Градовете, възникнали през годините на османското владичество и оформили се сравнително по-независимо от прекия поглед на поробителя в планинските райони на страната, осигуряват условия освен за по-несмущаван икономически живот на българското население, но и за едно значително духовно обществено развитие. Не случайно в тях процъфтяват специфични занаятчийски дейности, свързани със забележителните изяви на майстори-строители, резбари, художници. Дело на тези творци е богатата по своето художествено съдържание архитектура на по-голямата част от планинските селища през Възраждането, благодарение на която някои от тях представляват ненадминати върхове не само в архитектурното, но и в цялостното наше художествено наследство.
Един от тези върхове, и то сред най-комплексно развитие, безспорно
е Трявна. Подобно на повечето старопланински градове, селището свързва
най-ранното си минало с преданията и легендите за бежанци-българи от полето, за
търновски боляри, намерили подслон тук, в малко селище, възникнало около
старата, датираща „още от времето на Асеновци“ /според някои предания/
църква „Св. Архангел Михаил“. Църквата и свързаният с нея пазарен площад
/“мегданя“/ представлявали общественото ядро, което служело векове наред като
единствен сборен пункт и обединяващо звено на цялото, разпръснато из околните
планински дебри, колибарско население. Този обществен център, както и
транзитният път, на който лежи Трявна, водещ за съответния проход през Балкана,
са основните моменти, които са я издигнали всред останалите колибарски селища в
областта, превръщайки я в централно „село“. Получило отрано, наред със
задълженията си по охрана на пътя, известни привилегии селището нараствало от
притока на нови преселници от близки и по-далечни краища на българските земи,
както и в резултат на естественото си развитие. Неговите две първоначални основни
махали се обединявали от традиционния обществен център, споменатият вече
социално-икономически градообразуващ фактор, намерил своето логично място при
пресичането на двата главни природни градообразуващи фактора – пътя и реката.
Тук, в средата на XVIII в.,
имало изграден и „чардак над водата“, на който според установения обичай седели
селските първенци, за да наблюдават оживлението на мегданя по време на „сбора“
и в други празнични дни. В такъв празничен ден през 1798 г. Трявна била
нападната, ограбена и опожарена от кърджалии и даалии. Според местния летописец
поп Йовчо оцелели едва една четвърт от къщите, а старата църква била „опалена
като пещ“.
Така в началото на XIX в. Трявна започнала почти наново своето изграждане,
което продължило до втората половина на столетието. От този период датира и
завършеният архитектурно-пространствен образ на възрожденска Трявна, оформена
вече не като село, а като процъфтяващ занаятчийско-търговски град. Това е
градът на майсторите казаси и табаци, копринари, тъкачи, мутафчии, куюмджии и
розопроизводители и най-вече – на прочутите из цялата страна майстори-дюлгери,
марангози и зографи.
Трявна не е била само възстановена, издигната отново от
развалините, а пресътворена наново, и то като възрожденски град, според
духовните потребности и естетическите виждания на новото време. Типичните
изменения в това отношение характеризират както отделната къща, така и селището
като цяло. Скритата в миналото от чужди погледи, затворена в собствения си двор
къща /или поне ориентирана само към него/, започва да се стреми към улицата.
Към нея гледат и широко отворените сергии на занаятчийските работилници. Самото
жилище се обогатява с нови по предназначение помещения, някои от които имат
подчертано представителен характер и оформление.
Селищният център се развива и обогатява с нови обществени
сгради. Всред тях, във връзка с общо повишеното национално самосъзнание и
борбите за духовна независимост, се налагат с новия си архитектурен образ
училищната сграда, наред с все по-смело извисяващите се новоизградени църкви.
Тези черти заедно с още някои индивидуални особености разкриват възрожденска
Трявна. Наследила от старото селище главните елементи на плановата си структура
като основни махали и улици, мястото на традиционния обществен център, тя
представя нов архитектурно-пространствен образ – одухотворен и жизнерадостен,
илюстриращ високите художествено-творчески постижения на своите талантливи
създатели.
Старателно ясна графична представа за възрожденска Трявна и
по-точно за Трявна от края на XIX в.,
която стои най-близо по време на възрожденската епоха, дава първият общ
кадастрален план на селището, изработен през 1903 г.
Градът е бил развит издължено по долината на реката,
ограден, както и днес, от стръмните странични зелени склонове. В миналото той е
заемал само по-ниските и сравнително равни части, разположени в близост до
водното течение, така че при старите улици не е имало твърде силни наклони.
Основен композиционен гръбнак на селищната територия била
„главната улица“, която съвпадала с транзитния път, идващ от Дряново и Търново
и извеждащ на югозапад към Балкана. Тя преминавала през цялата тогавашна
дължина на града, като свързвала трите му главни махали – „Горната“, „Средната“
и значително по-късно оформената, към средата на 19 в. „Нова“ – „Долна махала“.
