През времето на жътвата драгоманинът се занимава само с носение вода и с носение хляба и ястието от чифликя или от селото на чорбаджията. Храната се дава сякога от чорбаджията, който се старае, щото тя да бъде хубава и да се хареса на жътварите. Драгоманинът извършва пренасянието на водата и храната с конете на кираджията, който жъне или върже снопи. Зададе ли се с конете драгоманинът, чакмаджийката отива да му помогне да стовари, слага трапезата нейде на близо, връща се пак на чакъма и след свършванието му завежда четата да яде.
Обядът, пладнята и вечерята стават там, дето се работи, под
горещите лъчи на слънцето. Сека мома, която няма напреде си хляб, иска от
чакмаджийката и тя отива да й донесе. Сека мома, която се е наяла, оттегля се
при некои кръсци и си почива или се преобува, а в това време чакмаджийката се
занимава с дигане на трапезата. Свърши ли тя тая работа, повежда четата и
захваща нов чакъм.
Жътварките нощуват там, дето работят. Те си натрупват снопи
към дето духа ветърът, постилат си чергиците, що си носят от дома си, и лягат
по три-четири под една завивка. Най-накрая ляга чакмаджийката, която става през
нощта и завива сяка, що се е одвила. На близу до нея ляга драгоманинът, който я
разбужда на присъмвание, ако тя до това време не се е пробудила. Започне ли да
се зазорява, чакмаджийката събужда другарките си, сяка зема сърпа и
паламарката, която държи при главата си, и отива по хладината на работа.
Така трае жътвата около три недели, като се прекъсва само
на Петров-Ден и събора Св. Апостоли, които падат често пъти на самата й среда:
На тия два праздника романките отиват в дома на чорбаджията си, дето им се дава
хубаво угощение. Там те играят хоро и прекарват доста весело. На втория
праздник сяка мома се преоблича и си опира дрехите.
Случва се често щото от летната горещина някои моми падат и
се съземат скоро, други лежат два-три деня и оздравяват съвсем, а други
заболяват тежко и даже умират. Болните цери сякога чакмаджийката с студена вода
и с народни лекове.
Жътварите ги мъчат и бавят много дебелите и легналите
сеидби; напротив те жънат с голяма леснина и бързина редките и правят сеидби.
Пресметнато е, че един човек пожънва на ден около два дюлюма пространство.
Когато четата пожъне сичките нивя на чорбаджията си, тя се
прибере в дома му, дето се весели много докато бъде утъкмен драгоманинът й. В
това време чакмаджийката омива паниците, лъжиците и другите съдове, с които си
е служила през жътвата и ги поднася на чорбаджията, който й дава 10-20 гр.
бакшиш.
Секой чорбаджия си знае колко кила му броят нивята от
семето, което е посеял на тях. За да се увери дали наистина нивята броят
толкова кила, драгоманинът се залавя да ги премери от своя страна с помощта на
двама-трима души от четата си. В Бургазко примерванието става просто с крачки;
драгоманинът примерва сяка нива колко крачки брои на длъж и шир, обръща
крачките в дюлюми, а дюлюмите в кила, като смета секой четири дюлюма за
едно кило. В Старо-Загорско примерванието става с помощта на един пърт
дълъг два метра, а понякога два метра и четири пръста.
/* В
Турско време пъртът в Старо-Загорско е имал дължина осемнадесет педи и един
тупам /хватка или дръжка/ и е бивал заверяван от местния кадия. Тогава страната
на секой тамошен дюлюм е броила десет такива пърти/.
Драгоманинът гледа щото страните на секой дюлюм да обнемат двадесет
такива пърти и обръща дюлюмите в кила, като смята секи три дюлюма за едно
кило. Между драгоманина и чорбаджията възниква понякога спор за числото
на килата и това бива тогава, когато пожънатото пространство е на места
стръмно, а на места втрапено и като такова мъчно може да се измери точно. Освен
това забелязано е, че в равнина отива повече семе, отколкото в стръмнина и по
тая причина сметката на чорбаджията не бива по някой път верна.
В случай на спор, драгоманинът и чорбаджията откупуват един
дюлюмджия, който да извърши примерванието, и скланят на числото,
което той им покаже.
