Културните интереси на будното тревненско население не се ограничават само с развитието на едно модерно за времето си образование. Успоредно с него се полагат основите и на други форми, отговарящи на стремежа към просвета. Една от първите изкарани стаи на училището, наречена „обща", става център на духовния живот на тревненци. Още от 1839 г. по полиците й се подреждат книги, вестници и списания. Учителите или други образовани хора са четели на глас статии вестниците или от книги, след което са водели дълги спорове и разисквания… При тия събирания на посетителите се е поднасяло и кафе. Поп Йовчо е съзнавал значимостта на това явление и е отбелязал приетите книги през 1841, 1842, 1847 и 1848 г., както и абонамента за три течения на вестници през 1848 г. През 1841 г. Васил Априлов изпраща до Никифор Даскалов един сандък с книги с препоръка да влязат в библиотеката „обща“. През 1847 г. е написан и първият устав на „книгохранителницата“, като са записани всичко 376 книги и под номер 1 е записан „Элино - Российско - Французкий лексикон“.
Че любознанието и стремежът към просвета и култура не са
били присъщи само на организаторите и дейците на книгохранителницата, личи и от
наличието богати домашни библиотеки по това време. Такива са притежавали поп
Йовчо, Петко Славейков и други тревненци като Христо Н. Даскалов, иконописците
Сърневи, до последните наследници на които достигат 160 книги, Райко Николов,
Никола Райков и др. Богати библиотеки са имали и някои жени, показали
всестранни литературни интереси. В домашните библиотеки са открити изписани от
странство книги (Париж — 1860 г.). Съдържанието на библиотеката, начинът и
редът на ползването й и духът, който владеел в Общата стая, я издигат като етап
на духовно развитие, което по-нататък стига до своята по-висша форма -
българското народно читалище. Така, че въпросът за образуване на читалище в
Трявна се е зародил и развивал с израстването на националното съзнание и
културния уровен на населението, следвайки закономерността и логиката на нашето
Възраждане, намерило едни от най-добри носители в лицето на просветените
тревненци. Поради същата логика дейността на Общата стая е срещнала и съпротивата
на старите чорбаджии - конформисти и противници на всякакъв прогрес, в лицето
на т. нар. триумвират чорбаджиите Кънчо Генков, Никола Чушков и Цаньо Райков.
Тази борба е съпровождала културния и икономическия живот
на Трявна през цялото Възраждане на по-късните периоди на нашето развитие, чак
до 1944 г. …
В началото на читалището (образувано на 11 ноември 1871 г.)
стоят имената на Васил Левски и Ангел Кънчев, а в неговите основи лежи
дейността на местния революционен комитет. Образуваното читалище
„Трудолюбие" е адмирирано от П. Р. Славейков, който отпечатва устава му в
500 екземпляра в печатницата на в. „Македония“, а за негов пръв председател е избран
Иван Славейков. Към тези имена, свързани с читалището, се прибавят и имената на
членовете на революционния комитет или бъдещи въстаници – Васил Михалев, Цаньо
Шишков, Михаил Икономов, Симеон Цонев - Моната, Цаню Захариев, Кънчо Захариев,
Петър Генчев, Петър К. Мошев, Иванчо Ангелов и др. Това окончателно определя
облика на бъдещата тревненска интелигенция.
И в Трявна театралната дейност започва в 1872 г. с
„Многострадална Геновева", посрещната с наивността и възторга на отворилия
си за пръв път очите наш зрител. Тук „театрото“ е било изнесено на специална
сцена и подиум, декорите и завесата били рисувани от тревненски зографи.
Следващата година се изнася пиесата „Потемкин“, после пак „Многострадална
Геновева“, допаднала много на настроението и надеждите на населението. И в тази
дейност начело са младите революционно настроени учители, зографи и занаятчии,
като Димитър Витанов, Симеон Цонев, Васил Михалев, Кънчо Захариев и др. След
Освобождението театралната дейност се развива с променлив успех в зависимост от
политико-икономическата обстановка и сформирания екип от запалени ентусиасти
самодейци. Особено в периода 1924-1930 година се проявяват много талантливи
местни артисти, като Петър Сергев, Иван Йонков, Мария Ошанова, Цаньо Ангелов,
Михаил Иванов, Никола Шиваров и др.
На това време, на тази атмосфера принадлежат и първите
пориви на бъдещите колоси на нашето национално театрално изкуство - народната
артистка Марта Попова, Невяна Тенева, Златина Недева и народната артистка
Виолета Николова. Издънка на поп Димитър Кънчовата зографска фамилия е народната
артистка Надя Афеян, а от Устагенчовия род произхожда оперетната певица Анета Цанкова.
Тук е и коренът на народната артистка Адриана Будевска. Музикалният живот в
Трявна се развива заедно с другите видове изкуства и дава своите богати
плодове, Народната песен никога не е заглъхвала по сватби, празненства и
сборове. Около средата на XIX век се проявяват и професионални музиканти. Но и
тук вкусът и талантът на тревненци внася своя стремеж към развитие и
усъвършенстване. Още през 1874 г. се сформира оркестър от даровития самоук
музикант Петко Кулов - връстник и приятел на Петко Славейков, който по това
време събира в Трявна фолклорен материал, съчинява песни и внася реформи в
преподаването на пеене в училищата. Най-яркият представител на това изкуство в
Трявна е Янко Мустаков, развил музикалната си дейност в град Свищов,
изключително талантлив музикант, музикален педагог и диригент, патриот и
книжовник, основател на първия хор в България. Явлението Янко Мустаков е пълна
и вярна характеристика на възрожденския дух в Трявна в областта на музикалното
изкуство с исторически заслуги към българската музика.
