Да се изтъква ролята и значението на балканските (старопланински) селища през Възраждането считам за излишно. Азбучна истина е, че без тази селищна група представата ни за националното ни битие през ХVIII и XIX в. (до 1878 г.) би била непълна, а възрожденският процес – лишен от присъствието на един от най-действените и ефективни фактори в усилията ни за национална пробуда и освобождение. Като се подчертава първостепенното място на тези градове, градчета (касаби) и по-големи села в периода на Българското възраждане, неизбежно възниква въпросът за общото, което ги обединява, за най-характерното, което ги отличава като специфична категория в поселищната и социално-икономическата структура на възрожденското ни общество. Пред настоящото изложение е поставена скромната задача да обобщи и маркира само някои от основните закономерности в развитието на тези селища.
Конкретното разглеждане
на проблема изисква на първо място да се уточни кои селища се включват в тази група. Те са
разположени в диплите на Стара планина и започват от Голица и Еркеч
(Козичино) на изток и завършват с Чипровци на запад. Между тях са Медвен,
Котел, Жеравна, Градец, Беброво, Елена, Кипилово, Трявна, Троян, Габрово,
Калофер, Априлци, Тетевен,
Етрополе и още някои по-малки села и градове. Повечето от тях
започват развитието си като
съвременни селища в една и съща епоха - първите столетия след османското
нашествие в българските земи. Това обстоятелство обаче не трябва да се
абсолютизира. Първо, защото селищната традиция е едно от най-устойчивите явления в социалния
организъм на даден регион или страна и второ, поради честата смяна на
обитаваните местности, причинена от редица обществени или природни бедствия.
Въпреки, че много от посочените селища
възникват през ХV-ХVI в. на „чист“
терен, те
всъщност продължават живота на средновековните укрепени и извънкрепостни
обиталища в близката околност. Примерите за това са многобройни.
Сливен пада в турски ръце към 1383
г. и върху развалините на средновековното селище (в североизточна посока,
отчасти разкопано и проучено) възниква Ново село (Ениджекариеси). Сега то е
квартал на града, чието разширяване е дело на заселници от разсипаните околни
селища. Аналогична е съдбата
на средновековното българско селище Сушица, върху чиито основи, но не само върху тях, се изгражда през ХV в.
съвременният град Карлово. Много преди идването на Карлъ Али бей и още повече след смъртта му, старото селищно име се използва, но успоредно с новото
Шахън махале, което
впоследствие отпада и се заменя с настоящото. През ХV в. е регистрирано и
съществуването на Габрово като тимар на някой си Юнус. Доколко
неговото възникване, подобно това
на Елена, Дряново и други старопланински селища трябва да се свързва с
разрушаването на старопрестолния Търново, ще е необходимо да се привлекат и други
доказателства, освен популярния
документ за сокая. Факт
е обаче, че жителите на новите селища бързо нарастват, което логически ни
отвежда към следваща закономерност за статута на балканските населени места.
Разположени по
старопланинските проходи и изобщо край стратегически планински пътища, селищата
придобиват значимост, каквато впрочем тези селища са имали винаги през
вековете. Охранителните функции, с които са натоварени, или т. нар. дервенджийски статут,
причисляват местните жители към категориите население със специални задължения,
обособени в Османската империя през ХV-ХVIII в. Разбира се, не всички са
дервенджии, някои от тях спадат към войнуците, други са джелепи, но така или
иначе тази „привилегирована“ рая разполага с някои предимства, които никак не са
за подценяване в условията на чуждото владичество. Правото да
се носи оръжие, по-големите
възможности за народностна организация и самоуправление, известни условия за стопанска
инициатива и преуспяване, подхранват демографския процес, активират
възпроизводството на материални блага и човешки ресурси, и което е особено важно съдействат за зараждането на
народностно самочувствие, за поддържане на съзнание за религиозна и етническа
принадлежност. Селищното развитие на Котел, Елена, Етрополе и много други са добра илюстрация на тази
закономерност в съдбата на планинските и полупланинските села. Макар статутът
на селищата със
специални задължения да се запазва до началото на XIX в. и да е премахнат
окончателно с реактивирането на реформите в Османската империя, през втората четвърт на XIX в., градовете и селата, за
които става реч, са набрали
аванс, който трайно ги задържа на гребена на историческата вълна
през Възраждането.
