Почти век и половина откак онова черно бесило в лютата февруарска зима ни отне Него – Апостола! Почти век и половина откак ние, като народ, се чудим що като сърпове е сложил тез четири въпроса след своя Народ. Почти век и половина отекват стъпките му из кривите пътеки на Балкана и по калдаръмените улички из цяло Българско.
Четем писмата му, търсим отговори в тефтерчето му и от
далечината на времето се питаме възможно ли е такъв един човек да е живял сред
нас, и да живее в нас - в сърцата, в мислите в историята ни? Възможно ли е
почти век и половина него да знае и за помни цял един народ? Народ, за който
той „скита се бездомен, без сън, без покой...“. Народ, който той търсеше
из училищата, из задимените кафенета и занаятчийските дюкяни. Народ, сред който
той разпали угасналото въгленче на надеждата и му разкри тайната, че
единствения изход от това грозно положение, в което се намира, е революцията и
то „революция народна, незабавна, отчаяна“ и наместо сълзи, е настало времето
да се „леят куршуми“.
И тъй той преброди поробената ни земя „...под
вънкашност чужда и под име ново...“, за да посее в робските души на народа
ни огнени семена, които да тлеят като живи рани в тялото на империята.
Навсякъде из клетото ни Отечество гърмеше Неговото слово,
независимо от скритите предаделски очи, дето го дебнеха от всякъде, а турските
потери отброяваха стъпките му.
Нашият народ, бе този, за който смъртта на Апостола е равнозначна
на безсмъртие. Безсмъртие за дякон Игнатий, за чиято душа манастирът бе тесен,
„че не с това расо и таз брада...” може да отмахне той „...някоя
беда...“. „Рече и излезе да каже
тайно две–три думи нови, на онез що влачат тежките окови“.
Безсмъртен остава навеки и легионерът на Раковски.
Безсмъртен остана и ще остане во веки Апостолът на Свободата. За нея – за
Свободата той извървя трудния и трънлив път кам своята Голгота. За нея той,
Левски, бе „посветил себе си на отечеството си още от 61-о (от 1861-о лето),
да му служи до смърт и да работи по народната воля."
За нея – за Свободата, той бе се превърнал и в Ангел и в
Демон. Демон, вдигнал на крак великата Османска империя и... Ангел за
изстрадалият ни народ, видял в обазът му, ликът на Спасител и отговор на
хилядите си отчаяни молитви.
За Свободата малкото ни балканско градче приюти Апостола,
не веднъж, не дваж, а цели осем пъти. Осем пъти тежки дъбови порти скриха зад
себе си делата и думите му, а старата черква „Св. Георги“ още помни
ангелогласните му песнопения.
Отколешна е връзката на на Левски с нашия град. От Трявна
са двама от най-верните му съратници – Ангел Кънчев, който остана с Левски и
работата им докрай, и Цаню Захариев, зограф по занятие. „С Левски,... казва той в своите спомени, ... изработихме
плана на въстанието, който да не може да се развали, макар и да умрем. Зарекохме
се да не пием ракия, вино, додето си не постигнем целта. След като Васил
разпита за Трявна и научи, че градчето ни е запазено от турско притеснение...,
че пътищата му са непроходими, че е скрито в най-тайните дипли на Балкана, че
лесно ще може от Трявна да се сношаваме и с Тракия и със Северна България, че
тревненци са повече кърджии и се пръскат навред из полуострова, че тревненските
младежи са събудени и патриоти, реши се в Трявна да се образува главния център
на организацията и въстанието за вътрешността“.
И тъй най – подир в лето 1872, сам Левски полага основите
на революционен комитет в градчето ни, в къщата, покрай която мнозина от нас
минават всеки ден – домът на Цаню Шишков. Така тревненци за сетен път стават
част от общият подем срещу тиранията, демонстрирайки с гордост саможертвата си
в името на род и родина.
Народът ни днес отново се връща в мразовития февруарски
ден, за да коленичи пред идеала на България. Да спомним „какви е деца
раждала ... българска майка юнашка“ и да помолим за Прошка... с мълчание.
Мълчим пред Къкрина. Мълчим пред черната бесилка. Мълчи
народа!!! Какъв народ и кой народ бе този, който не успя от шепа заптиета
единствен Него да спаси. Мълчим... „О, бесило славно...“. Мълчим пред
Теб, който събра силата, страданията, униженията на народа ни и ги направи
смисъл на своето съществуване, защото „няма власт над оная глава, която е
готова да се отдели от плещите си в името на свободата и за благото на цялото
човечество“. Мълчим, за дето тъй леко приехме твойта саможертва, за туй
щото ако спечелиш - печелим ние, но ако изгубиш, народът не губи, губиш само
тебе си. /…/
България осиротя, защото един велик син, Родино, извървя
пътя си достойно с чиста съвест за изпълнен дълг и с мъжество пред съда на
историята, изричайки последните си слова: „Моли се Отче, не за мене, а за
Отечеството България“.
Нека днес отново да сведем глави пред Теб, защото Ти бе
този, който запали вошеницата и я подаде на народа ни, за да освети пътя му към
цивилизована Европа. Ако днес перефразираме дядо Вазов ще си речем:
„Европа цяла сега нази гледа“. Дали ще съумеем да
запазим достойнството си на българи и да носим с високо вдигнати чела името на
своя род или ще ни трябва нов Паисий, който да ни осъди с думите: „О,
неразумний...»! Бъдеще, това е в твоите ръце. Помни, че „времето е в нас
и ние сме във времето...“
Поклон пред паметта на Апостола!
Д-р Ирина Димитрова
Специализиран музей за резбарско и
зографско изкуство - Трявна
.jpg)
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.