С поробването на България през 1393 г. районът на Плачковци е към Никополски санджак. В края на XVII в. минава във Видински санджак. С реформа от 1860 г. е към Туна вилает (Русе), Търновски санджак. Тогава се създава Тревненска нахия (община към Габровска кааза (околия), Килифаревска нахия. Но през цялото време в духовно отношение е към Трявна, към единствената църква „Св. Архангел Михаил“.
Селскорешката и бахрешка общини се създават най-късно –
през 1850 г. Поради планинския характер няма спахилъци и земята до към 1826 г.
се владее общо. Въз основа на разработените земи тогава се издават временни
тапии, а редовни – от 1850 г. Колибарските селища си избират и махлебашии. Те
са административни ръководители и събират данъците.
Първата община в района е Селскорешката в колиби Енчовци.
Тя обединява 31 колиби на запад от Тревненската река. През 1887 г. от нея се
отделят Раданската с 11 колиби и втората селскорешка в к. Късовци с 8 колиби.
Като първи кмет (мухтар) от края на XVIII в. се знае Нено Караката от к.
Маруцековци. Запомнен е като добър стрелец и ловец. При ловуване на Бедек
оставя сина си Стоян на поляната. Минават турци и му вземат шишането. Стоян
извикал баща си и той от 200-300 м. стреля и счупва ятагана на турчина. Друг
път стреля от прозореца по дошла на сливите му мечка, ранява я и тя пада в
локва под Мъхченица. Оттогава там се нарича Меча (кървава) локва.
След разгрома на Трявна на 20 ноември 1798 г., кърджалиите
тръгват към Енчовци. Нено вдигнал хората за отпор и посрещнали кърджалиите при
Гуглевци. С първия си изстрел убил коня на главатаря и ордата се изтеглила към
Габрово. След Нено кмет (главен
махлебашия – мухтар и евел) от
184? до 1877 г. е Пенчо Георгиев Денев. При неговото кметуване през Енчовци
минава четата на Капитан дядо Никола /1856 г./ и четата на Христо Патрев през
май 1876 г. Като приятел с турските власти спасява селото от палеж, като ги
насочва към к. Генчовци. Почти по същото време махлебашия (мухтар сани) на Късовци е Дечо.
Енчовци първо се развива преди кърджалийството и особено
през XIX в.
възникват занаяти, създават се еснафи на подковачите, абаджиите, тенетилните
бояджии, налбанти, терзиите, кундурджиите. Еснафските организации са поделения
на Тревненските. За развитието на занаятите говорят и празниците – Атанасовден
/на ковачите/, Три Светители /на абаджиите/ и св. Спиридон /на обущарите/.
През 1877 г. Селскорешка община има 387 двора с 373
домакинства и 1207 жители. Те плащат данък (за недвижими имоти) – 24 344 гроша, бедел (военен данък) – 18 625 гроша, йошур (десятък) – 62 954 гроша. В общината има 203
бивола, 177 вола, 297 крави, 221 коня, 5113 овце, 155 кози, 360 свине или общо
6527 глави добитък. Наличието на толкова теглителна сила показва, че е развит
кираджилъка по Верейския път и след 1850 г. прекарването на каменни въглища до
Свищов. Те показват, че скотовъдството е развито добре в района. Това се
потвърждава и от наличието на беглишки харман в Г. Радковци. Има и общински
хамбари в Енчовци, Гуглевци и Димиев хан за събиране на десятъка. То показва,
че земеделските култури са обложени с данък десятък. В селото има кръчма и
магазин.
В м. Балишница, на разширението преди вливането на
Енчевската река стават прочутите енчевски сборове по Коледа и лазарня през
пролетта. Тогава се пазарят чираците и калфите, избират се кметове и
махлебашии. До 1887 г. към нея са селищата източно от Тревненската река. Тогава
те се отделят и минават към Нейковска община.
Заселниците намират спасение от жестоките поробители в
девствените вековни букови гори. Както казва Н. Марангозов, заселникът удрял
калпак и завъртувал в букака или всеки заселник си избирал удобно място за
живеене – торлук. Населението е бежанско, дошло по неволя от двете страни на
планината, от север и от юг. Те създават колибите – родови колонии от едно до
няколко семейства с общ корен или пастирско поселение – къшла. Условията за
живот са сурови, но духът им е независим, защото в планината се живее на воля.
Трудностите каляват волята им, развиват предприемчивостта им. Най-трудно е
началото – напрегната и непрекъсната борба за съществуване с повсеместната
грижа за насъщния, за прехраната.
Напуснали плодородните земи те идват с добитъка си и
ползват планинските пасища. Създават нови ниви и пасища чрез изсичане и
опожаряване на растителността в неудобните за обработка терени. Статусът е
свободен, няма спахилъци, няма собственици. Почистват се площи колкото може да
обработва едно семейство. Изсечените материали се използват за строеж на
жилища, стопански постройки и дърводелски изделия.
Климатичните условия за земеделие не са добри – слаба
планинска почва, по-ниски температури и продължителна зима. Затова културите се
ограничават до картофи, ръж, овес, ечемик, царевица. Създават се овощни градини
от ябълки и сливи. Природата предлага в изобилие горски ягоди, малини, гъби,
разнообразен дивеч, раци и риба в реките. Хората са бедни на земя, но богати на
свобода.
Селищата възникват от север на юг, от по-ниските и удобни
към по-високите и неудобни места за живеене и главно встрани от пътищата. С
пренаселването на Балкана, особено през XIX в. продукцията от земеделието е
недостатъчна. Започва обмяна на плодове и дървени изделия срещу храна с
полските райони. Налага се закупуване на храни или, както Н. Марангозов казва:
„всеки купен хляб яде…“. Има гладни години, като 1839 г. и през периода на
войните.
Димо Тодоров
Из книгата „50 години Плачковци – град“, 2019
г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.