На днешния ден, преди 99 години, е родена изкуствоведката Христина Милчева, написала едни от най-докосващите и вълнуващи слова за старите ни майстори - зографи, цветорезци, марангози. Освен обичта и богоговението пред усталъка им, с документална точност и достоверност, тя разказва историите и житейските им съдби, препредава духа и атмосферата на онези отдавна отминали времена, и ни прави съпричастни на най-значимите им творчески достижения…
В нейна памет публикувам още един от вълнуващите
й художествените очерци, посветен на големия тревненски майстор – строител и
резбар – уста Генчо Новаков – Малкия /1846-1912/, родом от с. Генчовци. Учил
занаята при едни от най-изявените ни майстори – дюлгери – Архитектон Димитър
Сергюв и Уста Генчо Кънев – Големия…
Светла им памет! Респект и Поклон!
* * *
Уста Генчо Новаков
Както се издигат боазите и синее горе проходът на Мъглижки
извор, тъй се издига на възбог в просека на Балкана и тяхната църква. Нея
направи уста Генчо Новаков от Генчовци, когото именуваха Малкия, най-голям
майстор след уста Генчо Големия. Мястото на старата църква бе стояло празно и
дойде време след свободата да се направи нова. Дотук е черковният двор, а тука
е старото училище. Епитропи и настоятели бяха изпроводили хабер на генчевските
колиби да слезе майстор Генчо да им направи църквата. Той слезе от селото си с
майсторите и двамината си сина. Тук, в Мъглиж, намери топла и благодатна земя.
Във всеки двор - смокини, цъфти лавър, напролет варят сто казана с гюл, към
боаза по реката се редят воденици на по три камъка, тепавици, шумят потоци. От
синьото кладенче се отива до Шипка, хората са сърдечни и гостолюбиви като
въздуха. Хем топъл, хем тънък и здрав, тъй както идва от боазите.
Старите майстори от Трявна бяха правили манастира над
Мъглиж преди едно поколение - преди един пояс майстори. По тяхната диря дойде
от Балкана и уста Генчо Малкия и стори църквата в Мъглиж - бяла и хубава като
светъл облак. Колкото по наближаваш, толкова по се възвисява. Тя блести сред
боазите, а през големите й прозорци се вижда целият Балкан.
Издигна я майсторът на нежната хубост сред боази, гюлови
градини и потоци. Като млад момък той бе правил камбанарията на Фичевската
църква в Свищов, преди да срещне Рада в Генчевци. Пренесе тоя слънчев купол от
Дунавската равнина в Балкана и направи църквата. Колкото е високо бялото й
тяло, толкова и куполът се възвисява над него. Със сребърна луковица и вбит
като писец в небето кръст. Като се върти слънцето, да пише той по лазура какви
майстори е дала българската земя и колко много красота са оставили те по нея...
Уста Генчо Новаков бе майстор на дяланите первази, на
високите камбанарии. Но тази бяла църква той не направи с перваз от твърд
камък, а от дялан, лек бигор и кубето съгради така, както се гради фурна - в
купола й да няма нито едно препречено желязо.
Уста Генчо среща и разговаря с
хората вежливо, а майсторите му, суваджиите мажат с малко чоп камъка, кълцат го
с тесла, разбъркват го с киреч. Отвсякъде стърчат скели, те бележат от четири
страни кивгирите, а отгоре кубето е кръстосано пак с гривници от талпи.
Майсторите вдигат по един метър стена и върху терка зидат камъка. Майстор Генчо
ги нагласява, слиза да пие по едно вино отсреща у дядо Стоян Мутата и пак се
качва на скелето. Отдолу седи дядо поп Раю, винеок, с дълга черна брада. Той
пита майстора кое как ще е, а уста Генчо все му обяснява. През пътя в същата
кръчма се бяха събирали да говорят, да сбират шиник по шиник жито, да продават,
за да имат пари за градеж, а сега оттам гледаха как расте кулата. Белите кулички
правят цял венец. Долу стряхата е втори венец от профили. Долепени до зида колони,
меко се извиват по кръжилата на прозорците и правят грамадна порта.
Куполът е с много чела и на
всяко кръжило има первазче, гиздаво и кръшно, така както са „веждите" на
прозорците в старата тревненска къща. Покривът на църквата е на „полички",
наддадени тухли, които правят светли башове от бяла сянка и светлина.
Една вечер, когато майсторите
бяха стигнали вече покрива и людете се прибираха от къра, една от талпите на
скелето се откъсна. Един от малките чираци полетя с нея върху тежките йорсови
камъни, пръснати сред двора около строежа.
- Бре, бре, бре. Какво стана!
- извика дядо поп Раю и се спуснаха да свестяват момчето. Увиха го в пресни,
сурови овчи кожи. След някой ден младият чирак пак тръгна по скелето, здрав и
читав. Тогава заклаха още три овена курбан, че оздравяло момчето и че църквата
няма да остане некръстена.
