В средата на 2019 г. група османисти начело с доц. д-р. Гергана Георгиева от ВТУ „Св. св. Кирил и Методий”, д-р Николай Тодоров и д-р Невена Неделчева попадат на преписка в Архива при министър-председателя на Република Турция. Цялата преписка съдържа редица документи, искания за построяването на църковни сгради от Великотърновския край. Един от документите с индекс I.HR.00256 е преписка за построяване на нова църква в град Свищов. След получаването на копие от документите и превеждането им от османотурски език на български от д-р Николай Тодоров се открива към същите и графична част. Писмото е резюме на молбата – искане за построяване на нова църковна сграда от вилаетската канцелария с дата 11 април 1872 г. В молбата се иска построяване на нова, четвърта черква с размери: дължина 36 аршина, широчина 22 аршина, височина 15 аршина. Към кореспонденцията по процедурата на искането са приложили и графика-план и ситуация на църковна сграда. След събиране на допълнителна информация и архитектурен анализ се установи, че графичната част представлява проект на църквата “Св. св. Кирил и Методий” в Свищов. Изработен е най-вероятно през зимата на 1871 – 1872 г. от първомайстор Генчо Кънев от Трявна.
Първомайстор Генчо Кънев от махала Генчевци (в близост до
Трявна) е известен български първомайстор. Роден през 1829 г., Генчо Кънев е най-известният
от учениците на архитектон Димитър Сергюв. Както своя учител, така и
първомайстор Генчо Кънев е изработвал проекти за своите сгради. Както отбелязва
и проф. Николай Тулешков, по спомени на сина на майстора Дабко Уста Генчов,
зимно време е чертаел с карандаш на хартия върху маса със стъклен плот. Нищо не
е давал да се слага на масата и да се влиза в стаята му. Така че изработването
на проекти от нашите възрожденски майстори не е било рядко действие, а е било
целенасочена и утвърдена практика. Много често същите майстори давали проектите
си на доверени хора майстори да ги работят на място, като те самите наглеждали
строежа. Това доказва интелигентността и усета на нашите възрожденски
първомайстори, които са строили много и разнородни обекти по българските и
съседните нам земи. Освен църкви, и то най-известните, характерни и емблематични
храмове, първомайсторът е строил и първите класни училища. Те са били като
типови проекти, негов запазен знак, реализирани от неговите много братовчеди Генчовци,
всичките от махала Генчевци, Тревненско. Другата причина за изработване на
проекти е била искането от османските власти за строителството на църковни
сгради. Това е била цяла регламентирана процедура с посочване на исканите
размери, брой врати и прозорци и местоположение на сградата. Една преписка е от
7-8 до 12-17 документа, писма, подпечатани и написани на османотурски език, оформени
от различните нива на турската администрация. Писането по чертежите е било от
тези администратори, за да укажат, да дадат пояснения на по-горните какво е изобразено:
врати, прозорци, пътища, сгради и др.
И така пред нас е открит чертеж на църковна сграда в
самостоятелен двор. За първи път се открива чертеж-ситуация с разположение на улици
и допълнителни постройки, къщи. Остър и характерен ъгъл на улиците, характерна пресечка
и прецизно начертана църковна сграда. С открит притвор от правоъгълни колони,
три врати и характерни две конхи от север и юг. Абсида, също като конхите,
отвън с правоъгълна форма, а вътре с полудъга. Датата на писмото е . 11 април
1872 г., а разположението на църквата е в “Харизан махалеси” в Свищов.
