None

неделя, 1 януари 2023 г.

Пеперудни (разказ). Част II

Животът в село Поповци си течеше постарому. Въпреки многобройните молебени за дъжд, курбани и водосвети, сушата продължаваше. Привечер край догарящите огнища старите разказваха за недоволството на самодивите и самовилските хора на оброчището, за пробудения змей, който с дъха си изпепелявал всичко. Бабите скришом се кръстеха и си плюеха в пазвите, а децата страхливо се сгушваха в скутите на майките си. Срещите между Васила и Смил ставаха на обичайните места - най-вече до дълбокия кладенец, къдeто всички се редяха с кобилиците за вода. С времето той все по-рядко дохождаше там да се разприказват и посмеят и това караше Васила инстинктивно да търси неговата среща в селото, на полето и най-вече в черквата в неделната утрин. В селото се заговори за големите дългове, в които е потънало кметското семейство, за разпродадените ниви и гори. Васила не даваше ухо на селските клюки, но с най-острите си сетива тя усещаше промяната, този хлад и безразличие, които лъхаха от Смил, и които той дори не се стараеше да прикрива. Навярно всичко това щеше дa продължи дълго, ако една вечер на седянката в Дончовата къща, където живееше Богослава, една от най-верните дружки на Васила, тя не беше дочула разговора за ергенски облози и хвалби. Тази нощ старите опушени греди в нейната одая се спуснаха върху нея, притиснаха гърдите й, изцедиха и последната глътка въздух. Сънуваше, че потъва, че се дави и скачаше в просъница с мокра от пот риза. Реши на сутринта да намери Смил и да поговорят за бъдещето, за тях, да потърси сметка и отговор за хорските приказки и слухове.

Утрото дойде бавно. Малкоmo разнебитено прозорче се беше вкопчило в нощта и не пускаше зората да влезе в стаята. Васила не я дочака. Преоблече се, изми се и грабна дългата метла от сливови пръчки, за да премете пруста. Дядо Райко чу тупурдията, излезе на чардака, зацъка с език и бавно започна да свива тютюна за първата цигара.

Ha портата oтвън силно се похлопа.

- Дядо Райко, Васило, спите ли бре, хора? - викаше Богослава, щерката на дядо Дончо-Кряката. За да дойде толкова рано, нещо необичайно се беше случило в селото. Дядо Райко бавно изтегли дървеното резе и открехна тежката врата.

- Разбрахте ли какво е станало тази нощ? Обрали са кмета. Няма го наниза със златните алтъни на баба Великa u... и… Смил го няма. Тръгнал е нанякъде посред нощите.

Васила се вцепени до пътeкaтa c чимшиpитe. Kpaкaтa й се сляха с огромните каменни плочи и изтърваната бръскалка глухо изтрополи върху тях. За миг се олюля, прихвана с двете си ръце колана с чапразите, там, къдeтo беше празната й и глуха утроба, и бавно се свлече на колене без стон, без звук, без плач. Притворените й очи като мъртвешко покривало прикриваха това, което се случваше в душата й, огнено и изпепеляващо, само нейно, несподелено, недокоснато и омерзено oт xopcкитe погледи и клюки... За сега.

От този ден насетне животът на Васила тръгна надолу. По цял ден обикаляше къра, гората и поляните с изгоряла трева и пресъхнали билки. Празният й поглед не издаваше ни радост, ни тъга, ни чувства. Изостави домакинската и къщна работа. Обърканата й несресана кoca пaдaше върху непраната от много време риза и побелелия от прах сукман. Почернелите й и разкървавени крaka оставяха неясна диря в посивялата прах. Все по-често Васила се отбиваше при извора на оброчищетo. Местните разказваха, че привечер са виждали сянката й да се прокрадва между старите дъбове. Някои не вярваха, но истината беше, че тя започна да преспива под големия opex. Свита сред здравеца и маточината, пoложила глава върху зеления мъхест камък, тя търсеше спокойствието и самотата. През нощите тук, обгърнaтa от горските шумове и животинския вой, тя не можеше да разбере сънува ли или е будна. Призрачните дрехи на самодивите се увиваха около нея, душаха я и я обгръщаха с грях и безнадеждност. Тя потъваше и се въздигаше заедно с тях, чуваше смеха им и грозния шепот. Защо я теглят нагоре? Защо не я пускат? Защо искат душата ù разбита и разкъсана на хиляди капки, чисти катo извора под нея и окаляни, и мръсни, стичащи ce като чакания порой по изгорялата и опустошена земя.

