None

петък, 3 декември 2021 г.

Проект на Първомайстор Генчо Кънев за църквата „Св. Св. Кирил и Методий“ в Свищов

В средата на 2019 г. група османисти начело с доц. д-р. Гергана Георгиева от ВТУ „Св. св. Кирил и Методий”, д-р Николай Тодоров и д-р Невена Неделчева попадат на преписка в Архива при министър-председателя на Република Турция. Цялата преписка съдържа редица документи, искания за построяването на църковни сгради от Великотърновския край. Един от документите с индекс I.HR.00256 е преписка за построяване на нова църква в град Свищов. След получаването на копие от документите и превеждането им от османотурски език на български от д-р Николай Тодоров се открива към същите и графична част. Писмото е резюме на молбата – искане за построяване на нова църковна сграда от вилаетската канцелария с дата 11 април 1872 г. В молбата се иска построяване на нова, четвърта черква с размери: дължина 36 аршина, широчина 22 аршина, височина 15 аршина. Към кореспонденцията по процедурата на искането са приложили и графика-план и ситуация на църковна сграда. След събиране на допълнителна информация и архитектурен анализ се установи, че графичната част представлява проект на църквата “Св. св. Кирил и Методий” в Свищов. Изработен е най-вероятно през зимата на 1871 – 1872 г. от първомайстор Генчо Кънев от Трявна.

Първомайстор Генчо Кънев от махала Генчевци (в близост до Трявна) е известен български първомайстор. Роден през 1829 г., Генчо Кънев е най-известният от учениците на архитектон Димитър Сергюв. Както своя учител, така и първомайстор Генчо Кънев е изработвал проекти за своите сгради. Както отбелязва и проф. Николай Тулешков, по спомени на сина на майстора Дабко Уста Генчов, зимно време е чертаел с карандаш на хартия върху маса със стъклен плот. Нищо не е давал да се слага на масата и да се влиза в стаята му. Така че изработването на проекти от нашите възрожденски майстори не е било рядко действие, а е било целенасочена и утвърдена практика. Много често същите майстори давали проектите си на доверени хора майстори да ги работят на място, като те самите наглеждали строежа. Това доказва интелигентността и усета на нашите възрожденски първомайстори, които са строили много и разнородни обекти по българските и съседните нам земи. Освен църкви, и то най-известните, характерни и емблематични храмове, първомайсторът е строил и първите класни училища. Те са били като типови проекти, негов запазен знак, реализирани от неговите много братовчеди Генчовци, всичките от махала Генчевци, Тревненско. Другата причина за изработване на проекти е била искането от османските власти за строителството на църковни сгради. Това е била цяла регламентирана процедура с посочване на исканите размери, брой врати и прозорци и местоположение на сградата. Една преписка е от 7-8 до 12-17 документа, писма, подпечатани и написани на османотурски език, оформени от различните нива на турската администрация. Писането по чертежите е било от тези администратори, за да укажат, да дадат пояснения на по-горните какво е изобразено: врати, прозорци, пътища, сгради и др.

И така пред нас е открит чертеж на църковна сграда в самостоятелен двор. За първи път се открива чертеж-ситуация с разположение на улици и допълнителни постройки, къщи. Остър и характерен ъгъл на улиците, характерна пресечка и прецизно начертана църковна сграда. С открит притвор от правоъгълни колони, три врати и характерни две конхи от север и юг. Абсида, също като конхите, отвън с правоъгълна форма, а вътре с полудъга. Датата на писмото е . 11 април 1872 г., а разположението на църквата е в “Харизан махалеси” в Свищов.

