... После седим в селската кръчмица и слушаме житието на един бай Иван, разказано от самия него. Бай Иван цял живот бил писар в общината - селото било голямо и общината била голяма. След това бай Иван се пенсионирал и от нямане какво да прави, се заловил да става писател. Пише история на своя край. Добре, бай Иване, това да се чува... А знаеш ли (постното отшелническо лице на бай Иван се съживява малко от ментата)... знаеш ли ти, че ей там, над ония колиби, Маренците, минавал стар трако-римски път?! Има още калдъръм запазен таме. По тоя път минала войската на Исаак Ангел, кога се връщала разбита от Асеновците. Преди осемстотин години - как ти се види тая?!... Сражението е станало тук, дето сме сега, преди цели осемстотин години... Не е ли по реката, бай Иване? Не е. Тук е. Ще кажеш: к'во е това „Кисалкоци"? Колиби? Не е тъй то. Колиби, вярно, ама името иде от „кис алкея", а то ще рече по гръчки „люто сражение"... Тъй е. А и Маренци не е току-така Маренци. То пък иде от „маре", а маре значи море. Хората са дошли от морето...
- Морето, краставици... - коментира Кънчо. - Маренци
си е Маренци. Имало там Мара някоя, така си го знаем ние, та и колибите на
името ѝ... А Кисалкоци... имало под село една ябълка киселица. Па дошъл веднъж
един бей с кон, фесът му се закачил за киселицата и паднал. Та от киселица -
Кисалкоци, тъй го знаем ние...
Бай Иван бил сирак от Балканската война. Учел се добре в училище
и майка му искала да го изучи за поп. Пратила го в семинарията в София, но
нямала пари да плати таксата. Та бай Иван си се върнал на село. Но преди да се
върне, веднъж - било есента, слязъл в гората под семинарията да се разходи. Бил
си взел малко грозде, отишъл на една чешмичка да го измие и изяде...
„Тъкмо съм седнал - казва - гледам - изсули се
отнякъде един младеж, доста смачкан така, и с едно черно бомбе. Каня го аз на грозде,
той си взема чепка. После бърка в джоба и ми дава една книжка. Демек нещо като
да се разплаща... Види се, имал е доста книжки по джобовете си, та да се
разплаща с тях, а то иначе к'во има да плаща, една чепка... Как да е, гледам аз
книжката. „Разнокалибрени въздишки" ѝ заглавието. От Ведбал някой си. Не
го знаех кой е тоя Ведбал, не бях чувал за него, де да го знам. После разбрах. И като гледам снимките сега
- бре, същият, оня с бомбето! Само че на снимките е без бомбе."
Бай Иван не станал поп. Върнал се на село и станал писар в общината.
Завъдил дом, семейство, потекли писарските години. После се пенсионирал по
болест. Това е май всичко. Сега слиза понякога старият човек в градчето,
подвързва старите архиви на разни учреждения, знае добре да подвързва, търсят
го. И така поминува. И пише между другото. Чопли старецът. Зрънце по зрънце
вади, предание по предание събира и одухва от прашищата. Дълбае и през дебелия
пласт на забвението и наивните заблуди полека си пробива път към някаква
истина. Нека бъде неочистена тая истина. Нека има в нея пръст и кал, и прах -
други ще я поемат на ръце и ще я доочистят. Той цял живот писарувал писарушка,
изписал сума ти хартия - и все не за това, което трябва, все не за това.
Най-накрая намерил това, истинското свое, и му се предал напълно. Човекът пише
неписания летопис на родното място, рови къртичи ходове под вековете, а вековете
са много и тежат страшно. Тих, пустиннически човешки подвиг.
И бай Иван не е вече бай Иван от колибите, някак си... 
Мършаво и постно, плахо лице - от такива пишели икони, а
белите власи като че са нимба на праведник и светия...