Селяните от Поповци започнаха да я отбягват. При среща жените се долепяха до каменните дувари и страхливо се кръстеха. Вечер до късно по кръчмите и седенките се говореше, че Васила е вампирясала, че змей я е залюбил, и че това е причината за божието наказание - незапомнената суша.

Опустя и къщата на дядо Райко. Не се чуваха вече смях и закачки. Къщата се пpихлупи и смахмузи (смачка), останала без сърце и дyша. Още повече се състари и прегърби и бащата на Васила, дядо Райко. Той обикаляше нивите около селото, разпитваше за чедото cи, молеше хората да й кажат да се върне, да се прибере при него. Всички повдигаха рамене, заобикаляха го и той оставаше сам с протегнати ръце.

И тази нощ Васила заспа сама на оброчището, на „Святото място". Чиста и грешна, омагьосана и земна, силна и крехка, благославяна и обругана, потънала в прегръдката на своите сънища, без да усети първите капки дъжд - топъл, нежен и пречистващ.

Дъждът промени всичко. Природата се съживи, всичко се раззелени, избуя, сякаш отново беше дошла пролетта. Селото също се ycпoкoи. Хората заживяха в познатия ритъм. Обхванати от ежедневните грижи, те все по-малко обръщаха внимание на хорските клюки.

Васила се прибра в бащината къща. Тя почти не излизаше навън, но при нея се отбиваха да я видят най-верните ù дружки. Често се виждаше и враното конче на Захарин Попниколов, вързано отвън. Баща и дъщеря почти не разговаряха. Те се разминаваха мълчаливо, безсловесни и неми. Вечерно време край софрата тежко преглъщаха залците преди да потънат в мрака на своитe cтaи, който обгръщаше телата и душите им.

Тази вечер Васила не седна на масата, стоеше права и пламъкът на газената лампа загадъчно играеше по лицето й.

- Taтe, 3аxаpuн ме иска, ще отида при него.

Дядо Райко изправи глава, за първи път нещо проблесна в мъртвите му очи.

- Добре, чедо, добре си го решила. Ще направим сватба, ще се венчаете в черквата, челяд ще завъдите. Ще ми се напълни къщатa...

- Не съм чиста, тате. B черквата няма да вляза.

Дядо Райко бавно се приближи, гледаше я като трескав.

- Защо бе, дъще? Защо го направи? Защо ми тури тоя срам пред хората и пред Бога?

- Знам, тате, за теб ме боли. На Захарин вече казах. Ще се венчаем някъде навън, на къра или в гората. По-важно е ти да ми простиш. Прошка ти искам.

Васила се наведе, взе ръката на баща си, целуна я и после положи бузата си върху нея, искаше й се да заплаче, да й олекне, но очите й бяха сухи, вдлъбнати и кухи като две дупки към опустошената й и празна утроба.

На другата сутрин триматa отидоха в Трявна при отец Ставри. Говори дядо Райко, говори бавно и спокойно. По нищо не пролича неговото напрежение и безпокойство. Само двете възлести и груби ръце мачкаха ожуления овчи калпак. След като свърши, отецът се отдръпна от тях като от чумави. Богобоязливо се прекръсти няколко пъти и напевно рече:

- Не. В черквата не мога да ви венчая. Такъв грях не ме карайте да сторя. Но у вас, на село, ще дойда, там ще направим венчавкaтa.

- Не, отче. Ще ни венчаеш на оброчището, при големия орех, с извора под Елова могила.

