За зографа Йоаникий папа Витанов едно нещо е безспорно, а именно, че е сред най-талантливите тревненски живописци и неговите творби са сред най-добрите образци на възрожденската ни иконопис. За живота му обаче се знае много малко и това поражда редица неправилни тълкувания. Мнозина изследователи разпространяват версията, че той е монах или свещеник, но това не е вярно. За годината на раждането му можем да приемем с известна условност 1794-та, а смъртта му е точно документирана от летописеца поп Йовчо – 24 март 1854 г. На базата на един данъчен регистър от 1848 г. могат да се направят изводи и за бита на Витановци. Техните къщи са описани в началото на Качавунската махала, явно там са се заселили на родов принцип. Техните къщи са запазени и до днес, те са двукатни, големи, с дюкяни към улицата и образуват цял архитектурен ансамбъл. Строени са през 30-те –40-те години на 19 в., време, което съвпада с най-силните художествени изяви на Витановци. Засиленият строеж на църкви в този период и свързаните с тях поръчки са позволили едно по-добро материално състояние на зографите. В този тефтер името на Йоаникий папа Витанов стои самотно, не защото не е бил семеен, а защото няма син, а женската челяд не се описва в тези регистри.
Преданието, което проф. А. Василиев записва в Трявна, че
Йонко поп Витанов е бил монах, не е вярно. В архива на Христо Даскалов се
посочва, че Йонко поп Витанов е женен за Съба Хаджихристова, дъщеря на богатия
тревненски чорбаджия хаджи Христо Даскалов. Там също е посочено, че има дъщеря
Мара, а тя има дъщеря Съба и така родът продължава само по женска линия. Тъй
като при зографите изкуството се предавало от баща на син, с времето името на
Йоаникий се забравя и потъва в легенди.
Потвърждение за неговото семейно положение получаваме от откритото
наскоро писмо до него, писано от неговата съпруга. То е написано върху
зографска копирка, с обработен, правилен почерк, за съжаление не си личи
годината. От него става ясно, че зографът работи далеч от дома си, а в това
време съпругата се грижи за
семейството, за прибирането на реколтата, за наемането на
работна ръка и с всички възникнали битови проблеми. Тя се грижи и за църковните
дела, в които явно семейството му взема активно участие. Писмото е подписано
„Сопруга твоя Станка и чедо твое Мара”, което съвпада с проучванията на Хр.
Даскалов. От писмото си правим и друг извод. Въпреки че първото класно училище
в Трявна е било открито през 1839 г., дори и женската челяд на хаджи Христо
Даскалов (той има 6 дъщери, омъжени все за видни личности) е грамотна и отлично
възпитана.
Йоаникий папа Витанов е много талантлив и продуктивен
иконописец. Много от иконите му са публикувани във всички възможни изкуствоведски
проучвания, свързани с възрожденската иконопис. В Сливенската галерия, във
Варненския музей, в Специализирания музей в Трявна се пазят цели сбирки от
негови икони, представяйки го по великолепен начин. Все още в много
възрожденски църкви и манастири откриваме негови творби, които допълват
пъстрата мозайка на неговото творчество. И докато за иконописните му творби няма
две мнения, то несправедливо са отречени неговите опити като фрескописец. Близо
до Елена, в Къпиновския манастир „Св. Николай" е оставил своето име зограф
Йонку (1845). А. Василиев приема, че те са дело на еленския зограф Йоан Попович
с аргумента „...да се предположи, че той би могъл да бъде Йоаникий папа
Витанов, който изобщо не е рисувал стенописи, е неприемливо". Подобен
аргумент за авторството на стенописите в Черепишкия манастир, върху които е полуизтрито
името на автора, използва К. Кръстев". В своето проучване за живота и
творчеството на зографа Йоан Попович (Иван поп Райков) П. Стефанов категорично
и аргументирано доказва, че къпиновските стенописи не са рисувани от еленския
зограф“. Според него освен в Къпиновския и Черепишкия манастир Йонко поп
Витанов оставя свои фрески и в Килифаревския манастир. Освен че името му е
посочено в надписа на стенописа и в манастирския тефтер, можем категорично да
твърдим, че през 1845 година в българското зографско съсловие няма друг
живописец с името „Йонку", който да рисува с такава професионална вещина.
Йонко поп Витанов е изключително продуктивен живописец, който подписва голяма
част от творбите си. В хронологичния списък на неговите датирани авторски
творби годините 1844-1845 са почти бяло поле. Това означава, че той или е бил извън
България, или е бил зает с друга творческа задача. Считам, че първият вариант е
малко вероятен не само, защото няма документни податки за едно по-дълго
пътуване в този период, но и защото едно такова продължително пребиваване в
друг живописен център би се отразило на стила и рисунъка в по-късните му икони.
Такава промяна не се забелязва, а стиловите особености на къпиновските
стенописи говорят в полза на неговото авторство. На външната западна стена на
църквата живописецът е изобразил Страшния съд. Леко издължените деликатни лица
на Христос, апостолите, вавилонските царе и някои други персонажи,
графологичните особености на текстовете са в пълна подкрепа на неговото
авторство. Композицията е отлично балансирана, а умело съчетаният колорит в
пастелни тонове, поражда по-скоро радост за окото и душата, отколкото страх от
справедливо възмездие. Дори дяволите, които измъчват грешниците, не успяват да всеят
страх, а се вписват съвсем хармонично в общия рисунък, като му придават
приказен характер. Шест сцени от Шестоднева са изписани върху преградната стена
между притвора и наоса. Освен стенописите в тази църква Йоаникий папа Витанов
рисува и една икона на св. Архангел Михаил с размер над 2 м., поставена в
резбована рамка над входа на наоса. Иконите върху иконостаса на църквата в този
манастир са дело на бащата на Йоаникий — Папа Витан Цонюв, и са сред най-прекрасните
образци на ранната възрожденска иконопис.
