За пръв път Петко Р. Славейков обнародва през 1857 г. "астрономисан и написан" "Нова мода календар за 1857 г." с подглавка (мото): "Смей се дядо да се смеем, че дано се проумеем". През 1861 г. излиза пак "астрономисан и написан" "Смешний календар за Нова година". Такива календари - под заглавие "календарче", "месецослов" - Славейков издава и по-късно - 1871, 1876, 1877, 1879, 1883, но те нямат значението на първите два, макар че и те, често, без богато съдържание, са списани в същия дух - на злободневен, не винаги сполучен, хумор, пише Борис Йоцов. По думите му: „и тук Славейков се явява не само добър познавач на нашия бит, на християнската църковна обредност, но и на българската действителност, със склонност да вижда в нея предимно отрицателни особености. Има вече мъдрост, която му дава възможност да гледа не така наивно на живота, широко сърце, което е готово да прощава, воля, която иска да служи на общо благо. Затова той все намира случай да засегне националното честолюбие, за да го предизвика, да му постави цели и задачи, да му даде полет… Учи роба не само да пее за любов, но и да се смее в своите страдания над човешките неволи и несгоди, да гледа на въпроси от жизнено значение за него не мрачно, а с оптимизъм, да има сила най-после да се присмива и над своите собствени недостатки“…
Нова мода календар за
година 1857 г.
(Пасхалия)
Таз година ще бъде:
Кръг слънчов – като търкало
объл.
Кръг месецов – кога е
пълен – околчест като обръч,
а кога е щърб – като сърп.
Месоястие – от пет гроша оката.
Пост – кога няма гозба, а
кога пари няма – велики пости.
Неделно слово – брътвия,
луча,
на ум уча.
Прокобение за 1857 година
Таз година ше владей
планетата Паричан, затуй и който има пари,
ще може да си купи и да има каквото поиска: току ум, разум и добра воля с пари се
не купува. Сиромасите таз година ще я минат бедно и злочесто, ама тези
сиромаси, които поимват парици, не ще угадят как ще я преминат; тежко и горко
на вариклечковците – колкото грошовце имат, толкоз дяволи ще ги мъчат из
ден-ден да не би да похарчат една парица от тях; ще трупат пари и ще лежат над
тях да ги мътят като квачка, ще гледат и ще петимисват и не ще смеят нищичко да
си купят.
Тази година ще бъде гладна
за оногоз, който нема да си купи, той ще често да бълнува топли симиди и лесно ще
удуша хубавите гозби; и ще бъде още тази година берекетлия за оногоз, който има
пълна кесия.
Таз година който стане
по-рано, по-рано и се обуй, по-рано и ще пропей. Който осъмнува на хана, ще
замръкнува на пътя.
Таз година, който е посеял
– ще жъне, който е посадил – ще бере. Който прави големи масрафи, без да си
схесапя прихода, той ще пропадне, а който прикътва и спестява, той ще големи
доходи да си докара.
Таз година, който залавя
много работи, малко ще свършува и който най-много бърза, най-подир ще остава.
Таз година трябва да се
плевят нивите с време; да се кърпи съдраното, доде е малко; което може да
свършва днес, да се не оставя за утре. Всеки да си върши работата самичък и да
се не обляга на другиго. Който се надее на добро от люцки ръце, той пасе
ветровете.
Таз година трябва най-много
да се пазим от тези хора, които всичкото правят с дума, които друго думат, а
друго правят; които приказват за таквиз работи или се намесват на таквизи
маслахати /работа, дело/, от които не проумяват; и от тези още, които
ищат на всичко да са първи и се имат твърде хитри, че не слушат да ги понаучиш
нещо.
Всеки нека се моли богу
таз година да го опази:
1. На старост да се не
подмлади.
2. С рогат да се не боде.
3. С богат да се не кара.
4. С келяв да се не бори.
5. Да не сполети ортак,
който знай гологлав да си вижда хесапа.
6. Да го не връхлети жена
устатница, острозъба и дългонехтеста.
Таз година ще има много
касапи с памук да колят и много белбери да бръснат на въз косми.
Таз година ще има много
болести, ала най-много ще да върлува тежката болест на сиромашлъка, огницата за
пари, а най-люта ще е безпаричната треска, за която мъчно ще се намерва цяр. По
някои места ще зле да воюва и повлечището на модата.
Колкото за времето, то ще
бъде непостоянно – сутро смях, вечер плач, по-много ще бъдат тъги, желби,
плачове, грижи, теглила и неволии, а радост – като капка в море.
Зимата ще бъде две тюрлии:
за оногоз къщника, който цяло лято е осъмнувал и замръкнувал на работата си и
си приготвя зимнина, за него зимата ще бъде слаба и налеко ще я мине, а за
онези хългъзи и поседейковци, които цяло лято са пладнували под сенките и не си
приготвили зимовище, за тях зимата ще бъде люта, тежка и дълга.
Пролетта ще бъде весела за
онези, които немат да дават. Птичките ще пеят, косовете ще църкат, славеите ще
чуруликат, борчлиите ще плачат, сиромасите ще въздишат, болните ще пъшкат; освен
туй всичко друго ще се раззеленява, развива, ще напъпва и ще цъфти – току българската
книжнина ще си стои усърнала и повянала.
Лятото не ще бъде студено
като зимата, сняг може да нема, ала ще силен град да падне и ще очука най-много
даскалите и списателите български. За другите не ще бъде толкоз вредителен.
Есента ще бъде, каквато и
през всичките минали години – пак ще има ясни и облачни дене, слънце и дъжд, тихо
и ветровито, а най-много ще мъгла и тъма да има над всички училища в България.
Помрачение
Таз година има да станат
много помрачения в кесиите на тези мъже, които носят ума на жените си и ги
подновяват на всеки свят ден.
Забележвания верни
Когато видиш някоя жена,
като върви, че се повива и се върти като калайджия – да знаш, че има в главата
си брумбалчета.
Кога виждаш някой мъж, че
остава жена си на волята й и се отпуснал да го води за носа, където тя ще – да знаш,
че му е изветрял мозъкът.
Кога видиш някоя жена
работна и спестовна, пък ходи с вехта язма, с кърпен фистан и със съдрани
пантофи – да знаш, че мъж й се кара с нея да му не меси хляба с вода.
Кога видиш някоя мома, че
се много труфи и пременува – да знаш, че е закъсняла да се ожени.
Кога видиш някой ерген, че
ходи се пременен и се конусчисва /вижда се, приказва с някого/ със
сватите – да знаш, че има да плаща на Михала, нема сермия и го блазни за
зестра.
Кога видиш някого, че
окалва сиромасите и аджадисва /аджадисвам – жаля/ царската рая – да знаш,
че му се ревне да стане чорбаджия и точи зъби за прасета.
Кога ти се подмазва някой
и ъка на приказките ти – да си знаш, че има на ума си да ти ище пари назаем.
Петко Р. Славейков
Из „Нова мода календар за
1857 г.“

Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.