На бял свят
/разказ/
Беше ясна ноемврийска утрина. В малката къщица на Рачо Казанджията
всичко спеше. По едно време вратата на комшулука се хлопна. Една едра жена с
тъмна забрадка и с менци в ръце влезе в дворчето. Тя извика:
- Донке-е!
- Ти ли си, тянке Миховице? Ей ма, ида! – обади се
глас отвътре.
След малко на вратата се показа Донка. И тя също носеше
в ръце кобилица и менци.
Двете съседки се бяха наговорили да отидат за вода рано
тази сутрин. Бояджийската чешма, от която черпеха вода, беше доста далеч.
- Децата още спят. Дано не се събудят, докато се
върна – каза Донка, като залостваше пътната врата.
Улиците бяха пусти. Жените вървяха и шепнешком
разговаряха.
- Ама страшно време настана с тази война! Казват, че
все нова войска прииждала. Къщите ни вече са пълни с тези делибашии. А ние живеем
под земята, по зимниците, като къртици! – нареждаше тянка Миховица.
- Питаш ли нас – поде Донка – как се мъчим с
три деца в това влажно мазе. А делибашиите се разполагат в стаята горе.
- То се знае, че само по нашите сиромашки къщи ще ги
турят. В големите чорбаджийски къщи има ли един войник?
- А какви са страшни! – пак захвана тянка
Миховица. – Само като ги погледнеш с ония ми ти ятагани и пищови и с
високите кауци на главите, накичени със звънчета с лисичи опашки, тръпки те побиват…
Жените замълчаха. Те минаваха покрай големите беглишки
хамбари. Тянка Миховица пак започна:
- Ако продължи тази война, ще измрем от глад. Никаква
работа няма.
- А моят Рачо – поде Донка – иска да ходи
волонтир. Само за това бълнува. „Ще дойде, казва, дядо Иван и ще ни освободи
от турците. Ний трябва да му помогнем“.
- Нали всички това говорят и на това се надяват –
отвърна Тянка Миховица и въздъхна.
Жените заслизаха по стръмния калдъръм към бояджийските
дюкяни.
От ъгъла, на няколко крачки от тях ненадейно се появиха
двама делибашии. Те се олюляваха. Единят пристъпи напред и изивка:
- Я, я виж! Аз отивам на смърт, на война, а
тя се изпъчила пред мен като тапанджа! – И той измъкна в миг
ятагана си и фрасна тянка Миховица в главата. Жената извика и падна мъртва,
обляна в кръв, на калдъръма. Менците й се търколиха по камъните.
Донка изпищя и хукна да бяга назад към къщи. Тя
пристигна ни жива, ни умряла у дома…
Същия този ден, събота 17 ноември 1827 година, се роди
в зимника, между каците със зеле и туршия, четвъртото дете на Рачо Казанджията –
Петко.
Окъпаха го и го повиха. Вместо люлка, поставиха го в
едно пробито корито.
От преживяната уплаха и ужас майка му започна да
боледува и скоро след това почина. Петко остана сираче на три месеца.
Като нямаше кой да гледа четирите дребни деца, Рачо
Казанджията беше принуден да се ожени повторно. Новата майка-мащеха се случи
много добра жена. Тя обикна Петко и го отгледа като свое чедо.
Светослава Славейкова
Из книгата „Дядо Славейков“, 1957 г.
* Разказите в книгата,
предназначена за деца, са писани по публикувани и непубликувани автобиографични
бележки на Петко Р. Славейков, съхранявани в Музея на Петко и Пенчо Славейкови в
София, по спомени на негови ученици и съвременници, родови хроники. Всички герои
в книгата са действителни личности. Авторката не си е позволила да дописва историите
и преразказва истински случки от живота на своя именит предшественик…
Славейковият музей в София се помещава в наследствен
апартамент на фамилията, разположен на втория етаж от четириетажната жилищна
кооперация на ул. „Георги Раковски“ № 138. Жилището е закупено от семейството
след събарянето на старата Славейкова къща, намираща се на чаршията „Кафене
баши“, чиято локация през XIX век почти съвпада с днешния площад „Петко
Славейков“. Съхранила спомените и вещите на видната фамилия къща, изчезва от
лицето на столицата през 1932 г. Наследниците на поета пренасят покъщнината,
ръкописите и всички подвижни лични притежания от къщата в апартамента, който се
обитава основно от Светослава Славейкова (1896-1959) – внучка на Петко, рождена
дъщеря на Пенка и осиновена дъщеря на Донка (нейната леля). Вложила цялата си
творческа енергия за опазване, систематизиране и проучване на веществените и
невеществените следи, оставени от именитите си предшественици в полето на
българската култура, през 1949 г., Светослава, дарява въпросния апартамент,
ведно с цялото опазено в него движимо имущество, на тогавашния Софийски градски
народен съвет.
След незначителни ремонтни дейности и
първична обработка на фонда, новоучреденият музей отваря врати за посетители на
1 юли 1951 г. Пръв негов уредник е самата Светослава, която отдава последните
години от живота си за устрояването на паметното място и за популяризиране
делата на Славейкови.
Източник на сведенията за Музея на
Славейкови в София: bulgarianhistory.org.


Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.