Тук прекараха своите старини двама добри българи: Христо Н. Даскалов и Георги Стойчев, които се радваха на голямо уважение.
Хр. Н. Даскалов, роден в Трявна през 1843 год., бе
ученик първо тук на Петка Р. Славейков и после в Габрово на Христодула
Костович. В родния му град тогава учителите не получавали големи заплати, но
инак живяло се най-свободно почти в цяло Велико-Търновско. След като
учителствувал няколко години тук и в Лясковец, Хр. Н. Даскалов се установил във
Враца, гдето работил заедно със Стефанаки Савов. Както в родния си град, така и
тук, той взимал участие в основание на читалища, в образуване на тайни
революционни комитети и пр. През неговите ръце минавали почти всички списания и
вестници, издавани в Цариград и Букурещ, в които се проповядвало борба против
фанариотското духовенство и непоносимия турски режим. Той бе и даровит църковен
псалт.
Г. Стойчев, роден в Трявна, през 1846 год., бил
извикан от по-големия си брат в Румъния. Благодарение на него и на ученолюбиви
свои съграждани, той постъпил в гимназията в Болград и добил тук средно
образование в 1863 год. По-сетне станал учител в българската община в
Александрия, завързал тесно приятелство с видни румънски и български семейства
и се оженил за една своя сънародница, поставена добре в материално отношение.
Отивайки често в Букурещ, Г. Стойчев търсил свърталището на хората от
революционите кръгове. Той завързал тук приятелство първо с Любена Каравелов и
после с Хр. Ботев, с когото дори разменявал писма. След потушаването на
Априлското възстание, когато нашата емиграция в Румъния отново се организирала,
Г. Стойчев влязъл в редовете на Българския централен революционен комитет.
Собствено той застанал на чело на неговия клон в Александрия и на често отивал
по народните работи в Букурещ. Тук той се сближил с водачите на младата
българска партия, а именно Кирияк А. Цанков, Олимпий Панов и пр. Заедно с тях
Г. Стойчев вземал участие в Българския народен сбор през 1876 год. в румънската
столица.
Както се знае, в четата на Хр. Ботев влизал и брат
му Кирил, който дълго време се крил било под открито небе, било у добри българи
във Врачанско, Ломско и пр. Най-сетне тоя младеж попаднал в ръцете на турските
власти, които го осъдили и хвърляли във влажната тъмница във Видин. Тук носил
тежки вериги до деня на подписването на Сан Стефанския договор. От Видин
освободения К. Ботев отишъл във Враца. Тук станал учител. В числото на
другарите си, с които завързал приятелство, влизал и Хр. Н. Даскалов. Случайно
на разпаления младеж станало известно, че в Пловдив била образувана една
юнкерска команда. След като учителствувал във Враца месец, К. Ботев, зарязал
всичко, решил да стане офицер. Той заминал така на бързо за Пловдив, че у Хр.
Н. Даскалов, който живеел със семейството си тук, оставил вързоп. В първите
години на освобождението тоя стар учител преминал на същата работа в Оряхово.
Постигналия вече своя идеал, К. Ботев не му се обадил вече. И така разпаленият
младеж „завещал“ на стария учител един вързоп, в който се указали ценни неща –
всички собственост на Хр. Ботев: едно съчинение по литература от Маколея, една
фотография на група български легионери в Белград през 1867 год., един портрет
на Любена Каравелов от същата епоха, с военна униформа, дълга сабя, бял калпак
и пр.
Г. Стойчев през 1880 год. се прибрал със
семейството си в Трявна. Считайки се морално задължен към родния си град,
учителствал тук две години, макар и да му се предлагало по износна работа.
