Не само тревненските възрожденски къщи имат свой специфичен облик. Възрожденските църкви, оставени от строителите по българските земи, също се отличават със свои особени стилови и композиционни особености. Дори и неспециалистът би могъл да ги различи от тези, които са строили брациговци и самоковци. Църквите на южнобългарските майстори са със строги, лаконични фасади, изчистени от излишни детайли, с ярко подчертана надлъжна ос. Типичен пример за това са казанлъшките църкви с великолепна каменна пластика и дърворезба. Тревненци обръщали по-голямо внимание на църковната архитектура, на детайлите, на украсата на фасадите, и то най-вече към втората половина на XIX век. Околопрозоречните пространства били оформяни красиво с блокове от дялан камък, западните входове с колонада, по фасадите имало на някои места и каменна резба или розети, като в Котел и Балчик. На южните врати се срещали и полукръгли ниши – алафранги. Особена хубост придавали на култовите сгради меките вълнообразни линии на подпокривните корнизи, оформянето на куполите и камбанариите.
***
Животът на тревненските дюлгери по странство ги сблъсквал с
чужди култури и светоусещане. Това, разбира се, не може да не е оказало влияние
върху бита им и не само върху тях, а върху семействата им. Когато се завръщали
от гурбет, те донасяли в торбите и дървените си куфари пъстри престилки, кърпи
и чорапи, получени като дар от „такиите“ по Добруджа, Тракия, Черноморието,
Розовата долина и Делиорман. Тревненки се радвали на пъстрите „полянски“
тъкани, носели ги и ги „коландрели“ с радост. Затова може би няма характерна
чисто тревненска престилка в местната женска носия.
Строителите заминали да работят в Персия към 1935 г. с
домотъкани, полуградски дрехи, а се завърнали като истински „европейци“ – с
голфове, сака и вратовръзки. Овладели добре и езика на държавите, където
работели. „Най-напред научихме какво е хляб и вода на персийски, как се казват
строителните материали. За няколко години усвоихме почти половината от думите
на езика“ – разказва Цаньо Пеев от Кисийците.
Но това не е толкова важно. Същността на нещата е друга.
Напредничави, с вкус към новото, дюлгерите и резбарите били готови да
възприемат отстрани всичко, което е хубаво и прогресивно, без да копират
чуждоземното, без да се превърнат в чуждопоклонници. Обогатявали своите вековни
традиции с елементи от някои западни стилове, но органично ги вплитали в
тревненското, в българското. Акантовият лист, видян по Влашко или Русия, се
побългарявал. Листата му се закръгляли, като се приближавали понякога до дъбовия,
който все пак не бил напълно дъбов лист, нито класически акантов, а чисто
тревненски. Априловската гимназия в Габрово била изградена от уста Генчо Кънев (Големия) по подобие на Ришельовския лицей в Одеса,
но не представлява негово копие, а самостоятелна оригинална архитектурна творба
със свои художествени достойнства. Игривите барокови извивки на корнизите в
църквите им придавали по-изящен и раздвижен вид, а прозорците на училищата и
конаците с лека дъговидна форма в горния край ги приближавали до европейските.
***
Строежът на жилището бил върховен и тържествен момент в
живота на хората. С първата копка на основите се полагало началото на нещо ново
и голямо, началото на цял родов летопис. С някои строители и групата за
автентичен фолклор в квартал „Божковци“ се опитахме малко по малко да възкресим
спомена за някои обичаи при строежа на къщата. Ето каква е приблизително
картинката.
Ще се започва строежът на новия дом. Дядото още предния ден
е заклал агне, провесил го е на ченгела, закачен на ябълката, внучката му
полива, снахите пренасят месото и дреболиите. Бабата се заема с вареното на
курбана и с печенето, че за осветяване на строежа ще сложи трапеза сред
очертаното място за темелите. Трапезата, на която ще бъдат майсторите и близки
на стопаните, ще бъде осветена от селския свещеник.
И ето, дюлгерската тайфа пристига с шум и закачки.
-
А сега да видим кой пръв ще копне? Я ела
ти, Цанчо, че си млад и пъргав, всичко ти иде отръки. Лека ти е ръката – казва
майсторът, а след това се провиква по-силно: - Дано на хаир да е, лек и
спорен да бъде животът на чорбаджиите!
-
Стопанке –
казва главата на семейството, - я дай шишето с олиото и бележката да ги
зазидат майсторите в темела, та да е здрава къщата, да приюти голяма челяд и да
живее в мир и сговор!
Момченцето им – домашният многознайки, който се навърта
наоколо, изпреварва майка си, грабва шишето и пътьом, като се взира в
бележката, срича: „На май 12 лето 1881 зафана са къщата на Боню Иванова от
Енчуфци“.
Ето, че пак идва ред на майстора. Той полага крак върху
основния камък и се провиква:
-
Ей, чорбаджи, мърда камъкът, иска камъ!
Звънват върху камъка шепата пръснати грошове, хвърлени от
главата на семейството.
А комшиите и роднините знаят отдавна, че Боню къща ще
строи, и го почитат не само на курбана при копаенето на темела. Още преди това
са направили „меджия“ – докарали са му камъните за основите, и се уговарят с
пет-шест каруци да му набавят и плочите за покрива. И всичко това – доброволно,
с ищах, без корист, без заплащане, с желание кой с каквото може да помогне на
тези, които строят, без никаква показност и хвалби.
И един ден, когато чантията – покривната конструкция на
къщата – вече е готова, из селото се разнася монотонният и напевен глас на
майстора, застанал на покрива до дървения кръст, окичен с ризи, пешкири,
престилки, чорапи и кърпи:
„Благодарете се, майсторе,
и вие, калфи и чираци.
Слушайте и вие,
Драги селяни и комшии.
Пристигна Боню
един подарък,
бял като сняг,
червен като майски трендафил,
който ще струва
155 пола империала.
Той майсторите сайдисал
и възрадвал,
зданието окичил,
въздигнато като гора зелена
и разстлано като поле широко.
Тъй господ и него
да сайдиса
и възрадва.
Да му помогне бог да иде
на светите места, на Божигроб,
да пише бащи и майки,
братя и сестри,
роднини и кумове.
Колкото на тоз подарък
жичките,
толкова да му са
жълтичките.
Колкото му са кончетата,
толкова да му бъдат
кончетата в обора.
Колкото на морето пясъкът,
на хората листето
и в полето тревата,
толкоз чест и берекет
в неговата къща.
От майсторите сила и кувет,
от калфите
нов мурафет.
На чифчиите дарба и берекет.
Да е жив и здрав,
който е тоз дар“.
И всичко това за здраве и сполука на майсторите, на
стопаните. При осветяването на къщата гостите носели някакъв дар, обикновено
храна или питие. Ако някой забравел да донесе, при влизане в къщата търкулвал
пара, за да върви на стопаните напред.
И днес е останало нещичко от тези стародавни обичаи. При
строеж на нова къща близки, роднини и приятели помагат при отливането на
плочите – почти като на някогашните меджии.
На завършващите се сгради на някои места вместо дървения
кръст, окичен с дарове, се вее знаме. Новодомците канят гости и получават от
тях подаръци за новата къща.
(Следва)
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.