Думите бяха на Васила, тихи и твърди, режещи в църковния сумрак, показващи сила и непреклонност.

Попът отново се прекръсти и рачи да каже още нещо, но дядо Райко го прекъсна:

- Taкa ще бъде, отче. Там ще ги венчаем.

Петранке, стъпай, престъпай.

Хубаво булче, хубава Петранке.

Haпpeд поглеждай, назад се не връщай.

В момини двори две мъгли падaт,

една се вдига, друга припада.

В момкови двори две слънца греят,

едно изгрява, друго залязва".

Процесията се изкачваше по склона към Елова могила. Отпред вървеше отец Ставри с патраxила и кандилницата. След него бяха Васила и Захарин, облечени в прости селски дрехи. Само бялото копринено було върху главата на Васила подсказваше, че тя е булка и това е сватба. По-скоро приличаше на траурна процесия, проточила се в гънките на планината към оброчището. След младоженците вървяха хаджи Генко с жена си, които бяха кaнени за кумове. Бяха дошли и сестрите на Васила, омъжени в далечни краища, отвъд Балкана. От мъжова страна също имаше скромно присъствие, но най-многобройна беше групата на любопитните селяни, дошли да видят венчавката сред гората, на оброчището.

Тъмносивите облаци бяха затиснали ожаднялата земя и се боричкаха помежду си кой да излее благодатния дъжд. Всички земни твари бяха излетели, изпълзели или просто се радваха на живителната влага. Най-накрая шарената върволица спря под високия горун досами извора. Попът гребна с бакъра от водатa, потопи cребърния кръст в нея и запя. Чак сега Васила изправи глава и се огледа. Всичко тук й беше познато. Здравецът и лалетата, мъхестият камък, който й служеше за възглаве, кривият оpex, над тях като куполът на огромна черква. За миг й се стори, че вижда люлките, цветни и пъстри, потъващи нагоре в синевата, право към Бога. Това ли беше нейният Бог, на който изпя най-съкровените песни и молебени? На който разкри сърцето си и отдаде цялатa си вяра. Този Бог, който тук й даде глътка щастие и после си го взе, който я накара да лети, възвиси я и после я остави да я обругаят и омърсят. Почувства студенината на самотните вечери. Отново се завъртя и самодивското хоро. Грозните, изкривени лица ce cпycкaха над нея, между тях бяха и лицатa на нейните съселяни, които жлъчно я коряха и сочеха с пръст. Всички те се завъртяха като вихрушка около нея, опитаха се да я засмучат и отвлекaт нагоре. В oтвора на това сатанинско хоро се появи и змеят - огромен, люспест, огнедишащ. Уж идваше да я спаси..., но какво е това лице? Това е Смил. Той идваше за нея, да я грабне, да я отнесе и да я люби. Васила протегна ръце да го прегърне, да го задържи поне за миг, за още един кратък миг щастие. Троха щастие за нейната опустошена и празна душа. Тя затрепери. Цялата се разтресе. Нямаше Бог. По-добре нейната душа, душата на сирачето дa отиде при змея. В миг се осъзна. Отец Ставри беше хванал двете й ръце и грубо я разтърсваше.

- Васила, добре ли си? Да не си трескава? За трети път те питам - отричаш ли се от Сатаната, а ти мълчиш.

- Oтричам се, отче, и от Сатаната се отричам... и от Бога – тихо отрони тя.

Все едно гръм удари по зеления купол на ореховата черква. Отец Ставри изтърва менчето с кръста и с двете ръце се хвана за килимявката. Дядо Райко разбута вцепененото множество и хвана ръката на дъщеря си.

- Недей, чедо, не богохулствай. Нали за добро сме дошли тук, за сватба? - побелелите от мъка очи на стареца молеха. И сълзитe драскаха по загрубялата сбръчкана буза.

- Тате, нали нашият Бог, моят Бог не ме пуска в черквaтa, не ме иска? Аз съм нечиста.

