Днес се навършват две години от смъртта на непрежалимата Вера Христова – поетеса, писател, журналист, публицист, сърцат краевед, Почетен гражданин на Трявна. Вера обичаше и богоговееше пред величавото минало на своя, макар и не роден град. Посветила целия си живот на Словото, Духа и Достоянията на предците, до последния си дъх тя не спираше да жадува за духовно пробуждане и ново българско Възраждане… Вера остави след себе си стотици статии, доклади, научни публикации, книги, поетични строфи и не на последно място – мъдри послания, незабравими примери за човечност и доброта…
В нейна памет днес публикувам един кратък откъс
от публицистичната й книга „Следа от жигосване“…
Почивай в мир, Верита! Все повече ни липсват словата
ти, сърцатостта, хумаността, родолюбието и будителството…
Божествената ръка на тревненските майстори
Бог направи големи светила:
по-голямото светило, за да
владее денят,
а по-малкото светило, за да
владее нощта;
направи и звездите.
И Бог видя, че беше добро.
Битие гл. 1,17,19
Между 1804 г. – началото на строежа на Даскаловата къща, и
1808 г. – изработването на двата потона – слънца по облог между майстор Димитър
Ошанеца и младия калфа Иван от Бучуковци – първия български художествен конкурс,
събитията са известни.
В далечния Цариград двама султани стават жертна на
еничарски бунтове; българите участват в Руско-турската война от 1806 г., в
християнските чети на хайдут Велко и в отрядите на Сръбското въстание. Трявна
се съвзема от разбойническите нападения, оплячкосвания, опожарявания на кърджалии
и даалии. И от едно разрушително земетресение. Като че ли всичко се успокоява.
И изведнъж ръката на поп Йовчо, изписва нетърпеливо: „1806, месеца ноемврия 8,
убиха баба Петровица и сина й Кънча Петров като отиваха на черкова на Архангеловден“.
По това време художествата на Трявна имат вече, едновековна
история. Усталъкът на тревненските дюлгери, марангози и зографи бил вече
известен от Атон на юг, до Брашов на север.
Таваните на Даскаловата къща са документ за оригинална
мисъл и съвършено майсторство, за изчистен стил и благородно самочувствие –
неща, които се постигат с много дълга предварителна работа.
Какви са посланията на тези шедьоври?
Послание е демократичният дух на тези творби. Защото са
правени „к разумению простому народу“, както пише две години преди това
Софроний в Неделника. Защото не само онова Слънце, което свети еднакво за
всички, но и тези слънца, всички тези ружи и лаленца, петички и перлички,
палещи и кротки лъчи, топлят с хубостта си всички ни.
Послание е смелостта, с която двете слънца стопяват и
издухват от масата на историята всички нелепи оправдания за робството на един
народ. „3 май 1808 г. Разстрел на въстаници“ е наименованието на една от най-знаменитите
картини на Гоя и на световната историческа живопис. Ослепително бялата риза на
въстаника осветява цялата картина. Един народ е застанал срещу дулата на оръжията,
за да защити земята си. Направихме го най-решително 68 години по-късно. Но
тогава, през 1808 г. със слънцата си тревненските майстори осветиха цялото небе
на България като символ на неугасимия порив за свобода. Същата година, когато
естетска Европа е очарована от „най-хубавото голо женско тяло във френската
живопис през XIX в. „Къпещата
се Валпенсон“ на Енгр.
Невероятно дръзко е посланието на двете слънца – да се
съпостави човешката ръка с божията. В изкуството на Българското възраждане те
са най-силният пластичен израз на скандалната мисъл, че ръката на човека,
подобно на Божията, сътворила Слънцето, може да изгражда своя свят.
Ето защо в Библията на българската възрожденска култура
може да бъде записано:
„И направиха двама майстори марангози две
големи светила: едното – за да владее кроткото време на събуждането, израстването
и разцъфтяването, и другото – за да владее буйното време на кипежа, на огнените
страсти и сладките плодове. А двете – за да владеят вечността. За да разделят
тъмнината от светлината. За да казват на човека, че никой не може да му отнеме
слънцето на свободата и любовта.
И Народът видя, че беше добро“.
Вера Христова
„Следа от жигосване“, 2005 г.
![]() |
| Вера Христова |
![]() |
| Детайл от резбеното слънце на майстор Димитър Ошанеца в Даскаловата къща |
![]() |
| Детайл от резбения таван на уста Иван от Бучуковци /вляво/, вдясно - детайл от тавана на майстор Димитър |



Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.