Влакът се промъква между надвиснали скали, минава покрай високи, потънали в зеленина хълмове, оглежда се в бистрите води на планински рекички и най-сетне спира в град Трявна – малко, красиво градче, сгушено в една падина, цялата заобиколена от зелени баири.
Високо над къщята, като че се е надигнала на пръсти,
стърчи островърха кула с часовник. Долу до нея шуми пълната с мряна Тревненска
река. Една къща е кацнала като птица на брега и любопитно наднича в чистите й
води. Повече от сто години тя се оглежда в тия води, сякаш не може да се нарадва
на хубостта си. А тя наистина е хубава – с широка стряха, сякаш да се запази от
слънцето, с малки прозорчета, наредени едно до друго на наддадената горна част.
Целият горен край на Трявна е все от такива къщи. Но от
всички най-известна е Даскаловата, с хубавите си резбарски тавани.
Преди сто и петдесет години двамата най-добри резбари
по онова време уста Димитър и уста Иван се затварят в две от стаите на новата
къща и цели шест месеца не се показват оттам. Когато всичко било готово,
събрали се еснафите от целия град и като видели чудните резби, почнали да се
чудят. Такова нещо до тогава не били виждали […]
И до сега тия тавани привличат очите на всеки, който
иде в Трявна и му говорят за ония стари, опитни майстори резбари.
Но не само резбари и иконописци имало по това време в
Трявна. Майсторите-зидари също били едни от най-добрите. Много от къщите, които
са правени преди 100-150 години, и досега красят горната част на града. Повече
от тях са работа на майстор Серги – най-добрият по онова време. Той е правил и
родната къща на поета Пенчо Славейков. Широкият й чардак гледа към малка
градинка, в която са нацъфтели най-различни цветя. От него се влиза направо в
гостната. Тук около огнището почти всяка вечер са се събирали хора. Даскал
Петко, стопанинът, бил душата на всички. И те го слушали и уважавали.
В другата стая преди деветдесет години се е родил един
от нашите най-големи поети Пенчо Славейков. Халките, на които е висяла люлката
му и досега си стоят на тавана.
Четири прозорци гледат към улицата, настлана с плочи.
През тях за първи път малкият Пенчо е видял слънцето, за първи път погледът му
е бил помамен от потъналите в зеленина насрещни хълмове.
В Трявна има и една друга къща – Попангеловата, която е
на около триста години. Тя е цялата от дърво. Преди на същото това място имало
гъста гора. Изсекли я и от дърветата направили къща. Отпреде й зеленее широк
двор. В него синеокият апостол Васил Левски е пасъл коня си. На няколко пъти в
тая къща се е отбивал. При него идвал и черноокият тревненец Ангел Кънчев. До
късно седели двамата приятели в ниската стая. Газеничето отдавна е догоряло,
тъмно е, а те все приказват, важни дела решават. Понякога Левски тихо запявал.
А имал той глас, чист и хубав. Пригласял му и младият Ангел. Тук идвали и
сестрите на Ангел. Те били три. Преоблечени като румънски чокойки, та да не се
усъмни турската власт в тях, тия сестри пренасяли български вестници от Букурещ
в Русе, за да бъдат разнесени оттук по цялата наша страна. Най-младата от тях,
Иванка, при едно преминаване на Дунава, настива и се разболява. Месеци наред
крее тя в Трявна, докато в един студен зимен ден умира. Няколко часа само след
смъртта й в града влизат освободителните руски войски начело с генерал
Скобелев. Не могла да ги посрещне Иванка, затова те отишли при нея и я
съпроводили с музиката си до гробищата.
Много години минали оттогава. Отдавна са си отишли
прославените тревненски майстори, но това, което е излязло от ръцете им, никога
няма да бъде забравено. Няма да бъдат забравени и имената на смелия младеж
Ангел Кънчев и неговите три сестри, на даскал Петко, чието училище и досега
стои насред града, на сина му Пенчо Славейков.
Вечер, когато небето почернее като въглен, а звездите
наедреят, наоколо изведнъж става много тихо. Гледаш старите, потънали в прах
капаци на някогашните дюкяни и ти се струва, че там, зад тях, животът още не е
спрял, че ако подигнеш тия капаци, ще видиш старите майстори, наведени над
дървото или парчето злато. А газеничето едва-едва трепти над главите им и светлината
му играе по умислените им брадясали лица.
Богдан Митов, 1956 г.
Снимка: Часовниковата кула в Трявна, из книгата на Т. Златев - "Българският град през епохата на Възраждането", 1955 г.

Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.