None

петък, 3 декември 2021 г.

Открит проект за църква на Архитектон Димитър Сергюв от Трявна

Строителството на култови сгради от немюсюлманските поданици на Османската империя се осъществява след преминаването на строго определена процедура, чиято регламентация в т.н. класически период XV-XVII в. се различава от тази през XIX в., когато започва епохата на Танзимата. За съжаление, акцентите в историческите изследвания падат основно върху процедурата за строителство на църкви в ранния период и едва в последно време, се наблюдава интерес и към промените, настъпили през XIX в. При управлението на султан Махмуд II /1808-1839 г./ се наблюдава бум в издаването на разрешения за строеж на нови или ремонт на вече съществуващи църкви в балканските провинции на империята. Този процес е продължен и при управлението на султан Абдул Меджид I /1839-1861 г./ и особено след провъзгласяването на втория реформен акт на Танзимата – Хат-и хумаюна от 1856 г., който вече задава конкретна правна рамка на процедурата по строеж или ремонт на християнските храмове.

Запазената османска документация в българските архивохранилища се ограничава основно до финалния етап на процедурата – издадените султански фермани, които разрешават на населението в дадено селище да построи нов храм или да ремонтира вече съществуващ такъв.
В настоящото съобщение са използвани новооткрити документи, съхранявани в Османския архив в Истанбул /Başbakanlık Devlet Arşivleri
- Osmanlı Arşivi Daire Başkanlığı, по-нататък за краткост - BOA/, свързани с желанието на населението на Котел да построи своя втора църква. Те се съхраняват в архивен фонд İrade Hâriciye (İ. HR) 248 и обхващат цялата процедура – от изпращането на молбата на котленските първенци до издаването на везирското тескере, на чиято база е издаден и султански ферман, разрешаващ строителството на нова църква, който обаче не е включен в преписката (общо 17 страници). Посочените османски документи включват и графична част от един лист.

Молбата на котленци е с дата 12 април 1870 г. /Фиг. 1/. В нея те излагат желанието си за построяване на нова църква, тъй като старата не побирала богомолците по време на служба, като са посочили и определени размери, и като графика са приложили план и фасада на църковна сграда /Фиг. 2/. След събиране на допълнителна информация и архитектурен анализ се установи, че графичната част представлява проект на старата църква „Св. Св. Петър и Павел“ в Котел. Изработен е най-вероятно от архитектон Димитър Сергюв от Трявна през 1833-1834 г.

Тревненецът Димитър Сергюв, сина на потомствения тревненски строител уста Сергю, е роден около 1790-1792 г. В последни проучвания се посочва и 1805-та за година на раждането му. Учил се като чирак и калфа при баща си и започнал да строи като майстор – строител. Една от ранните му творби е „Калинчевата къща“ в Трявна /1830 г./. За първи път се подписва като Архитектон на църквата „Св. Георги“ в село Любенова махала /1832-1837 г./.

Данни за строителството на църквата „Св. ап. Петър и Павел“ в Котел ни дава летописецът на селището Жендо Вичев. След Освобождението К. Иричек посещава Котел и също събира сведения за строежа на църквата. От летописа на Жендо Вичев научаваме, че строителството е подготвено през 1833 г., а на 1 май 1834 г., след служба, майсторите са започнали да разрушават старата църква и да изграждат новата. Главният майстор е уста Доси, „що беше челякът без мустаки, без брада, сиреч кьосе, и имаше йощи едно младо момче именям уста Димитър (Димитър Дойковчето – б.а.).
Константин Иричек отбелязва, че черквата се отличавала „с хубавата си орнаментика по изкустно изразяните врати на иконостаса“, и добавя, че „цялата работа се ръководила от един самоук майстор Димитър от Трявна, който казват и днес е жив
(става дума за резбаря Димитър Дойковчето). Показаха ми ръкописния план на черквата и чистия чертеж на темплото с украшенията по него“. От тези данни става ясно, че Димитър Сергюв е изработвал чертежи и оттам и сметки колко ще струват сградите и какви ще бъдат по размери.

