Тогава, през 1893 година *, в моя роден градец Трявна, нямаше забавления извън тия, които бяха свързани с коледните и великденските празници. Ето защо изненадата беше голяма, когато бай Рачо барабанчикът оповести, че в събота вечер даскалите щели да представят „Многострадалната Геновева“. До деня на събитието оставаха само три дни, през които даскалското мероприятие беше единствената злоба на деня. Пред фурните и чешмите, пред вратните, където жените разгъваха своето клюкарско творчество, в кръчмите, където мъжете бистреха политиката – навсякъде и всички говореха за „Многострадалната Геновева“. Моята баба не остави на мира дядо ми **, докато той не купи билети. В построеното през 1837 година училище имаше театрален салон, в който на Петровден раздаваха свидетелствата на учениците след малка литературна програма. Тогава украсяваха салона с цветя и зеленина. Видяхме, че и сега правят същото. Салонът не побираше повече от 200-300 седящи зрители и ето защо подвигът на учителите бе обсипан с упреци от не успелите да си купят билети. Помня с какво самодоволство моята баба Мара се хвалеше на съседките си, че имала билети за първото място.
Най-сетне дойде многоочакваният ден. Облечени празнично,
ние се запътихме към училището, голямата врата на което бе окичена с венец от
цветя. Прекосихме големия му двор, изкачихме стълбите до дългия коридор и
попаднахме в театралния салон.
За мен салонът беше цяла изненада. Около стените му бяха
окичени много свещи и то не лоени, каквито дядо ми сам приготовляваше, а
спермацетови. Нетърпеливата ми баба ни бе завлякла рано в салона и само
тук-таме, на прикрепените върху газови сандъци дъски, седяха посетители. Хората
почнаха да прииждат и салонът бързо се преизпълни с прави и седящи. Когато от
сцената прозвуча звънецът, всички се омълчаха в очакване на третия му удар.
И след третия звънец завесата не се вдигна скоро и моята
нетърпелива баба се обръщаше ту на ляво, ту на дясно, ту назад, за да сподели
със съседките си негодуванието си от досадния бавеж. Най-сетне завесата се
вдигна и тя облекчително въздъхна. Когато на сцената се появи многострадалната
Геновева, баба ми измърмори нещо сърдито на дядо ми. Тя бе открила в лицето на
Геновева образа на своя син.
Моят баща, народен учител, бе прочут певец с много висок
теноров глас. Нему се паднал жребият да изпълни ролята на Геновева. Когато
натруфен като кокона той се появи на сцената, хората зашушукаха: „Даскал Тотю“,
„Даскал Тотю“. Аз се възгордях, а баба ми, засрамена наведе очи, които само от
време на време отправяше към сцената. Когато представлението свърши и ние се
запътихме към дома, баба ми непрекъснато се караше на дядо ми, загдето бил
позволил на сина си да става жена и да я срами пред хората.
Недалеч от нашата къща имаше фурна, където жените носеха
гювечи, тави и хляб за изпичане. При всяко замесване на хляб, което ставаше
един път през седмицата, баба ми замесваше една малка питка със сирене, която
очаквах с нетърпение.
Изсъхналият през седмицата хляб се нарязваше на филии,
които се нареждаха в съд с прикрепени клечки над малко вода и се задушаваше. В
понеделник баба ми беше замесила хляба с обичайната питка и ги понесе към
фурната. Аз я придружих, за да изчакам изпичането на питката. Когато
пристигнахме до фурната, изправените пред „пишкиня“ (дървената площ, на която се поставят
дъските с хляб) жени
я посрещнаха с думите: „Маро мари, ти си била родила многострадалната Геновева
пък мълчиш, не се хвалиш! Кога ще й търкаляме питката?“.
Баба ми измърмори нещо сърдито, остави хляба да чака реда
си и ние се върнахме в къщи, гдето тя пак се скара на дядо ми, загдето е
допуснал да се гаврят хората с нея. Тя обичаше много своя единствен син и на
него нищо не посмя да каже.
Димо Казасов
Из книгата „Преживелици“, 1979 г.
* По
сведения на Лидия Горанова - дългогодишен уредник в Специализирания музей за
резбарско и зографско изкуство – Трявна, първите сценични представления по
пиески, композиции и диалози, писани и поставяни от Петко Р. Славейков датират
от 1856 г. Наличието на училище и читалище в духовния живот на тревненци,
естествено поражда идеята и за третия културен институт - театъра. И така, през
1872 г. тук се организира първото театрално представление – пиесата
”Многострадална Геновева”, представена на импровизирана сцена в Школото. С нея
се поставя началото на театралната дейност в града.
* * Дядото
на Д. Казасов, по бащина линия, за когото става дума в текста, е Димо Цанев
Донин /1830-1900/, родом от Трявна, брат на казасите Никола и Димитър Цаневи
Донини. И тримата братя упражнявали този стар занаят, но най-изкусен майстор
бил Никола.
Съпругата на Димо Ц. Донин, се казвала Мара
Стойчева Димова /1832-1914/ и също била родом от Трявна. Техният син Тотю Димов
Казасов /1858-1916/, бащата на Димо Казасов, който бил учител по занятие, имал
три сестри - Дона, Деша и Кина. Споменава се и за един негов брат, на име Цаню,
за когото обаче, липсват всякакви сведения. Твърде вероятно е, да е починал
като дете…

Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.