Нека сега разгледаме въпроса, как е станало, щото нашите самоуци-архитекти да зарежат полека-лека народния си стил и да заловят друг съвсем различен от него. Известно ни е, че както едно време тъй и сега, в съседната Ромъния намират прехраната си мнозина майстори-зидари от Велико-Търновско и от другаде. До преди половина столетие, те са ходели и в Цари-град, но не да строят здания, а военни пътища, фортове и крепости. Всичко ново по домостроителството, което нашите самоуци-архитекти са виждали в Ромъния и турската столица, побързали са да го принесат в България. Освен това, с течение на времето дървения материал по северните поли на Стара-Планина ставал все по-скъп, а в крайдунавските градове започнал да язлиза от Галац доста евтен чам, който полека-лека заместил тукашния дъб, бук, бряст и пр. С развитието на търговията в Европейска Турция, започнал да се принася от странство и нуждния при постройката на къщя металически материал, като разни гвоздеи, ключалки, прибори за печки и др. Тая е горе-долу причината на исчезването на оригиналното българско домостроителство в Велико-Търновско и заместването му с друго, съвсем разнообразно, такова, от което се срещат на стотини в всяко едно заселено място.
Че нашите доморасли архитекти и майстори-зидари са въобще
хора, наклонени към самоусъвършенствувание, предприемчиви и трудолюбиви, тога
го констатира учредената не отдавна при министерството на Народното Просвещение
индустриална коммиссия, задачата на която бе да изучи съществующите в
Княжеството ни занаяти и да предложи целесъобразни мерки за повдигането на тия
от тях, що имат добро бъдеще. В излезналата през 1889 г. брошура под заглавие
„Кратко изложение по земледелието и занаятите в България“, написано по
събраните сведения от поменатата коммиссия, ето какво срещаме: „Един от
най-бързите начини за повдигането занаятите без съмнение е този, когато на
работника, който вече е доста вещ и приготвен в някое занятие, се покаже как
може да се усъвършенствува и да приготовлява по-ценни продукти. Той за кратко
време усвоява всичко и се усъвършенствува. Нагледен пример имаме с нашите дюлгери.
Всекиму е познато, че преди десетина години къщите на София се градяха
исключително от италианци. Нашите дюлгери бяха принудени да чиракуват при тях и
да се учат. Не се минаха няколко години, и нашите дюлгери се научиха да секат и
дялат камъне, да зидат къщи и да правят по стените им всевъзможни украшения от
хорозан; научиха се да разбират от план, да го испълняват, да смятат
количеството на необходимите тухли за направата на къща по дадения план. С една
дума превзеха съвършенно занаята на Италианците и ги направиха невъзможни. По
същия начин Италианците бяха заместени от нашите дюлгери и по шосетата. Тези
два факта ни посочват вече пътя, по който тряба да се върви, за да се достигне
час по-скоро към целта“. Горните мисли на неизвестния нам автор са на пълно
приспособими и за майсторите-зидари в Велико-Търновско, гдето на-скоро, след
освободителната война, тоже се разви широка строителна деятелност.
Като прегледахме в началото на 1894 год. общия план на
първата българска изложба в Пловдив, заедно с поясненията към частите му,
намерихме от лявата страна на главния вход място за българска селска къща с
„чисто национална архитектура“, гдето да бъде изложена нашата ръчна, домашна
индустрия. Четохме по-сетне в протоколите на управителната коммиссия, че
грижата за изработването на проекта на българската къща вземал доброволно върху
си инженер-архитекта Ненов, но когато на есента посетихме официално отворената
вече изложба, за жалост, не намерихме никаква българска къща, нито на
предвиденото й място в общия план, нито другаде. Както се научихме отпосле,
поменатия инженер-архитект предоставил доста сполучлив проект, за който бил
добре възнаграден, но управителната коммиссия, не известно по какви
съображения, не го турила в испълнение. И тъй от нашето чисто народно домостроителство
не фигурираше нищо в първата българска изложба в Пловдив /Уверяват, че
павилиона на Татар-Пазарджисския окръг пречал от части на българската къща, та
затова не била построена такава/. Каква противоположност между нея и
миналогодишната изложба в Прага, гдето нашите еднокръвни братя представили цяло
„Ческо село“, което красноречиво говорило за високото развитие на ческата
селска архитектура.
