от тревненския трон е
по-изчистена. По нейната повърхност липсват онези гравировки, които обогатяват
значително резбата от енчовския трон, която въпреки че няма тези големи
надлепвания като тревненския, изглежда по-пластична, по-сочна и експресивна,
добила резбарска завършеност с разнообразната и прецизна гравировка, която
присъства и в иконостаса на църквата „Св. Архангел Михаил” и която гравировка
ще забележим малко по-късно върху резбата от другата тревненска църква -
"Св. Георги".
Интересното от тази гравировка са набитите в дървесината
равномерни следи, сякаш оставени от преминало по нейната повърхност зъбно
колело от часовников механизъм, създавайки фини вибрации от светлини и сенки.
Ако приемем, че главен майстор и на двата трона е поп Кою
Витанов, най-вече заради общата композиционна схема на троновете, еднаквите
решения и единния почерк при изпълнението на двата балдахина, то категорично
може да се твърди, че таблите от двата трона са направени от други резбари, със
значително по-различен почерк и маниер на изпълнение.
И в двете композиции преобладава растителният орнамент,
който е достатъчно красноречиво отражение на здравата връзка на тревненския
резбар с природата и като композиционно решение този тип композиция най-точно
представя духа на епохата и средата, в която твори тревненският майстор резбар.
Редом с растителните орнаменти в композициите присъстват и птиците, което е
естествен процес, внасящ разнообразие.
(Следва)
Гл. ас. Стефан Велинов
ВТУ "Св. Св. Кирил и Методий"
Из „Известия на Специализирания музей за
резбарско и зографско изкуство – Трявна“, т. 1, 2008 г.

Сн. 1 - Странична табла от Владишки трон
в църквата "Св. Арх. Михаил" - Трявна
Сн. 2 Източна табла от Владишки трон в
църквата "Успение на Пресвета Богородица"
в с. Енчовци
Сн. 3 - Детайл от източната табла на трона от църквата в с. Енчовци
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.