Прозрението ме озари, когато препрочетох пътеписите на Феликс Каниц „Дунавска България и Балканът”: „…През 1874 г. Свищов наброяваше около 2000 български, 100 влашки, 1532 турски и 160 цигански къщи ... Всички те са разделени в 6 махали, а също и махала „Крайна”, наречена още „Кенар” или „Харизан”, в средната махала има трета църква – „Преображение”. Строежът на голямата църква завършва през 1867 г. Конструктивно тя не е свързана с града и в декоративно отношение е без особен стил, каквито са повечето модерни постройки в тези области, включително и в Цариград /…/ Свищовлии не харесваха новата си църква „Преображение” /…/ и сега в „Крайната махала” се строи нова църква, за която емигриралият в Букурещ богат търговец от Свищов на име Балабан завеща основен фонд от 1000 дуката. Благодарение на лихвите, други доброволни дарения и помощи капиталът бе увеличен и новият строеж осветен от търновския митрополит”.

Няма съмнение, че новата църква, за която говори Феликс Каниц в „Крайната” махала или „Харизан махалеси”, е църквата “Св. св. Кирил и Методий” в Свищов. Като ориентираме чертежа от османския архив, най-стария план на квартала и сегашния план на града, откриваме веднага, че това е същата църква, околните пътища и застройка.

„Църквата „Св. св. Кирил и Методий” в Свищов принадлежи към най-значителните творчески изяви на Генчо Кънев. Той я строи, когато се намира в зенита на своето творчество и реализира само за няколко години Априловската гимназия в Габрово, училищата във Върбица и Елена и няколко по-малки сгради в други селища”. Асен Василиев отбелязва: „Едновременно със строежа на Априловската гимназия уста Генчо Кънев наел и ръководил постройката на църквата „Св. св. Кирил и Методий” в Свищов. В тази църква той е вложил значителни промени по отношение на общоприетите планове на строените дотогава църкви у нас”. Изказаното от видния български учен мнение отразява вярно новаторския характер на тази църковна сграда. В нея Генчо Кънев изявява най-пълно схващанията си относно характера на българската архитектура, която трябва да заеме от европейската всичко най-добро и да го вплете в собствената си образна система. „Църквата „Св. св. Кирил и Методий” представлява творчески манифест на майстора, манифест, изразен на единствения писмен език, който той владее добре – архитектурния”.

„Опитаме ли се да дадем оценка на църквата „Св. св. Кирил и Методий” в Свищов като обект на нашето историко-архитектурно развитие и като степен от развитието на създателя, трябва да отчетем, че Българското възраждане не притежава по-смело изпълнение на куполна сграда като пространство, размери и конструкция. /…/ Това поставя църквата на едно от първите места всред паметниците на културата у нас и налага за нея да бъдат полагани грижите, които тя напълно заслужава” /Коева, М., Тулешков, Н. Първомайстор Генчо Кънев, с. 69/.

Уви, днес църквата „Св. св. Кирил и Методий” в Свищов е в тежко, окайващо и обидно, плачевно състояние. В резултат на големите земетресения през 1986-1987 г. куполът и покривът на църквата пропадат. Направено е защитно покритие около 1990 г. от ламарина, излети са бетони на покрива и монтирани строителни скелета (незнайно от кого и по какви проекти). И така църквата стои затворена, обрасла с растителност и паяжини (не искам да публикувам снимки от интериора). В затворения притвор местният свещеник изнася редовно църковни служби и молитви, включително и за СПАСЕНИЕТО и реставрацията на един ХРАМ, емблематичен за нашата възрожденска архитектура.

 

Арх. Милен Маринов

сп. „Архитектура“, бр. 3-4, 2020 г.


Църквата "Св. Св. Кирил и Методий" - архивна снимка



Днес църквата "Св. Св. Кирил и Методий" в Свищов няма нищо общо с
прежната си хубост и достолепие



Белезите от безумната реставрация на храма от 90-те години на миналия век
са видни и днес


Най-старият кадастрален план на Свищов, 1915 г.

Проект и ситуация на църква "Св. Св. Кирил и Методий" в Свищов от 
Първомайстор Генчо Кънев


Няма коментари:

Публикуване на коментар

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.

Денят на народните будители. Едва когато възродим онзи кипеж

Докато бях ученичка не подозирах, че някога нашите предци са нарочили специален ден, за да почитат паметта и делата, духа на народните ни ти...