Според историческите хроники, първата митница в Бургас, след Освобождението, се е намирала на морския бряг, в зоната на днешното пристанище, в неугледна сграда. До там стоките били превозвани с конски впрягове и талиги, и са се товарили на кораби. Така бил транспортиран и вносът.
През далечната 1884 г. правителството взема решение за
построяването на нови митници в Бургас и Варна. Инвестицията възлиза на 6 742
000 тогавашни златни лева. Строежът започва през 1908 г. и продължава дълги
години, поради двукратното му консервиране по време на Балканската и Първата
световна война.
Митницата е построена по проект на известния австрийски
архитект Вайнщайн, който по това време бил главен архитект и директор на
пристанището в Марсилия, и поради тази причина бил отлично запознат със
спецификите на новопроектираната сграда. В решението той успява умело да
съчетае чертите на късния класицизъм и еклектиката от началото на XX в.
Строителството на сградата се изпълнява под ръководството
на арх. Георги Фингов с майстори от Тревненско и Странджа. Официалното й
откриване се състои през 1926 г. Със съчетанието на австрийския дизайн и
българското строително майсторство се създава един хармоничен архитектурен
ансамбъл, който елегантно се вписва в цялостната композиция на пристанищния
площад. Сградата успява да даде съвременен изтънчен европейски облик на града.
Функционалните ѝ изисквания създават известни трудности в
проектирането и оправдават нечистото вътрешно разпределение. В сградата се
съчетават няколко важни функции: митнически контрол, агентство, стокови
проверки, администрации, охрана и сигнализация. Обемът се развива около
вътрешен двор с площ около 340 м2 и ширина на заобиколната застройка 10 м. от
трите страни и 15 м. от четвъртата, като застроената площ на постройката
възлиза на 1800 м2. Връзката на Митницата с града се осъществява от проход в
северната страна към Гаровия площад. Сградата се обслужва от обиколен коридор
по централната ос на всяка страна и от шест стълби, които водят на горния етаж,
който е с аналогично разпределение. В четирите ъгъла на постройката са оформени
осемстенни помещения.
Конструкцията на сградата е от дебели зидове от 60 см. и
вътрешни стени с дебелина 38 и 25 см. Подовата конструкция е от пруски свод.
Покривът е скатен с марсилски керемиди, а кубетата са обшити с люспеста
ламарина. Фасадното оформление на сградата е с хармонично избрани обеми,
съчетани с разнообразни, но умерено използвани украси.
Крайните ъглови помещения се четат като пресечени
осемстенни пирамиди, които завършват с остър шпил и придават на обема вид на
крепост. Входовете на сградата са оформени от бял камък, над които в
мансардната височина има бароков фронтон. Комбинацията на материалите, създава
допълнително хармонично въздействие. Използвани са зелен андезитен туф, гранит,
бял камък, патинирана ламарина и мазилка.
Спокойно пропорционираният обем със силно акцентирани ъгли
и умело използвани материали, успяват да създадат внушително и трайно
впечатление и превръщат сградата в значим архитектурен символ на Бургас.
Зекие Емин
Из статия на сайта: https://stroiinfo.com/
Източници:
„Архитектурата на Бургас 1878 г.-1940 г.”, арх.
Атанас Сираков
Статия „Красавиците на Бургас”, Елица Илчева,
в. “Строител“
* През
2005 г. сградата е реставрирана по оригиналния проект от 1921 г. Интересното е,
че старите чертежи са съдържали цялостния набор от подробни детайли и
орнаменти. Установено е, че част от тях дори не са били изпълнени при
първоначалния строеж на сградата. През
2018 г. е извършен освежителен ремонт на
фасадата.

Изглед от Бургас – вляво ЖП гарата, вдясно Митницата,
30-те години на ХХ век. Снимка www.lostbulgaria.com
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.