В един брой на „Църковен вестник“ от далечната 1926 г. * е публикувана дописка на Г. Райчев, в която разказва за един църковен певец на име Михаил Мустаков. Въпреки достолепната си по онова време 80-годишна възраст, той продължавал „всекидневно“ да изпълнява певческите си задължения във Варненската катедрала „Успение Богородично“ /1884–1886/, строена от уста Генчо Кънев по проект на арх. Маас. Обичайно службата му в храма, траела близо 2 часа. „През всичкото това време дядо Мустаков, съ своя звънливъ, съ най-приятен тебмьръ мелодиченъ глас изпълнява и „Помилуй мя, Боже!“ и „Всякое дихание да хвалитъ Господа!“, и „Слава тебе показавшему“, и „Причастната“, и ектенията. Съ своя лириченъ тонъ тоя естествен певец, без никакви приструвки и напрежения всякога навява въ душата на богумолеца релегиозна струя на благоговение и благодарна възхвала къмъ Бога. Като слушате тоя 80 годишен старецъ, можете да си представите какъвъ е билъ неговиятъ гласъ на младини. Той е билъ – безъ преувеличение, мисля – е и сега дори, освен при неразположение на духа, ангелогласниятъ варненски кукузелъ. Слушате дяда Мустаковъ, па неволно се питате: какъ това дарование на природата е останало така приковано за църквата, какъ не го е отнело музикалното поприще?!“.
Михаил Стойнов Мустаков е роден в Трявна на 30 юни 1846 г. в
семейството на Стойно Михалев Буюклийски и Цвята Поп Йовчева Икономова, които имали
четири дъщери – Анастасия /Наца/, Деша, Пена, Мария и двама сина – Михаил и
Йонко (Янко). Дядо му по майчина линия, е летописеца на Трявна поп Йовчо. Брат
му Янко Мустаков /1842-1881/, добива известност като „родоначалника на
българската художествена музика“ и основател на Първия български хор /1868 г.,
Свищов/.
По-малкият му брат Михаил, за когото става дума в статията в
„Църковен вестник“, учи „псалтика и славянски прочит“ при поп Стоян Андреев и
учителя Илия Димитров Шиваров. Негов учител е и Петко Р. Славейков. Докато
живял в Търново, „всякога го привличали в църква“ прочутите за времето си
църковни певци – Никола Златарски и Георги Мазаков, които „той слушал редовно с
юношеска душевна жажда“. „Преселен“ в Добрич, Михаил продължил да пее, като църковен певец при
това безвъзмездно. След това, около 10 години, непрекъснато служил срещу
заплата, като редовен певец в църквата „Св. Георги“.
От 1 април 1896 г. и до днес /1926 г./, в продължение на 30 години, непрекъснато служи във Варненската катедрала.
„С една примерена точност, всеки ден – сутрин и вечер той посещава храма
Господен и съ класическа съвестность на истинския християнинъ, добъръ познавачъ
и на църковния редъ, той изпълнява и своята длъжност“.
През въпросните 30 години служба, дядо Михаил ползвал само 12 дни
отпуск и то поради сполетялото го семейно нещастие – смъртта на „една негова
дъщеря – учителка“.
„Смирен и богобоязлив, съ стоицизма на убедения християнинъ той
е понасялъ и гнета на неразбраната го окръжяваща среда. Подобаващо се ценяха и
се ценятъ неговите морални качества само отъ именития народен архиерей –
Високопреосвещений г.г. Симеонъ и отъ някои духовни църковни служители“.
Михаил Мустаков има син, който кръщава на брат си Янко - именития
композитор, музикален педагог, певец, както и две дъщери – Кица и Цветана.
Най-голяма известност обаче, придобива синът му, бъдещият инженер Янко Мустаков,
който има огромен принос за просперитета на Варна и оставя трайна следа в
историята й. Той е роден 18 октомври 1891 г. в Добрич. Завършва средното си
образование във Варна. По сведения на Община Варна, ръководи строителни обекти
в градовете - София, Шумен и Варна. Назначен е за директор на новостроящия се
"Голям водопровод Батовата - Варна", и за директор на Общинското
стопанско предприятие "Водопровод и канализация". От септември 1935 г.
до май 1943 г., с малки прекъсвания /1936, 1941 г./ е кмет на морската ни
столица. По негово време се изработва новия градоустройствен план на града, асфалтират
се първите улици, строят се нови, красиви сгради. А Морската градина се
реконструира, разширява и модернизира. По идея на Янко Мустаков, през 1938-1939
г., се изгражда новият й входен портал, а проектът е на арх. Георги Попов. Кметът
Мустаков продължава работата на своите предшественици по благоустрояването на
околностите на Варна и курорта "Св. Константин". От общинският бюджет
се заделят средства за рекламирането на Варна като курортен обект в страната и
в чужбина. Общината оказва материална помощ на ежегодно провежданите - Промишлена
изложба и Селско-стопански и културен събор в града. През 1936 г., със
специален закон, варненската промишлена изложба се утвърждава за единствената
международна в България и същата година е приета за член на Съюза на
международните панаири в Милано, Италия. През 1936 г. завършва строежа на
водопровода "Батовата-Варна". В началото на 1940 г. се открива
Общинска омнибусна служба, както и първите четири градски автолинии. През 1936 г.
започва и строежа на модерна за времето си градска кланица. Откриването й се
състои през май 1939 г., заедно с още
един важен обект - клапанен подвижен мост с железопътна линия над морския
канал. През 1941 г. се полага основният камък на новата термична електрическа
централа. Значителен e приносът на Янко Мустаков и в областта на културата и
просветата. С прочувствени слова, през 1938 г., той открива поредните музикални
тържества във Варна: "Развитието на изкуството е било винаги мерило за
мощта и величието на един народ…".
През 1941 г. Янко Мустаков е командирован в „новоосвободените земи“
и назначен за кмет на Скопие. През 1943 г. той напуска Варна със семейството си
и се установява в Самоков. По-късно заминава за София. След тежко боледуване,
на 26 декември 1955 г., Янко Мустаков си
отива от този свят.
Подготви
Галина Иванова
* бр. 8/20 февруари 1926 г.
![]() |
| Певческият хор през 1879 г. начело с диригента Янко Мустаков Източник: ИМ - Свищов |
![]() |
| Кабинетът на кмета Янко Мустаков е част от експозицията на Музея за история на Варна |
![]() |
| Янко Михаилов Мустаков като кмет на Скопие, 1941 г. Източник: РБ "Пенчо Славейков" - Варна |




Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.