По-късно училищата поемат развитието на музикалния живот в
града, като още през 1893 г. се образува ученически хор. Четири години след
това се образува и първият оркестър, а през 1903 г. се слага началото на
първото музикално дружество в Трявна — „Гусла“, което по-късно развива богата
художествена дейност.
През 1919-1924 г. в Трявна е учител първият музикант с висше
музикално образование - Атанас Пейчев, който основава детско певческо дружество
„Тревненска детска музикална китка“. Непосредствено след Първата световна война
в Трявна по инициатива на социалдемократическата партия се образува и първият
работнически хор, който след септемврийските събития през 1923 г. преминава към
музикалното дружество „Гусла“.
Място за музикална изява тревненци намират и в църковния
хор при църквата „Св. Георги“. Върхът на музикалния живот в Трявна преди Девети
септември 1944 г. е изнасянето на голяма музикална вечер с оперетните певци артисти
Райна Симеонова и Мария Корели и драматичните артисти Константин Кисимов и
Марта Попова.
През по-голямата част от този дълъг период от време
читалището не е могло да бъде обединителен център на разнообразната дейност,
която е присъща на тези уникални културни институти в нашата страна. Силите са
били насочени главно към завземане на неговото ръководство, защото и „младите“,
и „старите“ са виждали значението на тази позиция за овладяване на духовете.
Тази борба се е водила постоянно и е била причина както за застой в читалищната
работа, така и за бурни подеми в зависимост от това в чии ръце е било ръководството
на фона на политическата обстановка в страната. В тази борба, явна и тайна,
понякога бурна, тревненци са показали, че могат да владеят и „тънката
политика" - на 1 януари 1872 г. с цел да не се допусне да бъде избран в
ръководството на читалището Кънчо Кесаров, който макар и млад, бил „душа на
чорбаджиите“, младите единодушно го посочват да предложи новото ръководство, а
той от честолюбие не ще предложи себе си – и успяват. Младите водят читалищната
дейност и спечелват симпатиите на населението. След разгрома на Априлското
въстание чорбаджиите вземат връх и читалището започва да гасне, а книгите да се
разпиляват, като този процес продължава до 1886 г., когато читалището
преустановява дейността си. Задачите и целите му обаче се запомнят от младите,
подготвени да възприемат и идеите на социалната революция. През 1888 г. група
социалисти, начело с Никола Иванов Чушков, образуват обща библиотека „Познай
себе си“, закрита в 1894 г. През Стамболовия режим тя е заменена с казионното
читалище „Развитие“, просъществувало само няколко месеца. След това изниква
дружество „Братство“, което според думите на Христо Даскалов „си поставя за цел
нравствено и политическо възпитание на народа червено знаме". След неговото
разтуряне работническото дружество „Защита“, наименувано по-късно в младежко
комунистическо дружество „Карл Либкнехт“, продължава просветната си и културна
дейност до 1925 г., когато полицията разтурила клуба и изгорила книгите му.
Образуваното през 1897 г. читалище „Напредък“ е
съществувало формално до 1944 г., като единствената му по-значителна проява е
тържественото честване на 50-годишния юбилей на читалище „Трудолюбие" на
11 май 1921 г.
(Следва)
Д-р Димитър Беров
Откъс от доклада „Живият въглен на
Възраждането“, публикуван в сборника „От ръката Тревненска“ /1987 г./
* В
илюстративният материал са използвани снимки от презентацията по повод
150-годишнината на НЧ „Пенчо Славейков – 1871“
Из презентацията по повод 150-та годишнина на
НЧ "Пенчо Славейков - 1871"
| Из презентацията по повод 150-та годишнина на НЧ "Пенчо Славейков - 1871" |
| Из презентацията по повод 150-та годишнина на НЧ "Пенчо Славейков - 1871" |
| Из презентацията по повод 150-та годишнина на НЧ "Пенчо Славейков - 1871" |
| Из презентацията по повод 150-та годишнина на НЧ "Пенчо Славейков - 1871" |
| Из презентацията по повод 150-та годишнина на НЧ "Пенчо Славейков - 1871" |
| Из презентацията по повод 150-та годишнина на НЧ "Пенчо Славейков - 1871" |
| Из презентацията по повод 150-та годишнина на НЧ "Пенчо Славейков - 1871" |
| Из презентацията по повод 150-та годишнина на НЧ "Пенчо Славейков - 1871" |
| Из презентацията по повод 150-та годишнина на НЧ "Пенчо Славейков - 1871" |
| Из презентацията по повод 150-та годишнина на НЧ "Пенчо Славейков - 1871" |
| Из презентацията по повод 150-та годишнина на НЧ "Пенчо Славейков - 1871" |
| Цаню Шишков |
| Васил Михалев |
| Цаню Захариев |
| Симеон Цонев - Моната |
| Никола Чушков |
| Янко Мустаков |
| Мандолинен оркестър в Трявна, 1907-1908 г. |
| Църковен хор в Трявна през 1912 г. Дали е бил към едната от двете църкви, не е ясно. Но от снимката се вижда, че този хор, съставен изключително от млади и интелигентни мъже, е четиригласен |
| Атанас Пейчев, вдясно на снимката |
| Учителят Петър Сергев със свои ученици |
| Златина Недева |
| Марта Попова |
| Анета Цанкова |
| Виолета Николова |
| Адриана Будевска |
| Надя Афеян |
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.