Да положим, че пожънатото пространство брои 206 кила, които
са условени по 35 гр. едното. В такъв случай чорбаджията е длъжен да брои на
драгоманина 206х35=7210 гр. /от 115 гр. лир. турска/. И тая сума, 7210 гр., се
счита за обща печалба, спечелена от цялата чета.
Чорбаджията плаща на драгоманина и едно възнаграждение на
секой 8-10 души по една лира турска, наречено драгоманлък и това възнаграждение
драгоманинът не е длъжен да туря при общата печалба, а го задържа за себе си.
Разделянието на общата печалба се извършва или в дома на
чорбаджията, или на връщание нейде из пътя, или в дома на драгоманина и то
става обикновено така: печалбата се пресмета най-първо на равни дялове, от
които на едни се прибавя, а на други се отнема в такъв размер, щото разницата
помежду им да е 5-10 гр.; и от тия неравни дялове, най-високите се дават на
най-работните, по-ниските – на средните, а най-ниските – на по-слабите и
по-лихатите. /…/
Освен своя дял, драгоманинът взема дела на конете и на
чирака, а останалите дялове той раздава комуто се падат /* Ако некои моми смятат, че им е дадено
по-малко, отколкото им се пада, те плачат и се карат на драгоманина/,
като прилавя секиму: едно 6-8 гр. за опинците, що му е дал при главяванието, и
друго 50-60 пари за натаканието на сърпа, що е платил на балтаджията. Ако
драгоманинът е дал на някого нов сърп, то хваща му за него 6 гроша и не го
зема, разбира се, назад. Той зема дела на конете, защото ги има наети частно от
кираджията по 100-110 гроша едина. Драгоманинът плаща на притежателя им
условната сума, а задържа остатъка от дела им за себе си. Но ако би
най-големите дялове да падат по-долу от 100-110 гр. – нещо, което бива съвсем
наредко – то драгоманинът плаща на кираджията пак условната сума, само че я
изважда най-първо от общата печалба, която тогава дели само между жътварите от
четата. Кираджията си зема сякога дела, като жътвар, защото той работи наедно с
момите. Често пъти конете биват собственост на драгоманина, който им зема дела
и искарва по-голяма печалба за себе си. Понякога той си води и чирак, на когото
зема дела, а му дава толкова, колкото го е условил. Драгоманинът сякога оставя
у себе си малко общи пари, които похарчва за храна и за други потребности на
четата.
Драгоманинът Грозьо Илиев от Трявна, пожънал през 1889 г.
на Петра Шопов в Айтос едно пространство от 151 кило, пазарени по 27 гр. /* Цената
тогава била 35 гр., но Грозьо Илиев не успял да се спазари за толкова/
едното и спечелил с четата си, състояща се от 34 души, 4077 гр. /…/.
От така разделената обща печалба Грозьо Илиев взел своя дял
– 200 гр., дела на конете /4 на брой/, които били негови – 480 гр. и от
чорбаджията Петра Шопов – 500 гр. драгоманлък. У него останали 62 гр. общи
пари, които похарчил за храна на четата си из пътя.
Чорбаджията винаги дарява четата с бакшиш в пари или в
вещи; той или дава на секиго пош или дава на драгоманина 50-60 гр. да купи за
секиго по една кърпа. Понякога чорбаджията дарява частно драгоманина с пари или
с друго нещо. Бакшишът, какъвто и да бил той, не се туря никога при общата
печалба.
Печалбата на драгоманина бива, както виждаме, най-голяма,
защото той, освен дела си и драгоманлъка, ударва малко пари от конете и от
чирака, ако води такъв. Подир него по печалба върви кираджията, и то когато
конете са негови. А на трето място стои чакмаджийката, на която секога се дават
50-60 гроша по-горе от дела, който земат най-работните моми.
Драгоманите гледат въобще да не изядат хака на жътварите
си, пред вид на това, че друга година никой не би отишъл с тях на Романя.
Момите от разните чети се свиждат след завръщането си, питат се, кому по колко
е дадено и пресмятат да ли не са им изяли от дела драгоманите. Ако родителите
на някои моми натякват на драгоманина, че той е платил на дъщерите им по-малко,
те получават от него отговор: „толкова можиха да спечелят“. Забелязано е, че
драгоманите, които не се тъкмят добре, мъчно си главяват моми за Романя, защото
не сметат да отидат с тех от страх да не им бъде злоупотребено нещо от дела.