За естествена граница между тези махали служела реката с нейните мостове, тъй
като, въпреки че следват една обща посока, продиктувана от теренните форми, в
централната част на града главната улица и реката извиват независимо една от
друга и двукратно се пресичат. От изток, със Средната махала се свързвала
страничната, относително самостоятелно развита покрай малко едноимено дере,
също стара „Качаунска махала“. Тя е изолирана от останалото селище поради
специфични теренни дадености като високият южен хълм я отделя напълно от
Горната махала.
Главният обществен център, оформен около пазарния площад и
свързан с най-стария от мостовете, изпъква ясно в общия пространствен образ на
селището. В него той е подчертан от часовниковата кула – известния „тревненски
сахат“, станал символ на града и неговите еснафи. Значението на този площад
като главен, обединяващ и традиционен обществен център за целия град се подчертава
както в резултат на групирането на най-значителните възрожденски обществени
сгради около него, като църквата, училището и множество дюкяни, но и от
разполагането на подобни сгради от следосвобожденския период в непосредствена
негова близост, какъвто е случаят с двете по-късни училища.
В плана на стария град личи ясно споменатата тенденция
сградите да излизат на самите улични линии. В резултат на това те оформят и
очертават улиците, най-вече главната. Когато имотите били твърде тесни, няколко
съседни сгради са били застроявани сключено, като образуват било цялостен обем,
обединен под общ покрив, било поредица постройки с различни по височина
покриви. Такива сключено застроени фронтове с различна височина се срещат из
цялата главна улица и на други места в града, свързани обикновено с уличните и
предмостови уширения, при някои кръстовища, в рамката на пазарния площад и пр.
Изграждането на сградите върху уличните линии е
продиктувано от характера на самата икономическа дейност през разглеждания
период в града и най-вече от стремежа да се търси непосредствен контакт с
купувача, затова в повечето случаи дюкяните – работилници са включени в
приземните етажи на къщите. Тази особеност, наред с обстоятелството, че в
повечето случаи имотите са издължени и обърнати с тясната си страна към
улицата, са именно причините за силното уплътняване на застройката по уличния
контур. Това води до създаването на уплътнени улични силуети, което е един от
признаците за по-висока степен на архитектурно-градоустройственото развитие на
Трявна всред останалите селища от същото време. Като се прибави и характерът на
типичната жизнерадостна тревненска къща, става ясно какво отражение дава всичко
това върху оформянето на цялостния вътрешен пространствен облик на града.
Ориентирането на съществените и представителни жилищни помещения в горните
етажи на сградите с многобройните им прозорци и еркери, и широко отворените
дюкяни в приземието към уличното пространство, създава неговия оживен и
приветлив характер, който наред с архитектурните качества на самите постройки и
високохудожествените композиционни похвати, приложени от тревненските майстори
при изграждането на това пространство, превръщат града в хранилище на един от
най-богатите улични ансамбли от този период в нашата страна.
Ето защо, макар и дълго водена в официалните регистри и в
речта на хората от това време като „село“, Трявна от епохата на Възраждането е
фактически не само в икономическо отношение, но и по дух и в
архитектурно-художествен облик истински град, и то не само с градско оформени,
включени в архитектурни рамки улични и площадни пространства, не само град за
живеене и работа, но и за задоволяване на високите естетически потребности на
нейното духовно издигнато население.
Това е град на художници – хора на изкуството по душа и
призвание, които не строят само „къщи“ и „дюкяни“, а дават израз на чувството
си за красота и изящество, за хармония на общата градоустройствена композиция,
градена с наслагване на по-новото като принос към създаденото вече от
предишните творци. Строили и на други места като ненадминати специалисти, но
съобразявайки се с тамошните местни вкусове и традиции, тревненци създават тук,
в своя собствен град, своята истинска творческа философия – осъществявайки я на
дело, дават свободен и пълен израз на колективното си схващане за хармония и
красота на едно селище като цяло, на това неповторимо явление „възрожденска
Трявна“ – което ние, за жалост, никога няма да почувстваме напълно в резултат
на по-късното, шаблонно-типизирано съвременно строителство.
Но дори в днешния си вид /80-те години на миналия век/,
Трявна остава неповторима всред всички останали наши селища. Има все още кътове
в нея, които до голяма степен са запазили характера и обаянието на стария град
– кътове, в които съвремието с неговата своеобразна твърдост и унификация не е
посмяло грубо да настъпи /Макар и това да е налице на отделни места/. Тази
именно старинна субстанция е, която може, и има като безпрекословно задължение,
да съхрани и да предаде на бъдещето нашето сегашно поколение.
(Следва)
Арх. Елена Конярска
Из сборника „Трявна“, 1982 г.
| Двор на къща при Средният мост в Трявна |
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.