Покрай откриването на най-новия музей в Трявна, който отдава заслужена почит на усталъка на тревненските майстори – дюлгери, много тревненци и гости на града, се запознаха и с историята на най-старата запазена къща в Трявна – Попангеловата. Именно в нея се помещава новият Музей на архитектурата. Строена в края на XVIII в., преди кърджалийското опожаряване на града /1798 г./, тя е единственият оцелял архитектурен паметник от онова време. Първият й собственик е някой си дядо Колчо /Недялко/, пристигнал в Трявна да учи казаслък. Задомил се и създал семейство. Знайни са двама негови синове - Димитър /р. 1813 г./, който наследява бащиния си занаят и Цаню /р. 1803/. Внукът на дядо Колчо - Ангел Димитров Попколчев /Пандурски/ (1848-1905), изучава строителство и казаслък при баща си Димитър, и вече на възраст става свещеник, за да издържа семейството си. А фамилният дом и днес носи неговото име – Попангеловата къща. Негов брат е известния хъш Недялко Пандурски /р. 1837 г./ - издател и разпространител на патриотичните литографии на Хенрих Дембицки и Атанас Клипарски, а сестра му Гана /1835-1872/ е майка на революционера Ангел Кънчев. Според фамилните хроники, поп Ангел, посреща в къщата си Апостола Левски и Ангел Кънчев, когато посещават Трявна по комитетски дела. Попангеловата къща, приютява и болната Иванка Горова преди смъртта й /1877 г. или началото на 1878 г./. Ангел Димитров Пандурски и съпругата му Цана Димитрова Цонева /Кръстинина/ (1851-1924), имат пет деца - Димитър /1873-1902/, Стефан /1879-1951/, Кина /1882-1911/, Наца /1888-1967/ и Иванка (?). За тяхната съдба разказва в една своя статия Катя Николова - дългогодишен уредник в Тревненския музей *. Неуточнено, вероятно поради грешка при набора на текста, остава името на една от дъщерите, тъй като веднъж се говори за дъщеря на име Иванка, друг път за Стефана. В родословната схема на фамилията, с която разполагам, се споменават само две дъщери – Кина и Наца…
Казаската работилница, разположена в каменното
приземие на Попангеловата къща, дълги години осигурява прехраната на фамилията.
След Освобождението, семейството на поп Ангел изпада в тежко материално
положение. Това е и причината той да се посвети на църковна служба, за да
изхранва многолюдното си семейство. Изборът му не е необичаен, предвид факта,
че той е църковен епитроп и касиер при църквата „Св. Георги“ в Трявна. Ръкоположен
е за свещеник през 1892 г., на една достолепна възраст, служи и в църквата в с.
Белица. Шест години по-късно пада от кон и си ранява ръката, която не
оздравява, а остава с постоянна рана – живеница, пише Катя Николова. Поп Ангел
изпраща молба за „инвалидна пенсия“ до различни инстанции, вкл. и до владиката,
но не е известно дали молбата му е била удовлетворена.
Дъщерите му Иванка и Кина се главяват за слугини в
Русе, където брат им Стефан е търговски работник в магазина за облекло на
известната еврейска фамилия Вентура. След това той се преселва в София, където
умира през 1951 г., на 72-годишна възраст.
Въпреки немотията и недоимъка, всички деца на поп
Ангел са будни, ученолюбиви, грамотни. Дъщеря му Нацка, завършва стопанското
училище в Русе, а брат й Димитър – държавното техническо училище в София
/Княжево/. После работи като дърводелец в Горна Оряховица, Русе, като данъчен
агент в Свищов и, като чиновникар в Трявна. Той е отговорен редактор на първия
„селски вестник“, издаван в Мусина, Великотърновско през 1896-1898 г. Поддържа
дългогодишни приятелски връзки с Петър Брънеков – един от будните младежи на
Трявна. Димитър и сестра му Кина, умират млади от туберкулоза, без да създадат
семейство. Иванка се задомява в Радомир, където умира на преклонна възраст.
Според съхранения в Специализирания музей за
резбарско и зографско изкуство богат документален архив на фамилята Пандурски,
от края на XIX в. и началото на XX в., става ясно, че всички младежи
от рода „не стояли настрана от тогавашния обществен и културен живот в Трявна“
– пише Катя Николова. „Играели в пиеси, посещавали беленки, вечеринки, балове –
разказва още тя. - Танцували полка и
валс в новооткрития през 1900 г. танцувален салон с латерна“. Не им „убягвали
от погледа“ и някои събития от политически характер, като например –
народняшкия сбор в клуба на партията по повод погребението на Христо Калинчев
през 1911 г., основаването на дружество „Развитие“ през 1893 г.
С пощенска карта от 25 юни 1900 г. Стефан
Пандурски пише на своя брат Димитър за селските бунтове против десятъка: „Те,
войниците от Шуменския гарнизон, са изпратени по селата със заповед да стрелят
по бунтуващите се селяни, „ако не се подчинят““.
По думите на К. Николова, интерес будят и
документите на Пандурски от делови и административен характер. Те се отнасят до
