„На честните хора такава смърт!“
Според книжката на Богомил Даскалов, издадена през 1922 г., по
повод 50-та годишнина от саможертвата на революционера Ангел Кънчев, той е
роден през 1848 г. в Трявна, в семейството на бедни родители. Към днешната
дата, се смята, че той е роден през 1850 г. в Трявна. Има и хипотези, че
бъдещият поборник за свободата на България, е роден в селото на баща си Кънчо
Ангелов /р.1828 г./ – Околиите, край Трявна, но липсват всякакви документални
доказателства за това. Баща му, дюлгерин по занятие, е внук на поп Никола,
който се преселил в Трявна. Детските си години Ангел прекарва в родния си град,
където получил и първоначалното си образование. Занаятът на баща му, не
осигурявал достатъчно средства за издръжката на семейството, поради което той
решил да търси препитание другаде. Напуснал Трявна и се заселил в Русчук /дн. Русе/,
където си направил и „къщица“. Това било около 1860 г., пише Б. Даскалов. Ангел
постъпил в Русенското училище, в което по това време учителствал Драган Цанков.
„Кроткостта“ и „отличния му успех“, привлекли вниманието на „некои родолюбиви
русенски граждани“, които му помогнали да продължи образованието си в
Болградската гимназия. Там той се запознал с много ученици – българчета и
постепенно в сърцето му се „възпламенила“ идеята да посвети себе си в борбата
за освобождението на поробената си родина. Завършил с отличен успех
Болградската гимназия, на връщане за България, той се отбил и „престоял“
няколко дни в Букурещ и Гюргево, където се запознал с бъдещия си зет Димитър
Горов. От него научил, че Белград е „гнездото на емигрантите – българи“, че там
се крият „най-надеждните планове за освобождаване на България“, че има „даже
има и специално училище за подготвяне на офицери-инструктори за бъдещата
българска армия“. И Ангел Кънчев решава да замине за Белград. В сръбската
столица, заварва „цвета“ на българската младеж, събрана около Любен Каравелов.
Тук той се среща с войводата Панайот Хитов, байрактаря на четата му – Васил
Левски и „много още буйни „луди глави““. Записва се и постъпва в Легията, за да
се обучи във военното изкуство. Ала Ангел Кънчев не се „задоволявал“ само с
национални копнежи, неговото сърце „дирило“ и по-възвишени, „общочеловечески
идеали“, поради което той „влязъл“ във връзки със сръбската младежка група
„Омладина“, където увлякъл от идеите на новото по онова време за Сърбия течение
– франкмасонството /“Свободно зидарство“/.
Сръбското правителство напълно „съчувствало“ на идеята на
емигрантите – българи и не само ги поощрявало, но „даже и дерижирало“.
Сръбският „министр президент“ Гарашанин бил менторът на революционерите –
българи, изработил план за действие, като ангажирал и военната помощ на
Сръбското княжество. „Случката“ от 8 август 1867 г. на „Русенската скеля“ /пристанище/
със залавянето на двамата агенти на свободата Цветко Павлович – сърбин от
Белград и Никола Воевода от Враца, на парахода „Германия“, „постъпката“ на
русенския валия Митхад паша – да ги заловят и „умъртвят“, въпреки
международните спогодби, именно това, пише Б. Даскалов, „хвърлило масло в
огъня“ и било причина за „избухването“ на конфликта между Турция и Сърбия.
Дипломатическата война се „почнала“, а нашите емигранти с трепет очаквали
обявяването на войната, чрез която се надявали „да се изгони варварина турчин
от Балканския полуостров“. Но Сърбия отстъпила, Гарашанин „паднал“ и бил
заменен с туркофила Ристич. Трябвало да се чака друг подходящ момент.
Убийството на княз Михаило през май 1868 г. и избухналата династическа борба в
Сърбия, обрекли на крах всички надежди на легионерите – българи, които наново
„обърнали“ поглед към Букурещ. Каравелов бил обвинен като съучастник в
убийството на сръбския княз, за което бил изгонен от Сърбия и лежал 6 месеца в
затвора в „Пеща“. Легията била „разтурена“, българската младеж – прокудена и
забягнала в Румъния. Ангел Кънчев „добил“ чин старши артилерийски офицер, се
опитал да се „представи на разположението на емигрантите“ в Букурещ, но идеята
за въстание още не била назряла и той се завърнал в Русе. Благодетелите му се
застъпили за него пред Митхад паша и ходатайствали да му се отпусне държавна
помощ, за да следва земеделие в Табор, Чехия. Завършил с отличие, той отново се
завърнал в Русе. Митхад паша го назначил във валийския чифлик „Номуне“. Там
Ангел Кънчев не „стоял дълго“, а с хитрост успял да се измъкне от новото си
назначение и напуснал службата си.
