None

вторник, 30 ноември 2021 г.

За възникването на селището Трявна. Част II

 

Би могло, разбира се, някой да предположи, че заповедта на Високата порта да се изгради село на име Трявна на това място не е била изпълнена и, че селището, всъщност е възникнало по-късно. Поради тази причина, е задължително да се проследи историята на селището и в други източници. Пред нас стоят няколко типа извори, като най-важните от тях, се съхраняват в Турския държавен архив, в „Османския архив“ на Министерския съвет в Истанбул, а само два по-късни документа се намират в Софийската сбирка. Към първата категория източници, които заслужават нашето внимание, спадат данъчните регистри и регистрите за преброяването на населението от XV и XVI век. Те съдържат точни данни за всички съществуващи селища, броя на подлежащите на облагане с данък домакинства, броя на неженените възрастни мъже и броя на вдовиците. Освен това в тези регистри се прави и точен преглед на всички данъци, които е трябвало да се плащат, както и употребата на тези данъчни постъпления. Подобни счетоводни книги първоначално се създават винаги в два варианта: една подробна версия с имената на всички лица, селата едно след друго, изброени и подредени по провинции, и една кратка, която съдържа само имената на селищата, броя на домакинствата и общата сума на данъците. Обикновено новите регистри били правени на всеки двадесет или тридесет години, когато се сменял султанът, или ако било необходимо. Тези особено важни източници са запазени в различна степен, много от тях са в Истанбул, някои в Анкара, а немалко, най-вече стари откъси  и фрагменти има и в София. За нашата област, Никополския санджак, са запазени регистрите от 1470 и 1485 г., както и подбрани описи от 1516, 1550 и 1579/80 г. В първите споменати четири дефтера не е отбелязано село на име Тиравна/Трявна. Понеже регистрите от 1516 и 1550 г. са изцяло запазени и данните за всички категории данъци са съхранени (вкл. и тези за вакъфските села), става ясно, че това село не е съществувало през посочените години. Първото сведение за съществуването на Трявна, като село намираме в регистъра KuK 559, който се съхранява в Отдела за стари документи в архива на кадастърната служба в Анкара. Става въпрос за том III на подробния опис на Никополския санджак. Там Трявна се споменава, като собственост на вакъфа за тюрбето на султан Селим II (1566-1574 г.). Постройката е дело на известния османски архитект Синан и се намира в двора на джамията Ая София (днес музей) в Истанбул. Тюрбето (малък мавзолей, характерен главно за османската архитектура) е завършено през 1577 г. и едно от най-големите и скъпоструващите в Истанбул. През 1577 или малко по-късно бил създаден вакъф, подобаващ на богатото тюрбе, за да бъдат гарантирани приходите за неговата издръжка и заплатите на служителите. Данъчните приходи на поне 15 села в Никополския санджак били отделени от тамошните султански земи и били „завинаги свързани“ с новосъздадения вакъф. Трявна се споменава на 14-то, на лист 11v от регистъра. Описанието на селото започва със следното въведение:

Село Тиравна в околността на село Килифар(ево), не (споменато) в предходния регистър, принадлежащо към каза Търново, част от споменатия вакъф.

Споменатото село е записано в новия дефтер, както следва: управителят на вакъфа (мютевелията) обясни, че е изгодно за дарението да обнови статута на жителите на споменатото село, които на едно място, наречено Маглис, са пазили пътя между Казанлък и Търново, Никопол и Влашките земи, и които били освободени и от „извънредните данъци и обичайните такси“, както и от задължението да дават момчета за еничарския корпус. Ето защо ти заповядвам, щом като това височайше писмо пристигне, да впишеш споменатото село в новия дефтер като дербентджийско и освободено от „извънредните данъци и такси“ и от задължението да се дава момчета за еничарския корпус. Това да стане, след като (жителите) дадат 12 акчета данъци за Високата порта (испенче), както и изцяло да изплатят данъците за пшеница и други данъци и след като те изпълняват порядъчно и сигурно задълженията си като дербентджии и не правят грешки“.

След тази важна бележка, която доказва, че Трявна действително вече съществувала като село преди 1579 г., но не и по времето на предходния регистър (1550 г.), следва списък с имената на възрастните мъже: общо 40 глави на семейства и 33 неженени и цялостна данъчна тежест от:

-      Данъци за Високата порта (испенче) за 73 възрастни мъже – 876 акчета;

-      Парична стойност (бедел) на десятъка от пшеница и ечемик, сметната по 60 акчета, за 25 цели бащини – 1500 акчета;

-      Данък за гроздова шира, донесена в селото от друго място – 15 акчета;

-      Данък за овце (1 акче за 2 овци) – 60 акчета;

-      Право за ползване на селските пасбища от пастири от други села – 30 акчета;

-      Такса за охрана на нивите – 10 акчета;

-      Данък за свине (горнина, един предосмански данък) – 15 акчета;

-      Годежен данък – 32 акчета;

-      Такса за документ, наречен many, при прехвърляне на поземлена собственост от един на друг човек – 15 акчета.

В края на изброяването има малка бележка, че освен това се очакват още 200 акчета приходи на година. Те идвали от равностойността на изгубена собственост, която не е изисквана обратно от законния собственик, също така от равностойността на избягал добитък, както и от джизието и испенчетото от непостоянно живеещи и техните деца, ако се заселят в селото. Следователно се разчитало на допълнителен прираст. Истанбулския вакъф получавал годишно общо 3 483 акчета от Трявна, което прави по 87 акчета на домакинство – сума, оставаща валидна до съставянето на следващия регистър. Тези 87 акчета на домакинство са много малко в сравнение с обичайните данъци в тогавашна България, които обикновено възлизали на 100-130 акчета. Към тях трябва да се добавят, като правило, още 60 акчета данък джизие, който обаче в случая с Трявна, се съдържал в посочените 87 акчета. Ако разделим споменатите 650 акчета поголовен данък от Трявна на 40 домакинства, резултатът е 16.25 акчета на домакинство, т.е. една четвърт от обичайната сума. Освен това Трявна е плащала само половината от фиксирания данък испенче, а именно 12, вместо 25 акчета. От това става ясно, че Трявна е била облагана само с леки данъци, особено като имаме предвид, че „извънредните вземания“ (особено през XVII век) са представлявали сериозни задължения. По разбираеми причини не бил особено популярен и „кръвният данък“: събирането на християнски деца за корпуса на еничарите. Това рекрутиране обаче било изоставено в средата на XVII век, затова пък „извънредните такси“ ставали все по-потискащи. Всичко това обяснява в общи линии, защо хората се заселвали върху земи, които били слабо плодородни, в местности, където няма просторни ниви за обработване. Липсата на по-значителни селскостопански възможности в комбинация с привилегирования статут често пъти водела до постепенното превръщане на дербентджийските села в занаятчийски центрове, които приемали градски облик. Той личал в богатите, големи къщи, в улиците пълни с магазини и работилници, във високата часовникова кула и голямата църква в центъра на селището. Понеже вакъфите били създавани „за вечни времена“, било важно от самото начало да се гарантира сигурен доход и за в бъдеще. Техните създатели се опитвали да постигнат това, като се стремели да направят заселването на вакъфските села възможно най-привлекателно.

 

(Следва)

 

Проф. Махиел Кийл




Няма коментари:

Публикуване на коментар

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.

Един документ против Раковски (По случай откриването на паметника му в Котел)

В средата на миналото столетие панелизмът бил хвърлил дълбоки корени в Търново. Без преувеличение може да се каже, че тук елинската писменос...