покупко-продажба на имоти, даване и вземане на пари на заем, данъчни квитанции,
договори и др. За това, че и след Освобождението, Пандурски продължават да
работят като казаси, свидетелства Контракта на Ангел Димитров Пандурски с
комисари от Трявна: кмета на Трявна, тревненския околийски началник – за
изработване на екселбанти, пояси и др. за Варненското окръжие. Документът носи
дата 19 юли 1886 г.
Част от еснафски тефтер /вероятно казаски/ от
1838-1839 г., дава сведения за йерархията в занаятчийските сдружения, както и
за условията при които са „приставяни“. Тъй като казасите обикновено сами
боядисват материалите си, те са и изкусни бояджии – правят различни мастила. В
архива на Пандурски са запазени и рецепти за черно, червено и други цветове
мастила от шишарки, органични и химически бои.
Особен интерес, по думите на К. Николова,
представлява един документ, който дава сведения за административното
„положение“ на Трявна. Той е адресиран до Ангел Пандурски, епитроп в църквата
„Св. Георги“, в който се казва буквално следното: „определи се от
старейшенския съвет да дадете от църковните пари милостиня на бедния хаджи
Танчя от Рушчук, гроша 15. 1881 г. юлия 1. Кмет Косю Канчув“. Общинският административен
печат е с надпис „село Трявна“. Същият печат с въпросния текст, стои и на
Квитанция №268 от 12 август 1881 г. за изплатен данък. Вече през 1882 г. върху
административния общински печат пише „град Трявна“ **.
Документите на семейство Пандурски са „ценен извор
за живота в Трявна и други селища“, обобщава К. Николова.
Подготви
Галина Иванова
* Статията на Катя Николова, озаглавена „Ценен извор за живота
на Трявна“, е публикувана в бр. 38/1987 г. на тогавашния в. „Тревненски зов“
** В статията си за в.
„Тревненска седмица“, озаглавена "Кой, кога и как е управлявал Трявна до
средата на 20 в." /23.10.2019 г./, Даниела Дабкова – уредник в СМРЗИ –
Трявна, уточнява, че до момента не е известен административен документ, с който
село Трявна е обявено за град. Историческите извори и документи от XIX в. дават твърде противоречиви сведения по въпроса, отбелязва
още тя. Така например, от 1885 до Освобождението, в различните години,
определенията град/село, се различават: „през април 1855 г. се говори за
градски митрополит, а през май 1858 г. – за селото, селяни, братя едноселци. В
документи от 1860-1861 г. се споменават „тревненските градоначалници“, „град“,
„градчето“… […] В статистическите таблици за преброяване на населението в
Дунавския вилает от 1866 г. Трявна е посочена като град. Докато в документ от
Общинската кондика от 25 април 1870 г. се говори за „община селска“, то в
Устава на тревненското читалище „Трудолюбие“ от 6 декември 1871 г., е записано
„градецът Трявна“. От началото на 70-те години на XIX в. се говори вече за „град Трявна“. В следващите 1874-1877
г., също в Общинската кондика, се споменава „град“, „градеца Трявна“. В
записките на Дабко Уста Генчев за Уста Генчо Кънев, е представен моментът на
влизането на руските войски в Трявна, по Петровден 1877 г., и избора на
„градски управителен съвет“… […]. /Бел. Г. Иванова – Датата 16
юли 1877 г. /ст. стил/, когато се случва това паметно събитие, се приема от Кънчо
Пенчев – пръв уредник на Тревненския музей, за датата, от която село Трявна
започва да се именува град/. В протокол от Общинската кондика, от 11 септември
1877 г., за избор на училищно настоятелство с представител от всяка „градска
махала“, като началник на Тревненската нахия, се е подписал Петко Славейков. В
руски документи от есента на 1877 г., във връзка с настаняването на бежанци от
Южна България, се говори за направени предписания от Габровския градски съвет и
Тревненския градски съвет… […]. Непосредствено след Руско –
турската война /1877-1878/, се запазва съществуващото административно деление,
като нахиите стават околии. В запазен документ от 1879 г., като „и.д. началник
на Тревненска околия“, се е подписал Илия Д. Шиваров, а на печата е написано:
„Тревненската нахия“. Административно-териториалните промени в новоосвободена
България, се правят през 1879 г., след приемането на Търновската конституция.
Трявна, със статута й на град до този момент, е призната за околия… […]. В статистическите сведения от 1880 г., Трявна е записана
като град /селски град/“.

Попангеловата къща през 90-те години на миналия век
Архив: Вера Христова
Попангеловата къща, в която днес се помещава Музеят на архитектурата 
Из документалния архив на фамилия Пандурски
Източник: СМРЗИ - Трявна
| Из документалния архив на фамилия Пандурски Източник: СМРЗИ - Трявна |
| Из документалния архив на фамилия Пандурски Източник: СМРЗИ - Трявна |

Гробът на поп Ангел и дъщеря му Наца в
двора на църквата "Св. Георги" в Трявна

Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.