None

петък, 3 декември 2021 г.

Ръката на тревненци. Част IV

Не само тревненските възрожденски къщи имат свой специфичен облик. Възрожденските църкви, оставени от строителите по българските земи, също се отличават със свои особени стилови и композиционни особености. Дори и неспециалистът би могъл да ги различи от тези, които са строили брациговци и самоковци. Църквите на южнобългарските майстори са със строги, лаконични фасади, изчистени от излишни детайли, с ярко подчертана надлъжна ос. Типичен пример за това са казанлъшките църкви с великолепна каменна пластика и дърворезба. Тревненци обръщали по-голямо внимание на църковната архитектура, на детайлите, на украсата на фасадите, и то най-вече към втората половина на XIX век. Околопрозоречните пространства били оформяни красиво с блокове от дялан камък, западните входове с колонада, по фасадите имало на някои места и каменна резба или розети, като в Котел и Балчик. На южните врати се срещали и полукръгли ниши – алафранги. Особена хубост придавали на култовите сгради меките вълнообразни линии на подпокривните корнизи, оформянето на куполите и камбанариите.

 

***

Животът на тревненските дюлгери по странство ги сблъсквал с чужди култури и светоусещане. Това, разбира се, не може да не е оказало влияние върху бита им и не само върху тях, а върху семействата им. Когато се завръщали от гурбет, те донасяли в торбите и дървените си куфари пъстри престилки, кърпи и чорапи, получени като дар от „такиите“ по Добруджа, Тракия, Черноморието, Розовата долина и Делиорман. Тревненки се радвали на пъстрите „полянски“ тъкани, носели ги и ги „коландрели“ с радост. Затова може би няма характерна чисто тревненска престилка в местната женска носия.

Строителите заминали да работят в Персия към 1935 г. с домотъкани, полуградски дрехи, а се завърнали като истински „европейци“ – с голфове, сака и вратовръзки. Овладели добре и езика на държавите, където работели. „Най-напред научихме какво е хляб и вода на персийски, как се казват строителните материали. За няколко години усвоихме почти половината от думите на езика“ – разказва Цаньо Пеев от Кисийците.

Но това не е толкова важно. Същността на нещата е друга. Напредничави, с вкус към новото, дюлгерите и резбарите били готови да възприемат отстрани всичко, което е хубаво и прогресивно, без да копират чуждоземното, без да се превърнат в чуждопоклонници. Обогатявали своите вековни традиции с елементи от някои западни стилове, но органично ги вплитали в тревненското, в българското. Акантовият лист, видян по Влашко или Русия, се побългарявал. Листата му се закръгляли, като се приближавали понякога до дъбовия, който все пак не бил напълно дъбов лист, нито класически акантов, а чисто тревненски. Априловската гимназия в Габрово била изградена от уста Генчо Кънев (Големия) по подобие на Ришельовския лицей в Одеса, но не представлява негово копие, а самостоятелна оригинална архитектурна творба със свои художествени достойнства. Игривите барокови извивки на корнизите в църквите им придавали по-изящен и раздвижен вид, а прозорците на училищата и конаците с лека дъговидна форма в горния край ги приближавали до европейските.

 

***

Строежът на жилището бил върховен и тържествен момент в живота на хората. С първата копка на основите се полагало началото на нещо ново и голямо, началото на цял родов летопис. С някои строители и групата за автентичен фолклор в квартал „Божковци“ се опитахме малко по малко да възкресим спомена за някои обичаи при строежа на къщата. Ето каква е приблизително картинката.

Ще се започва строежът на новия дом. Дядото още предния ден е заклал агне, провесил го е на ченгела, закачен на ябълката, внучката му полива, снахите пренасят месото и дреболиите. Бабата се заема с вареното на курбана и с печенето, че за осветяване на строежа ще сложи трапеза сред очертаното място за темелите. Трапезата, на която ще бъдат майсторите и близки на стопаните, ще бъде осветена от селския свещеник.

И ето, дюлгерската тайфа пристига с шум и закачки.

-      А сега да видим кой пръв ще копне? Я ела ти, Цанчо, че си млад и пъргав, всичко ти иде отръки. Лека ти е ръката – казва майсторът, а след това се провиква по-силно: - Дано на хаир да е, лек и спорен да бъде животът на чорбаджиите!

-      Стопанке – казва главата на семейството, - я дай шишето с олиото и бележката да ги зазидат майсторите в темела, та да е здрава къщата, да приюти голяма челяд и да живее в мир и сговор!

Момченцето им – домашният многознайки, който се навърта наоколо, изпреварва майка си, грабва шишето и пътьом, като се взира в бележката, срича: „На май 12 лето 1881 зафана са къщата на Боню Иванова от Енчуфци“.

Ето, че пак идва ред на майстора. Той полага крак върху основния камък и се провиква:

-      Ей, чорбаджи, мърда камъкът, иска камъ!

Звънват върху камъка шепата пръснати грошове, хвърлени от главата на семейството.

А комшиите и роднините знаят отдавна, че Боню къща ще строи, и го почитат не само на курбана при копаенето на темела. Още преди това са направили „меджия“ – докарали са му камъните за основите, и се уговарят с пет-шест каруци да му набавят и плочите за покрива. И всичко това – доброволно, с ищах, без корист, без заплащане, с желание кой с каквото може да помогне на тези, които строят, без никаква показност и хвалби.

И един ден, когато чантията – покривната конструкция на къщата – вече е готова, из селото се разнася монотонният и напевен глас на майстора, застанал на покрива до дървения кръст, окичен с ризи, пешкири, престилки, чорапи и кърпи:

„Благодарете се, майсторе,

и вие, калфи и чираци.

Слушайте и вие,

Драги селяни и комшии.

Пристигна Боню

един подарък,

бял като сняг,

червен като майски трендафил,

който ще струва

155 пола империала.

Той майсторите сайдисал

и възрадвал,

зданието окичил,

въздигнато като гора зелена

и разстлано като поле широко.

Тъй господ и него

да сайдиса

и възрадва.

Да му помогне бог да иде

на светите места, на Божигроб,

да пише бащи и майки,

братя и сестри,

роднини и кумове.

Колкото на тоз подарък

жичките,

толкова да му са

жълтичките.

Колкото му са кончетата,

толкова да му бъдат

кончетата в обора.

Колкото на морето пясъкът,

на хората листето

и в полето тревата,

толкоз чест и берекет

в неговата къща.

От майсторите сила и кувет,

от калфите

нов мурафет.

На чифчиите дарба и берекет.

Да е жив и здрав,

който е тоз дар“.

И всичко това за здраве и сполука на майсторите, на стопаните. При осветяването на къщата гостите носели някакъв дар, обикновено храна или питие. Ако някой забравел да донесе, при влизане в къщата търкулвал пара, за да върви на стопаните напред.

И днес е останало нещичко от тези стародавни обичаи. При строеж на нова къща близки, роднини и приятели помагат при отливането на плочите – почти като на някогашните меджии.

На завършващите се сгради на някои места вместо дървения кръст, окичен с дарове, се вее знаме. Новодомците канят гости и получават от тях подаръци за новата къща.

 

(Следва)

 Катя Николова




Няма коментари:

Публикуване на коментар

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.

Керените – една хубава оцеляла приказка

Малко колибарско селце е Керените. Къщите му, двайсетина, се редят като мъниста от двете страни на единствената улица. Легендата говори, ч...