Прозрението ме озари, когато препрочетох пътеписите на
Феликс Каниц „Дунавска България и Балканът”: „…През 1874 г. Свищов наброяваше
около 2000 български, 100 влашки, 1532 турски и 160 цигански къщи ... Всички те
са разделени в 6 махали, а също и махала „Крайна”, наречена още „Кенар” или
„Харизан”, в средната махала има трета църква – „Преображение”. Строежът на
голямата църква завършва през 1867 г. Конструктивно тя не е свързана с града и
в декоративно отношение е без особен стил, каквито са повечето модерни
постройки в тези области, включително и в Цариград /…/ Свищовлии не харесваха
новата си църква „Преображение” /…/ и сега в „Крайната махала” се строи нова
църква, за която емигриралият в Букурещ богат търговец от Свищов на име Балабан
завеща основен фонд от 1000 дуката. Благодарение на лихвите, други доброволни дарения
и помощи капиталът бе увеличен и новият строеж осветен от търновския митрополит”.
Няма съмнение, че новата църква, за която говори Феликс
Каниц в „Крайната” махала или „Харизан махалеси”, е църквата “Св. св. Кирил и
Методий” в Свищов. Като ориентираме чертежа от османския архив, най-стария план
на квартала и сегашния план на града, откриваме веднага, че това е същата
църква, околните пътища и застройка.
„Църквата „Св. св. Кирил и Методий” в Свищов принадлежи към
най-значителните творчески изяви на Генчо Кънев. Той я строи, когато се намира
в зенита на своето творчество и реализира само за няколко години Априловската гимназия
в Габрово, училищата във Върбица и Елена и няколко по-малки сгради в други
селища”. Асен Василиев отбелязва: „Едновременно със строежа на Априловската
гимназия уста Генчо Кънев наел и ръководил постройката на църквата „Св. св.
Кирил и Методий” в Свищов. В тази църква той е вложил значителни промени по
отношение на общоприетите планове на строените дотогава църкви у нас”.
Изказаното от видния български учен мнение отразява вярно новаторския характер
на тази църковна сграда. В нея Генчо Кънев изявява най-пълно схващанията си относно
характера на българската архитектура, която трябва да заеме от европейската
всичко най-добро и да го вплете в собствената си образна система. „Църквата „Св.
св. Кирил и Методий” представлява творчески манифест на майстора, манифест, изразен
на единствения писмен език, който той владее добре – архитектурния”.
„Опитаме ли се да дадем оценка на църквата „Св. св. Кирил и
Методий” в Свищов като обект на нашето историко-архитектурно развитие и като
степен от развитието на създателя, трябва да отчетем, че Българското възраждане
не притежава по-смело изпълнение на куполна сграда като пространство, размери и
конструкция. /…/ Това поставя църквата на едно от първите места всред
паметниците на културата у нас и налага за нея да бъдат полагани грижите, които
тя напълно заслужава” /Коева, М., Тулешков, Н. Първомайстор Генчо Кънев, с. 69/.
Уви, днес църквата „Св. св. Кирил и Методий” в Свищов е в
тежко, окайващо и обидно, плачевно състояние. В резултат на големите земетресения
през 1986-1987 г. куполът и покривът на църквата пропадат. Направено е защитно
покритие около 1990 г. от ламарина, излети са бетони на покрива и монтирани строителни
скелета (незнайно от кого и по какви проекти). И така църквата стои затворена,
обрасла с растителност и паяжини (не искам да публикувам снимки от интериора).
В затворения притвор местният свещеник изнася редовно църковни служби и
молитви, включително и за СПАСЕНИЕТО и реставрацията на един ХРАМ, емблематичен
за нашата възрожденска архитектура.
Арх. Милен Маринов
сп. „Архитектура“, бр. 3-4, 2020 г.
| Църквата "Св. Св. Кирил и Методий" - архивна снимка |
| Днес църквата "Св. Св. Кирил и Методий" в Свищов няма нищо общо с прежната си хубост и достолепие |
| Белезите от безумната реставрация на храма от 90-те години на миналия век са видни и днес |
| Най-старият кадастрален план на Свищов, 1915 г. |
| Проект и ситуация на църква "Св. Св. Кирил и Методий" в Свищов от Първомайстор Генчо Кънев |
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.