Още по-голям мохабед и радост сториха като осветиха
църквата. Тогава настоятелите броиха на майстора плата по четиринайсет гроша, а
на другите майстори по осем и десет гроша според работата им. От скелите, върху
които бяха вдигнали църквата, майсторите набързо сковаха дълги софри, а жените
на Мъглиж ги постлаха с празнични тъкани платна – с миндилите си за служба. На
главната софра, под южното слънце на църквата, седеше майстор Генчо с
епитропите, с дядо поп Раю и даскалите, а далеко пред другите се виеха още
софри.
- Уста Генчо! - говореха грамотните люде. - Знаем, че
трябва да се наснове кулата с железа, за да не падне, да не се събори.
- Няма да падне тя.
Ние ще умрем, а тя ще остане - отвръща убедено майстор Генчо. - Друг век ще
дочака.
И с образа на бялата кула в сърцето си и с радостта си за
нея Генчо Новаков се върна с майсторите и синовете си горе на Генчевци да
замисли и да работи темплото.
Високо в Балкана бе тихо, по
пътеките растяха звъниче и мащерка, а в бахчите – присади, така както бе в
голямата нова къща, дето го чакаха Рада и двете малки деца.
- Радо, ела - чу се отгоре
радостен глас.
Младата жена със стегната рокля, фистан от вълнен плат,
багрен кафяво, и кърпа, високо вързана на фундичка, тръгна към стълбата на
горния кат. По стените бяха опрени бели липови дъски за канати, трупчета за
струговане и недоизкаран марангоз. Подът беше пълен с тресчици, излезли при
работа на марангоза, големи като детски шепи, или по-малки като нокътчета.
Отвсякъде идеше дъх на пролет и мед.
Много пъти бе идвала Рада тук, много пъти бе гледала как
Генчо реже цветята. Розата е цвете на гиздост и хубост и затова майсторът я
прави със сочни и плътни листа, венчетата й не са дълбоки, а обърнати, избуяли
от влагата.
Майстор Генчо е застанал прав до скеличката. Цели складища
далти имаше тук. Той е със салтамарка, бялата му риза едва се вижда над високо
обточената яка, презрамчена отгоре с мешинена престилка с джоб, хубаво стегната
в кръста. Лицето му - мило и будно, със сини очи, също като нейните. Той бе
спрял да дипли листата на розите.
- Радо, ша го харесаш ли?... Аз го аресвам, а ти? - тръпен
от радост я пита той.
А Рада отговаря:
- Хубаво, и аз го харесвам, Генчо!
По двете канатички за царските двери, що режеше с далтите
си уста Генчо за темплото в Мъглиж, се виеше клонка с наредени листенца. Горе
дверите бяха светла, ажурна резба на два-три ката, а долу кабартма - подкопана
дълбоко. В тях хубавеят рози, градински гюл, цветове на красотата и
доволството. Сред тях – подхвръкнали пилета с изтеглени шийки и опнати крилца.
Само с едно дялване на улуклията длето майсторът бе направил да трепнат
крилцата им. Розите бяха разпукнати и меки като розите от гюловите градини в
гостоприемното поле на Мъглиж...
Отде знаеше да сътвори тази
хубост уста Генчо Малкия? Вместо кръст, на върха на дверите той бе сложил две
нежни пилета. Идеше новото време на силните и просветени люде и будителите на
народа и тъй както птичетата сред природата, те трябваше да имат достойно
място. Изрязаните птичета по дверите кълвяха не грозде, а слънчоглед - зърната
на знанието.
Баща му Новак бе кираджия.
Имаше си дружинка - малък имот и петима сина, но ни един от тях не бе майстор
като Генчо. На осемнайсет години Генчо Новаков бе майстор по трите занаята, а
на деветнайсет години го извикаха да створи камбанарията на свищовската църква.
Фичето бе умрял и само един уста Генчо
Новаков от Тревненските колиби
можеше да направи достойна камбанария неговата гиздава бяла църква. Той уговори
с настоятелите в Свищов никой да не му се меси в работата и околовръст на
църквата издигна ограда. Майсторите дялаха големите камъни на открито, а той
стоеше под шатра. Тогава бе дошъл един учен човек да пита за майстора - къде му
е планът и кой го е одобрил. Чираците му показаха синеокия момък, препасан с
кожената престилка на майстор, и той тръгна към него.
Че като грабна дървения
мастар, с който заглаждаще мазилката, младият уста Генчо и хукна подир учения!
С големи дарове се върна
майсторът в родните Генчевски колиби и започна да вдига свой дом.
На къщата си майстор Генчо
работеше повече сам и като нямаше кой да му помага, извика няколко женурки. И Рада
бе с тях - млада, хубава и синеока. „Приличат си" - мислят си жените. - Тя
е двайсетгодишна, а той татък". Хареса младият уста Генчо
Рада. А тя - как да обещае?
