„Първата страст, която се появи у народа ни веднага след Освобождението, беше страстта към училищата", пише Вазов.
Какво е останало от тази страст днес или какво е станало с
нея след около 125 години? Отдавна ме вълнува една мисъл: Не е ли време за едно
Движение „Четящи деца"?
Наистина парадоксално звучи, защото България винаги, откакто
е излязла от Девическото училище на Рада Госпожина, е цялата „Четяща
България". А още по-рано, още преди отца Паисия, един не много известен
ревнител на българското слово е изрекъл: „Аз колкото книги прочетох, от
всичките що съм разбрал, това и пиша. И вас каня и моля да се съгласите да
вземете книга в ръце и по-често да прочитате. Колкото по-често четеш, и това
дето си учил, и него не забравяш, и друго към него приучваш, и умът ти се просвещава.
Ако мързелуваш, и това дето си учил, и него ще забравиш, и друго не можеш да
приучиш, ами стоиш като сажди у непометен комин...".
И колко такива книголюбиви слова са затворени в приписки и
предисловия на старопечатната ни книжнина! И след нея. И до днес. Слова, в
които любовта към Отечеството и любовта към книгата са неотделими.
Къде изчезна всичко това? Къде е вярната любов народна?
Къде е оная искра любородна? Иронична усмивка играе по устните на младото ни
поколение. Но не мога и не искам да обобщавам. Няма да е нито вярно, нито
справедливо. Има и не малко български младежи, които ни карат да се задъхваме
от гордост, че са деца на България. Но тревогата за бъдещето ни като народ
избуява с всеки ден. Първото, което ще ви кажат учителите в едно българско
училище, е, че учениците четат все по-малко. Нашето детенце хубаво, пиленце
любаво върви по улицата не с малка книжчица, а с касета на филм, в който
„екшънът“ не е само бясна скорост, а трупове, свирепи лица, зверски побои. Може
би е примитивно, може би е наивно да търсим връзка между отсъствието на книгата
и насилието, между липсата на четене и ужасяващата агресия на малки деца... И
все пак по-малко вероятно е дете, което е ронило сълзи над страданията на
малката Козетка, на Чичо Том или бедния Реми, да замисля или да извърши
убийство.
Фантастични са възможностите на компютъра и Интернета. Не
можем да ги отричаме, не трябва да ги отричаме, може би книгата ще има и друга,
нетрадиционна форма. Но каквото и да е, четенето трябва да има своята
мотивация. А механизмът за мотивация трябва да го предложи държавата. „Книжка
да се уча, добро да сполуча" е недостатъчно за съвременния прагматизъм.
Просто трябва да си отговорим на въпроса: Променен ли е общият интерес на
личността и държавата от култура и образование? Вече не съм сигурна, че този
въпрос е реторичен.
При получаване на националната награда за детска литература
„Константин Константинов“ в Сливен поетът Валери Петров каза: „Всичко трябва да
направим, за да се развива ангелът в борба с дявола в душите на мъничките
хора".
Това трябва да помним. Това трябва да правим. Иначе ще
стоим, както казва Йосиф Хилендарец *, като
сажди у непометен комин. Отдолу пламък няма да има, а над покрива - сал един
дим, в който ще чезнат всичките ни намерения за доброчестие на младото ни
поколение.
Вера Христова
Из „Следа от жигосване“, 2005 г.
* Йосиф Хилендарец
е български книжовник от XVIII в., един от предтечите на Българското възраждане,
автор на съчинението „Слово за ползата от четенето“, което не е запазено в
цялостен вид

Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.