В Османската империя съществувал строг ред, ясна йерархия и контрол на допускането на строителство и ремонт на обществени сгради. За архитектурния анализ са използвани сведения, огледи и снимков материал на всички известни църкви, построени от архитектон Димитър Сергюв: църквата „Св. Георги“ /1832-1837 г./ в с. Любенова махала; църквата „Св. ап. Петър и Павел“ /1834-1836 г./ в Котел; църквата „Успение на Пресвета Богородица“ /1847-1849 г./ в с. Енчовци, Тревненско; църквата „Св. Георги“ /1848-1852 г./ в Трявна; църквата „Успение на Пресвета Богородица“ /1849-1851 г./ в Търговище; църквата „Св. Архангел Михаил“ /1860 г./ в с. Червена вода, Русенско; църквата „Св. Възнесение“ /1868 г./ в с. Писанец, Русенско. Последната църква е довършена от неговия ученик – Първомайстор Генчо Кънев.

Трудно се попада на такъв документ, стар чертеж – проект от толкова известен майстор, какъвто е Архитектон Димитър Сергюв. Пред нас е изобразена църква, сграда в план, който е смесица между двата етажа, двете нива на църквата и фасадата й от юг. Планът и фасадата са поместени чисто академично, нагоре е север, абсидата е на изток и фасадата съответства на графичната схема /Фиг. 2/.

Без съмнение тази графика е проект на църква, което ясно личи по графичния мащаб в долната част на листа. Същият е в турски (строителни) аршини през пет (5) аршина, а първият е разделен на пръсти. Като се знае, че 1 аршин е равен на 24 пръста, т.е. е равен на 0.758 м. и 1 пръст е равен на 0.031 м., може да се определят размерите на начертаната църковна сграда. Без съмнение графичният мащаб определя чертежа като реален проект с размери.

За издаването на султанския ферман е било необходимо да се знаят размерите за дължина, широчина и височина на сградата, както на големите сгради и на брой врати и прозорци. Именно това налага да се изработи план и фасада на църквата, за да се определят тези показатели за обекта.

Проектът за църквата в план е смесица от плановете на първото и второто ниво /Фиг. 2/ с открит притвор, както на всички негови храмове, вмъкнат в тялото на църковната сграда. От запад колонада с пет арки, забележете, първата арка е широка, колкото е широка и арката в дълбочина. След това се дели на още три арки. За архитектон Димитър Сергюв е особено характерно вмъкването на притвора в тялото на църквата, макар че в по-късните си работи го отделя с корниз от обема на сградата. Пред нас по ходовата линия е входът на храма, който има три врати – една централна и две по-малки, следва ясният и симетричен план на църквата. За първи път майсторът изгражда две симетрични стълби за балкона, като част от тях вгражда в дебелината на западните стени на сградата. Композицията на цялата църква е стегната, чиста симетрична. Изобразен е виещият се лентъчен балкон на второ ниво - най-характерен за майстора. Същият балкон виждаме на всички негови големи трикорабни църкви. Представлява виеща се лента, съобразно с носещите колони, което придава динамика на архитектурното пространство и изключително усещане в интериора на храма. Върху документа се забелязва и вариант на чертежа (на стената от юг на плана). Изглежда, майсторът се е колебал за големината на балкона и затова го е изнесъл (отпуснал) още на изток. В църквата „Св. Георги“ в Трявна и „Св. Архангел Михаил“ в с. Червена вода, Русенско, Димитър Сергюв достига до завършеност на балкона, като същият изцяло обикаля интериора на църковната сграда. Превръща го в галерия, макар и не по каноните на църквата, защото преминава и над олтарното пространство на храма.