Черепишките стенописи са в много тежко състояние.
Сравнително добре са запазени два фриза с образи на светци воини. Светците са с
хубави ренесансови лица и изискани движения на ръцете. Общите композиционни
качества на стенописите са твърде високи и далеч превъзхождат по-късните
стенописи в предната част на църквата от македонския зограф Васил Илиев от
Галичник. От стенописите в Килифаревския манастир са запазени само част, които
се намират в куполната част на църквата, но са доста опушени. Въпреки това си личат
техните отлични качества.
Има и две други спорни творби със светски характер, чиито
стилни особености сочат към името на Йоаникий папа Витанов. Това са два
портрета на Софроний Врачански от 1812 г. Единият се намира в Художествената
галерия в Пловдив, а другият – в Църковния музей в София. Според Васил
Пандурски” те несъмнено са рисувани от тревненски иконописец. Портретът е с
маслени бои върху платно.
Софроний е представен с мантия с було и енколпион. С лявата
си ръка държи архиерейски жезъл, а с дясната благославя. На енколпиона, украсен
с бисери и рубини, е изобразен Христос Вседържител, който държи сфера.
Портретът е рисуван най-вероятно в Букурещ една година преди смъртта му.
Тревненските майстори наистина са имали активни контакти с Букурещ, някои от
тях и са пребивавали там. Според Пандурски авторът е Йоаникий папа Витанов. Аз силно
се съмнявам в това, защото, макар и много добър живописец, по това време той е
бил твърде млад, за да рисува такава зряла творба. Има и нещо друго. Иоаникий,
въпреки разнообразното си творчество и възможности, никога не прекрачва тънката
граница между религиозно и светско изкуство. Според мен авторът е вероятно
неговият чичо Симеон, чийто ученик е Йоаникий. Стиловете им са много близки, но
Симеон достига в някои свои творби до чисто академични решения, които са на
крачка от светската живопис. Едно задълбочено проучване на тези портрети
навярно ще ни насочи по-категорично към ръката на Симеон.
„Песнословенний Йоаникий”, както го нарича Петко Славейков,
ще остане в историята на българската възрожденска иконопис като един от
най-талантливите и духовни майстори на четката.
***
Писмо до зографа Йоаникий папа Витанов
Любезни Господине кир Йоаникий,
сладко те целувам и те поздравявам
Вашето честно писание приех от четвърти августа, второто от дванайсети [същия месец]. Приехми и
харачлъкът, щото сте испроводили. За всичкото, що ни пишити разумяхом. За
екинят /*
посев, посято; в случая – нива/, що ни
пишиш, не са е уврахло /*
овършея/ още. За това кога ще прибирами ще ти опшим и прочее. До сега всички
сме здрави, и сродници, и приятели. В село, слава Богу, се здраво до сега. И
моля в църквата непрестанно милостивия Господ Бог, ходатайствам пред пречистата
Негова майка. И за вас все се моля. Прочее няма що да ви опишем и оставаме така
със здраве
август 17
твоя съпруга Станка и чедо твое Мара
целуват ти ръката.
Да ми изпратиш две пюсюхчета къси, колкото от два рупа
по-къси. Едно за причастието с покривало да се събира и друго за кръщението,
като носим стъкла с миро за токолиуто /* варено жито/.
Люба Цанева
Из „Известия на Специализирания музей за
резбарско и зографско изкуство – Трявна“ т. 2, 2009 г. и книгата „Зографи от
Трявна“ от Люба Цанева, 2013 г.
*Илюстрации
от книгата „Зографи от Трявна“
| Акатист Богородичен, 1836 г., Йоаникий папа Витанов, Соколски манастир "Успение Богородично" |
| Иисус Христос Вседържител, 1843 г., Йоаникий папа Витанов, Килифаревски манастир "Рождество Богородично" |
| Св. ап. Петър с житийни сцени, 1819, Йоаникий папа Витанов, ЦИАМ - София |
| Св. Архангел Михаил, 1820 г., Йоаникий папа Витанов, църква "Св. Архангел Михаил" - Трявна |
| Св. Атанасий, 1830 г., Йоаникий папа Витанов, СМРЗИ - Трявна |
| Св. Богородица Достойно есть, домашна икона, първата половина на XIX в., Йоаникий папа Витанов, ГХГ - Пловдив |
| Св. Великомъченик Георги, 1814 г., Йоаникий папа Витанов, Килифаревски манастир "Рождество Богородично" |
| Св. Великомъченик Димитър, 1826 г., Йоаникий папа Витанов, СМРЗИ - Трявна |
| Св. Сава Освещени, първата половина на XIX в., Йоаникий папа Витанов, ХГ - Габрово |
| Св. Троица Новозаветна с коронясване на Св. Богородица, средата на XIX в., Йоаникий папа Витанов, Килифаревски манастир "Рождество Богородично" |
| Св. Успение Богородично, 1848 г., Йоаникий папа Витанов, СМРЗИ - Трявна |
| Св. Харалампий, първата половина на XIX в., Йоаникий папа Витанов, СМРЗИ - Трявна |
| Стенопис от Къпиновския манастир |
| Тайната вечеря, 1824 г., Симеон Цонюв и Йоаникий папа Витанов, църква "Св. Йоан Предтеча" - Габрово |
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.