Това проучване стана възможно с активното съдействие на Русенска митрополия в лицето на Архимандрит Виктор Мутафов. Проучването обхваща архива на Русенска митрополия, депото на икони и музейната сбирка към митрополията, както и работа на терен. За Поповска духовна околия съдействие получих от директора на ИМ - гр. Попово - г-н Пламен Събев. Като се има предвид периметъра на дейност на тревненските майстори строители, резбари и зографи, то географски Русенска епархия остава в предпочитаните от тях територии. За селата и градовете от този регион най-близкия художествен център е Трявна. Големият брой майстори в тази област, както и добрата им организация са предпоставки към тях да се насочват доста строителни и художествени поръчки.
Проучванията за църквите в този регион не започва от нас.
Проф. Асен Василиев публикува много сведения за дейността на тревненските
майстори по тези места в капиталния си труд „Български възрожденски майстори”.
Във връзка с Министерско постановление № 608 от 1952 г. Св. Синод издава
Окръжно № 4502-77/14.07.1952 г. с което набелязва мерки за опазване на
църковните старини. Отново на основание на решение на Министерският съвет, Св.
Синод издава Окръжни № 5476-29811.07.1970, № 2369-13831.03.1971 г. за съставяне
на описи на всички старинни икони, за извършване на инвентаризация,
паспортизация и консервация за тяхното опазване. Направени са описи на
старопечатни книги и църковна утвар. Получените сведения са обобщени в доклад
от ерудираните свещеници иконом Борис Минев - епархийски отговорник по
старините и иконом Марин Павлов - епархийски съветник. В доклада е записано, че
в култова употреба в 228 храма се намират 6595 икони, а извън култова - 524
икони. По духовни околии са разпределени така: в Русенска - 3882 икони, в
Разградска - 872 икони, в Силистренска - 966 икони, в Тутраканска - 386 икони и
в Поповска - 489 икони. Авторите на доклада считат, че „повечето от старите
икони са от неизвестни майстори и недатирани точно. Те са от ХIХ век и са работа предимно на майсторите
от Тревненска/та школа”. Според тях в епархията са работили следните тревненски
майстори: Досю Коев или Теодоси Коюв /1841-1867 г./, Койчо Досев /1867г./,
Ангел и Асен /не Асен а Симеон б.м./ Досеви, Захари Цанюв /1843, 1865 и 1873
г./, Цаню Захариев /1873, 1893 г./, Кою /не Кою, а Кънчо б.м./ Захариев /1875
г./, Йоаникий папа Витанов /1843 г./, Иван Йонков /Иван Йонков работи по-късно,
по това време работи баща му Йонко поп Димитров б.м./ 1868 г., Димитър п. Йонку
/тук пак най-вероятно става дума за Йонку поп Димитров б.м./ 1881 г., Кою
/Койчу/ Витанов /1882 г./, Поп Димитър Кънчов / Кръстев/ Зограф /1846 г./ Цанко
Иванов /такъв тревненски зограф няма, може би става дума за Иван Цанюв, брат на
Захария Цанюв, който обаче почти не се подписва б.м./ 1868 г., Митю Данев /не
Данев, а Цонюв б.м./ 1871 г., Рачо Тихолов /1873 г., Петър Минюв Петров /по
това време той не е жив, а работят синовете му Георги и Димитър б.м./ 1874 г.,
Йонко Т/Поп/ Димитров /1881 г., Митю и Георги от Трявна /1884 г./.
За да изографисва икони в епархията, всеки зограф трябва да
получи разрешение - удостоверение за признато зографско право от Епархийският
съвет. Зографът представя 1 или 2 икони и съветът се произнася за тяхната каноничност.
Свидетелствата на по-ранните тревненски зографи не са запазени, а само едно на
тревненският зограф Иван Генков, късен представител на Захариевският род.
Зограф Иван Генков /1843-1933 г./ е роден и обучен в Трявна, но от 1893 г. се преселва
в с. Водица, Поповско. Той е четвърти син на Генко Кънчов. В молбата си пише:
„Иконописец от 1870 г. по наследство от баща си, дядо си и прадядо си”. Има
разрешение от Епархийският съвет № 375/1902 г., подписано от Митрополит
Василий. Автор на иконите в повече от 32 църкви. Молбата за разрешение да
рисуват икони в епархията от Иван Генков и брат му Тодор Генков е представена
на 29 януари 1902 г. Иван представя иконата „Св. Богородица”, а Тодор представя
„Св. Богородица” и „Исус Христос”. В протокола на Епархийският съвет пише:
„Иконите са достатъчно добри за селски църкви, обаче образите на светиите,
което е най-главно в случая, не отговарят напълно на изкуството, но предвид, че
просителите упражняват още от турско това занятие, което постепенно усвояват
/..../. Да им се издаде нужното свидетелство за свободно упражняване на
занятието си по църкви на далечно разстояние от града, след предварително от
съвета преглеждане и одобрение...”. Решението на съвета е подписано от
Митрополит Василий. Поради проявена небрежност от Иван Генков при възложени му
зографски работи в с. Могилино, Русенско, Епархийският съвет му отнема
разрешителното да изографисва икони в епархията. След изпращането на покайно
писмо, разрешителното му е възстановено през октомври 1908 г. с изричното
условие да рисува само в селски храмове, които са отдалечени. Моите лични
наблюдения са, че Иван Генков е много слаб иконописец. Доста по-добър от него е
брат му Тодор. В някои от селските църкви, които посетих ми казваха, че иконите
ги е рисувал Дядо Иванчо от Водица. Всъщност се оказваше, че иконите са дело на
брат му Тодор много често в екип с братовчед си Иванчо Кънчов. Освен стила има
и подписи на двамата зографи, като Тодор Генков започва да се подписва Тодор Г.
