Какъв поп ще да е бил прадядо ми Шиньо * не знам, но съм сигурен, че е бил шегобиец. Селото и досега помни историите му. Те са се разправяли от баща на син като приказки.
Веднъж попът се похвалил, че няма по-гласовит петел от неговия.
Един от комшиите се засегнал и сключил бас. Вечерта божият човек сгащил петлето
му, намазал му дупето със зехтин и го пуснал да къта в курника. На сутринта
юнакът скочил върху коритото, източил шия, но не издал никакъв звук. Онова
отзад зеело и не му позволявало да се напъне, както трябва. В това време
попският петел кацнал на плета и закукуригал като тръбач. Паднал голям смях и
както било според договорката, комшията пратил на попадията две чилета прана
прежда. На прабаба ми й станало мъчно за човека и му рекла: „Вземи си преждата
и не се закачай повече. То моят не е поп, а дявол!“.
Друг път се зачуло, че по мръкнало в селото ще довтасат турци.
Хората се уплашили и от рано залостили вратите. Само Шиньо се запилял нанякъде.
После се разбрало, че бил в гората и набрал два чувала костенурки. Изсипал
чувалите на пътя под селото и на всяка костенурка залепил по три свещи. Почакал
да се стъмни и като чул гласовете на неканените гости, запалил свещите.
Костенурките плъпнали нагоре-надолу и създали илюзията за танцуващи огньове.
Турците съзрели огньовете, спрели се стъписани и като завикали: „Аллах“,
хукнали обратно. На другия ден един от чорбаджиите обвинил попа, че щял да
запали гората. А той му рекъл: „По-добре теб да бях накачулил с восъка, ама
нали си грешен, нямаше да пламне“.
Селското гробище било зад черквата. То и сега си е там. Но в ония
години нямало огради и глиганите често ровели гробовете. Така се народили
приказки за вещици и таласъми. Поп Шиньо мразел суеверието и решил да му се
подиграе. Заложил вълчи капан, хванал два глигана и ги омотал като суджук с
въжета. Боядисал бивните им с бяла боя, закрепил на главите им кози рога и
завързал на опашките им метли. После ги дотътрил до един каменен кръст, запалил
що имало кандила по гробовете и се втурнал към най-близката кръчма. Връхлетял
вътре като хала и извикал гръмогласно: „Ей, хора, тука са, видях ги с очите си!
Таласъм и таласъмка. Елате да ги заклещим, че могат да се юрнат из селото…“.
Отначало кръчмата онемяла, после ревнала и се изсипала като порой към
гробището. Повечето от пийналите крачели храбро, но щом зърнали кандилата, се
скупчили като деца и попитали попа: „Ами туй що ли е?“. Шегобиецът се вгледал
внимателно и отвърнал без бавене: „Туй, дето святка, го нямаше преди. Но след
минутка ще разберем“. Тълпата изведнъж оредяла, но най-смелите продължили и
заградили в кръг „таласъмите“. А те се мятали, хриптели като мечки и белите им
зъби ровели земята. Рогата им святкали в тъмното, а метлите шибали кръста като
крила. Хората гледали озадачени, снишени до тревите. Тогава попът вдигнал
расото си като жена, измъкнал отдолу рязана пушка и се прицелил в чудовището.
„Бре, попе, недей! – викнал някой и се изхлузил назад. – Таласъм не пада от
барут“. „Ти само гледай, пък не му бери грижа!“ – отвърнал Шиньо и гръмнал.
Дивите прасета заквичали, заритали и едва тогава селяните разбрали измамата с
таласъмите. „Пак ни преметна – изпъшкал кръчмарят и казал така, че да го чуят
всички: - По-голям таласъм от този тук с брадата надали има някъде. Повярваш ли
му, ще сбъркаш“. Едни от излъганите пропсували, други захихикали, а попът се
засмял от сърце и рекъл: „Бягайте в кръчмата и пийте за моя сметка. Утре ще
направим шиш, та да видим какъв е вкусът на таласъмската мръвка“. Оттогава
гробището престанало да плаши селото.
Има още истории, но къде време да ги разказвам. Прадядо ми обичал
лудориите и хората така свикнали с тях, че ги очаквали, без да му се гневят.
Само понякога поп Шиньо обикалял около черквата замислен и пропускал службите,
сякаш бил болен. Мургавото му лице изглеждало непроницаемо и само от време на
време минавал край олтаря, за да сипе масло в кандилата. Тогава нито попадията,
нито децата му смеели да гъкнат. След години станало известно, че в такива дни
попът имал гостенин, който леел куршуми зад олтарната стена. Гостът бил Левски.
По-късно, през 1856 година, през селото минала четата на капитан
Дядо Никола. Попът я срещнал, прекръстил юнаците и им посочил пътя към
Генчевци. След туй се затворил в черквата и заплакал. От този момент, както си
спомняше баба ми, Шиньо престанал да се шегува. Само веднъж, след
Освобождението, се направил на мечка и прогонил далеч от селото някакъв акцизен
агент, който идвал да проверява казаните. Тогава го видели пиян за първи и
последен път, защото казаните преливали от ракия. Наредил на попадията да начупи
орехи, ударил калимявката си в земята и като изпял „Многая лета“, изрекъл
шеговито: „Дядо Боже, прости ми, че уплаших държавата!“. На другия ден дошли
стражари и го подбрали към Трявна. Било по времето на Стамболов…
Стефан Продев
Из книгата „Картини от камък“, 2007 г.
* Поп
Шиньо /Шиню/ със светското име Симеон Стефанов Караджов /1835-1895/, е вторият
свещеник в църквата „Успение Богородично” в Енчовци. Започнал да служи в храма
през 1872 г. Съмишленик на Апостола Левски, когото укривал в килийното училище.
По сведения на краеведа Тодор Сираков, поп Шиню организирал леенето на куршуми
в навечерието на Априлското въстание. Турската власт, дочула за „леярната“ в
селото и тръгнала да я дири. По пътя към Генчевци /Габровско/ срещнали
тогавашния Енчовски кмет, който отивал да плаща данъци в Габрово. Той уверил
турците, че селото му било чисто „от такива работи“. Запалили Генчевци, но
леярна така и не открили…
** На снимката: поп Шиньо с част от семейството си
Архив: Невена Продева

Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.