В тълковния речник на българския език думата „гурбет“ се определя като: „Работа в чужбина за печалба или препитание. Отивам на гурбет“. Наричат го и „чужбинарство“. В разговорния език от XIX и началото на XX век под гурбет се разбира напускането на дома за работа в друго селище – като слугини, жътвари, градинари, строители. Ходенето на гурбет се отнася както за отделни личности, така и за група от хора, които се събират по установен в дългогодишните практики ред. Общността е с относителна или строго регламентирана организираност, с временен характер – в рамките на сезона. А причините са обичайни - липса на препитание за цялото население в малкото балканско селце и заобикалящите го колибарски тип селища. В настоящия материал е отделено място основно на гурбетчии – градинари от Тревненско.
В тълковния речник на българския език думата „гурбет“ се
определя като: „Работа в чужбина за печалба или препитание. Отивам на гурбет“.
В разговорния език от XIX и началото на XX век под гурбет се разбира
напускането на дома за работа в друго селище. Наричат го и „чужбинарство“. В
своята „Автобиография.“ Христо Даскалов определя като „гурбетлик“
учителстването си във Враца и редица други селища на България в продължение на
18 години. Ходенето на гурбет се отнася както за отделни личности, така и за
група от хора, които се събират по установен в дългогодишните практики ред.
Общността е с относителна или строго регламентирана организираност, с временен
характер – в рамките на сезона. А причините са обичайни - липса на препитание
за цялото население в малкото балканско селце и заобикалящите го колибарски тип
селища.
За някои от формите на гурбет има публикации още от края на
XIX век. Обект на проучване от етнолози е практиката млади момичета от
планинските села на Габровско, Тревненско, Дряновско да ходят „на Руманя“
(защото отиват в Източна Румелия, сега Южна България) в Старозагорско,
Пловдивско, Айтоско, Карнобатско. Организацията на този труд подробно е описана
от Дабко Уста Генчев и публикувана в СбНУНК. Времето за Руманя е обикновено от
три седмици до месец преди Петровден, защото в Южна България житата узряват
по-рано. Дабко Уста Генчев посочва, че понякога майсторите – строители, които
работят в Добруджа, се договаряли със стопаните да прекъснат работата си на
строежите, за да участват в прибирането на житото и после пак стават строители.
Момичетата пък, като се главявали слугини, се договаряли месец, месец и нещо по
жътва да отидат на Руманя и после се връщат като слугини. Жътварките се
прибират по Петровден, за да приберат житото и от своите ниви.
Слугинството в домове на заможни граждани както в Трявна,
Габрово, Търново, така и в Стара Загора, Пловдив и др. съществува още от XIX
век и се запазва до средата на ХХ век. Освен като финансова подкрепа за
семейството, това се определя и като ценен опит в усвояване на домакински
умения преди брака. Разбира се има и случаи, когато тези момичета се сблъскват
с лошо отношение на стопаните към тях. Намирането на такава работа може да е
чрез посредници – „драгомани за слугини“, които получават възнаграждение за
това, или чрез познати. Слугинството е от 6 месеца до 1 година.
Има единични примери за форми на гурбет през XIX век –
Никола Мазников от к. Бахреците гледал с един турчин овце в Анадола 10-12
години и припечелил добри пари. Дядо Иван Пръдлето от махала Пръдлевци,
Станчевханско, с петте си сина отивал през пролетта в Карпатите, Румъния, да
дяла дървени лопати и други изделия от дърво и се връщали през есента с
печалбата. Като търговци, тревненци достигат на север във Влашко; далече на юг
в Анадола; на изток из необятната Русия; на запад – до Германия и Австро -
Унгария.
Разбира се, не бива да пропускаме гурбетчийството на
дюлгерите. Почти от всяко селце или махала в Балкана излизат дюлгери, които
поемат към различни краища на страната или към други съседни държави. На гурбет
всяка година от ранна пролет до късна есен са и тревненски резбари, зографи. За
друга, не по-малко разпространена форма на гурбет в Тревненско –
градинарството, е писано по-малко и то главно от краеведи. Проучванията на
Васил Мутафов и книгата му „Колелото на съдбата“ събудиха интереса ми към
участието на населението от нашия район в тази форма на гурбет. Публикациите по
темата проследяват основно градинарството в Търновско и конкретно района на гр.
Лясковец. В „Изложение за състоянието на Търновското окръжие през 1894-95 г.“
са отбелязани издадените паспорти за работа зад граница през летния сезон. За
Тревненска околия са издадени 24 бр. годишни и 67 бр. полугодишни паспорти за
упражняващите градинарство и дюлгерство, като не е конкретизиран броят на
едните или другите. Районът на Белица се очертава с най-много гурбетчии - градинари
в Тревненско. Но все пак, според събраните от Петър Богданов сведения за
Беличанския край, броят на дюлгерите – гурбетчии е почти три пъти по-голям от
този на градинарите.
В края на XIX век, следвайки градинарите от
Великотърновско, млади момчета от Трявна и околните селища натрупват умения в
градинарството. Работят обикновено като помощници, но част от тях набират
достатъчно опит, за да поемат ръководството на група градинари. С настоящото
съобщение ще се опитам да обобщя събраната информацията за селищата от
Тревненския регион, от които са излизали такива майстори – градинари, и за
местата, където са работили.