После Г. Стойчев служи по съдебното ведомство, стана адвокат, впусна се в
политически борби, избиран бил народен представител и пр. Като човек трудолюбив
и собственик на недвижими имоти, той живееше добре, па и помагаше на своите
бедни роднини. Отивайки сегис тогис по Румъния, прибра си от там всичко по
участието си в Българския централен революционен комитет. Г. Стойчев
притежаваше един почетен диплом, като член на същия комитет, имаше една
фотография на Българския народен събор и пр. Документите, които се намираха в
частната ми архива, бяха повечето от клона на същия комитет в Александрия. Като
близък на войводата Филип Тотя Тодоров (родом от съседното на Трявна
с. Гърците), Г. Стойчев притежаваше писма от него и другарите му, живущи
едно време в крайдунавските градове. У него бяха попаднали доста писма по
действията на българските чети от приятеля му Недко Калевич, брат на д-р
Калевич, който също живял до преди Освобождението в Румъния и боравил с
народните работи. Между окръжните от Българския централен революционен комитет,
имаше едно писано своеръчно от члена на същия Стефан Стамбулов. В един свитък
разписки по раздаване на парични помощи имаше квитанции от студентите Атанас
Бендерев и Хараламби Карастоянов. Всичко това макар и пренасяно по двата бряга
на Дунава, бе добре запазено в архивата на Г. Стойчев. От това време насетне
старият учител се прибрал в Трявна, в собствената си къща – една обширна и
типична постройка, каквато рядко се срещаше другаде у нас.
Старият учител уверява, че вързопът не е обемал
никакви писма и документи по комитетските работи. Според Хр. Н. Даскалов,
фотографията на групата български легионери и портрета на Любена Каравелов във
военна униформа, са принадлежали на Хр. Ботев, макар и между двамата да е
съществувала неприязненост.
Той ми даде отрязъка от един вестник, гдето ето
какво буквално е напечатано:
„Последното писмо на Христа Ботьова“.
„Това име, Христо Ботьов, познават всички.
Геройският му подвиг, Май, 1876 г., когато той скочи на плещите на тигра,
хвърли се на врата на пантера, с цел да го задави – когато, казваме, чрез австрийския
параход „Радецки“ излизе на българският бряг при Козлодуй, с цел да повдигне
общо възстание и да съсипе Турция, този геройски подвиг на Христа Ботев, самото
замислевание на който би направило чест на коя да е юнашка душа, и който Ботьов
следваше да го тури в действие догде не падне от геройска смърт на височините
балкански – ще остане памятен в летописите на нашите възстанически движения, и
името на Христа Ботьова ще мине в предание народни и ще се възпява като
„народен юнак“.
Ние сме честити, дето получихме и можехме да
представим на читателите си, последното писмо, което е писал Ботьов на жена си,
от самият параход австрийски, на който името ще остане тоже памятно като името
на Христа Ботьов“.
По-нататък следва известното писмо от него до
милите му Венета, Димитър и Иванка, писано на самия параход „Радецки“ на 17 май
1876 год. За жалост, в същата отрязка писмото не е предадено съвсем точно, та
не го препоръчваме за справка, използуване и пр.
Хр. Н. Даскалов ми каза, че когато заседавало
учредителното народно събрание, въ Велико-Търново, П. Р. Славейков, който
влизал в състава му, издавал тогава тук в. „Целокупна България“; в тоя или в
друг някой вестник, от който излезли само няколко броеве, за пръв път било
обнародвано писмото на Хр. Ботев до споменатите по-горе негови домашни. Понеже
Хр. Н. Даскалов не можа да си припомни името на тоя вестник, аз се залових да
го потърся и най-сетне сполучих да го намеря. Теченията от стари вестници,
които се пазят в Народната библиотека, ме улесниха в тая работа. Както се види,
с препис от писмото се снабдил Светослав Н. Миларов, който пак го обнародвал в
своя вестник „Българский лев“, издаван през първата половина на 1879 год. във
Велико-Търново, (год. I, бр. 4). Що се отнася до фототипът на писмото, той се появи най-напред
в „Съчиненията на Христо Ботйов“, издадени под редакцията на първия му биограф
Захарий Стоянов в 1888 г.
