Строежът на нова сграда бил съпроводен с редица обичаи и обреди. До днес са се запазили „такията“ и ходене на гости за нова къща. Все още тук-таме се намират хора, които помнят и други обичаи и вярвания, свързани със строителството. Повсеместно в Тревненско било разпространено схващането, че сградите трябва да бъдат изградени на „чисто място“ – т.е. под тях да няма заровен умрял човек или пък повече гробове. В противен случай се вярвало, че в къщата ще се заселят „злини“ – духове, които щели да трепат нощно време. Първата копка се правела от човек „по-хаирлия“, т.е. от тези, на които „по им вървяло“.
Широко разпространеният обред, както сред българите, така и
сред всички балкански народи - „вграждане на сянка“ не е популярен сред
тревненци. Вярването, че вграждането на сянка, на човек или животно, ще бъде
гаранция за здравината на бъдещата сграда и неговият дух ще стане покровител на
дома и стопаните му, може и да е съществувало в Тревненско, но вероятно - в
много по-стари времена. Според народните поверия, вграденият бил жертва,
принесена на новостроящата се къща, мост или друга постройка. Като отглас на
истинското вграждане, е обичаят на строителите – тревненци - при започване на
строеж, в четирите или в единият ъгъл на темелите, да зазиждат пари, бутилки
със светена вода или с масло, с поставено в тях писмо с името на стопанина и
годината на строежа. По сведения на съвременници, заравянето на монети и
бутилки се извършвало за здраве, щастие, но имало и пречистващо, предпазно
значение. До известна степен може да се говори, че парите заместват вградения
човек или животно при следния обред: с цел бъдещата сграда да стане здрава,
майсторът слагал крака си върху основния камък и казвал на стопанина: „Ей,
чорбаджи, мърда камъкът, иска камъ!“. Стопанинът „хвърлял“ на всички строители
железни пари. Някои обреди, свързани със започването на строеж, били приети от
църквата и приспособени от нея за прилагане в практиката. Това са т.н.
„водосвет“ и „маслосвет“. Водосветът се извършвал след зазиждането на първия
камък на строежа, като в централната част на къщата, слагали масичка, на нея –
менче със светена вода. Свещеникът ръсел с чемшир по всички ъгли и четял
молитва. На обреда присъствали и близки и съседи на стопаните, разчупвала се и
се раздавала питка, както и други храни и питиета. Това е един религиозен обред
за предпазване и очистване на мястото на къщата от злите сили, едно
благославяне на бъдещия строеж и стопаните му, само че някогашните езически
форми на действие са трансформирани в християнски, а същността на езическия
обряд е запазена.
Елементи на благопожелания съдържа и обичаят „викане за
нова къща“, наречен в Трявна – „такия“. След изкарване на „чантията“ – покривната конструкция, на
билото се слагал дървен кръст, окичен с рози, пешкири и др. Един от майсторите,
произнасял благословията, като се обръщал към майсторите, калфите, съседите и
хората от селото, към стопаните:
„Колкото на гората листата,
на полето тревата,
толкова имот, живот и берекет
в неговата къща!“
Стопаните и съседите дарявали майстора и строителите с
ризи, пешкири, изобщо кой с каквото имал възможност. Викането се извършвало с надеждата,
че подаръците, дадени за новата къща, пожеланията на викача, ще внесат в нея
щастие и изобилие.
След изграждането на къщата и нанасянето на семейството,
давали на млад човек или дете да запали първия огън, „за да върви напред на
стопаните“. Това е още едно вярване, свързано с тяхното благополучие.
Особен интерес представлява обичаят „курбан за нова къща“,
който се правел след като къщата е изцяло готова и стопаните й вече живеели в
нея. Заколвало се агне, петел или друго животно и се давал курбан за здраве. Всеки
от гостите носел подарък на стопаните на новата къща, както и храна, питиета. В
нова къща не се влизало с празни ръце. Ако някой забравел да донесе дар,
търкулвал на пода някоя пара, „за да върви на стопаните в живота на хубаво и
напред“. Новата къща трябвало непременно да се „кореняса“, т.е. да се очисти от
„злините“, които населявали всички необитаеми постройки. „Коренясването“ се
извършвало, за да може стопанинът „да забие корен“ в къщата, в новото селище, а
пребиваването му там да бъде благополучно. Този обред се правел по следния
начин: един от гостите държал тава с пита или баница, другите я хващали и
разчупвали над главата на стопанина…
Изброените до тук обреди – очистителни, жертвоприношение,
благопожелания, по същество са езически и познати още от дълбока древност, и са
свидетелство за голямата устойчивост на езическия елемент в нашата народна,
духовна култура.
Цаньо Митев и Катя Николова
29 ноември 1978 г.
Из „Краеведчески сборник“, посветен на 1300-та
годишнина на България, 1981 г.
* Снимката е илюстративна
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.