Зографски. Такива са иконите в с. Благоево, в с. Каран Върбовка и на други
места. Най-вероятно Иван Генков е наемал обекти, сключвал е контракти, а след
това иконите се изписват от брат му Тодор и Иванчо Кънчов.
През 1912 г. постъпва молба от роденият в Трявна, живущ във
Варна художник - учител Иван Йонков. Той представя пред съвета иконите „Исус
Христос” и „Св. Николай”. Съветът дава разрешение. Синодална наредба №
6871/12.09.1969 г. регламентира реда и условията при които могат да се отпускат
за временно ползване църковни икони на нецърковни учреждения, утвърдена от Св.
Синод с Протокол №22/05.09.1969 г. Старинни икони от епархията са експонирани в
откритата на 28 юли 1984 г. музейна експозиция в Катедралния храм „Св. Троица”
в Русе, в историческите музеи в гр. Попово и гр. Тутракан. Реставрираните икони
от старият възрожденски иконостас на храм „Св. Георги” в Русе се съхраняват в
Художествената галерия в града.
През 1980 г. Специализираният музей за резбарско и
зографско изкуство - гр. Трявна предприема мащабно проучване във всички църкви
чрез разпратени анкети. В резултат на това се получава една доста пъстра
картина за тяхната дейност. Сведенията не винаги са пълни и точни но добавят
доста нови факти към известните дотогава. Резултатът от тези анкети е
публикуван в сборник. В по-късни години проучвания на някои музеи добавят нови
щрихи към художественото наследство на тревненци. Такава активна проучвателска
дейност извършва Историческият музей в гр. Попово, който притежава завидна
колекция тревненски икони. Донякъде това е отразено в сборника „Попово в
миналото”. Друг ценен принос в тези проучвания е изданието на Пламен Събев
„Християнски храмове в Поповска духовна околия”. Ценен принос дава и
проучването на Румяна Симеонова за дейността на тревненци в Тутракан.
Строителството на църкви в Русенска епархия е сравнително
късно, по-ранните датират към средата на XIX век. Сред най-добрите от това
време е русенският храм „Св. Георги”, чийто строеж започва през 1841 г.
Внушителната му сграда е издигната от тревненски майстори начело с Уста Пеню.
От по-старите градежи на тревненци в района е запазена единствено църквата в с.
Полско Косово, Русенско /1854 г./. Въпреки характерната архитектура на
тревненските майстори от това време, засега нейният майстор остава неизвестен.
Стари църкви от това време са съществували и в селата Конак, Поповско /1850/,
Ковачевец, Поповско /1857/, Водица, Поповско /1859/. Тези църкви са разрушени
през Руско-турската война 1877 г. След Освобождението са възстановени отново от
тревненски майстори. От предосвобожденският период има няколко запазени църкви,
чиито майстори са сред най-добрите от Трявна. Сред тях се отличава църквата в
с. Червена вода, Русенско. Дори да не беше посочил името си бихме разпознали
великолепния градеж на Уста Димитър Сергюв от Трявна *. Това е майсторът от когото се учат цели
поколения тревненски строители. Запазените до наши дни негови църкви в с.
Любенова махала, Новозагорско, с. Енчевци, Тревненско, ц. „Успение Богородично”
гр. Търговище и ц. „Св. Георги” в Трявна остават неповторими образци на
възрожденската ни църковна архитектура. Тук майсторът е оставил и своя
възпоминателен надпис, който ни посреща още на входа „1860.май
= 9-го зачнаса сей дом от Архитектона Димитра Сергювич от Трявна”.