През 1870 г. основал Русенския революционен комитет в дома на баба
Тонка Обретенова, и установил връзката между Русе и Гюргево – централния път за
революционната поща.
Сродяването му с Димитър Горов, който се оженил за сестра му
Иванка, събирането му отново с Апостола Левски и Каравелов, с които „наредили“
устава на БРЦК, всичко това „влагало“ смисъл в живота му.
През 1871 г. започнали „най-трескави подготовления“ за общото
въстание. Васил Левски и Ангел Кънчев, поели тежката мисия да пребродят всички
градове и по-големи села в България, за да подготвят почвата за въстанието,
основавайки местни революционни комитети във всеки град.
„През ноември 1871 г. Левски и Кънчев, идваха в Трявна, гдето
свикаха младежите на събрание и дадоха наставление за образуване на комитет под
булото на Читалище – пише Б. Даскалов. – Тук в събранието цела нощ се е чел и
тълкувал устава на БРЦК, преписвал се е и дописвал. Ангел Кънчев неколко пъти е
навестявал родното си место, и всекога е бил приеман най-радушно от младежите;
яздил е хубав кон, облечен като истински джентлемент, с маниерите си е
респектирал турската власт, която е гледала на него, като на голем човек с
силна протекция на Русенския валия“.
Но настъпила фаталната, за младия революционер и съратник на
Апостола, дата – 5 март 1872 г., когато в опит да се прехвърли тайно в Румъния,
на Русенската скеля, той бил обграден от турската стража, вследствие на
предателство и, за да не попадне жив в ръцете на властта, се самоубил с думите:
„Да живее България!“. Последните мигове от живота на 22-годишния тревненец и
святата му саможертва, са описани от Б. Даскалов, който препредава събитията по
„Записките“ на Захарий Стоянов. Няма да споменаваме отново за тях, тъй като
неколкократно вече е ставало дума за това, покрай тази скръбна годишнина.
На втория ден след самоубийството, Ангел Кънчев бил погребан
„тържествено“ с музика и певчески хор. На погребението му, присъствали всички
русенки младежи. В едно от писмата си, Васил Левски, оставя може би
най-достойната за живота и делото му „епитафия“: „Колкото направи, оставя
името си безсмъртно. На честните хора такава смърт!“.
Какво обаяние е вдъхвал Ангел Кънчев и как е приеман от българското
будно общество, говори много ясно следното писмо, което сам той е носил от
Ловеч в Троян, пише Б. Даскалов:
„1871, октомври 7: Ловеч
Васил Бобчов, в Троен
… внимавайте добре с негова милост който ви принесе писмото. Той е
личен, брада черна гъста. Ще можеш да говориш пред него свободно. Той не е
самси, но може и да не видиш другите, но и да ги видиш, нема да се откриваш
пред тех. То ние нищо, че си се открил, но неможеш приказува, щото не приказват
български. Теб не ти трябва други, само приносящия на писмото, с него можеш
свободно, но колкото можеш по-умничко, щото е доста учен человек. Може би да
подирят нещо и да им намериш. На тоз час той е човек наш (общий). Ако
имаш некого твои верни можете се събра на вечерта при тех всички. Друго нема.
Оставеми в обще Ц. Х. Павлов – Ловеч“.
По-нататък в книжката си, Б. Даскалов споделя, че хъшът и негов
вуйчо, по майчина линия – Недялко Пандурски, „издава картината“ със сцената на
самоубийството му, дело на художника Хенрих Дембицки /1874 г./, а портретът на
Ангел Кънчев, в легионерска униформа, вероятно този, когото днес всички
познаваме и, който се намирал у „негов роднина“ – Митю Цонев /син на зографа
Цоню Симеонов и братовчед на Ангел Кънчев/, бил предаден в „Народния музей“.
