Магическото пренасяне през обредни действия на живителните сили на пробудената от зимен сън природа върху хора и животни е в основата на нашия най-голям пролетен празник – Гергьовден. Свети Георги е смятан за покровител на овчарите и стадата, затова най-широко застъпени в деня на светеца са обичаите и обредите, осигуряващи здраве, плодовитост на домашните животни.
Вечерта срещу празника овчарите отлъчват агнетата от овцете
и още през нощта или преди разсъмване, изкарват стадото на паша за кратко
време, подкарвайки овцете със зелена пръчка. Всички врати и прозорци в къщата и
стопанските постройки се накичват с клонки от разлистен бук. Клонки се забучват
и в лехите в градината, та през годината да „бугат“ – растенията да виреят
добре, а хората да са здрави като бука.
Забита „почка“ /клон от разлистено дърво/ в ливада е знак,
че мястото е за сенокос, в него не бива да се допуска добитък.
След прибирането на овцете от паша е първото обредно доене.
Според народните вярвания, по времето около Гергьовден, билките са
най-лековити, затова повечето обредни действия са съпътстват с китка от
различни билки. Менчето, в което се дои млякото, се покрива с бяла кърпа,
привързвана с червен конец, върху която се слагат здравец, коприва и цъфнал
глог, за да се предаде жизнената сила на зеленината на хората чрез млякото.
Червеният конец после се връзва на вратата на кошарата за здраве на овцете. В
село Стояновци като варят прясно издоеното мляко, обръщат пиростията с краката
нагоре – магическо действие, което цели да осигури повече мляко на овцете.
Важни за Гергьовден са обичаите и обредните действия,
осигуряващи добра реколта, здраве и благополучие в семейството. Рано сутринта
стопанката донася прясна вода от чешмата, в която пуска китка от бук и девесил.
Децата се мият с тази вода за здраве, а по-големите се къпят в реката. Във
всяка къща се замесват обредни хлябове за празничната трапеза и кравайчета,
които се раздават за здраве.
Като жертва /курбан/ на светеца-покровител се коли агне,
предварително прекадено от стопанката. В Беличанско на чеото на определеното за
курбан агне с пламъчето на великденската свещ, се очертава кръст. Агнето и
овцата – майка се окичват с венче или китка от бук и здравец. Важно е мястото,
където ще бъде заклано агнето. По-рядко /в Станчовханско/ това става в къщи
пред иконата, ккато кръвта се събира в голяма тава или корито. В повечето
тревненски села животното се коли до вода, където трябва да изтича кръвта. Обща
е представата за апотропичната сила на червения цвят, затова с кръвта се
начертават кръстчета върху челата на децата, „за да не ги ловят уроки“.
Костите на агнето се запазват и хвърлят в мравуняк – „да се
множат овцете като мравките“ или в реката – „да тече млякото като вода“.
Запазват се само костите от едната плешка, които стоят до
иконостаса „за цяр“. Смята се, че те имат лечебна сила и с тях се налага болно
място.
В една пещ се пекат няколко агнета, пълнени с ориз,
дробине, стрък зеленина. Когато всичко е приготвено, разстила се обща трапеза
„на зелено“ в черковния двор, на поляна до оброчище, кръст. Събират се няколко
семейства, махали или цялото село.
Задължителни за трапезата са печеното агне, обредният хляб
с китка бук и здравец отгоре, прясно издоеното мляко, прясно сирене. За първи
път сега се къса и яде пресен чесън.
За здраве на този ден се теглят на кантар, а децата се
люлеят на люлка, вързана на зелено дърво. В Тревненско предпочитаното дърво за
люлката е орех.
Даниела Тодорова – Дабкова
Специализиран музей за резбарско и зографско
изкуство – гр. Трявна

Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.