Внушителната еднокорабна базилика е изцяло от каменен
градеж, покривът е с характерните плавни линии на прочутият майстор. Емпорията над притвора продължава плавната си извита линия
в цялото пространство на църквата, дори и над олтара. Тя напомня много
емпорията в тревненската църква „Св. Георги”, но тук майсторът е добавил един
допълнителен елемент, който и придава още по-голямо изящество. В горната част е
кръстосал ромбоидно фини дървени летвички, които създават усещането за въздушна
дантела. Всички пространства вътре в църквата са усвоени с необходимата
мярка и прецизност. Тук ще спомена и една друга църква в Русенското село
Писанец. Тя е строена малко след Освобождението, но свещеника ми разказа
следната любопитна история: „Около 1860 г. писанчани в желанието си да си
построят хубава църква харесали църквата „Успение Богородично” в Търговище. Тя
обаче била голяма и скъпа. Те намерили старият майстор Уста Димитър Сергюв и
отправили към него своята молба. А тя била: Да ни построиш църква като тази в
Търговище, но да е по-малка и по-евтина! Майсторът изработил проект според
тяхното желание. Но наскоро се споминал. Събирането на средства също отнело
доста време. Така че години по-късно по неговият проект други тревненски
майстори построили църквата”. Тя наистина е много красива и кокетна и носи
характерните отличителни белези на Уста Димитровите църкви.
Друг забележителен тревненски майстор оставя два красиви
храма в този регион, носещи името на Св. Николай Мирликийски. Това е Уста Генчо
Кънев Големия. Храмовете са в гр. Тутракан и в гр. Разград. Тутраканската
църква е съградена по плана на една от църквите в Букурещ, като майстор Генчо
сам снема плана и го възпроизвежда в Тутракан. Градежът преминава през
трудности тъй като голямата и красива сграда не се нрави на турците. Строежът е
спрян и след заключение на специална комисия отново възобновен. Църквата е
трикорабна, като всеки от корабите завършва с апсида. На запад е прибавен
нартексът. Корабите се разделят на два реда с по четири колони. Пространствата
в църквата са овладяни с голяма прецизност и баланс между отделните
архитектурни елементи. Тя носи класическите форми на тревненската строителна
школа. Особена хубост предават на сградата меките вълнообразни линии на
подпокривните корнизи, оформянето на купола и камбанарията. Храмът е осветен
през 1865 година. Днес той е в почти автентичния си първоначален вид за разлика
от едноименната църква в Разград. За авторството на строежа в Разград има две
версии. Едната посочва Уста Генчо Кънев, а другата Хаджи Станчо Русенеца.
Изследователите са единодушни, че първоначалната дърворезба е на Уста Генчо
Кънев. Архитектурният стил на църквата, както и практиката на прочутият майстор
да прави резби в църкви, които той е строил говорят в полза на неговото
авторство. Но тук трябва да имаме предвид и един друг факт. По това време той
строи няколко църкви, което на практика не е възможно. Затова като един
истински предприемач той е наел майстори да изпълнят проекта. В първоначалният
си вид църквата е трикорабна безкуполна базилика, без камбанария. Завършена е
през 1860 г. Резбената украса е правена през 1862 г. Сегашното кубе и
камбанария са строени през 1903-1907 г. от други майстори.
След Освобождението строителството на храмове в епархията
се засилва. Възстановяват се разрушените през 1877 г. и се строят нови. Мнозина
тревненски строители вземат поръчки в региона. Няма запазени сведения за много
от тях, но можем да споменем няколко. Никола Касев строи църквата в с. Дриново
/1900/ и църквата в с. Глогинка заедно с Пенчо Колев /1900/. Божко Христов от
с. Веленци, Тревненско строи храма в с. Иванча /1884-1885/. В Кардам строи
Васил Добревски от Трявна. Уста Генчо Колев от с. Добревци, Тревненско
възстановява църквата в с. Конак, Поповско. Мнозина от тревненските майстори
възпроизвеждат утвърдени образци на старите тревненски майстори. Така например
църквата в с. Кръшно е строена през 1885 г. от тревненски майстори, които
използват архитектурните модели на Уста Димитър Сергюв. Представлява
еднокорабна базилика с емпория над притвора и нартекс. Към изредените дотук
майстори бих добавила Петър Ганчев от с. Генчовци /църква в Долапите/, майстор
Трифон от Трявна /църква в с. Борисово/, Христо Дамянов от Плачковци /църква в
с. Нисово 1884 г./, Цаню Ковачев и Петко Ковачев /църквите в с. Семерджиево и
с. Благоево/. Всички те според своите умения и според финансовите възможности
на местните оставят образци на тревненската строителна школа.
(Следва)
Люба Цанева
Из „Известия на Специализирания музей за резбарско и
зографско изкуство – Трявна“, т. 4, 2015 г.
* По
сведение на Дабко Устагенчов, баща му „на готови по-рано основи, въздигнал
храмовете в Севлиево, Враца и Червена вода“. Твърде вероятно е, бидейки ученик
на Архитектон Димитър Сергюв, да е работил съвместно с него и на строежа на
църквата "Свети Архангел Михаил" в с. Червена вода
| Църквата "Св. Николай Мирликийски" в Разград |
| Църквата "Св. Николай Мирликийски" в Тутракан |
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.