... Стъпка по стъпка, стъпка в стъпка, Кънчо с ботушите
напред. Нагоре през зимата, през гората, през габърите и дъбовете, опнали прави
стъбла. Снегът подгизнал, жълти ручейки ядат снега и пътеката, потокът в
долчето беснее. Все гора, гора. Пиле някакво църка в гората, късо и бездарно.
Стъпка по стъпка, все нагоре. Плъзгаво, мокро. Отгоре слизат за хляб долу тия,
които са останали горе. Не всеки ден слизат. Пекне слънце - замръчка дирите.
Валне снежец - затрупа ги. И снегът е все като небутнат от цървул, по него в
гората изплетена мрежа от други дири. Множество дири нагоре и надолу из гората,
една от друга вървят бримките - чистички, отмеренки, събират се на вървища, трупат
се на харман и тъпкат снега, разпиляват се и пак се събират. Дали не са почнали
вече лисичите сватби?
- Я-я! - сепна се Кънчо.
Едно петно, белезняво с черно, две светещи очи в храстите. Толкоз.
Опашката се мята и в миг измита петното. 
- Въглищарка беше. Навъдили са се много...
Зверове горски нашарили снега и шарките са зверски автобиографии.
Всякакви зверове. Кънчо си спомня за една усойница, ухапала го за крака и щял
да умре, ако нямало хора наблизо. Не умрял, само му прималяло. Даже добре, че
усойница го ухапала – излекувала ревматизма му. Значи, усойницата е добро
животно. А ревматизмът е лоша работа, да ти не дава господ! - по-лоша от
усойница. От Унгария го донесъл. Но ние сме едно такова племе - и змиите
убиваме, а те са полезни гадини, и трошим каквото ни падне, ей тъй - за нищо.
През гората се мяркат къщи, чак долу, в прогизналото дере.
Ако махнем къщите, няма да се познае, че в тая гора са живели хора. Ако махнем
гората, къщите ще оголеят неприлично. Колиби Долно Маренци. И дотук стигат
двете жички, които носят ток, жичките се отбиват при всяка къща. Но нито една
къща не пуши, в никоя няма хора. Къщите са мъртви като колибарското гробище
наблизо, едно малко гробище - заградени няколко метра като гърло за овци. Кънчо
се отправя към единствената жива къща, тя е по-встрани от другите и съвсем
долу, в ниското. Той дълго тропа и вика от портичката: „Дедо Кънчо, дедо
Кънчо"... - негов адаш и приятел. Но никой не се обажда от тая човешка
коруба, заглавена в дерето и преспите. Кокошките се разкудкудякват от нещо си
пред корубата, не от гласа. И чак тогава оттам се показва една бабичка с увиснали
и румени бабешки бузки. 
- Дедото
го нема, слезе за хляб, защо ви е? Пита него, гледа мене... 
- А, за нищо,
така, да го видим.
Чак вечерта ще видим дядо Кънчо, едно бодро, скокливо
старче, което говори също така бодро и скокливо - от тия наши родни старчета,
които за всяка бодра и скоклива, и ловка дума очакват да бъдат почерпени с
ракийка.
С поглед бабата пита Кънчо: какъв е тоя непознат човек до
тебе, да не е тръгнал да брои стоката? Не е, отговаря с погледи Кънчо; мирен
човек е, ябанджия човек - с него ходим по света да събираме жития на светци и
грешници... Бабата не може да разбере толкова дълго изречение, казано с поглед.
Тя клати глава съгласно и разбира само, че няма нищо опасно. Това ѝ стига. Като
добавя, че покривът прокапал и че трябва да се пререждат плочите - тя се
прозява, почесва се, мушка ръцете си под престилката и стои. Чака да се
поотдалечим, та да ни изгледа добре – и чак тогава се прибира в корубата на
топло.
Нагоре по жиците, по негазената пътека, към Горно
Маренци. Отнесено в гори галилейски, Горно Маренци седи в малката седловина
под върха, заровено в топлия сняг, замижало, и дреме.