Несъмнено, един от
най-важните фактори за просперитета на тези селища и главна тяхна отличителна
черта е етнодемографският им облик. В преобладаващата част те са населени от многолюдно и
чисто българско население.
Генетически то е свързано с разрушените и запуснати при османското завладяване
селища в околността, но не малко произхождат и от по-далечни места. Едни от тях, например, намират сигурност и убежище в планинските дебри, други са отклонения от по-големи
или малки изселнически движения. В съвкупност се наблюдава съсредоточаване на
компактно
българско население в планинските и
предпланинските райони, далеч по-значително от това в полетата и равнините на
Тракия, Мизия и Добруджа.
Към средата на ХVІІ в.
Котел наброява 545 български домакинства и това го нарежда сред най-големите селища в българските
земи. Част от тези семейства произхождат от Тузлука, Герлово и по-нагоре - от
Шуменско и Разградско.
По същото време София е обитавана от 327 джизне-ханета, Варна
- 402, Пловдив - 397, Елена - 265,
Карлово - 70, Аджар (Свежен) - 80, Батак - 140, Пазарджик - 146 и т.н. В обсега на балканските
и подбалканските селища
се откроява определена диференциация - изцяло планинските, като
Елена, Котел, Габрово, Трявна,
Копривщица и др. са обитавани само от българско население, докато
подбалканските като Сливен, Карлово, Казанлък и др. имат смесен характер. В последните са налице
мюсюлмански групи, някъде,
като Карлово например, с внушително присъствие. От около 1000
семейства в началото на XIX в.
християните са около една четвърт, останалите са турци. През следващите
десетилетия на миналия век количеството на българите бързо нараства и в навечерието на
освобождението те достигат 1200 семейства,. Бурен е растежът на българското
население и в Калофер. От 500-600 къщи, през 1819 г., те достигат през втората половина на XIX в.
до 1000 с близо 6000 души.
Развитието на Казанлък,
Сопот, Клисура, Копривщица и др. не прави изключение от очертаната вече линия на подем и
увеличение на народонаселението. Това подхранва и стопанската миграция, която
се активизира главно след 40-те години на XIX в. Причините за нейното
възникване са общовалидни - демографски ръст и малки възможности за препитание,
поради ограничения
пазар и изострената конкуренция по родните места, а вследствие на това и
материални затруднения, особено за мъжкото население. Посоките на миграция са
различни - Цариград, Мала Азия, Влашко, Беломорието. Вътре в страната е
най-изразителен потокът от равнините на Тракия, Добруджа и пристанищните градове по Черноморието.
Североизточна България и Добруджа - една от основните прицелни точки на това
движение и най-значителен
пазар на работна ръка през Възраждането - става земя-кърмилница за стотици
селскостопански работници - овчари, жетвари, копачи и др. Те произхождат главно от старопланинските райони
- Котленско, Сливенско, Габровско. Не по-малко са търговците и занаятчиите -
абаджии, строители,
хлебари и пр., които се установяват в Тулча, Кюстенджа, Балчик,
Варна, Бургас, Добрич и други
по-малки селища на Крайморието и Добруджа. Те идват също от споменатите балкански и подбалкански
градове и села на Източна
и Средна Стара планина, както и от Панагюрище, Устово, Разлог и още по-далечни македонски селища, като Мелник, Охрид
и др.
Ролята на планинските и
полупланинските селища за стопанското обновление и формиране на вътрешния пазар
в българските зами поставя закономерно въпроса за икономиката на самите селища.
