В книгата си „Някогашните наши градове“ /1975 г./ Димо Казасов отбелязва, че в Трявна, през периода 1892-1896 г., имало два хана. Единият се намирал в Горната махала, а другият – в Долната, на около 200 метра западно от църквата „Св. Георги“. Те имали обширни дворове за каруците и яхъри за конете. Наричали ги „гостоприемници“.
През Тревненския проход - „една обикновена стръмна пътека“,
по която можело да се минава само с коне, минавал пътя от Търново и Русе за
Южна България. В селото по онова време имало само двама файтонджии - бай Грозю
и бай Деню, с които тревненци пътували до Търново, Русе, Свищов и др.
„Единичните“ пътници пътували с коне, тъй като файтонът бил „скъпо превозно
средство“. Така например, за разстоянието от Трявна до Търново, се плащала
значителната за онова време сума от 5 лева. По-евтин излизал превозът с каруца
– 3 лева. Към цената се прибавяли и разходите за коне, за каруцаря и
файтонджията по време на пътуването – храна, питие и зоб.
По пътя за Търново имало три спирки – на Царева ливада, на Ганчовец
и Дебелец. Там пътниците от Габрово, Трявна и Дряново, които отивали или се
връщали от старопрестолния град, се срещали, черпели и разговаряли. По онова
време само в Търново имало Окръжен съд, лекари и Окръжно управление, чиито
клиенти не били малко. До София, два пъти в годината, за сесията на Народното
събрание, пътувал само народният представител. За Цариград имало повече
пътници, тъй като до там пътували дюлгери и занаятчии.
През съседно Дряново тревненци минавали транзит, тъй като,
по думите на Д. Казасов, „двете бедни градчета“ воювали ту за Околийското
управление, ту за Съдилището, ту за Земеделската каса и се ненавиждали.
В трите задължителни станции конете почивали, а пътниците,
заедно с кираджиите, хапвали по нещо от вързопите с храна, които носели със
себе си, пийвали вино и любезно разговаряли. Обикновено „храненето“ ставало на
спирката в Ганчовец, а задължителната почерпка на кираджиите и зобта за конете
– на останалите две спирки.
Трите пътнически станции били доста оживени, тъй като там
отсядали не само пътниците от Трявна, Габрово и Дряново, но и онези, които
пътували от и за Южна България през Тревненския и Шипченския проходи. Според
тогавашния обичай, срещащите се в кръчмите пътници се поздравявали, ръкували и
подемали разговори, като стари познати.
По онова време, Казанлък, Стара Загора и София не били
свързани с железопътна линия и пътникът от Трявна за столицата, след като
прекосявал на кон Балкана, продължавал пътя си през Ст. Загора, Нова Загора,
Търново, Сеймен /Марица/ за гара Раковски /Димитровград/, където минавала железницата
Цариград-София.
***
„Върви самотен пътник към някоя зареяна в планината
колиба по тогавашните безлюдни, мълчаливи и тъжни пътища – спомня си още Д. Казасов. - Далеч от
него се очертава човешки силует. Това не го безпокои, а го радва. Той знае, че
ще го посрещне обичайното „добра среща“ или „добра стига“, на което ще отговори
„дал бог добро“, а срещнатият ще му отвърне и „тебе дал бог добро“, което той
ще приключи с гръцкото „сполайте“ /благодаря/.
Ще разменят обичайните четири поздрава и няма
да се отминат, а ще се разприказват за времето и за своите радости и неволи, и
ще се разделят като стари познати“.
Подготви
Галина Иванова
* Бел Г.
Иванова – В ръкописа на учителя Пенчо Г. Пенчев от Трявна за историята на село
Рачовци, срещаме кратки сведения за хана, който се намирал край днешното село
Царева Ливада, в м. „Нончеви ливади“, където днес е военно поделение и складове.
Според сведенията, Спас Рачев Петров, вторият син на Рачо Петров от с. Рачовци,
се оженил за Кина Спасова от с. Кумани. Спас отбирал и от строителство. След
като построил малка къща в долния край на Рачовци с плевня и харман, по-късно направил
доста голям хан на 200 метра от „Нончеви ливади” до шосето, под което имало
извор. Посрещал в хана пътуващите за Трявна и Южна България. Тук пътниците
нощували и рано сутринта потегляли на път. Дъщерите му Рада и Тота му помагали в
обслужването на хана.
По-късно Димо Димов от с. Скорци, който се
оженил за Кина Дабкова от Рачовци, купил хана на дядо Спас. Доста години работили
като ханджии и успели да се замогнат. През 1912 г., обаче била прокарана балканската
ЖП линия и пътниците започнали да се придвижват с влак. Ханът фалирал. Тогава
Димо го застраховал за огромна сума и една вечер го запалил. Ханът изгорял, а камъните
от основите били разграбени. Димо си взел парите от застраховката и заедно с жена
си и двете си деца се установили в Свищов…
![]() |
| Архивна снимка от колекцията на Рафаел Смирнов |


Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.