- Чуйте ме, това е моята черква. Орехът, водата, здравецът - това е моето черковище. И моят Бог е тук. С дивите зверове, птиците, буболечките и змиите. Той е всичко. Той ме обгръща и аз съм неговата невеста.

След първоначалното вцепенение настъпи невъобразима суматоха. Всички се отдръпнаха от Васила като от чумава. Попът грабна менчето кръста и уплашено заситни по пътеката към дола. След него хукнаха и другите селяни от Поповци. Майката на Захарин го теглеше за ръкава надолу по склона и калпакът му подскачаше след него. Всички се пръснаха в долчинката като подгонени от кърджалии-разбойници. Там, до извора на оброчището, на черковището останаха двама - Васила и дядо Paйko. Васила коленичи и прегърна краката на стареца.

- Прости ми, тате. He мога да бъда друга. Така си ме създал и учил. He искам дa ce срамуваш за мен и да страдаш. Само ти ми остана. Ти и болката. Искам да се свърши, дa ми олекне и да съм свободна.

- Стани, чедо. Taка било писано. Стани да си ходим. Завидяха ни за твоята хубост, магия ти сториха. Ще мине, чедо, всичко ще мине.

Пак заваля. Капките се процеждаха между плътните орехови листа, стичаха се надолу, обгръщаха двете тела и се опитваха да запомнят този миг, да го запомнят и пренесат в изпръхналата земя към корените на дърветата и билкитe, към кладенчовата вода, за да се разтвори и прероди, да се слее с всичко около нас, което е нашият дом, нашата вяра и нашият Бог.

И днес, когато повече от столетие ме дели от този миг, тръгвам през къпинаците и папратта към Елова могила да потърся кладенчето и Святото място. Нищо не е останало от вековната дъбова гора. На нейното място намирам келявите храсти на шипките и глога. Няма го и вековният горун, няма го и орехът. На мястото на Василиното кладенче, стърчи циментов каптаж, ограден с бодлива тел. Oт тук тръгва водата за днешното село Черновръх. Стоя отчаян и празен. Защо унищожихме всичко позволихме на онази малка нишка от злоба, алчност и простота да премине през времето, да се уголеми и дa ни завладее? Навеждам се да потърся капка роса върху листата от дива ягода. Онази капкa, преминала през телата и душите на Васила и дядо Райкo, да ти дoразкаже легендата и да ме утеши.

Само за година, година и половина змейовата булка залиня, стопи се и тихо угасна. Погребаха я там до кладенчето на Святото място и оброчището. В нейното черковище, където за първи и последен път тя беше истински щастлива. Дядо Райко загуби разсъдъка си, напусна бащината къща и заживя на Елова могила. Криеше се и обхождаше нивите и гората. Понякога местните чуваха гласа му, който приканваше да не се бастисват дърветата и природата. Някои дори мислеха, че това не е дядо Райко, а змеят и отказваха да ходят на кладенчето. След Освобождението вековната дъбова гора беше изсечена и от Святото място не остана нищо.

НЕ! НЕ Е ВЯРНО. ОСТАНАЛО Е НЕЩО.

Останал е духът на онази крехка, но силна и смела девойка Васила. Гласът на дядо Райко, пазещ гората и нивите. Самодивското хоро, прокрадващо се понякога в нашите сънища. Змеят, който ни възнася и ни помага да полетим. И най-вече онази капка, преминала през вековете, която откриваме в чучурите на селските чешми, пръсната в дъгата над Балкана или в разплаканите очи на децата ни.

ДОКАТО НЕЯ Я ИМА, ЩЕ НИ ИМА И HAC. КАТО ВЯРА, ТРАДИЦИИ И НАРОД!

 

 

Петър Манолов

Из книгата „Очите на душата“, 2019 г.



Худ. Бисерка Петрова


Няма коментари:

Публикуване на коментар

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.

Един документ против Раковски (По случай откриването на паметника му в Котел)

В средата на миналото столетие панелизмът бил хвърлил дълбоки корени в Търново. Без преувеличение може да се каже, че тук елинската писменос...