Би могло, разбира се, някой да предположи, че заповедта на
Високата порта да се изгради село на име Трявна на това място не е била
изпълнена и, че селището, всъщност е възникнало по-късно. Поради тази причина,
е задължително да се проследи историята на селището и в други източници. Пред
нас стоят няколко типа извори, като най-важните от тях, се съхраняват в Турския
държавен архив, в „Османския архив“ на Министерския съвет в Истанбул, а само
два по-късни документа се намират в Софийската сбирка. Към първата категория
източници, които заслужават нашето внимание, спадат данъчните регистри и
регистрите за преброяването на населението от XV и XVI век. Те съдържат точни данни за всички
съществуващи селища, броя на подлежащите на облагане с данък домакинства, броя
на неженените възрастни мъже и броя на вдовиците. Освен това в тези регистри се
прави и точен преглед на всички данъци, които е трябвало да се плащат, както и
употребата на тези данъчни постъпления. Подобни счетоводни книги първоначално
се създават винаги в два варианта: една подробна версия с имената на всички
лица, селата едно след друго, изброени и подредени по провинции, и една кратка,
която съдържа само имената на селищата, броя на домакинствата и общата сума на
данъците. Обикновено новите регистри били правени на всеки двадесет или
тридесет години, когато се сменял султанът, или ако било необходимо. Тези
особено важни източници са запазени в различна степен, много от тях са в
Истанбул, някои в Анкара, а немалко, най-вече стари откъси и фрагменти има и в София. За нашата област,
Никополския санджак, са запазени регистрите от 1470 и 1485 г., както и подбрани
описи от 1516, 1550 и 1579/80 г. В първите споменати четири дефтера не е
отбелязано село на име Тиравна/Трявна. Понеже регистрите от 1516 и 1550 г. са
изцяло запазени и данните за всички категории данъци са съхранени (вкл. и тези за вакъфските села), става ясно, че това село не е
съществувало през посочените години. Първото сведение за съществуването на
Трявна, като село намираме в регистъра KuK 559, който се съхранява в Отдела за стари
документи в архива на кадастърната служба в Анкара. Става въпрос за том III на подробния опис на Никополския санджак.
Там Трявна се споменава, като собственост на вакъфа за тюрбето на султан Селим II (1566-1574 г.). Постройката е дело на известния османски
архитект Синан и се намира в двора на джамията Ая София (днес музей) в Истанбул. Тюрбето (малък
мавзолей, характерен главно за османската архитектура) е
завършено през 1577 г. и едно от най-големите и скъпоструващите в Истанбул.
През 1577 или малко по-късно бил създаден вакъф, подобаващ на богатото тюрбе,
за да бъдат гарантирани приходите за неговата издръжка и заплатите на
служителите. Данъчните приходи на поне 15 села в Никополския санджак били
отделени от тамошните султански земи и били „завинаги свързани“ с
новосъздадения вакъф. Трявна се споменава на 14-то, на лист 11v от регистъра. Описанието на селото
започва със следното въведение:
„Село Тиравна в околността на село Килифар(ево), не (споменато) в предходния регистър,
принадлежащо към каза Търново, част от споменатия вакъф.
Споменатото село е записано в новия дефтер,
както следва: управителят на вакъфа (мютевелията) обясни, че е изгодно за
дарението да обнови статута на жителите на споменатото село, които на едно
място, наречено Маглис, са пазили пътя между Казанлък и Търново, Никопол и
Влашките земи, и които били освободени и от „извънредните данъци и обичайните
такси“, както и от задължението да дават момчета за еничарския корпус. Ето защо
ти заповядвам, щом като това височайше писмо пристигне, да впишеш споменатото
село в новия дефтер като дербентджийско и освободено от „извънредните данъци и
такси“ и от задължението да се дава момчета за еничарския корпус. Това да
стане, след като (жителите) дадат 12 акчета данъци за
Високата порта (испенче), както и изцяло да изплатят
данъците за пшеница и други данъци и след като те изпълняват порядъчно и
сигурно задълженията си като дербентджии и не правят грешки“.
След тази важна бележка, която доказва, че Трявна
действително вече съществувала като село преди 1579 г., но не и по времето на
предходния регистър (1550
г.), следва списък с
имената на възрастните мъже: общо 40 глави на семейства и 33 неженени и цялостна
данъчна тежест от:
- Данъци
за Високата порта (испенче) за 73 възрастни мъже – 876 акчета;
- Парична
стойност (бедел) на десятъка от пшеница и ечемик, сметната
по 60 акчета, за 25 цели бащини – 1500 акчета;
- Данък
за гроздова шира, донесена в селото от друго място – 15 акчета;
- Данък
за овце (1 акче
за 2 овци) – 60
акчета;
- Право
за ползване на селските пасбища от пастири от други села – 30 акчета;
- Такса
за охрана на нивите – 10 акчета;
- Данък
за свине (горнина,
един предосмански данък) – 15
акчета;
- Годежен
данък – 32 акчета;
- Такса
за документ, наречен many, при
прехвърляне на поземлена собственост от един на друг човек – 15 акчета.
В края на изброяването има малка бележка, че освен това се
очакват още 200 акчета приходи на година. Те идвали от равностойността на
изгубена собственост, която не е изисквана обратно от законния собственик, също
така от равностойността на избягал добитък, както и от джизието и испенчетото
от непостоянно живеещи и техните деца, ако се заселят в селото. Следователно се
разчитало на допълнителен прираст. Истанбулския вакъф получавал годишно общо 3
483 акчета от Трявна, което прави по 87 акчета на домакинство – сума, оставаща
валидна до съставянето на следващия регистър. Тези 87 акчета на домакинство са
много малко в сравнение с обичайните данъци в тогавашна България, които
обикновено възлизали на 100-130 акчета. Към тях трябва да се добавят, като
правило, още 60 акчета данък джизие, който обаче в случая с Трявна, се съдържал
в посочените 87 акчета. Ако разделим споменатите 650 акчета поголовен данък от
Трявна на 40 домакинства, резултатът е 16.25 акчета на домакинство, т.е. една
четвърт от обичайната сума. Освен това Трявна е плащала само половината от
фиксирания данък испенче, а именно 12, вместо 25 акчета. От това става ясно, че
Трявна е била облагана само с леки данъци, особено като имаме предвид, че
„извънредните вземания“ (особено
през XVII век) са представлявали сериозни задължения. По
разбираеми причини не бил особено популярен и „кръвният данък“: събирането на
християнски деца за корпуса на еничарите. Това рекрутиране обаче било
изоставено в средата на XVII век,
затова пък „извънредните такси“ ставали все по-потискащи. Всичко това обяснява
в общи линии, защо хората се заселвали върху земи, които били слабо плодородни,
в местности, където няма просторни ниви за обработване. Липсата на
по-значителни селскостопански възможности в комбинация с привилегирования
статут често пъти водела до постепенното превръщане на дербентджийските села в
занаятчийски центрове, които приемали градски облик. Той личал в богатите,
големи къщи, в улиците пълни с магазини и работилници, във високата часовникова
кула и голямата църква в центъра на селището. Понеже вакъфите били създавани
„за вечни времена“, било важно от самото начало да се гарантира сигурен доход и
за в бъдеще. Техните създатели се опитвали да постигнат това, като се стремели
да направят заселването на вакъфските села възможно най-привлекателно.
(Следва)
Проф. Махиел Кийл
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.