През бурната 1876 г. тревненци също дали своята дан в борбата срещу поробителите. Те се вдигнали с оръжие и се включили в боевете при с. Нова махала, Габровско. Най-смелият резбар и иконописец Симеон Цонев – Моната, издигнал знамето и го забил на площада в Трявна. Било 5 май 1876 г.
Пандурите и двамата заптии, които служели в Трявна,
изчезнали още щом видели знамето на въстаниците. Но въстанието било потушено от
турските войски, водени от Фазлъ паша, които се отправили с топовете си към
Трявна. Пашата знаел за тревненските бунтовници, но какъв е броят им и каква
съпротива са били в състояние да окажат, никой не можел да каже. Войските заели
височините над Трявна. Пашата изпратил един млад офицер в града, понеже
предполагал, че „бунтовниците“ все още се държат там.
Тревненските чорбаджии не знаели къде да заведат офицера,
за да разговарят с него. Във всяка къща той можел да види нещо, което не бивало
да се вижда. На Иванчо Бакалов,
началник на Трявна, дошло на ум да го заведат в църквата. В момента там било най-удобно
и празно.
Позачудил се офицерът на такъв странен прием, но влязъл в
църквата. Меката светлина от свещите и кандилата насочила погледа му към
хубавата резба на иконостаса и трона *. Той
се приближил, загледал се с учудване и възхищение в украсата. Той дори опипвал
с пръсти релефа на дървените цветя и птици. Изглеждало сякаш забравил за какво
е дошъл… Офицерът бил млад и рус. Сигурно бил боснянин. От Босна били
най-добрите войници на султана по онова време. А босняните са помохамеданчени
славяни. Може славянската кръв да е заговорила у него, може нещо друго да е
било, но офицерът се опомнил, две бръчки прорязали челото му и той строго
съобщил, че турската войска трябва веднага да влезе в Трявна и ако някой се
опита да се противи, градът ще бъде опожарен. Градските първенци приели
ултиматума мълчаливо, макар че дотогава турска войска в Трявна не била влизала.
Отишъл си младият офицер. Чорбаджиите се втурнали да
изчистят къщите от укритите комити, но комитите вече се били пръснали по
околните колиби и в горите.
Следобед се задала турската войска. Градът бил пуст и тих.
Начело на войската вървял същият млад офицер, а след него към 50 души войници.
Други части зад него не се виждали. Спрели войниците в центъра на градчето,
пред църквата. Офицерът дал някаква команда, войниците се запътили към църквата
и влезли вътре. Там поп Кою дочитал молитвата си. Той никога не бил виждал
такива богомолци. Ръцете му затреперали от страх. Но турците не го забелязвали.
Офицерът заговорил нещо и войниците с отворени от учудване уста се загледали в
църковната резба. Те също поглаждали с пръсти дървените цветя и птици. Някои се
усмихвали, други разглеждали безучастно църквата. Турците, които трябвало да
накажат бунтарския град, сякаш забравили защо са дошли. Чудната резба на поп
Кою и на баща му Папа Витан насочила мисълта им към хубавите, слънчеви поляни,
към тревите и цветята, към широкия и красив свят.
Когато излезли от църквата, никой от тях нямал желание да
граби и да пали тоя беден град, в който не се виждала жива душа.
Така резбата на тревненските майстори спасила града.
Турците си заминали мирно, както дошли. Но дали хората са
разбрали какво е станало, не се знае. Попът не могъл да обясни нищо, пък и нямало
да му повярват. Това и сега звучи като легенда. Започнала войната за
освобождението на България – много сурова, много жестока война, не останало
място за легенди…
Димитър Друмев
Из книгата „Тревненското резбарско изкуство“,
1962 г.
* Според
проучванията на Д. Друмев, иконостасът бил изработен през 1820-1821 г. под
ръководството и с участието на Поп Витан Коюв, брат му Симеон и дядо Дончо от
Божковци. Владишкият /Архиерейският/ трон е дело на Поп Кою Витанов.
** В
статията на Вера Христова - „В Трявна не е било Ориент, в Трявна е било само
Европа“, която публикувахме в групата преди три години, се споменава за същата
легенда, разказана от L. Hardtman на страниците на „Дойче Алгемайне Цайтунг” в
приложението му „Цайтбилдер” от 16 март 1941 г. Той посетил Трявна през 1940 г.
После статията му била препечатана от Богомил Даскалов в бр. 157 на „Общински
вестник Трявна” /1941 г./, със заглавие „Дървото проповядва”…
*** Снимките на
фрагменти от красивата, резбена украса на църквата, са дело на фотографа
Димитър Сотиров - Митака




































Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.