Запазено било и едно писмо от Ангел Кънчев, от 29 септември 1871 г., писано от
Ловеч до Обретенов в Русе, с което известява за пристигането си в Ловеч,
известява, че не се е срещнал още с „оногова“ /Левски/, защото го нямало там и
дава „секретния си адрес“ в Турну Мъгуреле, до който да бъдат изпращани писмата
му.
Според З. Стоянов, пише Б. Даскалов, револверът, с който се „убил“
Ангел Кънчев, се пазел от зет му Димитър Горов. Той бил само с два патрона, от
които „единият гръмнат, а другият пълен“. „Залавянето му било дело на издадник,
като е мислил да унищожи предварително всяко средство за самозащита, за което
са били отмахнати 4 от патроните на револвера му“…
На финала на своята книжка, Б. Даскалов, отчита ролята на
апостолите Васил Левски и Ангел Кънчев за избухването на Априлското въстание от
1876 г. и заключава, че последвалото след това Освобождение на България,
„донесло“ блага за целия народ, но не и за роднините и близките на Ангел
Кънчев. Кой знае, защо Богомил Даскалов пише, че сестра му Иванка, починала от „гръдна
болест в Румъния“. Това трагично събитие се е случило в Трявна и Иванка била
погребана в двора на църквата „Св. Георги“ /1878 г./. За съжаление,
местонахождението на гроба й е неизвестно, както споменава и Вера Христова в
книгата си за историята на Тревненската църква. „Какъв знак е имало на гроба й,
не се знае – пише тя. – Дълги години в двора на църквата нямаше никакъв знак,
нито паметник, нито камък. През 1999 г., по идея на свещ. Цветан Методиев,
Общината в Трявна се заема да направи паметник. Майсторът на паметника е
Красимир Русинов Кънев. /…/ Тъй като не се знае точното място на погребението,
използвана е основата на стар, безименен паметник“.
Най-малката му сестра – Стояна, която при вида на мъртвия си брат,
полудяла, е принудена да търси „покровителство“ и „прехрана“ от „една циганка в
Русе – съдържателка на публичен дом“. Другата му сестра Кина, останала млада
вдовица с невръстно дете на ръце. И тя била принудена да обикаля и търси работа
по чуждите къщи, и подкрепа от съратниците на брат си, за да моли за държавна
пенсия, за съжаление молбите й не са чути от тогавашната власт.
Бащата на Ангел Кънчев, починал на улицата, бил погребан без поп.
Зет му Димитър Горов, починал в Трявна /1881 г./ с 3 франка „богатство“ от
„грамадното такова“, „изразходено“ по издръжката на емигрантите в Гюргево и
въоръжаването на четите на Хаджи Димитър и Христо Ботев…
Пръв народния поет Иван Вазов алармира тогавашната общественост за
бедственото положение на Ангелкънчевите сестри, а в предисловието на своите
записки, З. Стоянов пише:
„Има ли милост за всеки чувствителен човек, когато старият баща
на Ангел Кънчев умря на път и се погреба без свещеник? Когато двете му сестри
киснат в калното блато на вертепа, скитат се гладни и боси? Да кажа ли нещо
по-чувствително? Вярвам, че ще се наскърбите за минута поне, но не се
стряскайте. По-малката сестра на Ангел Кънчев, момиче на 15-17 години, се
намираше през 1800 година под стряхата на една циганка, съдържателка на
публично заведение, а по-голямата й сестра си оплаква дните във Влашко… Като, че
ли народът, за който са се жертвували се е потурчил?“.
Скръбна и срамна картина на фона на една свята саможертва. А
най-лошото е, че се повтаря многократно, както свидетелстват документалните
свидетелства от онова време. А днес, до колко свято е едно име, или дело, личи
по рехавото родолюбие, с което браним историческата си памет…
Светла памет и дълбок поклон пред делата и
святата саможертва на Ангел Кънчев! Вечна им памет и на неговите близки, които
си отиват огорчени и унизени от този свят!
Подготви
Галина Иванова

Ангел Кънчев
Фото-издателство - Гр. Пасков, 1935 г.
Източник: НБ "Иван Вазов" - Пловдив
Самоубийството на Ангел Кънчев
Литография на художника Хенрих Дембицки
Димитър Горов и първата му съпруга
Иванка - сестра на Ангел Кънчев
Източник: НБКМ
Кина Кънчева, по мъж Кесякова -
сестра на Ангел Кънчев
Източник: НБКМ
Корица на книжката на Ангел Кънчев
от Богомил Даскалов, 1922 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.