Трикорабната църква завършва с абсида, но забележете друг авторски похват, проскомидийните ниши се изявяват и на фасадата от изток. Така динамиката на трите кораба на църквата отекват и на фасадата от изток.

Относно чертежа на фасадата, както стана дума по-горе, тя е поместена над плана на църквата, което говори за академичен подход в графичния разрез. Фасадата е изградена от дялан обработен камък на редова зидария, обрамчващи камъни на прозорци и врати, каменен цокъл и широк профилиран каменен корниз. Тези фасадни елементи са характерни за всички негови църкви, доразвити с нови детайли и похвати.

Църквата е с дебели каменни стени, дървени колони и дървен широк балкон, преминаващ и над открития притвор. Дървено засводяване на „скритата” трикорабна базилика и дървена покривна конструкция с покритие от керемиди (тип „турски“). Изобразен е и иконостасът, с една линия, тоест ясно е проектирано мястото на иконостасната преграда с размери, за която също се твърди, че е имало проект “… и чистия чертеж на темплото с украшенията по него”.

За съжаление, църквата „Св. св. Петър и Павел”, построена от архитектон Димитър Сергюв в Котел през 1834 – 1836 г., изгаря през големия пожар, обхванал Котел през 1894 г. Пожарът е обхванал църквата от запад, каменните стени се разрушават от огъня, горят дървените колони, дървеният голям балкон, дървеното засводяване и дървената покривна конструкция. През 1898 г. църквата е възстановена и силно преустроена, в строежа е участвал и първомайстор Генчо Кънев, най-известният ученик на архитектон Димитър Сергюв *. Първоначалната планова схема е запазена, като е прибавен широк притвор от запад.

Проектът на църквата “Св. св. Петър и Павел” /Фиг. 2/ е открит към писмо с дата 12 април 1870 г. /Фиг. 1/ с искане за построяване на нова църква. Размерите, които са искали за новата църква, са: дължина 45 аршина, широчина 25 аршина, височина 20 аршина, пет врати и 30 прозореца. Същите размери са и могат да се отчетат в проекта на архитектон Димитър Сергюв. Това говори, че котленци са били доволни от работата на майстора и са харесвали своята църква „Св. св. Петър и Павел”, като са използвали проекта и за искане на султански ферман за допускане изграждането на нова църква. Съхранили и запазили са проекта на църквата си от уста Доси и около шест години след неговата кончина в 1864 г., са го използвали за искане султанско позволение - ферман за изграждане на новата си църква „Св. Троица” в Котел.

Откриването на проект на църква, изработен от архитектон Димитър Сегюв, с датиране 1833-1834 г., говори за едно високо равнище на нашите самоуки възрожденски майстори. На тях Османската империя дава званието „устабашия” и „архитектон”, тоест майстор с право да проектира и изготвя сметки. Като всички величия от нашето Възраждане, архитектон Димитър Сергюв е започнал от най-ниско стъпало. Първоначално е бил чирак и калфа, след което е достигнал до изключителен майсторлък. Творчеството му е самобитно, с негов личен почерк. На млади години е правил макети от восък, под къщата му е имало свещоливница, а като архитектон е изработвал проекти с „карандаш” на значими сгради – църкви, и правил сметки колко ще струват и за колко време ще ги построи. Архитектон Димитър Сергюв обучава и оставя редица свои ученици - майстори, като най-известният от тях е първомайстор Генчо Кънев от Трявна.

 

Арх. Милен Маринов, д-р Николай Тодоров

Из „Известия на Специализирания музей за резбарско и зографско изкуство – Трявна“, т. 6, 2021 г.


Фиг. 1 Молбата на котленци


Фиг. 2 Чертеж - проект, лице на документа


Фиг. 2 Гръб на документа


Няма коментари:

Публикуване на коментар

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.

Керените – една хубава оцеляла приказка

Малко колибарско селце е Керените. Къщите му, двайсетина, се редят като мъниста от двете страни на единствената улица. Легендата говори, ч...