В цялото ни Княжество първо място по хубост и здравина
заема селското домостроителство в Велико-Търновско и от части в Родопите.
Прегледайте всичките доста сполучливи типове от селски къщи на известния
живописец Ив. Мърквичка (едни
приложени към разни книги на „Министерския Сборник“, а други още не обнародвани), и ще видите, че къщята в Софийско (Осиково), Цари-бродско (Държина), Ломско (Вълчидръм), Берковско (Главановци, Бели-мел) и Ихтиманско стоят много по-долу от ония в
Габровско (Жълтеш,
Болата) и
Родопите (Чепелари,
Чаушево).
Пишущий настоящите редове се очудва на грозното селско домостроителство около
столицата, та и на много места по провинцията. В южните поля на Емине-даг, къде
бреговете на Черно море, селските къщи са пак исключително еднакви, особено в
Св. Влас и Емона; те имат само формата, но не и украшенията на каптонерка и са
расположени все по една посока.
Желателно е щото, ако някой наш инженер или архитект се
залови да изработи ръководство с планове и фасади за селското ни
домостроителство, да му даде национален характер, като вземе за образец старото
ни домостроителство в Велико-Търновско. Същото ний виждаме да са направили
хората и другаде. В Руссия съществуват разни „Селско-хозайственная архитектура“
и „Селское строителное изкуство“, които са съставени все по подражание на
старото русско домостроителство.
Къщи по чисто народен стил предполагаме да се намират още в
Средня-Гора, Родопите, Котленско и някои пунктове, гдето населението се
занимава с дюлгерство. Както говорихме и на друго място, никога не можем да се
съгласим с мнението на Д-р К. Иричека, че домостроителството е принесено у нас
– в България от Албанците. В списанието „Библиотека“ срещаме една статия под
заглавие „Жилищата на селското население в вилаетите“ от В. Кънчева, при която
има и тип от най-хубава селска къща в Костурско, Леринско, Капларско, Битолско,
Демир-хисарско, Дебърско, Неврокопско, Разлог, Драмско и пр. Като сравним тоя
тип с оня от Велико-Търновско, ний ще видим, че между тях няма никакво
сходство. Понеже албанецът и македонецът са най-близки съседи и владеят, може
да се каже, на равно строителното изкуство, то, няма съмнение, че и селските им
къщи са еднакви в архитектурно отношение. Тъй като къщите, проектирани и
изработени от тамошните майстори-зидари, в нищо не приличат на ония,
проектирани и изработени от същите в северните поли на Стара-Планина, то
възможно ли е да се предполага, че едните са усвоили строителното изкуство от
другите? Впрочем, това доказателство не е достатъчно силно, щото да ни докара
безспорно да приемем, че българинът в Мизия е научил домостроителството от
живущия много далеч от него албанец зад Шар-Планина и Охридското езеро. По
същия предмет остава да говорим по-обширно друг път.
Уверени сме, че най-късно след едно столетие в
Велико-Търновско и на други места в Княжеството ни няма да остане ни диря от
старото българско домостроителство. Няколкото десетки къщи по чисто народен
стил, като изградени по-вечето от дървен материал, или ще се срутят до дъно,
или пък ще дочакат коренни преправки. За да бъде една къща здрава, колкото и
добре да е съградена, тя тряба да се подкрепя на всякои 5-10 години. Старите
къщи в Арбанаси, като запустели, започнали са вече да се разсипват, а ония в
Трявна, както казахме по-горе, губят полека-лека оригиналния си изглед.
Намираме за уместно да споменем тука, че чудно красивия сукай с скъпи мисали и
огърлици, който, може би, са носили старите български болярки и които носяха
селенките в Велико-Търновско, от освободителната война насам е изоставен
съвсем, никак не се вижда по тамшните сборове, лазарни и пазарни дни, и по настоящем
е станал толкова рядкост, щото не може да се намери поне един пълен екземпляр
за столичния музей. Благодарение на отличния наш народен живописец г. Ив.
Димитров и г. Мърквичка, че уценили важността на сукая и нарисували от натура
селенки, применени с такъв сукай, та картинната ни галерия може да се сдобие
поне с снимък от сукай.
