Тревненският писан бръшлян – това са шумките (листата) на всекиго известното широколистно растение – бръшляна, което и зимно и лятно време, със своята постоянна зеленина, обхваща вътрешните страни на високите дувари, които ограждат старите къщи на по-големите балкански села и градове.
Тия листи, старите тревненски майстори – зографи (иконописци) са прошарвали с фигури от разни бои,
някога наподобающи на цветя и са ги давали на моми и ергени да се кичат по
глави и кършат старите български хора по годежи, сватби и сборове.
Писаният бръшлян е специално дело на тревненци, и само на
Тревненци из цяло българско, в минало и сегашно време. И неговата история
свързва спомените за известно минало на някогашните две големи прибалкански
села – Трявна и Габрово.
Още преди 150 години тия две големи балкански села живо се
занимавали в две главни насоки: тревненци – в областта на трите главни и
единствени по рода си занаяти – зографството, резбарството и казаслъка, а
габровци – в областта на общата търговия и зараждащата се фабрична индустрия
във формата на гайтанджийството. Габровци, като хора по естество надарени с
търговски нюх и похват, много по-рано са могли да се приближат до по-близките
градове на културните западни и др. страни: Беч /Виена/, Пеща, Букурещ и др.
търговски за времето си центрове, завързвали са търговия с тях, като са
донасяли от там разни модерни него време стоки, с които са търгували в селото
си околните нему колиби. Едни от многото артикули, които габровци внасяли от
вън – това са били изкуствените китки /разни рози и др./, които са служили на
моми, ергени и млади булки за накити през зимата, когато красотата на разните
естествени цветя е липсвала. На първо време габровци са донасяли в ограничено
количество тия изкуствени китки и последните едва са могли да задоволяват
младите габровски кокетки. Всичко, що било донесено, се поглъщало от
габровските моми и булки.
Тази новост дошла до ушите на тревненци и последните са
купнеели да видят, а в евентуален случай и да се накичат през зимата с такива
модерни и хубави китки. А габровските пък, като че ли на пук на тревненските
моми и ергени са идвали на тревненския сбор, накитени с тия модерни китки и са
произвеждали фурор пред тревненци. Тук чувството на съревнувание силно възбудило
тревненци и последните, в лицето на своите тогава добри майстори – художници –
зографи, намерили модус да съперничат с габровци. На досетливите зографи дошло
на ум да описват листите на вечно зеления бръшлян и на всякъде демонстрирали
изобретеното изкуство на своите зографи. По разните хора, на годежи, сватби и
сборове, те вече взели да превъзходствуват с киченето си другите моми и ергени…
Габровци, за да останат верни на своите усмивания към
тревненци, винаги, когато са идвали в Трявна, поръчвали са да им описват по
някой лист или клонче от бръшляна, кичели са се с него и го отнасяли в Габрово
по домовете си, дето го поставяли на лично място, за да го осмиват. Тъй
писаният бръшлян започнал да овладява и габровците.
По-късно и някои от тревненските търговци са ходили в Беч,
Стамбул, Букурещ и др. градове и те между другото са донасяли европейските
изкуствени китки, поставени в специални кутии, тревненци започнали да се кичат
и с тях, но значението и службата на писания бръшлян не изчезнали. Още повече,
че писаният бръшлян е придобил особено значение за габровци, които в
последствие заменили сарказма си с невинното само шегобийство. Нямало е
габровец, който да посети Трявна и да не потърси да си купи писан бръшлян, за
да го занесе като рядък подарък на ближните си…
И днес, когато Трявна се превърна на един от най-приятните
балкански курортни центрове, през време на курорта, при разните забави и
увеселения, често пъти писания бръшлян играе първенствующа роля в декориране
гостите дошли от различни краища на страната ни. Те се любуват на
оригиналността и краските му и го отнасят с себе си за по-дълги спомени от
посещението на тревненския наистина хубав курорт…
След изчезването на зографските фамилии в сегашно време,
традицията на писания бръшлян се поддържа, за да държи връзката с миналото и да
ни напомня за лекия хумор към тревненци, превърнат после в едно невинно
шегобийство и приятни отношения на хората от тия съседни понастоящем градове –
Трявна и Габрово.
Тревненци почитат и сегашната и минала габровска култура и
габровци надявам се добре ще ценят онова, което тревненци са дали и дават за
нацията ни.
А писаният бръшлян ще трябва да остане и занапред една
приятна емблема за още по-приятни отношения между тревненци и габровци в
бъдеще…
Никола Чушков
„Общински вестник „Трявна“, бр. 79/1938 г.
| Една от атракциите на Музея в Трявна, е рисуването върху бръшлянови листа, което доставя най-голямо удоволствие на децата |
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.