Колко жал има в тия онемели къщи... Колко пъстър живот
текъл тук, текъл, шумял и отшумял, и всичко изтекло до капка, съдините на толкова
човешки съдби останали празни. Ни следа, ни глас. Провикнеш се и ехото кънти
кухо, ехо дава и простият, обикновеният говор. Ни куче да пролае, ни петел да
пропее, ни да се прокашля отнякъде овца. Тук се раждали и умирали, тук се
радвали и тъжили, любили се, пели песни. Вечер отгоре рукват потоците на овчи
звънци, над падината лежи тънък син димец, тичат деца и агнета, кръстосват се
човешки гласове, смехове, пътеки; и всички пътеки си приличат, по всичките ходи
живот...
И по лека-лека всичко това засъхнало. Първо избягали
младите, забили по градищата. Сподирили ги старите
или останали на доизживяване.
И капели един след друг. Останали къщите, те не могли да избягат - и тъгата плете паяжини по
техните невиждащи очи, а стрехите
плачат.
В края на всяко лято колибите заруменяват, съживени за
малко. Тогава градските жители, родени на село,
си спомнят къде са родени и потеглят
насам. Колкото да оберат ябълките и сливите. Оберат ги, отнесат кошниците към колите, спрени там,
додето вървят коли. После заминават.
Колибите остават сами, опустели и притихнали отново, до другата есен.
... Пуши в
горния край една къща само, и тука само една, а и тя полужива. В нея дядо Генчо и бабата му,
древни старци, по цял ден седят
до кюмбето и мълчат. Догарят въглените, пепел застила бавно жарта на спомените, на всичко, което е
било. Всичко е било. Дядото бил
дюлгерин и брой нямат къщите, които дигал в Тракия и Мизия. Навсякъде скитал, всякъде оставил нещо от
ръката си... И нищо не си спомня.
Нищо.
- Те
ходихме, зидахме, работихме... това е, друго к'во... Друго нема. А, да, спомня си... веднъж
един другарин наш възседна една греда да
я
дяла (ха!), а па друг един изпусна на вирнатия ѝ край дърво и гредата подскочи, и човекът изфърча
нагоре (ха-ха!)... и добре че падна на
краката
си (ха-ха-ха!...)... Друго к'во, друго май че нема, това е... После се приберем по колибите и
хванем пушките. Сърни, зайци и лисици.
Капани
за лисици. Е там един, от онова време останал, видрица се казва тоя капан. Видрица... Нещо четвъртито, кюнец, скован от дъски,
около метър дълго. От едната
страна мрежа, от другата капак, запънат с пружина, пружината с дръвце. Видрицата се залоства в лисичата
дупка с капака навътре. Лисицата
все някога ще рече да излезе от дупката си - и трябва да мине през видрицата. Да, но дръвцето ѝ
пречи да мине. Тогава тя дърпа
дръвцето с лапа. Дръвцето освобождава пружината, пружината затваря капака отзад. Готово. Лисицата е в
капана. Капакът е направен така,
че да не затваря цялата дупка на видрицата и да не прищипе лисичата опашка. Всичко е измислено така
тънко, че и лисицата не би могла
да измисли за себе си, ако рече, по-хитър капан от тоя.
Има и друг вид видрица - с лост вместо дръвце. Лостът
тежък, пада отгоре и убива лисицата. Но тоя вид
капан не е така хуманен, както
първият. Понякога лисицата не излиза от дупката си. Не излиза и това е. Тогава никакви видрици не помагат.
Ако ще се мре, да се мре барем
в дупката - мисли си лисицата. Дядо Генчо умеел да улавя и такива мислещи лисици, но те обикновено
биват кожа и кости. Той вземал
само кожата, разбира се...
(Следва)
Георги Божинов
Из сборника с разкази и пътеписи „Черешови
води“, 1986 г. /второ издание - 2018 г./
Снимки: Жоро Хаджиев

Пътят към Горни Маренци 
Разрушена къща в т.н. Маренския дол 
Руините в Горно Маренци 
|  | 
| Чешмата по пътя за Долни Маренци | 
|  | 
| Гробището на Горни Маренци | 
 
 
 
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.