Когато четата ще си тръгва, чорбаджията я снабдява с хляб
за из пътя, който да и стегне най-малко за три четири деня. Освен това той я
испраща с домашните си, исказва желание да му работи до година пак и моли да му
„не вържи косур“, ако ястието, що е давал през жътвата, не е било някога добро.
От своя страна драгоманинът и момите исказват благодарност към чорбаджията и
домашните му за сичко; прощават се с тех най-любезно и им пожелават живот и
здравие.
На връщание четата пее през градовете и селата, дето
минава... /…/.
В старо време пред четата вървяла въоръжена мома. На
връщание романките различават малко, откаквито са били на отивание; сега едни
имат на шията си гирдани от улитки /*
бели
охлевови черупчици, които те си събират по Дервенския баир при Стара Загора/ или
от трифил, други носят на главите си венци от слама, а трети носят в ръце бради
от класове оплетени доста искусно. На сички лицата биват почернели от
слънчевата горещина. Когато те минават през некои градове, купуват за себе си
едно-друго, а за домашните си – армаган.
В турско време връщанието на жетварските чети през
Стара-Планина било пълно с опасност; често пъти на тех нападали разбойници
турци, които им ограбват сичката печалба. Тогава имало обичай, щото сичките
чорбаджии откупували на четите си ясакчии, които ги придружавали,
както на дохождание, така и на връщание. Понякога и драгоманите откупували
ясакчии, платата на които расхвърляли на секой член от четата.
През освободителната война в Сливен се събрали на връщание
от жътва до 10.000 жътвари, на които турското правителство спомогнало да
преминат свободно през Стара-Планина и то благодарение на некои земевладелци Турци,
що им жънали голяма част от тия жътвари. Но все пак разяреният азиатски
фанатизъм излел сичкия си яд на две чети, които били изнасилвани и убивани до
Кортенските лъжи /Ново-Загорско/.
Сега жътварите пътуват спокойно през сичките проходи на
Стара-Планина.
Най-първо драгоманинът спира четата дома си, дето я
нагощава хубаво и после тръгва от колиби на колиби да заведе момите и да им
остави рубата. Майките посрещат радостно дъщерите си и драгоманина им и полагат
трапеза да ги нагостят. На тая гощавка се пие и се благославя: „ако е здравие
до година пак“.
Както поменах в началото, и в Добруджа отиват жътварски
чети, но те са малобройни и се състоят само от мъже по занятие майстори-зидари.
Такива чети ходят от части и в Южна България, дето земат пожънванието на
по-малки пространства. Мъжките чети си имат така също драгоманин, а
чакмаджийската длъжност се испълнява от секой нейн член по ред. Мъжете искарват
двойно по-голяма печалба, която си разделят почти на равни делове.
***
Нека ми бъде позволено да каже няколко думи и за бъдещето
на жътварските чети, на които работата се ограничава в района на Бургазкия,
Сливненския и Старо-Загорския окръзи.
На скоро след освободителната война мнозина видни турци си
продаваха чифлиците повечето на цели села, така щото тия чифлици се распокасаха
на дребни части и останаха в ръцете на хиляди земевладелци. От същото време
насам некой от по-едрите земевладелци из поменатите окръзи започнаха да употребяват
машини-жътварки, но не успеха много да ги поправят, ако се нещо повредят и
друго защото не могат да обработват така земята, щото движението им по нея да
става доста свободно.
Докато употреблението на машините-жътварки не върви успешно
у нас и докато числото на едрите земевладелци е малобройно, не ще съмнение, че
дълго време още за жътварите из Търновско, ще се намира работа в источната част
на Южна България /* През
1885 г. в Бургазко, Сливенско и Старо-Загорско работили не толкова сполучливо
до 60 машини-жътварки разни системи, от които някои се повредели и станали
негодни за нищо. Напротив доста хубаво работили вършачките и косачките/.

Връщане от Руманя, жътвари от с. Маневци.
Драгоманин - Пенчо Куция от с. Белица
Снимка: СМРЗИ - Трявна
![]() |
| Плачковци, зъвръщане от Руманя, преди 1935 г. Драгоманин - Боньо Перито Снимка: СМРЗИ - Трявна |

Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.