Благодарение на Г. Стойчев и неговата съпруга,
имах щастието да видя една отворена карта, излязла от ръката на поета
ревоюлционер. Тя гласи така:
„Букурещ, 12.IV.-875 г.
Г-нъ Георги Стойчев в Александрия.
Причините, които са ме накарали да се отделя от
Каравелова, са отсрещните българи. Тие ще да ми помогнат, да се сдобия с
печатница и да бъда във всяко отношение техен. По-преди ми писахте, че сте
събрали някоя пара за „Знаме“ и не ги изпроводихте, коя е причината? Боите се
да не престане „Знаме“? Това желаят мнозина, а особено г. Л. Каравелов, но
техните желания няма да се осъществят. Какви променения ще да станат в нашата
емиграция! На колко души патриоти ще излязат подлостите на яве! Потърпете само
малко и ако имате доверие, то помогнете ми в тия критически минути.
Поздравявам Ви: Хр. Ботев“
Разпитахме между другото Г. Стойчев и за вдовицата
на Хр. Ботев – майка на две деца. Той ми говори, че я познавал много добре,
виждал я е в Букурещ и вярва да се е погрижила за нея нашата емиграция. В
заседанията на Българския централен революционен комитет ставало дума за
останалото в мизерия семейство на поета-революционер. Отначало същият комитет
нямал никакви средства, но по-сетне разполагал със значителни суми, понеже му
се притекли на помощ някои богати българи отвъд Дунава и клоновете на Славянския
благотворителен комитет в Русия. Г. Стойчев ми даде упътвания по какво да
разпознавам документите и сметките на Българския централен революционен комитет
от 1876 год. Според него, паричната част се завеждала от члена Иван Кавалджиев
и по нея съществувала пълна равносметка. След дълго ровене, аз успях да намеря
всичко излязло по-сетне на бял свят от архивата на същия комитет. Знае се с
положителност, че в разнебитено състояние неговата копирна книга останала в
сродниците на С. Стамбулов във Велико-Търново. Един от зетьовете на това
семейство, (дългогодишен съдия Н. Чехларов), без да знае подробности за
тая книга, обнародвал всичко останало от нея.
В един отчет за сумата, получена от клона на
Славянския благотворителен комитет в Москва, е казано буквално следното: „Помощ
на вдовицата на Христа Ботев, войвода, убит във възстанието“ 1000 франка. Както
се види, с тия пари Венета Хр. Ботева е прекарала в Букурещ, до завръщането си
в България. Известна е по нататък съдбата на тая жена, а също на нейния син и
дъщеря. На Г. Стойчев – човек, много услужлив - аз дължа и една фотография на
прочутия Недялко Д. Пандурски, родом от Трявна. Няма нужда да го казвам тук, че
това е другаря на Хр. Ботев, справедливо наречен от него „въодушевеният
патриот“. Подарявайки ми същата фотография, Г. Стойчов каза усмихнат: „тоя наш
тревненец бе добряк, само че имаше слабост съм Ноевата пръчка“…
Същата фотография аз предадох в Народния музей в
София, когато бе директор В. Добруски; но не зная, какво е станало по нататък с
нея.
Хр. Н. Даскалов и Г. Стойчев починаха през 1917 г.
в Трявна, оплакани от сродници, почитатели и приятели.
Д. Уста Генчов
в. „Летопис“, бр. 25/24 март
1934 г., НБ - Пловдив
![]() |
| Източник: НБКМ |
![]() |
| Учителят Христо Н. Даскалов /1843-1917/ Източник: ОДА - Габрово |
![]() |
| Поборникът Георги Стойчев Димов /1846-1917/ Източник: Емил Николов |
![]() |
| Хъшът Недялко Пандурски с майка си Иванка Източник: СМРЗИ - Трявна |




Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.