По странните капризи на съдбата и нашата народопсихология често точно личностите, които са се грижели за почитта към творците преди тях, остават в забвение. Така е и с Васил Маринов /1879-1943 г./. За малцина неговото име е все още известно. В художествения живот на Стара Загора обаче творчеството и изявите му играят важна роля. Той е обединителният център на почти всички дейности, свързани с изобразителното изкуство. Заедно с Антон Митов, Георги Евстатиев и Атанас Михов слагат началото на градска картинна галерия. Под негово влияние започват творческия си път редица от бъдещите известни художници. И ако за творческата активност на града през първите четири десетилетия на века се говори и пише много по онова време, то в основата е Васил Маринов. За разлика от редица свои съвременници и колеги, които са родени в Стара Загора и търсят признание в столицата, той остава тук и е основен организатор на всички прояви. Творчеството му е богато и органично свързано с проявите на Дружеството на южнобългарските художници.
Роден е на 12 декември 1879 г. в Стара Загора. Родителите
му – Марин и Вида, са преселници от тревненските колиби и основното им занимание
е градинарството. По майчина линия негов братовчед е художникът Васил Димов –
основател и редактор на сп. „Художествена култура“. Първите му детски рисунки
са свързани с опита да илюстрира разказите на баща си за странстванията му във
Влашко. След завършване на седмокласното си образование в родния град през 1897
г. постъпва с втория прием на Държавното рисувално училище в София. Учи живопис
при проф. Ярослав Вешин и проф. Иван Мърквичка. Чрез тях формира отношението си
към жанровата картина. През 1904 г. завършва висшия курс и е назначен за учител
по рисуване в Старозагорската гимназия. Създава първите си платна, в които
заявява своя интерес към пейзажа и битовата композиция. Академичните схеми са
преодолени в голяма степен и е започнало освобождаването на цвета. Идеята му за
подпомагане на деца, които обичат изкуството, се реализира през 1908 г., когато
открива заедно с Никола Стоенчев курсове по рисуване. Създадените междувременно
картини за първи път излага през 1910 г. на съвместна изложба с двамата си
по-млади колеги – Димитър Гюдженов и Никола Кожухаров. Интересът към тази
изложба е голям и му вдъхва творчески импулси. Рисува редица пейзажи от Стара
Загора и околностите, които отново с двамата си приятели показва още през
следващата година в салона на Девическата гимназия. Ранните творчески изяви и
организаторска дейност му спечелват името на един от амбициозните и талантливи
творци в Южна България. През 1911 г. той е сред основателите в Пловдив на
Дружеството на южнобългарските художници.
С избухването на Балканската война Васил Маринов е
мобилизиран. Между 1912 и 1913 г. създава множество композиции от фронта. Сред
тя са „Ранен войник“, „На фронта“, „Патрулна схватка“, „В лазарета“, „Зиме на фронта“,
„На Папаз тепе – из Балканската война“ и т.н. През 1914 г. рисува своя
живописен вариант на популярната тогава тема „Явер паша в плен“. Картините му
са малки по формат и стоят определено встрани от парадната баталност. Обединява
ги човешкото отношение към обикновения войник. От 1915 до 1918 г. участието му
в Първата световна война потвърждава художествения му възглед за войната.
Изключение прави голямото, изпълнено с театрална патетика платно
„Освобождаването на Македония“, което рисува през 1916 г. Създава множество
картини, част от които се разпръскват из страната, а някои изгарят в пламъците
при бомбардировките на София по време на Втората световна война. Сред тях са
показаните през 1916 г. на самостоятелната му изложба в Стара Загора, други
през 1917 г. в съвместната експозиция с Кожухаров и Гюдженов.
След войните Васил Маринов продължава педагогическата си
дейност в девическата гимназия на родния град. Творческите му интереси се
насочват към пасторалната сюжетност и пейзажа. Живописта му се ориентира между
академичната форма, звучността на импресионизма и романтичното въздействие.
Светът на платната му все по-често се населява с идиличната атмосфера на сюжети
с козарчета и пастири, пренасящи дърва, селски сватби, лазаруване, розоберачки,
с романтични кътчета и красива природа. Това определя основните насоки на
художествения му път през следващите две десетилетия. Самостоятелната изложба,
която открива през 1920 г., е своеобразен вододел между двата периода. В
изложбата, наредена през 1923 г. с Евгения Илиева в малкия салон на дружество
„Театър“, темата за войната е окончателно изоставена. Творческият му ентусиазъм
е отново активизиран. Все по-често го интересува светлината и звучността на
цвета. Запазил е трайно носталгичните нотки и детските блянове. Работи усилено,
предимно пейзажи и малки жанрови композиции. Пътува често, прави си излети и
рисува Розовата долина, Мъглижкия водопад, Туловската кория, Старозагорските
бани, родния град и Аязмото. През 1924 г. ги представя на самостоятелна изложба
в Стара Загора. Най-същностен и оформящ в личния му стил е периодът на 30-те и
началото на 40-те години. Тогава Маринов създава популярните си творби – „След
пране“ /1930 г./, „Козарче“ /1930 г./, „Пастир на водопой“ /1931 т./, „Дървар“
/1939 г./, „Розобер“, „На чешмата“, „Чарда“, „Пладнуване“, както и пейзажите от
Стара Загора и Кавала /1941 г./. В тях той намира видимия образ на представата
си за свое място в изкуството. В тези картини влиза все повече светлина,
живописта става по-звучна, а усещането за пленер го свързва пасторалността.
В творческата биография на Васил Маринов има десетки
участия в колективни изложби в Стара Загора, Пловдив, София и т.н. Организирал
е седем самостоятелни експозиции. През пролетта на 1943 г. подрежда
най-представителната си персонална изложба в София. Няколко месеца по-късно
заминава за Пирдоп, където на 2 август внезапно умира.
Д-р Марин Добрев
Директор на Художествена галерия – Стара Загора
* Оригиналното
заглавие на статията е „Васил Маринов /1879-1943/“










Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.