Природогеографската среда,
в която те са разположени и,
която представлява най-същностната им характеристика, ограничава силно дейностите по
изхранване на жителите им. В действителност скотовъдството и специално
овцевъдството и свързаните с него занаяти и търговия са единствената
алтернатива пред будните и предприемчиви балканджии. Обширните пазари на Османската империя с
нейните потребности от месо и други
производни на овчарския отрасъл, разкриват изключителни възможности пред дръзките и
находчиви джелепи от
Котел, Копривщица, Райково и много други. Силно развитие получават
и занаятите, при които се
преработва вълната, кожите и млякото от овцете. Няма селище от тези, които са изброени, в които да не
е развито тъкането на
шаяци, плетенето на гайтани, бояджийството, тепавичарството, обработката на
кожи и, разбира се, търговията с текстилни и кожухарски изделия.
Изглежда е права
Вера Мутафчиева, когато пише в една от книгите си, че овцата и овчарството придобиват през Възраждането
стратегическо значение за българското историческо битие.
Извън
този основен профил в стопанския живот на балканските селища, не бива да се пренебрегват и някои специфични дейности
на отделните населени места, каквито са медникарството в Устово, зографството и
резбарството в Трявна и Банско, тюфекчийството в Сливен, розарството в Клисура,
Сопот и Карлово, яхнаджийството в Калофер, железарството в Габрово
и т. н. Тези занаяти се упражняват
от фамилии и цели родове, те заемат съществен дял в номенклатурата на селищната икономика,
но онова, което доминира
и заедно с това обединява тази група селища е свързано главно с
овцевъдството. От там преди всичко
произтича богатството на бегликчии и джелепи като Чалъковци в Копривщица и Пловдив, Божил
чорбаджи и неговите наследници в Котел, братя Генкови в Трявна, х. Кисьовите в Елена и редица други.
Проблемът за социалната
структура на българите в балканските и подбалканските селища е важен в много
отношения. Беглото му упоменаване цели да подчертае формирането на социалната база,
върху която се изгражда духовната и политическата нагласа на българите през
Възраждането. Натрупването
на материални блага в ръцете на търговци, занаятчии и крупни скотовъдци, които
са преобладаващата част от населението на тези селища, позволява твърде отрано
да се насочат повече средства и внимание за училища и църкви, за книгопечатане и разпространение
на печатното слово.
Безспорно е, че силното
присъствие на духовното начало и първостепенната му роля за българската
национална пробуда е една от най-характерните закономерности в развитието на
селищата от балканските райони. Днес едва ли е възможно да си представим съдбата на
българското училище, на
българската книга, на българската иконопис, архитектура и т. н. без приноса на
Габрово, Копривщица, Трявна, Брацигово и много други селища,
без десетките личности, родени и
израсли там, но чиито дела и заслуги принадлежат на цялата нация.
Като не се спирам на
редица още специфични особености, необходимо е в заключение да кажа, че балканските и подбалкански
селища са продукт на
една историческа епоха и определена политическа реалност. Промяната,
която настъпва в края на XIX в.,
довежда до упадъка и продължителния им залез. От него някои така и не успяват да излязат,
оставайки при спомена за някогашна слава и богатства. Други съумяват да се
приспособят в новите условия
и да продължат възходящото си развитие. В националната ни история обаче и
едните, и другите остават главно с дирята, белязана през
Възраждането.
Велко Тонев
сп. „Исторически преглед“, година LXIII, кн. 3-4, 2007 г.
* Настоящата
статия запознава читателя с основните авторови идеи по така формулираната тема.
За съжаление преждевременната смърт попречи на проф. д. и. н. Велко Тонев да
реализира този свой творчески замисъл, а и много други подобни с голяма научна
стойност. От бележките към ръкописа и от разговорите, които имахме с него, беше
безспорно видно, че професорът имаше за цел да се подходи широкомащабно и
всеобхватно към интересната тема за старопланинските селища тяхната значима
роля в епохата на Българското възраждане. Анализът му включваше над 25 селища
(Котел, Елена, Беброво, Трявна, Габрово, Троян, Тетевен, Етрополе и мн. др.),
базираше се на богатата българска поселищна литература от ХІХ-ХХ в., на
множество оригинални документи. Представеният тук текст е по работния ръкопис
на автора с малки, незначителни редакции: н. с. Станка Димитрова, доц. д-р Иван
Русев
** Снимката е илюстративна

Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.