Ако се върне мъжът й? На гурбет в Тракия изчезнал. Убили го турци. Няма да се
върне той…
Но не влязоха в новата къща на
Генчо - широка, с големи юклуци, с изписани первазчета, с таблелии врати на по
шеснайсет парчета, ами отидоха в къщата на първия Радин мъж, където живееше тя
с момченцето си. Бяха се позамогнали, домът им - уреден, градина с овошки,
родени деца едно подир друго. Рада имаше златни
пелешки, а уста Генчо си бе купил хубав бял кон. Тогава
една нощ къщата пламна. Сякаш се беше върнал да я запали старият й стопанин и
тя изгоря до късче!
- Голяма пушилка и огън у стрина Генчовица - развикаха се
момите, като се връщаха от седянка.
Оттогава и децата им едно по
едно си отиваха. В жалба по едното се раждаше другото. Само двама сина и две
момиченца бяха останали още. С тях двамината заживяха в новата къща, що бе
въздигнал Генчо след Свищов. Когато зимъс започна да прави марангоз за темплото
в Мъглиж, опаенти струга в голямото „къщи" на долния кат и повика децата:
- Елате, та, елате ми
помогнете.
Момиченцата въртяха колелото с крак, а той правеше башлъци
от липа като разпукнати големи цветове, пети, колони, а на главата му все
седеше калпачето, за да закрие белега, останал от оная страшна нощ на пожара.
След онзи случай Рада бе залиняла. Гледаше малките си деца
и понякога продумваше:
- Генчо, да не се ожениш пак...
А неговите очи притъмняваха в обич и болка:
- Що думаш, Радо! Ти недей приказва такива приказки и на
шега даже...
Cera му оставаше грижата за двете малки деца и още един
кратък, широк път към красотата...
В тези последни години уста Генчо Малкия доправи и дотъкми
темплото в Мъглиж и пак слезе там, хубав, със светло лице, но вече с бяла
глава.
Мъглижени бяха дошли с коля да вземат темплото и той слезе
със сина си Генчо и някои от майсторите да вдигне скели сред църквата. Обичаше
това място, защото го връщаше назад във времето, когато Рада бе жива. Вечер
синът му отиваше по седенките с момците, а той стоеше сам в тъмнината край
голямото южно лице на църквата и мислеше… Край него минаваха светулки, като да
осветят годините назад...
Вместо грошове заради темплото, мъглижени му бяха изпровождали
бъчви с вино и без плата цяла зима работи само да додаде красота към темплото.
Не можеш да загасиш звездите в небето, но почнеш ли да мислиш само за платата,
все едно че си загасил звездите в душата си…
А много звезди носеше майсторът в гърдите си и всяка една
от тях бе въплътена в една творба. После уста Генчо се връщаше сам в малката
стая до църквата и сънуваше Рада, хубава като ангелите, що рисуваха
тревненските зографи. Той я повикваше: „Радо, радост моя“... А тя си отиваше...
Събудеше ли се, той мислеше за Наню и плачеше за малкия си син, загинал преди
година в Балканската война…
В тези последни години работата не вървеше вече. От мъка
уста Генчо беше захванал да пие ракия.
- Адаш, сложи шулето в огнището - казваше той на Генчо
Цанев и бърдучето със сливовицата скоро започваше да църка върху въгленчетата.
Уста Генчо пак правеше планове, преваждаше ги със синка. В
Горна Джумая, вместо с ломен камък, той направи камбанарията с дялан камък и
украси кьошетата с дъбови листа. Тогава един стар турчин му бе казал:
- Уста Генчо, чака те една голяма премежда. Ако преминеш
шестдесетте години, ще живееш до осемдесет.
Но не премина шестдесетте години уста Генчо Новаков...
Христина Милчева
„За майсторите, цветорезците и зографите“,
София, 2011 г.
![]() |
| Изкуствоведката Христина Милчева Снимка: Семеен архив |
![]() |
| Уста Генчо Новаков - Малкия Снимка: Цаньо Антонов, ОДА - Габрово |
![]() |
| Църквата "Св. Троица" в Габрово, дело на уста Генчо Новаков. Осветена е на 5 ноември 1889 година от митрополит Климент Търновски. |
![]() |
| По сведения от сборника "Тревненска художествена школа" /1985 г./, църквата "Св. Св. Кирил и Методий" в с. Божурлук, Плевенско, също е дело на уста Генчо Новаков |
![]() |
| Църквата "Св. Димитър" в с. Винарово, Чирпанско, строена от Генчо Новаков /по сведения от сборника "Тревненска художествена школа"/ |
![]() |
| Църквата "Св. Николай" в с. Поповци, Габровско, дело на Генчо Новаков /по сведения от сборника "Тревненска художествена школа"/ |
![]() |
| Камбанарията на църквата "Св. Параскева" в село Никюп, Търновско, дело на уста Генчо Новаков /по сведения от сборника "Тревненска художествена школа"/ |
![]() |
| Църквата "Св. Георги" /1848–1852/ в Трявна, строена от Архитектон Димитър Сергюв. Камбанарията й е дело на уста Генчо Новаков |













Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.