Няма съмнение, че както най-оригиналните неща от селската
носия в Велико-Търновско вече не се срещат – тъй ще исчезнат там и всякакви
типове от народното ни домостроителство. Тъй като старите къщи, за които
говорихме по-горе, са рядкост, а представляват що-годе интерес в архитектурно и
архиологическо отношение желателно е да се снемат планове, фасади и детайли от
тях. Същото тряба да се направи и с всички други сгради в страната ни, останали
от времето на второто Българско старо царство, каквито са напр. църквата Св.
Пантелеймон в Бояна, църквата Успение Прясвятие Богородици в Драгалевски
мънастир, църквата Св. Иван Богослов в Погановския мънастир, митрополията в
Велико-Търново, бивша резиденция на българските патриарси, и всичките други
исторически църкви там. В последната (III)
книжка
на „Светлина“ известните архиолози братя Шкорпил ни дават планове на църквата
Св. 40 мъченици. Но не само такова, а и фотографически снимъци са необходими за
всичките архитектурни паметници в Княжеството, като ония, които поменатите
учени направиха за Византийските църкви в Месемврия. В съседната нам държава
Сърбия, гдето се намират по-вече стари сгради, много отдавна е била уценена
важността им. По инициативата на ученото дружество, което издава и „Гласник“,
още през 1871-1872 г. двама архитекти снели плановете на всички стари църкви и
мънастири, като ги и придружили с подробно описание.
Върху значението на старото българско домостроителство и на
всички въобще паметници по него обръщаме вниманието най-първо на почитаемото
министерство на Народното Просвещение и после на г. г. членовете на
„Българското Инжинерно-архитектурно дружество“, а тъй също и на „Дружеството за
поддържание искуството в България“.
Дабко
Уста-Генчов
* Статията
е публикувана в „Периодическо списание на българското книжовно дружество“, 1896
г., год. 10, кн. 54

Балкански къщи
худ. Иван Мърквичка
Търговската чаршия в София
Източник: photoarchives.archives.bg
Къщата на Осман Нури паша в София,
в който до 1887 г. се помещава Първа девическа гимназия
Източник: photoarchives.archives.bg
Изглед от Цариброд
Източник: www.mni.bg
Изгледи от Лом, пожарната кула и железния мост край града,
6 юли 1908 г.
Източник: photoarchives.archives.bg
Вазовата къща-музей в Берковица, архивна фотография 
Изглед от Ихтиман,1914 г.
Източник: photoarchives.archives.bg
Възрожденски къщи в Копривщица
Източник: photoarchives.archives.bg
Стари къщи в Котел
Снимка: Виолета Стойкова, фейсбук група "Котелъ"
Изглед от Пловдив, 1892 г.
Източник: photoarchives.archives.bg
Пангаловата къща в Смолян, построена през 1860 г.
Източник: patrioti.net
Къщата на родопския книжовник и
етнограф Стою Шишков в Чепеларе, 1900 г.
Източник: photoarchives.archives.bg
![]() |
| Изглед от село Лещен фотограф: Симеон Донов |
![]() |
| Изглед от Разлог Източник: www.retro-bulgaria.com |
![]() |
| Снимка на с. Черешница, Костурско, с изглед към Вич планина Източник: photoarchives.archives.bg |
![]() |
| Изглед от Лерин Източник: www.mni.bg |
![]() |
| Изглед от Битоля, нач. на 20-ти век Източник: www.lostbulgaria.com |
![]() |
| Изглед от Демирхисар Източник: www.skyscrapercity.com |
![]() |
| Къщата на Димитраки х. Тошев, строена ок. 1725 г. от майстори от Дебър Източник: photoarchives.archives.bg |
![]() |
| Изглед от изворите в град Драма, 1916 г. Източник: photoarchives.archives.bg |
![]() |
| "Тревненка" Худ. Иван Димитров Източник: ИЕФЕМ на БАН, дигитален архив Британска библиотека |
![]() |
| Боянската църква Източник: www.stara-sofia.com |
![]() |
| Драгалевският манастир Архивна фотография |
![]() |
| Погановския манастир, 30-те-40-те години на 20 в. Източник: photoarchives.archives.bg |
![]() |
| Проектът на Патриаршеския комплекс на хълма Царевец, дело на арх. Боян Кузупов Източник: www.regnews.net |














Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.