Като цяло районът около Трявна е известен с малкото годна
за обработване и не особено плодородната земя. Но стопаните се грижат да имат
основни продукти на скромната си трапеза, които отглеждат в малките – от 0,5 до
1 дка - зеленчукови градини, намиращи се край домовете им, в близост до тях или
до водоизточник в околностите на селището. Все пак трябва да отбележим, че в
„Годишния рапорт на Търновский земеделческий надзирател за стопанската 1895-96
г. по площ, заета от „зеленчарски“ (имат се предвид варива и зеленчуци)
растения, Тревненска околия е на 4-то място в Търновски окръг от 8 изброени - с
1052 дка, след Горнооряховска околия – 2756 дка; Търновска околия – 2124 дка и
Павликенска околия - 1060 дка. Домашното градинарство е било основно женска
работа. Малките зеленчукови градини осигурявали традиционни храни за
домакинството. Съдейки по написаното от Петко Славейков и Христо Даскалов, в
градините в Тревненско се отглеждат няколко сорта боб, леща, бакла, ряпа, зеле,
царевица, моркови, лобода, щир, а от края на XIX век - картофи, тикви; подправките - магданоз, тарус, девисил,
джоджен, чубрица, целина, копър, чесън и лук. До средата на ХХ век в храната
навлизат постепенно червени домати, краставици, патладжан, тиквички. От
Самоводене и Дебелец, обикновено есенно време, карали зеленчуци на Тревненския
пазар.
Пръв описва градинарството като форма на гурбет Цани Гинчев
и определя лясковските градинари като първите, излезли да упражняват занаята си
извън пределите на тогавашната Османска империя. Той смята, че от планинските
селища градинари излизат от Еленско, докато от Габровско и Дряновско, ако и да
са планински, градинари няма. „Габровските колиби се стремят към търговия“.
Самият той е от Лясковец и в средата на XIX век е работил като градинар в
Румъния. Позовавайки се на написаното от Цани Гинчев през 1887 г., Иван Гешов
прави проучване за броя на градинарите, излезли от различни селища на
Търновския регион. Тъй като в статистиката такава информация не е включена,
прави свое проучване чрез структурите на Министерството на вътрешните дела.
Събраните сведения не са пълни и изчерпателни – не всички селища са изпратили
такава информация, но са изключително ценни и единствени за този период. От тях
става ясно, че от 9556 градинари от Търновски окръг, излезли да работят в
чужбина през 1888 г., 237 души са от Тревненска околия: 180 души са в Румъния,
14 души са в Австро-Унгария, 7 - в Русия, 5 – в Сърбия и 25 работят
градинарство в България – основно в Старозагорско. Броят не е голям при 653
градинари, излезли от Кесаровска околия, 1967 – от Търновска, 2778 – от
Еленска, 107 – от Дряновска. Няколко години по-късно в „Изложение за
състоянието на Търновското окръжие през 1897-98 г.“ броят на градинарите,
излезли от Тревненска околия, е следният: за Румъния – 114; за Австрия – 11, за
Русия – 3, общо 129 в странство, 41 в други окръжия. В отчетите за по-късните
години Трявна е част от Дряновска околия и няма отделни сведения. Но в
„Изложение за състоянието…за 1904-05 г.“ е отбелязано, че „броят на градинарите
в странство нараства всяка година, но печалбите стават все по-незадоволителни
поради голямата конкуренция от европейските градини“.
Според Васил Мутафов в развитието на градинарството има три
етапа – от зараждането му до Освобождението, от Освобождението до Първата
световна война и между двете световни войни. С издаден през 1908 г. закон,
държавата се опитва да ограничи емигрирането. Но в „Общ годишник за България
1923-25г.“, стр. 867, се посочва, че „Десетки хиляди българи търсят печалба вън
от границите на България като работници в различни производства…, но липсват
каквито и да било сведения, особено официални, за техния брой, как са
разпределени в различните държави, какъв е начинът им на живот, печалбите,
условията на труд“. От събраните статистически сведения и записаното от
краеведите може да се каже, че населението от Тревненския край се включва в
градинарството като форма на гурбет основно през втория и третия етап.
Причините за този избор трябва да се търсят в настъпилите икономически промени.
В края на XIX век много занаятчии все по-трудно намират работа по занаята си и
се налага да се преориентират. От друга страна - не са маловажни материалните
резултати - градинарството осигурява добри доходи за семействата. Първите
градинари, според Цани Гинчев, се върнали с печалби от по 1000 гроша, при
положение, че по това време хубава къща се вдигала за 500-600 гроша. Според
записаното от краеведа Петър Богданов, Рачо от махала Рачевци към к. Ошаните
заедно с 4-мата си сина Михо, Недялко, Георги и Петко, били градинари във
Влашко и през есента се връщали с добра печалба, изсипвали парите на софрата и
ги делели по равно. Построили си къщи, купили наследствени имоти от рода. А
дядо Белчо от с. Томчевци (р. 1889 г.) разказвал, че като малък баща му го
изпратил градинар в Русия – Новоросийск. Там срещнал наши градинари, които се
връщали в България имотни, „облечени с кожуси и руски калпаци“.
(Следва)
Даниела Тодорова - Дабкова
Из „Известия на Специализирания музей за резбарско и
зографско изкуство – Трявна“, т. 6, 2021 г.
| Йонко Петров Пейчев, тревненец, градинар в Русия |
| Йонко Петров, тревненец, градинар в Русия, правият вдясно |
| Дядо Белчо от Томчевци на градина в Русия |
| Дядо Белчо от Томчевци, на градина в Русия |
| Слугинчета в Габрово, 1912 г. Най-високата е Донка Калугерова |
| Връщане от Руманя, жътвари от с. Маневци, драгоманин Пенчо Куция от с. Белица |
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.