Подобряването на благосъстоянието на някои слоеве от българския народ през XIV и XV век дава своето отражение върху бита, вкуса и кръгозора на хората. Появява се открит стремеж към представителност и тържественост, към повече удобства и красота в жилището. Това до вежда до истински разцвет на архитектурата. Бързо се развиват художествено-приложните занаяти, резбарството, столарството, куюмджийството, медникарството, каменоделството, килимарството. За кратко време се обогатяват художествените изяви във всички клонове на народното изкуство и архитектурата. Това стимулира и усъвършенства вътрешно-пространственото оформяне и украсата на къщите. Най-силно изявени са художествените решения в украсата на таваните. Тяхната декоративна разработка е съобразена с характера на помещенията. В изпълнението на украсата им личи стремежът да се подчертаят представителните помещения (салонът и гостната стая).
Украсата на таваните в българските възрожденски къщи се състои от разнообразни и оригинални художествени форми и мотиви. Художествените идеи са изявени в смели за времето си декоративни съчетания. В някои от таваните преобладава декоративната апликация, в други - резбената украса, а в трети са използвани и двете за придаване на монументален характер на вътрешната украса. В оформлението проличават характерът и стилните особености на различните резбарски школи в страната по това време. В самоковските тавани се налагат резбените мотиви и композиции, съсредоточени в центъра и ъглите. Резбата е богата с растителни мотиви, изрязани с артистично майсторство. В много къщи украсата на таваните придобива почти ажурен характер. Самоковските майстори са разработвали с особена грижа централните декоративни мотиви. Най-често срещаните мотиви в резбените композиции са цъфналите клончета, окичени с весели цветчета и удължени листа, наредени почти симетрично. Клончетата обикновено са повивани във формата на венчета, обрамчени от външната страна с фриз от други, радиално насочени към центъра мотиви.
Таваните на къщите в
Трявна, Търново и Дряново имат също облик. В тях се налага изобилието на
растителни мотиви, чиято форма е предавана пластично с движение на резбарския
нож в повече посоки. Композицията им е раздвижена в няколко нива с оригинално
декоративно решение. Централните мотиви тук придобиват много по-важно значение
в общата декоративна композиция. Лъчите на стилизираното слънце от таваните на
Даскаловата къща в Трявна, Воденичаровата къща в Търново и Лафчиевата къща в
Дряново са разперени почти по цялото огледало на тавана и образуват сърцевината
на композиционната схема.
В Пловдив, Копривщица, Карлово, Панагюрище, Казанлък, Сливен и Пазарджик намираме тавани с богата столарска и резбена украса, която по качество и стилни белези не може да се оприличи нито на тревненската, нито на самоковската школа. Тук преобладават повече декоративната апликация и комбинираната столарска украса. В централните помещения се срещат резбени мотиви с по-скромни декоративни решения.
Характерно за всички райони на страната е, че в декоративната разработка на таваните са въплътени идеите, чувствата и настроенията на българския народ, у когото е назряла вече идеята за национално освобождение. Не е случайно, че слънцето като източник на живота и символ на свободата е претворявано с такава любов в декоративния център на таваните, а образът на лъва като символ на българската мощ е старателно изписван в украсата на някои самоковски тавани. Майсторски изваяните букети с рози, цветя и клонки по таваните на самоковските, тревненските, сливенските, карловските и копривщенските къщи доизявяват идейната връзка на народните майстори с революционните вълнения на българския народ и неговата активна борба за национална свобода и независимост.
Красивите форми на
растителния свят, проникнали във всички клонове на народното изкуство, тук са
пресъздадени в най-завършени монументални композиции, чрез които природата
прониква и вътре в самите помещения, за да даде израз на пробуждане, устрем и дръзновение,
да осмисли и одухотвори любовта на народа към домашното огнище и родната
природа.
Красотата на българската
природа с нейния раздвижен релеф и живописен колорит са въздействали на
българския творчески гений. Окриляли са неговата фантазия, обогатявали са
неговата мисъл, идеи, инициативи в търсенето на красивото, насочвали са
неговото внимание към богатите форми на растителния свят.
Израз на голямата любов на народния майстор към природата са указаните украси в настоящите снимки. Тук е излишен всякакъв анализ. Самите снимки говорят най-красноречиво за богатата и строго самобитна творческа интерпретация на отделните тавани, за свежестта и силата на композиционните решения *. Тези строго индивидуални и високохудожествени стилизирани форми на слънца, звезди, фризове с растителни мотив, букети с цветя и др. ни учудват със своята художествена хармония.
Мотивите на орнаменталната украса са претворени от заобикаляща природа, а трактовката им разкрива истинско вдъхновено и самобитно изкуство.
Резбената декоративна украса на възрожденските тавани е в пълна хармония с украсата на останалите елементи на интериора и заедно с тях придава напълно завършен вид на вътрешните пространства. Художествената украса на таваните разкрива красноречиво и талантливо реалистичните основи на архитектурното творчество от бурните и кипящи години на Възраждането в България. Тази богата творческа изява се развива под непосредственото влияние на нашите богати художествени традиции и миналото.
В цялото свое развитие и
многообразие на решенията на възрожденските тавани в тяхната украса се разкрива
едно дълбоко осъзнато, вълнуващо и искрено изкуство, което отразява по
своеобразен начин големите обществени и исторически събития на епохата.
Вътрешната архитектура на възрожденските къщи с нейните богати пъстроцветни
постели, покривки и наредби, със свежестта на мотивите и оригиналността на художествено-декоративната
украса, свързани с бита, културата и историческото развитие на народа, с
географската среда и климатически особеност на страната и местните строителни
материали, са едно голямо наше архитектурно богатство, което трябва ревниво да
пазим, ценим, изучаваме и пропагандираме, да търсим нови творчески пътища за
неговото претворяване и обогатяване в съвременните наши творчески изяви.
арх. Георги Арбалиев
сп. „Наш дом“, бр. 5 от
1969 г.
* Снимките
към публикацията са с лошо качество, затова се постарах да подбера други – пак от
възрожденски къщи в Сливен, Самоков и Трявна, които да илюстрират статията на
арх. Арбалиев

Резбованият таван на уста Димитър Ошанеца
в Даскаловата къща в Трявна.
Снимка: Петър Иванов
![]() |
| Резбованият таван на уста Иван Бочуковеца в Даскаловата къща в Трявна. Снимка: Петър Иванов |
![]() |
| Резбован таван в Сарафската къща в Самоков. Източник: photomoments.bg |
![]() |
| Резбован таван в Хаджи-Данчовите къщи в Сливен. Източник: НДФ "13 века България" |



Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.